Nytt og900i projekt igen! ('88B) SÅLD!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Nytt og900i projekt igen! ('88B) SÅLD!

  • Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2019-06-09 14:58 av .
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #454279
    Regin
    Deltagare

    Japp så kan det vara med dom –
    det var just av den orsaken som ”Rödluvan” konverterades….

    Fick aldrig riktig rätt på henne. Ant så startade hon direkt, och gick som en påse nötter –
    eller, så var hon trögstartad som bara den, men gick som ett skolat troll 😛

    Efter 2 mån där det kändes som om jag bytt allt, så gav jag 17 i det –
    köpte en 1991 900s, och resten är historia 🙂

    #454284

    Det kanske är lättare att skruva dit en förgasare istället!? 😆😆

    #454285
    saabaero
    Deltagare

    Är gasspjället rätt grundinställt med stoppskruven ?
    Man har ju sett en å annan bil där tomgången blivit ”justerad” med stoppskruven istället för tomgångsskruven..

    Funkar spjället som det ska ? Stänger korrekt, inga krävningar kring stängt etc ?
    Har haft en bil där spjällskivan tog i huset ibland med kärvande spjäll som resultat

    Hur är funktionen på spjällägesdämparen ?
    Den kan ju också vara lite vissen efter 30år

    Visst har den en fördröjningsventil på slangen till fördelaren ?
    Är den ok ? (hur kollar man den?) Har nått minne av att den ska bytas vid service ??

    #454286

    Allt verkar rätt justerat.
    Istort sett orörd från fabrik. Man ser pennmärkningar m. m.
    Jag har oxå varit med om att spjäll varit tröga men det verkar ok här…
    Att tomgången varierar beroende på temp borde ju vara en justersak. Det sitter ju någon slags återcirkulstionsventil bakom termostathuset vid insugningsrörensframkant.
    Den kanske måste justerss/kalibrerar.
    Fördröjningsventilen har jag för mig är bortplockad… 🤔
    Dämparen verkar okmen det är klart att den kan ändra sig av temp, kanske blir trögare när den är varm…?
    Men jag ska kolla över dessa tips så jag inte famlar i mörker. Jag har faktiskt bara haft en i8 tidigare som jag brukat. För 23 år sedan….

    #454992

    Fick tillfälligt ställa ut en dammig bil idag.

    IMG_20190129_123036

    Gammal vs ”ny”
    Fin vs ful

    Bilagor:
    #455001
    saabaero
    Deltagare

    Att det är orört från fabrik kan ju vara en problem i sig… Rimligen har något slitits under åren och kanske behöver till justering, men det är ju också bra att det inte varit klåparmek.
    Grunkan vid termostathuset, tillsatssluftsliden är ju klart misstänkt. Dess uppgift är att leda luft förbi spjället vid kall motor.
    Funktionen är grovt att spjället ska öppna vid kallstart och sedan ska spjället långsamt mha vibrationerna från motorn stängas långsamt i samma takt som motorn värms. Säger sig självt att det där kan funka lite si och så med åren. Ganska vanligt att spjället kärvar fast men det kan ju även vara styrningen (tempgivare?) som inte funkar längre.
    Enklast brukar vara att spruta i lite WD-40 i ventilen och motionera den. Ibland hoppar den igång och ibland får man hitta en ”ny”.

    Spjälldämparen har jag sett ibland att ”pinnen” ställer sig lite snett och kärvar, blir lite som ”byrålådseffekt”.

    Tempgivare till K-jet är ju också fiffigt att kolla.
    Såg att nån av givarna, minns inte vilken kostar hiskeliga 19kr hos Speedparts 🙂

    Styrtrycksventilen kan ju såklart spöka. Den ska feta på mer bränsle vid kall motor. Är väl en bimetall som långsamt värms upp som i sin tur påverkar styrtrycket som fixar detta. Hur kry är denna på en 30år gammal bil ?

    Spridarna på gamla K-jet brukar oftast ha en risig sprutbild. Går oftas lösa med tryckluftmunstycket direkt i inloppet. En mer seriös rengöring är nog inte heller helt fel.

    Såg nått avsnitt av Wheeler dealers där man bytte några o-ringar i bränslemängdmätaren. Var tydligen småpengar för dom tätningarna och dom gamla risiga. Nu var ju detta på TV så man kanske får ta det med en nypa salt men jag tyckte det verkade trovärdigt 🙂 🙂

    Tjuvluft är ju också nått att kolla. Det är ju inte fråga om, utan snarare hur mycket tjuvluft den drar..

    #455013

    Fantastiska tips! Jag har stirrat med skräck på den där ”tillsatssluftsliden” (tillsatsluftsventilen?). Det är nog som du säger att allt inte är kalibrerat hela vägen i tempregistret. Startade den igår ute i ca -10°c. Då kändes det som den startade redan när jag trampade på kopplingen men dog direkt, sedan behövdes fler varv innan det muntra ljudet av ärtigt avgasputter uppstod på nytt. Smörjning av denna tillsatssluftsliden står på tur. Dämparen dämpar lite sent så den behöver justeras oxå, men löper fint å verkar väldigt osliten, inte som en ”byrålåda” som jag har varit ute för på andra bilar. Spridarna blir nästa grej att kolla då. Lite mil till trots så bildas ju avlagringar som kan störa processen. Skjortärmarna är uppkavlade!

    #455014
    Janne Hagnell
    Moderator

    👍🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #455027
    turbocab
    Deltagare

    88B, den har kat alltså? Tänk på att Lamda sonden behöver bytas då och då också. Det hade ju vi här i en annan tråd, om min gamla lågmilade T8 Special. Den gick ju lite halvsvårt med avgasvärdena efter jag sålde den och skulle bessas första gången, men när Lamban bytte så lossnade det väl. Lär stå i böckerna att den skall bytas varje 8000 mil eller nåt sånt, kommer inte ihåg. Dock tror jag inte lamdba mm har nån effekt vid kallstart, då är det andra faktorer som ni redan vart inne på. Jag tror Lamdba-styrningen först blir aktiv när motorn är varmare. Det är mkt givare och grejor iblandat här. En sån här bil gillar inte att stå länge, det skall nog rulla för att må bättre. Det gäller ju allting eg….

    #455044

    Hummmm… 🤔
    Lambdan har jag aldrig tänkt på.
    Men när du säger det så startar den lätt kall eller iskal men halvvarm är det värre. Då måste man ge gas vid start.

    #455052
    saabaero
    Deltagare

    När katbilarna kom var det väl ganska generellt att sonden skulle bytas efter en relativt kort körsträcka. Erfarenheten visar att det inte riktigt är så men ia min erfarenhet är att motorgången kan bli klart bättre med en ny sond (dock aldrig provat på en K-jet med kat).

    Lambdaregleringen inför ju ytterligare en dimension till K-jetronic.
    I praktiken är det en styrenhet som via input från lambdan reglerar en taktventil som i sin tur styr vakuum/tryck till styrtrycksventilen som då reglerar blandningsförhållandet.
    Katsystemet ska ju bara vara aktivt med varm motor men den regleringen styrs ju av en tempgivare som såklart kan strula.

    #455054

    Kan det vara denna som är den ventil du tänker på….?

    IMG_20181118_100509

    Den för ett hiskeligt väsen.

    Bilagor:
    #455057
    saabaero
    Deltagare

    Det är taktventilen.
    Att den låter är ett bra tecken, då lever den sannolikt 🙂
    Tror inte den ska låta när motorn är kall men jag är osäker på den punkten

    #455063
    Regin
    Deltagare

    Låt oss vara ärliga –
    B201 var aldrig tilltänkt sk ”katalytisk rening” 🙄

    Finns allt från kassa avgasvärden –
    till dem som aldrig har haft en lugn ”tomgång”

    Det finns bilar där det i all tid har fungerat helt utan problem –
    men så finns det även dem där det på senare år har ”ställt till det”.
    Själv vet jag en hel del T8’or (T8 spec) som har fått lida ”donator döden” –
    just p g a detta med avgasvärden.
    Själv har jag också varit med om det, med bl.a Rödluvan –
    så du skall nog helt enkelt vara glad så länge du har liv i ”tösen” 🙂

    Detta inte för att vara negativ –
    men B201 som 88b och renodlad 89’a är lite av ett ”svart” kapitel i OG900 historik.

    Har själv en kompis med en 1987’a som har katalytisk rening, exportbil som aldrig lämnade Sverige.
    Även den dras med ”problem” som en viss erkänd Saab ”expert” på B201 –
    trots allt inte fått helt rätt på……

    • Det här svaret redigerades för 1 år sedan av .
    #455073
    lsoderlund
    Deltagare

    Går det inte att kringgå dessa avgasvärden med E85 och Akylat–bensin?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 127 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng