Motorbyte B till H eller bara till 5växlad låda??
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorbyte B till H eller bara till 5växlad låda??
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorbyte B till H eller bara till 5växlad låda??
- Detta ämne har 43 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-28 08:31 av fredrik l.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan!
Fick tag i en motor med 5-växlad låda igår (H-motor) av Mattias Rosvall här på forumet.
Tanken var först att bara byta lådan och behålla min b-motor (LE)
Men efter lite närmre kontroll och funderingar så byter jag nog hela paketet.
Min gamla läcker en del olja.Insprutet saknas på den nya h-motorn men är i övrigt komplett.
När jag jämför med insuget på b-motorn så ser det ut att passa rakt på.
Så jag tänkte skruva dit det på h-motorn i stället o behålla styrbox o allt som det är.
Det borde väl funka?
Huvudsaken är väl att soppan kommer in i insuget.Men det som jag funderar mest på är drivklockorna/drivknutarna/handgranaterna o allt vad de kallas.
De som sitter på motorn passar inte på mina drivaxlar. Min bil är en 74´a.Kan jag ta ett par som passar på mina drivaxlar ( Exempelvis mina egna från b-motorn) och flytta över på nya h-motorn?
Skruva loss alla bultar o byta rakt av?
Mattias hade en tanke om att de behövde shimsas in.
Blir det olika avstånd annars? Eller går det ändå?Andra komplikationer som kan uppstå i bytet?
Nåt mer som behöver modifieras?Tacksam för ALLA tips och råd.
MVH Fredrik, Norrköping
Hmmm..
Enligt info från den här sidan så säger en del att det är samma drivklockor 70-74 som jag har på min 74’a
Men enlig andra uppgifter är det samma klockor 70-86.Tror att det första stämmer bäst men hoppas givetvis på det senare 🙂
Om det är som det senare antagandet skulle jag i så fall bara kunna kasta i motor o låda o tuta o köra?
Låter för bra för att vara sant.MVH Fredrik
Bra tanke!
Det var sådana funderingar jag ville ha.
Vet du om det är mycket som tar i?
Kanke går att massera lite lätt med en slägga elller dylikt?Observera att det är ingen extremt snygg orginalbil detta så några bucklor i torpeden skulle jag kunna leva med om det fungerar.
Tack för påpekandet / Fredrik
juli 21, 2007 at 11:18 #109248jag gjorde precis samma operation nyligen.
och jag knacka in torpedväggen lite försiktigt vid pumpen och vevaxeln.
drivklockorna flyttade jag över från gammla lådan.Låter bra!!
Så du skruvade bort alla bultar till klockorna och bytte rakt av.
Så då behövs ingen inshimsning? Suveränt!Hur gjorde du med kylaren?
Anslutningarna är ju lite anorlunda.
Jag har en kylare och expansionsburk från en 900 med h-motor.
Kanske ska byta till den?Tack så mycket för svaren.
MVH Fredrik
Ursäkta att jag lägger mig i din tråd men jag bara undrar om det går att göra det omvända vad gäller klockorna? Alltså att flytta klockor från en växellåda från en H-motor till en växellåda som hör ihop med en B-motor?
Kanske en ganska dum fråga, vad jag kan se ovan så borde det väl vara samma sak?
Lollo: Är det verkligen så stor skillnad?
Mitt LE-sprut kommer ju att hamna på H-motorn. Hjälper inte det lite?
Vad jag förstått har h-motorn 108hk o min b-motor 110hk.
Största anledningen är nog att det verkar enklare att slippa dela på två motorer och lådor.
Och sedan att behöva flytta över koppling och grejer verkar lite krångligt.Men det kanske det inte är eller?
Lådan ska ju delas från motorn med ett skruvförband. Så långt verkar det skapligt enkelt men sen ska ju koppling och grejer flyttas över men det kanske inte är så krångligt?
Finns det bra beskrivninga hur man gör detta…gärna med bilder.
Vore ytterst tacksam för det för jag känner mig lite velig till att ersätta min le-motor.
Stenling : Gör inget att du “lägger dig i”
Jag kan inte svara på det men om det nu funkar som jag tänkt göra så kan jag ju inte se något problem i att göra det omvända.
MVH Fredrik
juli 21, 2007 at 23:15 #109284b-motorn har något anorlunda karaktär jämfört med h-motorn.(roligare tycker jag)
är den ok så byt bara lådan det är inte alls jobbigt eller svårt.byt vevaxeltätningarna medans motorn är urlyft
det brukar vara den bakre som läcker oftast.Ja det kanske är det bästa.
Min motor har faktiskt bara gått 13000 mil dokumenterat på alla besiktningspapper som jag fick med.
Och nästan de 30 första åren i Norrbotten.Skulle du kunna beskriva lite lätt hur jag byter vevaxeltätning/ar?
Och var jag får tag i dessa?Vad jag förstått så behöver jag en ny packning mellan motor och låda också och då helst den i stål.
Tacksam för alla tips och råd
MVH Fredrik
En kanske fullständigt omöjlig tanke slog mig 🙂
Det är sent nu och några öl har jag druckit medans jag suttit vid nätet o kollat o funderat så idiotförklara mig inte helt 🙂 🙂
Men är det fullständigt omöjligt att skruva bort växellådan på plats i bilen o sedan sänka ner den på en domkraft?
Om jag plockar bort/ fäller ut drivaxlarna och skruvar bort hasplåtarna under lådan?När man tittar på bilden ser det ut att kunna funka.
Känns bättre om jag kunde skruva i min egen takt på hemma plan.
Och där har jag ingen motorlyft.MVH Fredrik
juli 22, 2007 at 12:45 #109299känns som onödigt krångligt men pröva om du har tid.
har bytt motorn en gång utan att lyfta lådan och det är inget jag gör om flera gånger.vid senaste bytet köpte jag en motolyft på jula.
motorn måste ju hängas upp i något eftersom du måste lossa främre och höger motorfäste
och vänster bör demonteras för att komma åt några skruvar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.