Motortvätt… hur?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motortvätt… hur?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motortvätt… hur?

  • Författare
    Inlägg
    • januari 31, 2007 at 05:37 #15520

      Jag satt och funderade på en sak; när jag ställde av bilen för vintern så märkte jag att den var riktigt skitig i motorrummet, dels pga ett oljeläck vid oljetrycksgivaren (inget större men har bundit lorten rätt effektift och klibbar vid). Golvet under motorn är i stort täckt med oljeblandad lort. Motorn i sig lämnar också övrigt att önska.

      Nu undrar jag hur jag skall tvätta rent motorrummet på v4:an på bästa sätt. Ni som gjort det; hur har ni gjort? Eftersom att en del av svänghjulets kuggkrans är blottlagd så har jag blivit lite konfunderad att blåsa på med högtryckstvätten.

      Det som rinner ut från motorrummet vid en sån tvätt är väl inte heller naturens bästa kompisar, kan tänka. Kan man motortvätta på OKQ8:s GDS-hall?

        januari 31, 2007 at 07:10 #102683

        När jag köpte min Saab 96 i augusti förra året, så var motorrummet ingen vacker syn. Men jag köpte motorvättmedel, tog högtrycken och tvättade rent i motorutrymmet. Det gick alldeles utmärkt, den brummar på så fint fortfarande. Men snart är det dags att sätta det trimmotorn 🙂

          januari 31, 2007 at 07:57 #102685

          På en sådan gammal bil som en v4 är så gör det ingen skada att tvätta motorn. Det ända som kan hända är att du får vatten i fördelarlocket men det går ju torka ut.

          Det jag jag brukar göra när jag skall tvätta motorn är att se till så den är riktigt varm så dunstar vattnet och det är oftast lättare att få loss smutsen.

          Det är inte häller så vanilgt att om man tvättar en nyare bil med mycket elektronik att det kommer in vatten i den men det händer och då kostar det oftat mycket pengar.

          På den bilförsäljningen som jag jobbade på tidigare så tvättade vi alla bil i motorrumet och det var mesta delen nyare bilar med en massa elektronik under huven för det mesta hände inget med bilen. Men viss hände det att vi fick bytta tänddelar och annat som inte klarade att få vatten på sig.

            januari 31, 2007 at 11:24 #102693

            Tändningen är jag inte orolig för, det var mest det halvnakna svänghjulet som oroade mig.

              januari 31, 2007 at 12:12 #102697

              Varför oroa sig över ett svänghjul? Det är gjort av gjutgods och tar inget stryk av lite vatten.

                januari 31, 2007 at 16:10 #102707

                Hmm.. nej det är klart. Det är ju lika utsatt som när det läckte olja. 😀

                  januari 31, 2007 at 16:26 #102709
                  Vee-Eight wrote:
                  Hmm.. nej det är klart. Det är ju lika utsatt som när det läckte olja. 😀

                  Japp, olja på svänghjulet är inte bra 😮 Hellre vatten.

                    januari 31, 2007 at 16:29 #102710

                    Rasmus:

                    Det finns inte ngn risk att avfettnings-gucket kommer in i koppling etc via den vägen?

                      januari 31, 2007 at 17:13 #102713

                      Jag har samma kletlager under motorn på min, men har inte tagit tag i tvättbiten pga oro för tändprylar och yttiga kablar med tre decennier på nacken. Dessutom undrar jag om det inte är bra med ett lager av oljesmörja på golvet, det lär ju rostskydda bra?

                      Mvh Petter

                        januari 31, 2007 at 17:47 #102716

                        Det är en källa till brand också, tyvärr. Har fått påpekande från besiktningen.

                          januari 31, 2007 at 17:53 #102717

                          Börja med att skrapa ur så mycket som möjligt av sörjan innan du börjar tvätta, och försök att få bilen att stå lutande frammåt när du tvättar för annars så blir det vatten under baksätet.
                          Du kan även sätta en plastpåse med gummisnodd runt fördelaren och göra rent den för hand senare.
                          Använd riktig kallavfettning och låt den verka en halvtimme innan du börjar spola.
                          Diskborste är ett bra hjälpmedel och räkna med att få tvätta flera gånger.
                          OkQ8:as gördetsjälv är ett bra alternativ eftersom dom oljesepareringsgrejor i avloppen som tar hand om gucket som rinner ur.

                            januari 31, 2007 at 18:21 #102718

                            Tack för svaren, nu har jag repat mod! Nu behövs lite vår, sen jäklar börjar fejarfänget på allvar! 🙂

                              januari 31, 2007 at 19:34 #102721

                              Men om motorn är varm innan man tvättar bilen så försvinner ju vätskan och vattnet via ånga… Sen om man har torra elkablar som ligger i elstammarna så är det bara att rulla in bilen i ett varmt garage över natten.. Har funkat för mig iaf, dock var bilen inte 30 år, utan 23.

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                januari 31, 2007 at 19:42 #102722

                                Sen efter tvätt är det bra att torka ur fördelar locket och rotorn,gärna med en trase med thinner för det tar bort fukten.

                                  februari 1, 2007 at 09:17 #102738

                                  Det där med att vattnet ångar bort från en varm motor funkar nog bara i teorin i verkligheten är allt slaskblött och svartprickigt efter en motortvätt även motortvättaren själv.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.