Motorolja

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 15, 2006 at 10:59 #15105

      Jag har följt den heta diskussionen om oljefilter till V4, nu undrar jag vilken typ av olja som är lämpligast att använda? Ska det va helsyntet, delsyntet eller mineralolja?

        november 15, 2006 at 12:13 #99983

        ok tråden spårade ur lite men så här tycker jag: Har du en bruksbil med en motor som gått långt och är helt orörd så kan du använda vad som helst. Har du en nyrenoverad motor som du vill sköta på bästa sätt så kan du med fördel hälla i en fin syntetolja.

        man ska komma ihåg att en gammal sliten motor knappast blir bättre på något vis om man häller i en syntetolja.

          november 15, 2006 at 13:41 #99984

          En sak jag har hört är att syntetolja ej leder värme på samma sätt som mineralolja och att äldre motorer behöver denna värme(av)ledande förmåga som komplement till vattenkylningen. Att köra VW’s luftkylda motorer på helsyntet lär vara katastrof då dessa är ännu mer beroende av oljekylningen. Men från andra håll har jag hört det motsatta – att syntetolja tvärtom avleder värme bättre. Vad är sant?

            november 15, 2006 at 13:55 #99985

            Bra, hade just tänkt starta en oljetråd själv för att inte sabba V4-oljefiltertråden ännu mer.

            Det finns väldigt många åsikter i det här ämnet, jag är osäker på vad som är riktiga fakta och vad som är tyckande. Efter vad jag har läst mig till så bekänner jag mig nu till den religion som hävdar att syntetolja är bättre på allt. Mineralolja är billigare, men det är nog enda fördelen. Delsyntet köper man om vill ha lite högteknologi men ändå en olja som innehåller dinosaurie-juice, man är centerpartist.

            Vissa säger att i gamla motorer med stora toleranser ska man inte hälla modern tunnflytande syntetolja, utan hålla sig till gammal hederlig mineralolja. Men varför inte välja en modern tjockflytande olja då? Det finns ju syntetoljor som är långt mer tjockflytande än de flesta mineraloljor, dessutom mer tunnflytande än dessa i kallt tillstånd.

            Mina egna erfarenheter säger i alla fall att det inte är några som helst problem att hälla syntetolja i en bil som i åratal gått på mineralolja. Vill gärna höra exempel på om detta någon gång lett till motorhaveri, men helst inte historier av typen “Bosse i verkstan kände en snubbe vars kusin hade hört talas om en 245:a som gått utan oljebyte i 8000 mil. De hällde i syntetolja och den rasade direkt.”

            Fördelar med syntetolja:

              * Mindre friktion ger lägre bensinförbrukning. Skonsammare vid kallstart.

              * Högre värmetålighet, bättre värmeledningsförmåga, mindre risk för koksning = bästa valet för turbomotorer.

              * Starkare oljefilm, bättre vidhäftningsförmåga, vilket ger att oljan håller sig kvar längre på motordelarna och inte rinner av lika fort efter att motorn slagits av.

              * Högre viskositetsstabilitet, oljan blir inte på samma sätt “gammal & dålig” som en sliten mineralolja blir.

            Man väljer olja efter behov. I en gammal enkel V4 som man inte plågkör behövs säkert ingen high-tech olja, där kan man säkert nöja sig med mineral. Men i moderna bilar märks fördelarna med syntet, vilket kommer att leda till att mineralolja så småningom förpassas till teknologins antikviteter såsom svartvit tv, hästdroskor, hålkort m.m.

            man ska komma ihåg att en gammal sliten motor knappast blir bättre på något vis om man häller i en syntetolja.

            Bättre och bättre… nej den blir ju inte mindre sliten, men man kanske förlänger motorns livslängd något med bättre olja, pga lägre inre friktion och mindre slitage m.m.

              november 15, 2006 at 14:36 #99986

              Jag har grottat ner mig en riäl bit i oljeträsket, men långt ifrån vetenskapligt.

              Pluss att vad man än köper i oljeväg så blir man lurad.

              Sen vad vi kallar en syntetolja är INTE en syntetolja i de flästa fall utan en mylekyl moddad mineralolja.
              En riktig syntetolja är ski… DYR.

              Och jag tror inte det finns en annan prudukt som olja som det finns så många skrönor och missuppfattingar om.

              Griffin:
              Bra inlägg (tumme upp)

                november 15, 2006 at 17:03 #99987

                Mycket intressant. Så till exempel syntetoljorna Castrol GTX Magnatec 5W-40 och Lightec 10W-40 skulle fungera alldeles utmärkt i en V4?

                Tidigare har jag kört med Castrol GTX 3 Protection eller High Mileage, båda mineraloljor med 15W-40.

                  november 15, 2006 at 17:20 #99988

                  Tidigare har jag kört med Castrol GTX 3 Protection eller High Mileage, båda mineraloljor med 15W-40.

                  High Mileage-produkter tror jag mest är ett marknadsföringstrick för att få oss konsumenter att tro att gamla bilar skulle behöva en viss sorts olja…

                    november 15, 2006 at 17:22 #99989

                    Tex så är ju Mobil 1 en olja som fått mer än en motor att skramla, vet inte vad det beror på, men ljud innifrån motorn skiljer väldigt mycket beroende på olja, om den är tunnare, har sämre bärighet eller rinner av för mycket vet jag inte, men skiljer, det gör det…

                      november 15, 2006 at 20:59 #99990

                      High Mileage-produkter tror jag mest är ett marknadsföringstrick för att få oss konsumenter att tro att gamla bilar skulle behöva en viss sorts olja…

                      Mycket möjligt. Men kan man inte tänka sig att en motor som är sliten behöver andra egenskaper hos oljan än en motor som är i bra skick? Till exempel egenskaper som gör att motorn inte skramlar och/eller bränner olja?

                        november 15, 2006 at 21:25 #99991

                        Kanske det, annars kan väl skramlet avhjälpas med en lite tjockare olja. Men om man har skrammel i motorn behöver man nog byta annat än bara oljan…

                          november 15, 2006 at 21:49 #99992

                          1 det skramlar ALTID om en V4 motor mer eller minder.
                          Detta pga stötstänger, mekaniska lyftare mm.

                          Min bruks V4or får gå på vad som står närmat, tom den olja jag byter ur 95an.

                          95an har jag testat div 20W-50 oljor, allså typ bättre raceoljor och 10W-60 syntet raceolja.
                          Jag gillar 10W-60 oljan bäst, mäst pga det gämna oljetryck den ger. Ca 4-4,5 bar varm som kall motor.
                          Mineraloljan var ca 5-5,5bar kall och 3-3,5bar varm.
                          När jag nu säger varm så är det effet typ 20-30min på bana i racetempo. Oljetemp på lite över 100grd vid ca 25-30grd i luften. Allså en varm sommardag.

                          Nu är jag rätt nojig på att inte ha oljetemp över 100grd pga att en svag länk i V4a motoren är de tämligen smala vevstakslagren. Bärigheten sjunker med viskositets minskingen som stigande oljetemp ger.

                            november 15, 2006 at 22:14 #99993

                            Man kan nog sammanfatta det här med att det finns lika mycket åsikter om det här som det finns individer på jorden…….Det absolut viktigaste är dock att man byter olja regelbundet.

                              november 15, 2006 at 22:30 #99994

                              Man kan nog sammanfatta det här med att det finns lika mycket åsikter om det här som det finns individer på jorden…….Det absolut viktigaste är dock att man byter olja regelbundet.

                              Mycket bra sammanfattning och låt alla bli saliga på sin tro.

                                november 16, 2006 at 07:07 #99995

                                Angående oljans temperatur egenskaper så såg jag ett mycket bra reportage om olja och GP motor cyklar. Det var men GP motorcyklarna gick över från 2-takt till 4-takt.

                                Det var en Kawaski som dom visade olika typer av olje kylning på. Där sa det att olja skulle var lika varm som kyl vattnet typ mellan 90 grader och 100 grader skulle man komma upptill 110 grade så tappade motorn nästan 20 % i effekt. Och skulle olje tempraturen komma upp över 140 grade så hade motorn tappat upp till 50 % i effekt och dess utom så var nästan också motorn skrot för den hade då gått för varm.

                                Det som då hande med oljan vid dessa temperaturer var att den tappade sin smörjade egenskap den helt tänket förkållnade och blev en glippig massa bara.

                                Nu rör dettta en mycket trimmad och avanserad motor med mycket små toreranser men vist ger det en kunskap om vad som kan hända.

                                Dom sa inte vilken olja dom körde på men jag skulle inte tro att det är någon vanlig olja som man själv kan gå och köpa. Utan någon race olja som är framtagen för just GP motorcyklar och kan detta hända med en sådan olja vad kan då hända med en bilig olja i en vanlig bil.

                                  november 16, 2006 at 10:20 #99996

                                  Är det kanske så, att det nästan inte spelar någon roll vilken olja man kör på sålänge man inte försöker ta ut mer än vad oljan klarar av.

                                  Alltså: om oljan har dåliga högtemperaturegenskaper måste man se till att hålla nere tempen eller reducera belastningen vid hög temp. Om lågtemperaturegenskaperna är dåliga får man köra med motorvärmare och ta det lugnt tills man har nått normal arbetstemp. Har den dålig bärighet får man ta det lite lugnare. Om den tappar egenskaperna eller ger upphov till nötande partiklar snabbt måste man byta olja och filter oftare.

                                  Om det är så som jag beskriver ovan, lär det väl inte spela någon roll vilken olja man använder så länge man anpassar körningen till oljans egenskaper. Sålänge man har oljetryck och det inte finns vassa partiklar i oljan är väl slitaget försumbart sålänge man inte har metallisk kontakt i lagren? Då borde det vara lika bra att köra på skräpolja och byta oftare, sålänge man inte stressar oljan genom hårdkörning, vilket man väl sällan gör med en bruksbil med 20 000 mil på nacken.

                                  Det finns säkert invändningar mot resonemanget, men dem tar jag gärna del av.

                                  Cheers
                                  MO

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.