Ny XP-produkt till SAAB 93-96

Forum Övrigt SSR Ny XP-produkt till SAAB 93-96

  • Detta ämne har 54 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2005-03-07 17:42 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12313
    xpniklas
    Deltagare

    Hej XP-användare

    Ni skall nu ha fått ett mail med info om en ny XP-produkt till SAAB 93-96 som ni erbjuds en extra rabatt på trotts att priset t.o.m. är lägre än det rekommenderade utpriset för motsvarande standardprodukt.

    Är du XP-användare, dvs köpt min trimningsmanual för SAAB 92-96, och ej fått något mail så kontakta mig så jag kan uppdatera min epostlista.

    MVH XP-Niklas

    #85314
    fredrik
    Deltagare

    Niklas!

    Jag vet inte vad du har fått för priser men Veterania tar 800:- för en ny framruta & levererade gratis till mig & sa att så var brukligt då killen kände en åkare.
    Så vad är det för rekomenderat utpris som du har fått??

    /Fredrik

    #85315
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Fredrik

    Som vanligt får man vad man betalar för.

    Min leverantör har ett kundpris på 1022+moms=1277,50 för en standard framruta till en SAAB 96.

    De rutor vi tagit fram är ju långt ifrån standard varför min leverantör rekommenderade mig att lägga mig en bra bit över utpriset för en standardruta.

    Men då jag inte är i bilhobbyn för att tjäna pengar så sattes priset därefter.

    MVH Niklas

    #85316
    perhaninge
    Deltagare

    Långt ifrån standard ?
    Vad är då bättre med denna ruta ?

    Per/Haninge

    #85317
    fuling
    Deltagare

    Per/Haninge:
    Det får du förmodligen köpa en XP-manual för att får reda på

    #85318
    andypeak
    Deltagare

    Hmmmmmm, man KAN faktiskt se det som ngt POSITIVT att det finns folk som jobbar hårt för att få fram nyproducerade prylar till gamla Saabar…….

    Med det minst sagt begränsade utbud som råder för reservdelar till Saab => slut upp inom Saabligan och se det som en investering att köpa en manual samt försöka bidra till manualen med lite info så att det kan komma fram fler schyssta prylar för oss alla!

    För egen del så inom ca en vecka skall jag kunna hålla min 9:36 slutvxl i näven (hoppas jag)…. och det har jag väntat på länge!!!

    #85319
    fuling
    Deltagare

    Jag vet folk som skriver böcker som ÄVEN sprider konskapen de har gratis offentligt.
    Den boken köpte jag, även fast jag hadde ett korregerings ex.
    Gissa varför???

    #85320
    fredrik
    Deltagare

    Snälla Snälla berätta!!!

    Jag fattar ingenting…..

    /Fredrik

    #85321

    Andreas. jo visst är det kul att det nytillverkas delar, men jag tycker det är alltför ofta det hänvisas till xp-manualen när ngn frågar ….
    och jo jag äger ett ex av den …. men när det sägs att det inte är för att tjäna pengar på den tycker jag det är en liten underdrift med tanke på att det inte ens går att få dom nya uppgraderade sidorna som pdf för redan betalande xp användare.
    Men letar man här på forumet finns det mycket bra info och oftast vänlig hjälp ….

    Men visst vore det schysst om man kan finnansera sin hobby så det är väl bara att gratulera till dom som lyckas med det …..

    Fredde

    #85322
    johan josefsson
    Deltagare

    Undra vad det kostar att trycka en manual på ca 200 sidor. Jag VET att det inte är billigt…
    Dom flesta tryckerier jag har frågat angående tryck tar minst 1:- per sida…
    Det blir inte mycket pengar kvar till att finansiera sin egen hobby…

    #85323
    fuling
    Deltagare

    Det är inte pengrna det är frågan om, utan avsaknaden av info.
    Tex vad ger första inlägget i denna tråd till de UTAN XP-manual???
    Inte mycket eller?

    #85324
    anonymous
    Deltagare

    Vad kjør det andre inlegget i denne tråden?

    Det er slike påhopp som ofte kommer her fra enkelte mot andre som forsøker å gjøre noe for andre i saab familien.
    Lignende ting har skjedd mot, Bergmann vever, klubbens 2″ eksos, en kille som bygde om til fire bolts nav for en rimelig peng.
    Det lukter Jantelov lang vei, det eneste det fører med seg er at folk slutter med å bruke sin tid på å ta frem ting som kommer andre til gode.

    Du sa det selv i en tråd for lenge siden Fuling; Det er jo bare å la være og kjøpe hvis det ikke tiltaler deg!

    //Stian

    #85325
    kaparn
    Deltagare

    Hallå!

    Nu tänkte även jag försöka mig på ett inlägg i den här debatten naturligtvis med risk för att bli offentligt halshuggen.
    Jag tror att det många hänger upp sig på är XP-gängets ibland något aggressiva marknadsföring för att mota in alla får i fållan. Dvs. ingen info om Du inte betalar för den och för lite sedan i en köpesannons fick jag veta att att delen ifråga inte gick att få tag på det var minnsan bara att beställa en ny från XP. Men det kan jag säga att den mesta infon finns redan sedan långt tillbaka. Och delar finns fortfarande att få tag på om man har lite tålamod. En så kallad XP kona byggde min kompis Jonas för över tjugo år sedan som funkade ypperligt med hjälp av en handbok från Kawasaki. Han har en uppsättning Reedventiler till Saab TT som fungerar. Jag har studerat en uppsättning som xp sålt som höll i snitt tjugo minuter innan det var dax att byta bladen i dom. Jag är alltså inte imponerad. Visst kan man få fram bra trimgrejor med modern teknik men det mesta har som sagt redan prövats det gäller bara att samla ihop infon innan alla dom gamla Saabstötarna dör ut.
    Men naturligtvis är det fantastiskt att det finns eldsjälar som tar fram nya delar och propagerar för hobbyn.
    Det kommer kanske en dag när även jag ”måste” köpa XP-produkter.

    #85326
    Dicst
    Deltagare

    Var och en har ju rätt till sin version av sanningen…

    Tryckkostnader:
    Att trycka en kopia och ringbinda en manual om felsökning av tändsystem från BOSCH kostade mig 125:- exemplaret. Den var då plastad både fram och bak, dubbelsidig med ca en tredjedel av XP-manualen i antal sidor, så JA – det kostar pengar att trycka, även om man är kompis med tryckeriet.

    För lite info:
    Om jag inte minns fel så står det också i manualen att det ska vara en morot/belöning att få viss köpinfo tidigare än andra om man är kund hos CSR…?? Den rätten måste väl ändå ”fabrikanten” få ta sig, det är ju ett gammalt accepterat marknadstrick. Jag menar, den infon kommer ju att läcka ut iallafall snarare förr än senare, vilket även XP/CSR vet.

    Försäljning:
    Däremot kanske jag tycker att vissa ”standardprodukter” som säljs via CSR är dyrare än vad man kan hitta på andra ställen, men det beror nog på att man kanske misslyckats med att förhandla fram det bästa priset från den leverantören. Som sagt, det är ju upp till var och en att söka fram bästa prisbilden hos olika firmor.

    Ideellt arbete:
    Jag har jobbat mycket ideellt i olika sammanhang och tyvärr kostar det, både tid från familjen och oftast egna pengar lik förb-nat i slutändan.
    Vem har rätten här att bedömma värdet av olika (kvälls)arbete/(kvälls)tid här? Är det någon skillnad på att renovera en vev till andra, bygga växellådor till andra eller att sammanställa trimningsanvisningar till andra? Kostar inte allt detta engagemang från andra saker i ens närhet? Svår balansgång det där….
    Köper man manualen så accepterar jag ju också att mina pengar bidrar till att nästa köpare får mer nytta av sin manual, men så fungerar det ju även med programvara.

    Manualen:
    Vad gäller manualen och dess innehåll så har iallafall jag (som entusiastisk amatör) inte sett eller hittat motsvarande mängd information samlad på ett och samma ställe i skriftlig form som enbart berör SAAB. Om någon tar sig tid att göra denna sammanställning frivilligt, genomföra tester och beräkningar och är beredd att distribuera detta med allt arbete det innebär, så är jag beredd att betala för att få ta del av detta. Sen spelar det mig ingen roll vem som skrivit boken; Folke Mannerstedt, XP-Niklas, Fuling, Petson & Findus eller nån annan. SAAB-trimningsinfo är inte en allmän sprid kunskap idag bland min generation vågar jag påstå!

    Kunskapsspridning:
    Turligt nog finns det olika medier för att sprida sin kunskap. Vissa är duktiga på att dela med sig på Anslagstavlan, andra via telefon och några i skrift. Jag kan inte det här ämnet, utan måste fråga och läsa mig till kunskapen, vetgirig som jag är. Kan någon annan prestera och presentera samma info för mig (gärna i skriftform eller på VHS) att ta del av så sätt igång vet jag. Fuling: vad är det för annan bok du syftar på? Berätta!

    #85327
    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Här blev det fart på tråden så jag tänkte försöka bemöta en del frågeställningar.

    1. Vad är bättre med XP-rutan än med en standard.
    För att jag skall anse att en produkt är en XP-produkt så skall dels jag ha medverkat i framtagningen av produkten samt att den har egenskaper utöver standardprodukten. Egenskaper som är ger högre prestanda eller högre kvalité.

    Det kan vara så att man måste vara XP-användare för att få reda på en ny produkt som vi har tagit fram.
    Det är nämligen så att jag lägger fram förslag till XP-användarna om att VI dvs alla XP-användare skall satsa vårt kapital på att ta fram en ny produkt. Att göra en nytillverkad detalj i ett exemplar förstår nog de flesta att det är ekonomiskt ohållbart. Därför tillfrågar jag XP-användarna om de är intresserad av en ny produkt baserad på det offertpriset jag har fått oftast på en serie om 10 st. Får jag sedan bara beställningar på 8 st så gäller ändå offerten på 10 st varför jag brukar ta hem 10 och lägger då ut för att ha två på lager före att försöka sälja senare.
    Om det ej blir mer en eller två beställnings omgångar så lägger vi ej ut den produkten på hemsidan utan det blir bara XP-användare som har haft möjlighet att köpa den.

    XP-användarna har investerat i min manual och visat förtroende för det jag står för. Genom detta samarbete så har vi möjlighet att ta fram nya produkter som ingen av oss självständigt skulle orka med ekonomiskt. Min målsättning är att XP-användare skall vara snabbare än alla andra icke XP-användare och det kan bara uppnås genom att ge dem tillgång till information och delar som ej är tillgängliga för icke XP-användare.

    Om intresse för en produkt är stor eller om produkten är av allmänt intresse så lägger vi ut den på http://www.classicsaabracing.com
    Men då den då blir offentlig så måste vi även sälja den till fullt pris inklusive moms och har således ej möjlighet att hålla det lägre pris som oftast erbjuds XP-användare för att nå en serie på 10 st.

    2. Att det ej går att få de uppdaterade sidorna som pdf.

    Nästa version av XP-manualen blir version 75 och den kommer att vara på över 200 sidor. Jag har inför den nya tryckningen noterat att redigeringar, justeringar och kompletteringar skall göras på sidorna.
    27, 92, 78, 110, 117, 137, 146, 7, 8, 13, 90, 105, 52, 54, 55, 56, 57, 112, 165, 66, 73, 74, 19, 135, 64, 95, 147, 136, 71, 72, 51, 118, 172, 174, 180, 167, 194, 18, 155, 47, 69, 41, 42, 45, 46, 49, 53, 120, 127, 107, 114, 124, 25, 127, 130, 131, 132, 138, 146, 74, 14, 149, 20, 22 och på sidan 80.
    Detta är förutom de kompletteringar jag redan har gjort på version 74.

    Det inses lätt att det ej går att skicka ut dessa förändringar separat utan då manualen hela tiden justeras och kompletteras i många kapitel och avdelningar så måste i så fall en helt ny manual skickas ut. Då manualen är på nästan 40 MB så går den ej att maila ens om den är omgjord till pdf och komprimerad. Då återstår att man skulle kunna ladda ner den.
    Om man skulle distribuera hela manualen på detta sätt så kan jag garantera att den kommer att förmedlas till obehöriga som ”stjäl” den och denna samlade kunskap som det har tagit mig många år och tusentals timmar att få fram. Då detta arbete har sponsrats av alla XP-användare så skulle man då även stjäla från dem.

    Det har förekommit fall när personer har frågat andra XP-användare eller tom mig om måtten eller kopior på XP-pipans mallar utan att de varit XP-användare.
    Jag har lagt ned så mycket energi på att ta fram dessa data och denna manual och ingen har rätt att stjäla denna tid från mig och alla andra XP-användare.
    Då jag misstänkte att en individ i ett annat land höll på att kopiera XP-pipan för egen vinning så gick jag ut till XP-användarna i det landet och frågade om detta var fallet.
    I så fall så hade någon brustit i förtroende till mig varmed jag ej längre ämnade sälja vare sig manual eller XP-delar till det landet.
    Nu visade det sig ej vara fallet men jag är beredd att sluta med min verksamhet om det är någon som undergräver den. Att ta fram manualen och XP-delar görs på ideell basis för att jag tycker att det är roligt. Och då jag gör det på de premisserna så kan jag även välja om jag tycker att det är roligt att sälja eller inte. Jag har inga förpliktelser att sälja vare sig manual eller XP-delar förutom till de XP-användare som har beställt delar som respons på ett XP-utskick om nytillverkade delar.

    XP-manualen handlar i slutänden inte om att kunna finansiera min bilhobby utan att kunna finansiera framtagningen av nya XP-produkter till XP-användarna.
    Hade jag lagt denna tid på att jobba över på mitt arbete så hade jag kunnat finansiera min bilhobby på ett mycket bättre sätt.

    3. Ja vad kostar det att trycka upp en spiralinbunden manual på 200 sidor.
    Frågar ni arkitektkopia så är det långt över 500 kronor. För Dick Ström så kostade en tredjedel så många sidor 125 kr så det är bara att räkna ut själv.
    Det överskott som jag får av försäljningen av manualen kan bara tillskrivas att jag har fått tag på ett billigt tryckeri.
    Jag ser det självklart även som en fördel både för mig som för alla XP-användare att det är billigare att köpa XP-manualen än att kopiera den.
    Särskilt som det vore olagligt då den är copyright skyddad.

    4. Jo Kaparn det är ditt val om du vill ha hjälp av XP-info och XP-produkter eller ej.

    Jag tycker ej att vi har en aggressiv marknadsföring utan bara att vi erbjuder en möjlighet för dem som vill ha den.
    Jag ger i alla fall ett val till skillnad från många som ej förmedlar vare sig information eller delar.
    Mycket info finns som sagt redan sedan långt tillbaka, och en anledning till att manualen finns är att samla ihop och bevara denna till eftervärden.
    Sedan kompletterar jag med mycket ny information som jag själv har skapat genom simulering, flödesbänks provning samt rullande landsväg mm.

    Jag kan lova dig att din kompis ej byggde någon XP-kona då den är framtagen under tre veckors intensivt simulerande för att ge maximalt effekt över ett brett varvtalsområde. Jag genomförde förändringar med en upplösning på enstaka mm för att få till en optimerad form.
    Det är en XP-kona och det finns en anledning till att samtliga SAAB 2T i 1000cc cupen har en monterad.
    Din kompis byggde ett avstämt avgassystem baserat på dåtidens tumregler ej nutidens kunskaper.

    Det är korrekt att ett tidigt reedventils paket hade problem med brutna reeds men det var även så att den motorn hade problem med baktändning och reeds är ej tillverkade för att stå emot explosioner från vevhuset.
    Detta är även en anledning till att XP-användarna får tillgång till delarna innan icke XP-användare, för att prova ut och felsöka. XP-användarna är även testpiloter för de nya produkterna och det är även därför de ofta får möjlighet att inhandla dem till ett introduktions erbjudande. De gör jobbet för er andra så att fel kan hittas och justeras innan produkterna blir allmänt tillgängliga.
    Angående reedventilerna så kan jag säga att den motorn har bromsats till att ha över 80 hp mellan 4’500-6’500 rpm och med en topp på 86 hp.
    Den går dock mycket bättre nu efter förgasarbyte så det är snart dags att bromsa igen.
    Jag kan även nämna att en annan XP-användare har kört en bra bit över 300 mil tävling med sitt reedkit och ej haft några som helst problem.

    Du kanske borde fråga dig själv och SAAB hobbyn om det är bra för dig att det finns möjlighet att köpa XP-produkter istället för att fråga dig själv om det kommer en dag när du ”måste” köpa XP-produkter.
    Glöm ej heller att valet är ditt om du vill köpa en XP-produkt, men valet är även fritt om jag vill sälja en XP-produkt.

    5. Att vissa ”standard” produkter är dyrare på http://www.classicsaabracing.com

    Att XP-produkterna inte alltid är billiga beror till stor del på att de just inte är standard utan utöver det vanliga. De är till stora delar framtagna på en verkstad som fakturerar 600 kr per timme plus moms = 750 kr/h men så är de även bäst på vad de gör.

    Som exempel så kan vi ta Ignitors till 2T SAAB som vi har låtit Pertronix utveckla och som vi säljer till under det pris generalagenten ger oss som inköpspris genom att vi frångår generalagenten när vi tar hem dem.

    En annan produkt är bussningarna till framvagnen som trotts att de har mycket högre kvalité så kostar ett helt kit i princip lika mycket som vad bussningar till en sida kostar om man köper SAAB 900 bussningar dem från någon annan speed shop.

    Sedan har vi ett antal produkter som man inte bara kan låta tilverka utan som kräver mycket arbete tex spjällhus, kolvar samt vevaxlar. Här krävs det tid för att förberade tillverkingen antingen fysiskt genom rengörning eller genom att nya kolvritningar skall tas fram. Sedan krävs efterarbete i form av montering och kontrol. Dessa timmar tar jag ej ut någon ersättning för då inte någon av oss i XP-Engineering Solutions någonsin har tagit ut någon lön. Dessa ”pengar” går istället in i firman för att göra det möjligt att ta fram nya produkter samt lagerhålla en del av de gamla.

    Sedan kan nog var och en förstå att vi måste ha en viss marginal då det kostar att driva en hemsida och att med 10 % marginal så kan vi bara ha en av tio produkter i lager.

    Med vänlig hälsning XP-Niklas

    PS Om någon annan lägger tusentals timmar för att skriva en manual på 200 sidor om SAAB trimning så lovar jag att betala 300 kr för den, och jag kommer inte ens att våga fråga om han /hon kan ta fram alla delar åt mig som jag behöver för att kunna förverkliga det manualen beskriver. DS

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 55 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng