Nya Saab PhoeniX

Forum / Övrigt / Allmänt / Nya Saab PhoeniX

Forum / Övrigt / Allmänt / Nya Saab PhoeniX

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 2, 2011 at 16:55 #169933
      Martin wrote:
      …Och det finns säkert en ”av-knapp” om man vill. 🙂

      …eller en avbitartång – klipp av hela kabelpaketet, så var det löst 😉

      Nä, skämt åsido, kör själv med min android-telefon inkopplad i Talladegan, via kassett-adapter, och spelar spotify när jag kör bil. Att ha det installerat i bilen – wow, läckert värre – bra tänkt på SAAB!

        mars 2, 2011 at 17:21 #169934

        Designen är ganska extrem, betydligt mer än tidigare conceptbilar som t.ex. Aero-X. Vad som är intressant är att bottenplattan och drivlinan tydligen är den som kommer användas i nya 9-3.
        Vad det gäller att man kör Android och kan installera egna appar så låter det väldigt intressant. Jag antar att det borde vara ganska lätt att göra en app som läser av motorvarvtalet och spelar upp lämpligt tvåtaktsljud.

          mars 2, 2011 at 18:01 #169936

          Notera att bilikonen uppe till vänster på IQON-skärmen är en 92/93:a..
          Historia och framtid i skön harmoni!

            mars 2, 2011 at 18:24 #169940

            Ok, jag får väl sluta sura då och hoppa på IT-tåget…:) Bara kostnaderna hålls nere så kan man ju ta det, men ofta finns det finstilt med alla såna här funktioner. Jag hade velat ha lite mer info om drivningen med elmotorn bak – det känns som att där ligger utmaningen. Fy sjutton vad grymt om Saab hade tagit flaggan med sina motorgenier och tagit drivlinan mot framtiden.

            Och jag försöker se linjerna från og900 som någon skrev – men misslyckas. 🙂 Fasen, det måste vara svårt att vara designer på Saab idag – det skall vara innovativt, skitfräckt, motorjournalisterna skall falla som käglor i ren beundran, samtidigt som man skall anknyta till klassikerna og900 och Ur-saaben så att entusiasterna blir nöjda. Känn på den liksom.

              mars 2, 2011 at 19:12 #169942

              Jag tycker formen på baklyktorna på bakskärmarna bär og900;s form (kanske ng900 med, men det låsas jag inte om 😀 )

              Att stötfångaren är svart gör också att man associerar till dom äldre bilarna

              Inom design så är sånt aldrig en slump, dom har nog gått över allt ett par hundra gånger, både att skapa nytt men även trigga såna som oss att hitta detaljer som liknar eller bär dom äldre bilarnas små signalement

                mars 2, 2011 at 19:15 #169943

                Jag tycker faktiskt bilen ser ut som en modern EV1!

                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                Saab 9-3 Vector SC ´09

                Skämsbil:
                Audi A6 Avant

                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                  mars 2, 2011 at 19:46 #169945
                  Lars Söderlund wrote:
                  Jag tycker faktiskt bilen ser ut som en modern EV1!

                  Ja, och den är ju en veteranbil.

                    mars 2, 2011 at 19:50 #169946

                    Oj här spårar jag ur lite…. :duck:

                    Saab PhoeniX är störtgo!!

                      mars 2, 2011 at 21:04 #169959
                      Turbocab wrote:
                      Jag hade velat ha lite mer info om drivningen med elmotorn bak – det känns som att där ligger utmaningen. Fy sjutton vad grymt om Saab hade tagit flaggan med sina motorgenier och tagit drivlinan mot framtiden.

                      Några youtubeklipp med bakaxeln in action: 🙂
                      http://www.youtube.com/watch?v=DepKIIvhGKA
                      http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0

                        mars 3, 2011 at 17:00 #170006

                        Kan tänka mig att bilvärlden går samma väg som tex foto och musik: Där kan du bli hur hi-tech som helst, samtidigt som andra fotar svart-vitt med hålkameror och spelar vinyl. Själv känner jag allt mer att jag vill ”hoppa av” och go back to basics. Så kör jag V4:à också… :racesmile:
                        Phoenix är hursomhelst snyggare än EV-1 som liknar en kit-car, enligt mig.

                          mars 3, 2011 at 20:15 #170020
                          JanneH wrote:
                          Kan tänka mig att bilvärlden går samma väg som tex foto och musik: Där kan du bli hur hi-tech som helst, samtidigt som andra fotar svart-vitt med hålkameror och spelar vinyl. Själv känner jag allt mer att jag vill ”hoppa av” och go back to basics.

                          Ser man på, det finns alltså ytterligare en målgrupp för Dacia förutom ”folk som inte bryr sig”. 🙂

                          Hahaha… sorry… kunde inte motstå…

                            mars 3, 2011 at 20:19 #170021

                            •Starta bilens klimatsystem via telefonen 10 minuter innan du skall sätta dig i bilen en stekhet sommardag.

                            Hmmm, var det inte löst med solcellerna på EV-1? 🙂

                              mars 4, 2011 at 09:43 #170050
                              enor wrote:
                              JanneH wrote:
                              Kan tänka mig att bilvärlden går samma väg som tex foto och musik: Där kan du bli hur hi-tech som helst, samtidigt som andra fotar svart-vitt med hålkameror och spelar vinyl. Själv känner jag allt mer att jag vill ”hoppa av” och go back to basics.

                              Ser man på, det finns alltså ytterligare en målgrupp för Dacia förutom ”folk som inte bryr sig”. 🙂

                              Hahaha… sorry… kunde inte motstå…

                              Det är väl bara en tidsfråga innan Dacia går samma väg som Skoda och blir allt mindre en bil ”för nuftiga” människor. Dagens bilar går samma väg som mobiltelefonerna som man kan göra allt med – utom att ringa… 🙂

                                mars 5, 2011 at 15:00 #170142

                                Personligen så tycker jag att Phoenix är skitläcker och för mig så drar den tankarna till Sonett 1:an 🙂

                                  mars 9, 2011 at 22:54 #170388

                                  Phoenix är en klockren framgångsbil – heja SAAB.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.