Motorbekymmer 62:a.

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Motorbekymmer 62:a.

  • Detta ämne har 33 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-10 08:52 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #53197
    esak
    Deltagare

    @andersson__ wrote:

    Anslut förvärmarröret Mellan luftburk och grenrör.

    Detta är också gjort och var så även när den la av.

    #53201
    hubbe
    Deltagare

    Till denna tid på året är att förvärma insugningsluften ett absolut måste.
    K-Skydd är Isopropylalkohol (C3 H7 OH) och tillsätts i små mängder till bensinen och är därför första val.
    Mina erfarenheter med Etanol (C2 H5 OH) är inte lika bra. Kanske finns en som är bra i kemi, och kan förklara det. Jag kan se skillnaden i C och H atomer, men vet inte vad det gör

    Hubbe

    #53227

    Dagens K-skydd är till största delen etanol med iblandning av både 1 och 2-propanol. Kanske har innehållet varierat över åren.

    Isopropanolalkohol, 2-propanol, använde man förr i 2-t rallybilar i stället för K-sprit. Jag är inte heller kemist men kan tänka mig att det är en bättre alkohol än etanol tillsammans med bensin. Det gäller ju att hitta något som tänder samtidigt.

    Jag fick ett flertal gånger springa till apoteket och handla ”sårtvätt” över disk, det fanns bara småflaskor på 2-3 dl i butikshyllorna. Eftersom man var hårdrockare med långt hår var alltid personalen tveksam att sälja 2-3 liter per gång och man blev alltid förmanad att ”du vet väl att det inte går att dricka”?

    K-skydd funkar nog med men har du råd så prova med ”sårtvätt” den dagen du gasar på riktigt rejält vilket din bil ser ut att vara gjord för.

    /mikael

    #53236
    hubbe
    Deltagare

    Mikael:

    ”Sårtvätt” det låta interessant, jag skall fråga apoteket vad det är för alkohol.

    Hubbe

    #53240
    Dicst
    Deltagare

    IPA kallas spriten i industriella sammanhang. Vi använde massor för rengörning i produktion där jag jobbade tidigare.

    #53262
    silis
    Deltagare

    Hej. På 60-70 talet använde vi endast ispropylalkohol i rally 2Taktarna det sas vill jag minnas att den blandade sig bättre med oljan i bensinen (bättre smörjning) det var ju problem med skurna vevaxlar på den tiden Shell hade små flaskor på den tiden Även köptes det på apoteket.Senare byggde vi en stor förvärmarhuv runt luftrenaren som kylfläkten blåste in varmluft i . då var problemet löst, fungerade mycket bra. mvh. Anders

    #53265
    saabaero
    Deltagare

    Av den äldre generationen har jag fått lära mig att en flaska T-sprit kan man ha i bagaget och tömma i när isproppen är ett faktum. T-spriten är snabbare att lösa det akuta problemet.

    Enligt samma källa ska man akta sig för K-sprit pga om man en gång börjat får man fortsätta hela vintern. Teorin bakom detta var att K-spriten innehåller vatten som blir kvar. Ska väl tilläggas att teorierna inte kommer från någon kemist utan snarare personer som provat själv 🙂

    Ang förgasarfrysning
    Även Saabhusbilen råkade ut för förgasarfrysning i samband med cruising en varm sommardag men det gav bara rusande motor den gången. Sedan vi monterat förvärmarröret har det inte hänt igen.

    #53276

    Anders:

    Hur stor var doseringen av isopropanolalkoholen?

    Om jag inte minns fel blandade man i ganska mkt kanske 1/2 – 1 liter per 20 liter bensin. Så mkt ska inte behövas men frågan var om inte det höjde effekten på bränslet? Fusktrim?

    /mikael

    #53284
    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    I trimanvisning RTC-295 1235-401 sida 3 från SAAB står 2 – 4% isoprophylalcohol C3 H7 OH.

    Hubbe

    #53301
    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    ett annat tips mot isbildning i förgasaren, vrid upp tomgång blandning skruv.
    Detta är en tillfällig lösning, men fungerar hyfsat.

    Hubbe

    #53302
    hubbe
    Deltagare

    Fusktrim?

    Mikael Vallentuna,

    min erfarenhet med etanol är, du måste har i alla fall 30% i bensinen att det märks.

    Hubbe

    #53309
    silis
    Deltagare

    Hej Mikael. Det är ju 40 år sen, men jag tror att det var 2 dl i Shells flaskor och man tog en flaska till 20 L bränsle.Problemet var ju att emulsionsmunstyckena blev som isbollar,och motorn varvade inte (gick mycket fett) om man inte hade ispropylalkohol i. Tror inte att en skvätt sprit kunde ha gjort någon fusktrimmning (tack Hubbe) man behövde 75-100 hästar till på 2T på 70 talet för att bli konkurenskraftig, måste vara mycket krokigt efter -75 om man skulle ta en sträckseger.

    #53382

    Fusktrim:
    tanken var att få några extra hk ur bränslet när 2-t var gångbar i skogen. Men om Hubbe säger att det krävs 30% jag då räcker inte en liter hit eller dit.

    /mikael

    #51197
    hubbe
    Deltagare

    Hej Mikael Vallentuna,

    Jag känner bara en laglig möjlighet att få några fler hästkrafter från bränslet, och det är att använda TRIBORON 2-Taktskoncentratet i stället för 2T-olja.
    I standardmotorer 0,5 till 1% och i tävlingsmotorer 1,5 till 2% 2-Taktskoncentratet.
    I Sport och Monte Carlo fyller manTriboron Injection i stället för 2T-olja i oljebehållaren.
    http://www.triboron.de

    Hubbe

    #53441
    esak
    Deltagare

    Intressanta förslag här, med olika spriter osv. Ska kolla närmare på det, även fast den fungerat felfritt nu sista veckan.

    Tack för hjälpen! 🙂

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng