Og 9-3 "THE ROCK"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Og 9-3 "THE ROCK"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #455874

    Efter att man tjuvtittat på pappas projekttråd i ett antal år fick man nu ta och göra sig en egen?
    För ca 3 år sedan (precis innan min 18årsdag) så skriver pappa o frågar om jag skulle vilja ha en og 9-3 som förstabil. Han skulle sälja familjens 9-5:a, en anniversary edition och blev erbjuden en og 9-3:a som en del av betalningen. Jag kände mig lite skeptisk till en början men fick veta att de var en coupé med taklucka vilket gjorde det lättare att bestämma sig! När bilen sedan skulle levereras hem så ringer säljaren när de hade ca 5 mil kvar och berättat att turbon hade rasat vilket gjorde att det inte blev någon ljungfrutur på körkortsdagen och inte någon vidare bra start på mitt och bilens förhållande… (första gången jag såg bilen var när pappa skickade följande bild)

    786640974

    To be continued…

    • Detta ämne redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    Bilagor:
    #455877

    Äntligen!

    #455884
    Janne Hagnell
    Moderator

    Sådärja, sonen följer i faderns fotspår! Hit it!??

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #455904
    M.Broberg
    Deltagare

    taklucka!

    taklucka äger!

    #455915

    Nu var bilen äntligen hemma men med blåst turbo… Hörde av mig till en saab-kompis till pappa o frågade om han hade någon turbo att sälja. Han berättade att han hade en lättyckare liggandes med ett litet glapp. Så bestämmde mig för att ta den då bilen bara var en 150hk samt att jag behövde bilen omgående. Passade även på att göra en total makeover invändigt på bilen då jag gärna inte vill sitta i någon annans skit? bytte även fälgarna som jag fått av en kompis till pappa (köpte även nya däck).

    received_951972758244466

    Men nu va de också dags att bita i de sura äpplet och byta turbon… Pappa hjälpte mig och efter ca 2 timmar var allt klart, nu återstod bara uppstarten… Behöver nog inte beskriva känslan när man vrider på nyckeln och ser ”oljelampan” släcka sig? Allt visade på att bilen nu ÄNTLIGEN var körklar!!

    received_951972798244462

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #455918
    Janne Hagnell
    Moderator

    Härligt!
    Har också bytt turbo påhejad av din far, det är inte så farligt om man tar det lugnt och metodiskt.
    Men varför är bilen uppkallad efter Dwayne Johnson?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #455919

    Jo kallade bilen för ”Rocken” pga det bara spelas rock i den och nummerplåten! Men de är klart den ärver ju all power från honom?

    #455920
    Janne Hagnell
    Moderator

    A, missade nummerplåten! Samma princip som med Bollen (HBK).?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    #455966

    Nu va de äntligen dags för en provtur! Körde ut bilen på en lång raksträcka och började puttra iväg med pappa sittandes i passagerar stolen.. ”DU FÅR JU GASA LITE” säger han plötsligt så jag svarar med att ställa mig på gasen, bilen stack som ett skållat troll så de va svårt att hålla honom rakt på vägen! När vi svänger in på uppfarten igen säger pappa ”de va allt en pigg lite bil du fått tag på”?

    Under sommare som kom så bytte jag lite smått o gott på bilen:
    Ny aero turbo
    Nya dämpare bak
    En sänkningssats från maptun
    Fräschare lampor runt om
    Tog även bort bakre ljuddämparen
    (Har säker glömt massa grejer så pappa får uppdarera om han kommer på nått mer)

    received_951972804911128

    Fick även tag på en aero inredning som sattes i (fick dock klä om stolarna då el inte fanns till passagerarsidan), lämade dock den gamla stolen i då den var MYCKET finare.

    20180729_170228

    Gjorde ävem en ordentlig service, de va liksom dags att byta kupefiltret..

    received_251981578809389

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #455997

    Följande vår köpte jag en Aerovinge som jag lackade och monterade på, fick även tag på ett aero/viggen kjolpaket i rätt färg!

    received_1560416057400130

    received_1560416140733455

    received_1928534647442653

    Fick tag på ett set med svarta ”dotz” liknande fälgar som jag svarvade kanten på för att få en snyggare offset (hissade upp bilen och la i växeln o körde en fälg åt gången). Detta gjordes lagom till sommardäcksbytet!

    received_1560416380733431

    received_1560416344066768

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #456014

    Snyggt emblem…

    #456019
    M.Broberg
    Deltagare

    Har du fixat programvara med aero snurran?

    #456021

    Gjorde en e85 konvertering i slutet på förra sommaren! Va lite roligt för han som gjorde de hade slått på regplåten o sett att de va en SE så han programmerade efter de.. så fick komma tillbaka dagen efter för bile
    gick så dåligt (han visste inte att de va en aeroturbo i), men han gjorde om de gratis och kollade även va de va för program i den gammla boxen… 250hk va de tydligen i den?

    #456022
    M.Broberg
    Deltagare

    Är det ett rent E85 program eller biopower?

    o hur många hästar ska det vara nu? 🙂

    #456023

    De är biopower, har gjort massa andra saker också som inte är inräknade, men det skulle ge 260hk 420nm på e85 och 270hk 400nm på bensin (detta plus massa andra delar som är uppgraderade)?

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng