Nyköpt v4:a som inte vill starta =(

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nyköpt v4:a som inte vill starta =(

Detta ämne innehåller 36 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-12-10 11:26.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5139

    tim_82
    Deltagare

    Fick ett erbjudande att köpa en fin saab v4 super 79:a för 6000:-
    Bilen har gått 14000mil och mestadels av en äldre tant i ett samhälle utanför umeå.
    Köpte den i lördagskväll och körde hem bilen som gick klockrent och fint.
    Men på lördagmorgonen när jag skulle ut och glänsa så vägrade bilen starta… helt död.
    Efter ett tömt batteri och men starthjälp på började den som sakta att hosta och till sist så startade den.
    Sen gick det hur fint som helst och startade bra när den var varm.
    Pratade med förra ägare och han sa bara att jag skulle pumpa två ggr och sedan låta bli gasen så brukade bilen starta på en gång… precis som den gjorde när jag stog på hans gård.. men alltså inte på min gård. Så idag när jag igen skulle provstarta den så är den lika död *suck*
    Har skruvat lös fördelare och rengjort rotorn och fördelar från lite småskit. Bilen har även gnista så jag vet inte vad jag ska göra.
    Har även provat med startgas.
    Vi hade tänkt ha den som andrabil men nu när man får den här starten så vet jag inte om jag kommer kunna lita på den.

    Så nu står bilen på motorvärmare och jag tänkte gå ut ikväll och prova om det gör någon skillnad…

    Tacksam för alla svar!

    #34268

    tim_82
    Deltagare

    kan tillägga att när motor är nystartad så måste man hjälpa till att hålla den i liv med gasen.

    #34271

    andersson__
    Deltagare

    Hej, du har solex 2 ports förgasaren på den, och den är väl ärligt erkänd till att strula lite.

    Troligtvis får du inte i choken, men börja med att montera bort luftrenaren och kolla alla vacuum slangarna kring förgasaren, är dom dåliga så byt dom. Sedan testar du trycka ned gasen i botten 2 gånger ( kall motor ) och kollar så choke spjällen uppe i förgasaren har stängt, har dom inte det så kärvar nåt/är trasigt och då är det bara att ge förgasaren en översyn, super viktigt på dessa förgasarna är chokespjällen och dess länkage löper SUPER lätt, kärvar lätt annars.

    #34274

    tim_82
    Deltagare

    ok jag får försöka luska ut vad alla spjäll runt förgasaren är till.
    En sak jag märkte var att det droppade bensin under förgasaren när jag vred på gaspjället (det stora).
    Det kom ifrån en liten ”låda” som det också gick ett länkage till… misstänker att det är själva chokedelen?

    Edit: så jag skruvar alltså bort locket från förgasaren, sätter mig i bilen och pumpar två ggr, sen går jag ut och kollar så dom två står översta spjällen är stängda? tänker jag rätt nu? tacksam för era svar!

    Man vill ju inte ge upp för lätt när det är så pass lättmekat som det är… man vet ju hur skönt det känns när man lyckas fixa till något liknande :CH

    #34278

    Morten S.
    Moderator

    Den lådan er acc.pumpen. Inne i den sitter det et membran. Når det membranet ikke fungerer får du slike symptomer ved kallstart. Nytt membran kan du blant annet kjøpe via Erik Randa. http://www.randa.se

    @tim_82 wrote:

    ok jag får försöka luska ut vad alla spjäll runt förgasaren är till.
    En sak jag märkte var att det droppade bensin under förgasaren när jag vred på gaspjället (det stora).
    Det kom ifrån en liten ”låda” som det också gick ett länkage till… misstänker att det är själva chokedelen?

    Edit: så jag skruvar alltså bort locket från förgasaren, sätter mig i bilen och pumpar två ggr, sen går jag ut och kollar så dom två står översta spjällen är stängda? tänker jag rätt nu? tacksam för era svar!

    Man vill ju inte ge upp för lätt när det är så pass lättmekat som det är… man vet ju hur skönt det känns när man lyckas fixa till något liknande :CH

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #29277

    tim_82
    Deltagare

    Nu fick jag igång den :CE

    Gjorde som andersson sa och pumpade två ggr på gasen men det hände inget med chokespjällen? dom stog helt öppna.
    Så jag bad min flickvän att starta bilen medans jag manuellt stängde dom och vips så startade bilen 😀
    Så vad blir nästa steg? finns det att köpa alla delar jag behöver? antar att något gått sönder då spjällen inte reagerar?
    Det sitter ju en hel drös med anslutningar till förgasare? en känselkropp som verkar trycka på gasen, varmvattenslang som verkar gå från motorn till förgasare och vidare till kupen? samt lite länkage osv?

    Så om någon kunde hjälpa mig att plocka ihop ett bra ”renoveringskitt” till mig från någon sida så vore jag väldigt tacksam!
    eller kan man skicka in förgasare för att få tillbaka en ”utbytes”? =)

    #34281

    jos
    Deltagare

    Har något av samma erfarenheter med min Saab V4 -79. Den var svårstartad och startgas fick användas (skall normalt inte behövas på V4’or). Efter kamvinkel- och tändningsinställning, bytte dessförinnan brytarna och stiften, så blev bilen plötsligt lättstartad och gick som den skulle. Pumpa 2 ggr så startar den direkt på första.

    Just ja, glömde. Bytte också bränslepumpen eftersom det aldrig fanns kvar bensin i bränslefiltret när jag skulle starta. Fick ”gnida” onödigt mycket på startmotorn. Efter bytet av bränslepumpen var det problemet ett minne blott.

    En Fomoco-förgasare med manuell choke (-77) satt på när jag köpte Saaben. I bakluckan fick jag med den enligt tidigare ägaren den ständigt strulande Solexen + insugsröret. Förgasaren som jag håller på att fixa till för närvarande och snart skall den monteras.

    * Att allting skall vara tätt är A och O samt att inga axlar får kärva eller glappa. Det är vad jag försöker hålla mig till. Packningar och slangar går att få fatt i. Härifrån ön handlar jag via nätet (mest från Tyskland). En helt ny passande Solex kunde jag köpa uppe i Trollhättan för 2000 skr.

    #31305

    tim_82
    Deltagare

    är det enklast att skruva bort hela insuget?
    Vad massa onödigt tjafs… tacka vet jag b18… där är det enkelt att demontera förgasaren 😮

    #34312

    William
    Deltagare

    Fuggen sitter med fyra muttrar om det är dubbelportaren. Ska du sätta dit en äldre förgasare måste du ta bort och byta insug också. Min rekomendation är att montera en Weber istället då du har passande insug för sån, ifall det inte är nåt lättfixat prolbem..

    #34331

    tim_82
    Deltagare

    jag är lite sugen på att försöka få igång solexen. jag menar ”hur svårt kan det vara” 😉
    Finns ju en weber 36 förgasare på blocket men jag misstänker att det bara blir en massa strul men länkaget osv när man ska montera den. brukar ju inte vara bolt in direkt.

    #31344

    Per-Erik
    Deltagare

    @tim_82 wrote:

    jag är lite sugen på att försöka få igång solexen. jag menar ”hur svårt kan det vara” 😉
    Finns ju en weber 36 förgasare på blocket men jag misstänker att det bara blir en massa strul men länkaget osv när man ska montera den. brukar ju inte vara bolt in direkt.

    En Weber 36DCD är bolt on, alltså, super enkelt att få dit, och du får en mycket roligare bil att köra – rekommenderas varmt!

    #34334

    hup213
    Deltagare

    Hej!

    WEBER 36 kan jag också rekommendera. Kolla med Ronwill Speedshop tel 019-285100 hur det ska bestyckas.
    Tänk också på att det med monterat Sprintfilter blir svårt stänga motorhuven helt. Framkanten på filtret tar i insidan på motorhuven. Det finns mindre filter, dock blir det svårt koppla förvärmningen för insugsluften.

    Lycka till!

    Pelle i Härnösand

    #34336

    Morten S.
    Moderator

    Her er eksempel på en Weber 36/36 med tilpasset luftfilterhus. Ikke sikker på hva filterhuset kommer fra.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #34340

    jos
    Deltagare

    Vad med skruva på en Weber ICH 34 som lär vara bolt-on på Fomoco-insuget utan bekymmer med utrymmet under huven för luftfiltret? För min del kommer jag ge Solex’en ett försök.

    #34348

    tim_82
    Deltagare

    ok det blir en weber om solexen fortsätter att strula.
    Nu har jag skruvat lös förgasare och plockat isär den så jag fått fram flotörhuset och alla dessa munstycken som sitter där =)
    har rengjort förgasaren utvändigt och blåst rent den inuti med tryckluft.
    Men hur ”smörjer” jag upp automatchoken? verkar inte vara något större glapp i lederna iaf.

    Vad mer exakt är det ni brukar serva? var köper jag nya packningar till förgasare eller går det lika bra med packningsklister?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng