Nya kamaxlar till V4:a

Forum / Övrigt / SSR / Nya kamaxlar till V4:a

Forum / Övrigt / SSR / Nya kamaxlar till V4:a

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 1, 2002 at 19:27 #11418

      Hej, finns det ngn (nu levande person ) som slipar nya kammar till V4:an?

        januari 1, 2002 at 19:40 #80137

        Några ännu levade finns det någ kvar som slipar kammar till dessa reliker

        Ronwill
        http://w1.874.telia.com/~u87410235/ronwill.html

        ENEM
        http://www.enem.se/katalog/kamaxlar/4.asp

        Din Rallyboutque
        http://home8.swipnet.se/~w-87634/produkter/motordelar/index.htm

          januari 1, 2002 at 20:46 #80138

          Enems kammar brukar vara bra. Janne Carneborn har haft bra saker genom åren.

          Ronwill hade tydligen Hedlundkammar enligt Fulings länk. Man kan nog beställa sådana från Nisse Hedlund direkt. Leveranstiderna kan vara långa vad jag förstår men de jag har haft har fungerat bra. Har för mig att jag lät Nisse slipa upp en NH44 till min förra Sonett III:a.

          Så finns det amerikanska alternativ: Motor Sports Service i Jamestown, NY slipar egna kammar och allt de säljer är av superkvalitet men dyrt. Jack Lawrence är en av de mest kända VW-trimmarna i USA men har även lång erfarenhet av V4 r. Troligen äger han (och har byggt)den snabbaste sonetten av alla. (Dragracingbilar undantagna)Bilder på motor finns här: http://www.motorsportsweden.com/SPORT%20&%20RALLY/Pictures.htm

          Jag tror inte MSS ligger på nätet men hugade kan kontakta mig så ska jag förmedla kontakt till Jack eller hans fru Pat.

          Alternativ 2 är Jack Ashcraft i Oregon. Jag är lite allmänt tveksam till mycket av det han sysslar med, han säljer bla sonetttrösklar avsedda att montera ÖVER de befintliga, men han har också Isky-kammar i sortimentet. Iskenderian är en stor kamtillverkare och jag vill minnas att Jack har Isky F4 respektive F66 i sortimentet.
          Länk till Jack: http://pages.prodigy.net/jackashcraft/

          En hel del av det han säljer har visat sig ha dålig passform eller ingen passform alls. Dock har han varit länge i branschen. Han var delägare i en official Saabdealer nere i Kalifornien i mitten av 60-talet, Hade en 2T-Sonett med ch nr 000.151 som idag finns i England och var med i “The Long Run” på Talladega Speedway 1987. Han har en son som är designer, liksom Jack själv, och som har jobbat/jobbar på Saab i Trollhättan.

          Jag vill samtidigt betona att jag själv inte har gjort affärer med honom. Jag var på gång att köpa en Sonett 73:a 1991 av honom för at kunna åka runt i USA med men fann en bättre 73:a i Phoenix Arizona.

          Isky F4: 10,795mm lyft(vid ventil, ej att jämföra med kamlyft), duration 260 graders duration. Ökar “dramatically mid-range torque”

          Isky F66: 11,379mm lyft (vid ventil, ej att jämföra med kam lyft), duration 264 grader. “..is a good street cam, especially for a Sonett and a very godd autocross-cam. This is a top-end horsepower improver cam but it is quite tractable around town. Low end torque is the same as stock cam but powers comes on like a gangbusters from 4000 rpm on up. This is the best cam for a Sonett” due to what Jack Ashcraft says.

          För att titta på Nisse Hedlunds NH44 så har den ett lyft, kamlyft, på 7.30 mm vid ett spel på 0.50 mm. Durationen på denna är 272 grader. Någon som
          har durationen på 7.2 resp. 7.6 kammarna? tillgängliga?

            januari 1, 2002 at 21:04 #80139

            Mats:
            Du vet väll händelse vis inte var man kan hitta nya lättade lyftare? För det kan man ju behöva till ny kam.

              januari 1, 2002 at 21:27 #80140

              Jojo! Jag brukar ta hem sådana från USA lite då och då… De är identiska med de som Saab sålde på Sport&Rally-tiden men de är någon mm längre. Dvs kulskålen är annorlunda placerad.

              Nu är dollarn så dyr så du vill nog inte ha en offert. Men du kan få ett tips: Jag tror att det är samma Hollow-lyftare som Ford använde till 302 rna.

                januari 1, 2002 at 21:35 #80141

                Ja Ford V8 289, 302 mm från 67-72 har jag för mig, bara att de jag har hittat har väkt lika mycket som std lytarna så vad är då vitsen med dessa lyftare?

                  januari 1, 2002 at 22:03 #80142

                  Jag kan inte hitta viktuppgifterna just nu på MSS-lyftarna men jag är ganska säker på att de var ca 20% lättare än originallyftarna. Vits?? Tja en stor vits, kanske större än vikten, är att de inte är lika brottsbenägna som originallyftarna. Det förstår du när du jämför dem..

                  Originallyftarna väger 104g. Saabs lyftare, No 10132 väger 79g och jag har för mig att MSS-lyftarna vägde mellan 80-85g.

                  Jag har inga lösa MSS-lyftare tillgängliga men jag har en 10132 på bordet. Den är 50,8 mm lång och jag har för mig att MSS-lyftaren är lika lång. Skillnaden mellan dem ligger från överkant till kulskål. Saablyftaren har ett mått på ca 16.7mm. Har för mig att motsvarande mått på MSS-lyftaren är + ca 5mm. Låt säga då att du också har planat blocket 1-2mm och topparna 1.75 mm så kommer du att få en tveksam geometri när du ska justera in ventilerna..

                    januari 1, 2002 at 22:37 #80143

                    Std lyftarna haverar bara om man försöker lätta dessa om jag inte har fått det om bakfoten.

                    Varför man ska ha så lätta saker som möjligt som hoppar & stöttsar behöver vi nog inte gå in på för det beriper både du och jag, eller?

                    Vad pratar vi om för pengar för 8st lättade lyftare från MSS? (med moms, frakt, med allt)

                      januari 1, 2002 at 22:45 #80144

                      Nja. Std-lyftarna är mer brottsbenägna vid höga varvtal beroende på den smala midjan i kombination med hålkälsradierna eller vad det nu heter. Visst, du har rätt i att brottsbenägenheten ökar om man försöker lätta dem vilket Saab beskriver i trimningsanvisningarna. Jodå. Jag förstår precis varför man strävar efter att lätta dem.

                      Och:!!! Jag har hittat en gammal prislista från MSS. Hollow-lyftaren väger 80.4 gram!!! Original vägde tydligen enligt MSS 102.3 gram. Jack är perfektionist. Han påstod när jag besökte honom 1991, till din glädje, att Saabs effektangivelser saknade grund i verkligheten. Köpte han en 165-hästare från Trollhättan så fick han bara ut 145-150 hk i bromsbänken borta i Jamestown.

                      Fuling! Kolla mitt tidigare inlägg vilket är ändrat. Såg du även mitt inlägg om bygghöjden på Sonett-förgasare på trean? Ca 130 mm.

                      Ärligt talat Fuling, borde du inte ta och ge din Sonett en äldre syster??

                      På denna länk, http://www.motorsportsweden.com/SONETT/SonII.htm
                      finner du två stycken tvåttaktssonetter som är till salu i USA. Den röda är ganska sen och har ch nr 252 och är ombyggd till V4 och är mycket rostig. Priset är nog förhandlingsbart. Gissningsvis 1000 dollar. Eller möjligen lägre. Seller says: “#252 All of the Sonett II two-stroke parts have been removed and has been replaced by a V4. Most of the glass is missing. Has a V4 that runs. This is NOT a Sonett 2-stroke and most of the glass is missing. It is also very rusty”

                      Den vita är en tidig 67:a och har ch nr 032. Behöver troligen helrenoveras men verkar vara komplett. Ett fynd kan man säga. Priset är också rimligt med dagens mått: 5000 dollar. Seller says:
                      “#32 Ultra rare bubbled rear window, Thermostatic fan switch, Thermostat housing, Sidedraft carburetors (not downdraft like the 96), Carburetor float, Air cleaner assembly, Oil tank reservoir (not like 96). Very low number, maybe the 5th oldest in the US. Not a bad car, has some pan rust.” Bilen är komplett och med viss erfarenhet av dessa bilar tror jag mig säkert kunna säga att man inte kan finna en bättre bil för dessa pengar idag. 2T-Sonetterna börjar kosta rejält med pengar nu. Man har börjat begära 7500 dollar för halvtaskiga objekt i USA.

                      Tittar man på 032:an så finner man att den faktiskt har samma dörrsidor mm. som 66 rna hade fast än det är en 67:a. Det framgår inte av bilderna men den kan mycket väl även ha 4-bultsnav fast än dessa enligt Saab försvann med ch nr 028. 029 resp 030 hade 4-bultsnav. Dessa båda är de som Erik och Pat körde franska alprallyt med 1966. Däremot så är ratten felaktig. Tycks vara en ratt från en 69:a eller en III:a. Instrumentpanelen tycks vara den rätta, den som fanns fram till ch nr 78.

                      Köp nu så vi kan bli kompisar…

                      LÄNK: http://www.motorsportsweden.com/SONETT/SonII.htm

                      [ 01 januari 2002: Inlägg ändrat av: Mats Jonsson ]

                      [ 02 januari 2002: Inlägg ändrat av: Mats Jonsson ]

                        januari 1, 2002 at 23:21 #80145

                        Japp, jag har nu sätt ändringen
                        Förhållandet kamhöjd & ventil-lyft är 1:1,5 på V4an. Med andra ord en 7.6 kam har ca 11 (11,4)mm ventil-lyft.(lite mindre lyft pga ventilspelet).

                        Inte för att vara petimeter nu Mats men hålkärsradien i midjan på std lyftarna är för att minska brottpåkänningen

                          januari 1, 2002 at 23:52 #80146

                          Jodå. Jag känner till hålkärlsradiens betydelse inom mekaniken. Har du sett och kollat George Celedinas rullvippor till V4:a? Han tycks sälja en hel del av dessa overthere men jag har inte hört någon här hemma som har provat på dem.

                          Fuling! Kolla även ändringarna i mitt förra inlägg!!/Mats

                            januari 2, 2002 at 00:09 #80147

                            Rullvippor tilltalade men dyrt
                            se http://www.wmsbrg.com/saab/celedinas/

                              januari 2, 2002 at 00:19 #80148

                              Men vad tror du då Fuling? Är de bättre än Saab alubryggor? Får jag valuta för pengarna? -Jag tvivlar själv.. :confused:

                                januari 2, 2002 at 00:34 #80149

                                Det ett antal saker som talar för:
                                1. Det jäv.. std vipporna är en tendens att skära.
                                (tycker inte om lagringen stål-stål)
                                2. Man minskar slitaget på ventilstyrningarna.
                                3. Man miskad rörlig vikt.
                                Är faktiskt sugen själv
                                Men som jag skrev tidigare PRISET.

                                  januari 2, 2002 at 00:56 #80150

                                  Hittills har jag på snart 25 år aldrig fått några vippor att skära utan att det har förelegat fel på vevlagringen. Jag tolkar ditt svar som att Celedinas prylar är bra men att fördelarna inte uppvägs av nackdelarna. Priset.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.