Motortvätt… hur?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Motortvätt… hur?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-01 09:17.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15520

    vee-eight
    Deltagare

    Jag satt och funderade på en sak; när jag ställde av bilen för vintern så märkte jag att den var riktigt skitig i motorrummet, dels pga ett oljeläck vid oljetrycksgivaren (inget större men har bundit lorten rätt effektift och klibbar vid). Golvet under motorn är i stort täckt med oljeblandad lort. Motorn i sig lämnar också övrigt att önska.

    Nu undrar jag hur jag skall tvätta rent motorrummet på v4:an på bästa sätt. Ni som gjort det; hur har ni gjort? Eftersom att en del av svänghjulets kuggkrans är blottlagd så har jag blivit lite konfunderad att blåsa på med högtryckstvätten.

    Det som rinner ut från motorrummet vid en sån tvätt är väl inte heller naturens bästa kompisar, kan tänka. Kan man motortvätta på OKQ8:s GDS-hall?

    #102683

    marcus lonn
    Deltagare

    När jag köpte min Saab 96 i augusti förra året, så var motorrummet ingen vacker syn. Men jag köpte motorvättmedel, tog högtrycken och tvättade rent i motorutrymmet. Det gick alldeles utmärkt, den brummar på så fint fortfarande. Men snart är det dags att sätta det trimmotorn 🙂

    #102685

    kalle .p
    Deltagare

    På en sådan gammal bil som en v4 är så gör det ingen skada att tvätta motorn. Det ända som kan hända är att du får vatten i fördelarlocket men det går ju torka ut.

    Det jag jag brukar göra när jag skall tvätta motorn är att se till så den är riktigt varm så dunstar vattnet och det är oftast lättare att få loss smutsen.

    Det är inte häller så vanilgt att om man tvättar en nyare bil med mycket elektronik att det kommer in vatten i den men det händer och då kostar det oftat mycket pengar.

    På den bilförsäljningen som jag jobbade på tidigare så tvättade vi alla bil i motorrumet och det var mesta delen nyare bilar med en massa elektronik under huven för det mesta hände inget med bilen. Men viss hände det att vi fick bytta tänddelar och annat som inte klarade att få vatten på sig.

    #102693

    vee-eight
    Deltagare

    Tändningen är jag inte orolig för, det var mest det halvnakna svänghjulet som oroade mig.

    #102697

    stefan
    Deltagare

    Varför oroa sig över ett svänghjul? Det är gjort av gjutgods och tar inget stryk av lite vatten.

    #102707

    vee-eight
    Deltagare

    Hmm.. nej det är klart. Det är ju lika utsatt som när det läckte olja. 😀

    #102709
    Vee-Eight wrote:
    Hmm.. nej det är klart. Det är ju lika utsatt som när det läckte olja. 😀

    Japp, olja på svänghjulet är inte bra 😮 Hellre vatten.

    #102710

    vee-eight
    Deltagare

    Rasmus:

    Det finns inte ngn risk att avfettnings-gucket kommer in i koppling etc via den vägen?

    #102713

    petter
    Deltagare

    Jag har samma kletlager under motorn på min, men har inte tagit tag i tvättbiten pga oro för tändprylar och yttiga kablar med tre decennier på nacken. Dessutom undrar jag om det inte är bra med ett lager av oljesmörja på golvet, det lär ju rostskydda bra?

    Mvh Petter

    #102716

    vee-eight
    Deltagare

    Det är en källa till brand också, tyvärr. Har fått påpekande från besiktningen.

    #102717

    kaparn
    Deltagare

    Börja med att skrapa ur så mycket som möjligt av sörjan innan du börjar tvätta, och försök att få bilen att stå lutande frammåt när du tvättar för annars så blir det vatten under baksätet.
    Du kan även sätta en plastpåse med gummisnodd runt fördelaren och göra rent den för hand senare.
    Använd riktig kallavfettning och låt den verka en halvtimme innan du börjar spola.
    Diskborste är ett bra hjälpmedel och räkna med att få tvätta flera gånger.
    OkQ8:as gördetsjälv är ett bra alternativ eftersom dom oljesepareringsgrejor i avloppen som tar hand om gucket som rinner ur.

    #102718

    vee-eight
    Deltagare

    Tack för svaren, nu har jag repat mod! Nu behövs lite vår, sen jäklar börjar fejarfänget på allvar! 🙂

    #102721

    lsoderlund
    Deltagare

    Men om motorn är varm innan man tvättar bilen så försvinner ju vätskan och vattnet via ånga… Sen om man har torra elkablar som ligger i elstammarna så är det bara att rulla in bilen i ett varmt garage över natten.. Har funkat för mig iaf, dock var bilen inte 30 år, utan 23.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #102722

    pelleturbo
    Deltagare

    Sen efter tvätt är det bra att torka ur fördelar locket och rotorn,gärna med en trase med thinner för det tar bort fukten.

    #102738

    kaparn
    Deltagare

    Det där med att vattnet ångar bort från en varm motor funkar nog bara i teorin i verkligheten är allt slaskblött och svartprickigt efter en motortvätt även motortvättaren själv.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng