Nyköpt v4:a som inte vill starta =(
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Nyköpt v4:a som inte vill starta =(
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Nyköpt v4:a som inte vill starta =(
- Detta ämne har 36 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-10 11:26 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
Fick ett erbjudande att köpa en fin saab v4 super 79:a för 6000:-
Bilen har gått 14000mil och mestadels av en äldre tant i ett samhälle utanför umeå.
Köpte den i lördagskväll och körde hem bilen som gick klockrent och fint.
Men på lördagmorgonen när jag skulle ut och glänsa så vägrade bilen starta… helt död.
Efter ett tömt batteri och men starthjälp på började den som sakta att hosta och till sist så startade den.
Sen gick det hur fint som helst och startade bra när den var varm.
Pratade med förra ägare och han sa bara att jag skulle pumpa två ggr och sedan låta bli gasen så brukade bilen starta på en gång… precis som den gjorde när jag stog på hans gård.. men alltså inte på min gård. Så idag när jag igen skulle provstarta den så är den lika död *suck*
Har skruvat lös fördelare och rengjort rotorn och fördelar från lite småskit. Bilen har även gnista så jag vet inte vad jag ska göra.
Har även provat med startgas.
Vi hade tänkt ha den som andrabil men nu när man får den här starten så vet jag inte om jag kommer kunna lita på den.Så nu står bilen på motorvärmare och jag tänkte gå ut ikväll och prova om det gör någon skillnad…
Tacksam för alla svar!
oktober 24, 2011 at 16:41 #34271Hej, du har solex 2 ports förgasaren på den, och den är väl ärligt erkänd till att strula lite.
Troligtvis får du inte i choken, men börja med att montera bort luftrenaren och kolla alla vacuum slangarna kring förgasaren, är dom dåliga så byt dom. Sedan testar du trycka ned gasen i botten 2 gånger ( kall motor ) och kollar så choke spjällen uppe i förgasaren har stängt, har dom inte det så kärvar nåt/är trasigt och då är det bara att ge förgasaren en översyn, super viktigt på dessa förgasarna är chokespjällen och dess länkage löper SUPER lätt, kärvar lätt annars.
ok jag får försöka luska ut vad alla spjäll runt förgasaren är till.
En sak jag märkte var att det droppade bensin under förgasaren när jag vred på gaspjället (det stora).
Det kom ifrån en liten “låda” som det också gick ett länkage till… misstänker att det är själva chokedelen?Edit: så jag skruvar alltså bort locket från förgasaren, sätter mig i bilen och pumpar två ggr, sen går jag ut och kollar så dom två står översta spjällen är stängda? tänker jag rätt nu? tacksam för era svar!
Man vill ju inte ge upp för lätt när det är så pass lättmekat som det är… man vet ju hur skönt det känns när man lyckas fixa till något liknande :CH
Den lådan er acc.pumpen. Inne i den sitter det et membran. Når det membranet ikke fungerer får du slike symptomer ved kallstart. Nytt membran kan du blant annet kjøpe via Erik Randa. http://www.randa.se
@tim_82 wrote:
ok jag får försöka luska ut vad alla spjäll runt förgasaren är till.
En sak jag märkte var att det droppade bensin under förgasaren när jag vred på gaspjället (det stora).
Det kom ifrån en liten “låda” som det också gick ett länkage till… misstänker att det är själva chokedelen?
Edit: så jag skruvar alltså bort locket från förgasaren, sätter mig i bilen och pumpar två ggr, sen går jag ut och kollar så dom två står översta spjällen är stängda? tänker jag rätt nu? tacksam för era svar!Man vill ju inte ge upp för lätt när det är så pass lättmekat som det är… man vet ju hur skönt det känns när man lyckas fixa till något liknande :CH
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidNu fick jag igång den :CE
Gjorde som andersson sa och pumpade två ggr på gasen men det hände inget med chokespjällen? dom stog helt öppna.
Så jag bad min flickvän att starta bilen medans jag manuellt stängde dom och vips så startade bilen 😀
Så vad blir nästa steg? finns det att köpa alla delar jag behöver? antar att något gått sönder då spjällen inte reagerar?
Det sitter ju en hel drös med anslutningar till förgasare? en känselkropp som verkar trycka på gasen, varmvattenslang som verkar gå från motorn till förgasare och vidare till kupen? samt lite länkage osv?Så om någon kunde hjälpa mig att plocka ihop ett bra “renoveringskitt” till mig från någon sida så vore jag väldigt tacksam!
eller kan man skicka in förgasare för att få tillbaka en “utbytes”? =)Har något av samma erfarenheter med min Saab V4 -79. Den var svårstartad och startgas fick användas (skall normalt inte behövas på V4’or). Efter kamvinkel- och tändningsinställning, bytte dessförinnan brytarna och stiften, så blev bilen plötsligt lättstartad och gick som den skulle. Pumpa 2 ggr så startar den direkt på första.
Just ja, glömde. Bytte också bränslepumpen eftersom det aldrig fanns kvar bensin i bränslefiltret när jag skulle starta. Fick “gnida” onödigt mycket på startmotorn. Efter bytet av bränslepumpen var det problemet ett minne blott.
En Fomoco-förgasare med manuell choke (-77) satt på när jag köpte Saaben. I bakluckan fick jag med den enligt tidigare ägaren den ständigt strulande Solexen + insugsröret. Förgasaren som jag håller på att fixa till för närvarande och snart skall den monteras.
* Att allting skall vara tätt är A och O samt att inga axlar får kärva eller glappa. Det är vad jag försöker hålla mig till. Packningar och slangar går att få fatt i. Härifrån ön handlar jag via nätet (mest från Tyskland). En helt ny passande Solex kunde jag köpa uppe i Trollhättan för 2000 skr.
@tim_82 wrote:
jag är lite sugen på att försöka få igång solexen. jag menar “hur svårt kan det vara” 😉
Finns ju en weber 36 förgasare på blocket men jag misstänker att det bara blir en massa strul men länkaget osv när man ska montera den. brukar ju inte vara bolt in direkt.En Weber 36DCD är bolt on, alltså, super enkelt att få dit, och du får en mycket roligare bil att köra – rekommenderas varmt!
Hej!
WEBER 36 kan jag också rekommendera. Kolla med Ronwill Speedshop tel 019-285100 hur det ska bestyckas.
Tänk också på att det med monterat Sprintfilter blir svårt stänga motorhuven helt. Framkanten på filtret tar i insidan på motorhuven. Det finns mindre filter, dock blir det svårt koppla förvärmningen för insugsluften.Lycka till!
Pelle i Härnösand
Her er eksempel på en Weber 36/36 med tilpasset luftfilterhus. Ikke sikker på hva filterhuset kommer fra.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidok det blir en weber om solexen fortsätter att strula.
Nu har jag skruvat lös förgasare och plockat isär den så jag fått fram flotörhuset och alla dessa munstycken som sitter där =)
har rengjort förgasaren utvändigt och blåst rent den inuti med tryckluft.
Men hur “smörjer” jag upp automatchoken? verkar inte vara något större glapp i lederna iaf.Vad mer exakt är det ni brukar serva? var köper jag nya packningar till förgasare eller går det lika bra med packningsklister?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.