Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Motorbekymmer 62:a.
- Detta ämne har 33 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-10 08:52 av .
- FörfattareInlägg
- 10 mars, 2013 kl. 23:55 #53197
esak
Deltagare@andersson__ wrote:
Anslut förvärmarröret Mellan luftburk och grenrör.
Detta är också gjort och var så även när den la av.
11 mars, 2013 kl. 10:24 #53201hubbe
DeltagareTill denna tid på året är att förvärma insugningsluften ett absolut måste.
K-Skydd är Isopropylalkohol (C3 H7 OH) och tillsätts i små mängder till bensinen och är därför första val.
Mina erfarenheter med Etanol (C2 H5 OH) är inte lika bra. Kanske finns en som är bra i kemi, och kan förklara det. Jag kan se skillnaden i C och H atomer, men vet inte vad det görHubbe
11 mars, 2013 kl. 21:37 #53227mikael vallentuna
DeltagareDagens K-skydd är till största delen etanol med iblandning av både 1 och 2-propanol. Kanske har innehållet varierat över åren.
Isopropanolalkohol, 2-propanol, använde man förr i 2-t rallybilar i stället för K-sprit. Jag är inte heller kemist men kan tänka mig att det är en bättre alkohol än etanol tillsammans med bensin. Det gäller ju att hitta något som tänder samtidigt.
Jag fick ett flertal gånger springa till apoteket och handla ”sårtvätt” över disk, det fanns bara småflaskor på 2-3 dl i butikshyllorna. Eftersom man var hårdrockare med långt hår var alltid personalen tveksam att sälja 2-3 liter per gång och man blev alltid förmanad att ”du vet väl att det inte går att dricka”?
K-skydd funkar nog med men har du råd så prova med ”sårtvätt” den dagen du gasar på riktigt rejält vilket din bil ser ut att vara gjord för.
/mikael
12 mars, 2013 kl. 08:58 #53236hubbe
DeltagareMikael:
”Sårtvätt” det låta interessant, jag skall fråga apoteket vad det är för alkohol.
Hubbe
12 mars, 2013 kl. 09:55 #53240Dicst
DeltagareIPA kallas spriten i industriella sammanhang. Vi använde massor för rengörning i produktion där jag jobbade tidigare.
12 mars, 2013 kl. 19:27 #53262silis
DeltagareHej. På 60-70 talet använde vi endast ispropylalkohol i rally 2Taktarna det sas vill jag minnas att den blandade sig bättre med oljan i bensinen (bättre smörjning) det var ju problem med skurna vevaxlar på den tiden Shell hade små flaskor på den tiden Även köptes det på apoteket.Senare byggde vi en stor förvärmarhuv runt luftrenaren som kylfläkten blåste in varmluft i . då var problemet löst, fungerade mycket bra. mvh. Anders
12 mars, 2013 kl. 19:53 #53265saabaero
DeltagareAv den äldre generationen har jag fått lära mig att en flaska T-sprit kan man ha i bagaget och tömma i när isproppen är ett faktum. T-spriten är snabbare att lösa det akuta problemet.
Enligt samma källa ska man akta sig för K-sprit pga om man en gång börjat får man fortsätta hela vintern. Teorin bakom detta var att K-spriten innehåller vatten som blir kvar. Ska väl tilläggas att teorierna inte kommer från någon kemist utan snarare personer som provat själv 🙂
Ang förgasarfrysning
Även Saabhusbilen råkade ut för förgasarfrysning i samband med cruising en varm sommardag men det gav bara rusande motor den gången. Sedan vi monterat förvärmarröret har det inte hänt igen.12 mars, 2013 kl. 22:27 #53276mikael vallentuna
DeltagareAnders:
Hur stor var doseringen av isopropanolalkoholen?
Om jag inte minns fel blandade man i ganska mkt kanske 1/2 – 1 liter per 20 liter bensin. Så mkt ska inte behövas men frågan var om inte det höjde effekten på bränslet? Fusktrim?
/mikael
13 mars, 2013 kl. 14:42 #53284hubbe
DeltagareHej,
I trimanvisning RTC-295 1235-401 sida 3 från SAAB står 2 – 4% isoprophylalcohol C3 H7 OH.
Hubbe
13 mars, 2013 kl. 18:42 #53301hubbe
DeltagareHej,
ett annat tips mot isbildning i förgasaren, vrid upp tomgång blandning skruv.
Detta är en tillfällig lösning, men fungerar hyfsat.Hubbe
13 mars, 2013 kl. 18:52 #53302hubbe
DeltagareFusktrim?
Mikael Vallentuna,
min erfarenhet med etanol är, du måste har i alla fall 30% i bensinen att det märks.
Hubbe
13 mars, 2013 kl. 20:05 #53309silis
DeltagareHej Mikael. Det är ju 40 år sen, men jag tror att det var 2 dl i Shells flaskor och man tog en flaska till 20 L bränsle.Problemet var ju att emulsionsmunstyckena blev som isbollar,och motorn varvade inte (gick mycket fett) om man inte hade ispropylalkohol i. Tror inte att en skvätt sprit kunde ha gjort någon fusktrimmning (tack Hubbe) man behövde 75-100 hästar till på 2T på 70 talet för att bli konkurenskraftig, måste vara mycket krokigt efter -75 om man skulle ta en sträckseger.
15 mars, 2013 kl. 19:55 #53382mikael vallentuna
DeltagareFusktrim:
tanken var att få några extra hk ur bränslet när 2-t var gångbar i skogen. Men om Hubbe säger att det krävs 30% jag då räcker inte en liter hit eller dit./mikael
15 mars, 2013 kl. 21:26 #51197hubbe
DeltagareHej Mikael Vallentuna,
Jag känner bara en laglig möjlighet att få några fler hästkrafter från bränslet, och det är att använda TRIBORON 2-Taktskoncentratet i stället för 2T-olja.
I standardmotorer 0,5 till 1% och i tävlingsmotorer 1,5 till 2% 2-Taktskoncentratet.
I Sport och Monte Carlo fyller manTriboron Injection i stället för 2T-olja i oljebehållaren.
http://www.triboron.deHubbe
17 mars, 2013 kl. 10:14 #53441esak
DeltagareIntressanta förslag här, med olika spriter osv. Ska kolla närmare på det, även fast den fungerat felfritt nu sista veckan.
Tack för hjälpen! 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.