Motorolja

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Motorolja

  • Detta ämne har 24 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2006-11-20 11:52 av .
Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99997
    sabbe
    Deltagare

    På en standard V4 motor har det ingen betydelse vilken olja man kör på. Det står på h. ventilkåpa att det skall vara en heavy duty olja med viskositet 10w-30 och kvalitet minst SE enligt API-klassifieringen. Jag och min hustru körde på 70-talet med Agrol universal traktorolja 20000 respektive 15000 mil utan några problem med balansaxellager eller annat. Hennes motor som till slut gick 27000 mil har jag sparat, den är helt ok i balansaxellagringarna. Viktigast är att byta olja ofta, vi körde aldrig mer än 1000 mil mellan bytena. På min rallybil körde jag med Quaker State Racingolja (50 tävlingar) och hade oljetemperatur upp till 140 grader utan ett enda problem med vevlager. Jag bytte oljan betydligt oftare vid ca 200 mils körning.

    Tidigare i år var det en insändare i Vi Bilägare från en Volvoägare som kört över 40000 mil på Biltemas olja och filter utan några problem. Han bytte oljan var 500:e mil vilket visar att täta byten är det viktigaste.

    Jag åker i dag med en bruksbil som har 2000-mila serviceintervall, jag skulle aldrig låta motorn gå så länge på samma olja utan jag byter själv olja och filter 1 gång mellan servicarna. Jag har yrkesmässigt arbetat med motorer/motoranalyser sedan början av 70-talet och har sett 1000tals havererade motorer så viss erfarenhet finns.

    Sabbe

    #99998
    kalle .p
    Deltagare

    Jag tror att man skall försöka följa biltilverkans krav på oljeviskosite det skall var i motor.
    För de har säket gjort omfatende testat fram vilken oljevikositet som passar bäst i just däras motor.

    Men det är ju också klart att man inte skall köpa den allra bilgase olja med den viskoseteten för den är ju kanske bara uppfyller kraven i hälften av den milen man skall köra den andra hälften sliter bara på motorns delar.

    Sedan så tror jag inte man skall köra en gammal motor på olja gjord för modena motorer. För oljan i en modern motor han andra egenskaper en i en gammal motor där den bara smörjer.

    #99999
    roger
    Deltagare

    Jag håller med dig Stefan.. Byta olja ofta är A&O.. På Diesel-Doris, min bruksholk så byter jag olja och filter var 500mil, kostar så lite, 150kr per gång. Har inte haft så stora problem heller, trots mätaren visar runt 50000 mil.

    På rallybilen så körde jag så länge motorn var hel med QS 20-50 Racing, bytte efter ögat, skitigt = Byt.

    #100000
    anonymous
    Deltagare

    Jag sällar mig också till kören som hävdar att bytet är det viktigaste. På min bruksholk (mercedes 250D -88) visar mätarn runt 70000 och jag brukar försöka byta med 500-700 mils intervall.

    visserligen skulle det nog gå att köra längre, men med det miltalet känns det som att det är dumt att chansa…

    #100001
    griffin
    Deltagare

    Jag gillar 10W-60 oljan bäst, mäst pga det gämna oljetryck den ger. Ca 4-4,5 bar varm som kall motor.
    Mineraloljan var ca 5-5,5bar kall och 3-3,5bar varm.
    När jag nu säger varm så är det effet typ 20-30min på bana i racetempo. Oljetemp på lite över 100grd vid ca 25-30grd i luften. Allså en varm sommardag.

    Nu är jag rätt nojig på att inte ha oljetemp över 100grd pga att en svag länk i V4a motoren är de tämligen smala vevstakslagren. Bärigheten sjunker med viskositets minskingen som stigande oljetemp ger.

    10W60-oljan är väl en extremt trög olja, designad för att överleva plågkörning i V8-motor på 800 hk, 200 varv på Indianapolis en stekhet sommardag. Den överlever säkert i en racing-V4 också…

    Att temperaturen kommer över 100 grader tror jag inte är någon större fara med en sådan racingolja. Det är i alla fall vad jag tror. Den är ju fortfarande ”dubbelt så tjockflytande” som den olja som rekommenderas för normalt bruk. Med dessutom bibehållet oljetryck vid den temperaturen är den nog lugnt.

    För övrigt gillar jag kombinationen Saab 95 och racing.

    #100002
    97sonett
    Deltagare

    Jag sällar mig också till kören som hävdar att bytet är det viktigaste. På min bruksholk (mercedes 250D -88) visar mätarn runt 70000 och jag brukar försöka byta med 500-700 mils intervall.

    visserligen skulle det nog gå att köra längre, men med det miltalet känns det som att det är dumt att chansa…

    Den går nog 70000mil till
    Bara du byter olja De är slitstarka de gamla mercorna!

    #100003
    lsoderlund
    Deltagare

    Appropå motorolja och byten av detta, så fick jag höra idag av en god vän att hans sambos mamma undrade varför hennes bil inte startade. Min kompis tittade över den lite, luftfiltret var mer än igensatt, tändstiften slut, olja, jaaa, vad ska man säga, snustorrt. Han frågade när hon servade bilen sist. Till svars fick han att det hade hon minsann aldrig gjort, försäljaren hade inte sagt något om det. Bilen, en tre år gammal Hyundai, är inte mer än skrot idag, iaf enligt min mening…

    Personligen byter jag olja efter ca 5-700 mil, efter behov… De bilar jag haft tidigare har aldrig haft motorproblem, kanske beror det på de täta oljebyterna, vad vet jag… Sen har jag iofs alltid köpt välservade penisonärsbilar.. Kanske oxå kan bidra…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #100004
    fuling
    Deltagare

    Att åka rally mm med 140grd oljetemp skulle jag unvik i det längst pga
    1. Oljan bryts ner/förstörs fort
    2. Bärigheten i vev, ramlager försämras duktigt.

    Lite gamla trådar som har med ämnet att göra men som behandlar oljan inderrekt.
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…part=1&vc=1
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…part=1&vc=1

    #100005
    jrt
    Deltagare

    Det är bra med hydrauliska tryckare då hör man när det är dags att byta

    #100006
    sabbe
    Deltagare

    En sann historia från början av V4 tiden. En äldre herre som tidigare hade haft flera tvåtaktare kom hem till min far och undrade vad det var för oljud i motorn. Far öppnade motorhuven och drog oljestickan. Den var snustorr, han frågade då när ägaren senast hade kollat oljan? Fick som svar ”Vadå olja den har jag ju blandad i bensinen!” Detta hände i början på 70-talet. En vevstake hade blivit avlång i storändan och kraftigt böjd. Kolven slog i toppen varje gång när den var uppe och vände.
    Jag sparade denna kolv och vevstake och kan fota dem om intresse finns?

    Sabbe

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng