Motorbekymmer 62:a.

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Motorbekymmer 62:a.

  • Detta ämne har 33 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-10 08:52 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7268
    esak
    Deltagare

    Halloj!

    Köpte för några veckor sen en grön Saab 96, 1962 som vissa av er säkert känner till. Den syntes bl.a. på Lake Day. Efter bränslepumpshaveri på hemvägen (ja, vi körde hem den – friskt satsat, hälften vunnet) och därefter bogsering i fatal kyla har den fungerat klockrent. Har rensat lite i elen och monterat extraljus osv.

    MEN, igår dog den. Körde hem från jobbet i lagom mak när den plötsligt bara dog. Efter lite felsökning kan jag konstatera att den startar och går med choken i, men så fort jag skjuter in den och vidrör gasen dör den men tar varv igen när jag släpper pedalen. Att köra är lögn i helsike. Mina väldigt små kunskaper om förgasare och motorer i stort säger mig att det är förgasarrelaterat och mina pengar sätts på igensatt huvudmunstycke. Men jag tänkte fråga expertisen här om nåt annat kan tänkas ligga bakom, innan jag river?

    Alltså – motorn går med choke men inte vid gaspådrag.

    Tacksam för hjälp. /Isak

    #53122
    phermansson
    Deltagare

    Vad gjorde du åt pumpen första gången?

    #53125
    esak
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Vad gjorde du åt pumpen första gången?

    Köpte ny. Och den fungerar – kan jag väl anta? Den går ju obehindrat på tomgång med choke så soppa finns ju fram.

    #53129
    Dicst
    Deltagare

    Vad köpte du för pump? Säg inte Biltema nu….
    Filter på bränsleledningen?
    Annars låter beteendet nästan som ispropp i förgasaren.

    #53132
    esak
    Deltagare

    @Dicst wrote:

    Vad köpte du för pump? Säg inte Biltema nu….
    Filter på bränsleledningen?
    Annars låter beteendet nästan som ispropp i förgasaren.

    Roterande elektrisk pump från mekonomen och ingen membranvariant som jag hört ska va sämre. Filter, ja, nyligen bytt dessutom.

    Ispropp skulle kunna vara en möjlighet… Åtgärd, helt enkelt få den att tina upp, medelst hårfön eller så? Var fryser det mer exakt? Helt rudis, jag vet. :bh

    #53133
    valmet
    Deltagare

    Jag har 2st pumpar av märket Biltema som har gått 5 år utan problem. Men en sak som gör att dom kan vara opåltliga
    är om dom är dåligt jordade, se upp med de. Jag tror inte att dom är sämre än andra märken, men däremot billigare.

    #53135
    Dicst
    Deltagare

    Anledningen till att jag frågar om pumpen är för att just Biltemas pumpar ser ut som ”original” Bendix eller Facett till sporten, men levererar för högt tryck för tvåtaktarna i 99% av fallen.

    Men surar motorn, eller är stiften torra? Hur dog motorn, tvärt eller gradvis? Går den på alla cylindrar? Ju mer info som är på plats, desto lättare att felsöka.
    Kör man t ex aktivt på vintern blir fördelararrangemanget utsatt för salt och smuts som effektivt leder bort högspäning och man tappar tändenergi som behövs vid högre last och varvtal, etc etc. Felkällorna är många.

    #53136
    Lollo
    Deltagare

    Skit i tanken, min kortnos kombi var sån, fick göra rent filtret i pumpen, det på slangen och det i ingången på förgasaren många gånger. Den betedde sog ungefär som din.
    Dock hade den stått mkt länge å det har ju inte din, men kolla ändå.
    Kolla även brytaren.

    #53140
    lars2t
    Deltagare

    Har motorn tryckt ur fettet ur fördelarväxeln? Om packboxarna eller o-ringen fram har sagt upp sig så kan du få intressanta felfunktioner.

    Om bilen går bra när den är kall för att sedan när den blir varm kan kondenstorn vara boven.

    #53146
    esak
    Deltagare

    Hallå igen, och stort tack för alla kommentarer. Verkligen vänligt!

    Var ute nu på morgonen och skulle undersöka förgasaren lite grann men tänkte flytta bilen först till solen. Testade starta och döm om min förvåning när den verkar fungera felfritt – hittills iaf!

    Häromkvällen dog den tvärt, utan förvarning när jag gasade på lite hårdare. Det var ganska kallt, -10 ungefär, och jag petade ner på tvåan och skulle skicka på lite grann. Symptomet (sedan dess) har varit att den enbart fått ”gas” via den förhöjda tomgången med choken, utan den har den inte gått alls och med minsta lilla fotpåläggning på gaspedalen har det känts som att bilen kvävts och tvärt velat dö, helt orkeslös och att köra har varit otänkbart.

    Trots att den startade idag har jag inspekterat maskineriet en smula. Pumpen har ordentlig jord och man hör den jobba/bygga tryck när tändningen vrids på. Det sitter bränslefilter mellan tanken och pumpen, i nära anslutning till pumpen. Dvs på sugsidan i motorutrymmet. Den har inte tryckt ur sig nåt fett vid fördelaren. Den går på alla burkar och bestyckningen verkar rätt nu när den går.

    Jag vill ju ha en brukssäker bil och känner att detta bör ses över ändå. Ispropp nämnde någon tidigare, men dagens soppa har väl k-sprit redan inblandat från början och SÅ kallt var det ju inte ändå, med tanke på hur den svenska vintern annars kan se ut. Det känns som att problemet är bränslerelaterat och skit i förgasaren är en bra gissning, eller nån annanstans på vägen. OM man plockar isär en 50 år gammal förgasare är nog risken stor att packningar och diverse bör ses över. Eller? Nåt särskilt ni tycker man ska byta?

    Stort tack för hjälpen så långt!

    /Isak.

    #52730
    Karl Ask
    Moderator

    På min kombi frös min förgasare med spjället helt öppet en varm sommardag. Is runt hela förgasaren…
    Kör du med skydd fram?

    #52731
    phermansson
    Deltagare

    Man ska kunna få is i förgasarn även vid plusgrader, har väl att göra med luftströmningshastigheten som ger en kyleffekt. Hur har du snabeln på luftburken?

    #52734
    hubbe
    Deltagare

    I min Instruktionsbok 78 78 01 från 1961 sida 27 står följande:

    Förvärmareanordning

    Motorn är även försedd med en anordning för uppvärmning av förgaserluften,
    varigenom isbildning i förgasaren förhindras. Denna isbildning, som kan uppträda
    vid luftfugtighet överstigande 55%, då lufttemperaturen är mellan -5 till +15°C,
    medför onormalt hög bränsleförbrukning och minskar motoreffekten.

    Hubbe

    #53193
    esak
    Deltagare

    Tog fasta på det ni skrivit här och har nu införskaffat kylargardiner, för att uppnå lite mer värme i motorutrymmet – vad det nu är värt.

    Bilen har gått klockrent i två dagar nu så jag hoppas på isbildning som släppte när den fick stå i solen och tina till. Har ni fler tips på hur man undviker frysning? För som sagt, dagens bensin ska innehålla k-sprit. Kanske behövs det bättras på med detta ändå?

    /Isak.

    #53195
    andersson__
    Deltagare

    Anslut förvärmarröret Mellan luftburk och grenrör.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng