Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Og 9-3 "THE ROCK"
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 16 februari, 2019 kl. 16:04 #455874
Tobias Hermansson
DeltagareEfter att man tjuvtittat på pappas projekttråd i ett antal år fick man nu ta och göra sig en egen?
För ca 3 år sedan (precis innan min 18årsdag) så skriver pappa o frågar om jag skulle vilja ha en og 9-3 som förstabil. Han skulle sälja familjens 9-5:a, en anniversary edition och blev erbjuden en og 9-3:a som en del av betalningen. Jag kände mig lite skeptisk till en början men fick veta att de var en coupé med taklucka vilket gjorde det lättare att bestämma sig! När bilen sedan skulle levereras hem så ringer säljaren när de hade ca 5 mil kvar och berättat att turbon hade rasat vilket gjorde att det inte blev någon ljungfrutur på körkortsdagen och inte någon vidare bra start på mitt och bilens förhållande… (första gången jag såg bilen var när pappa skickade följande bild)To be continued…
- Detta ämne redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
- Detta ämne redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
- Detta ämne redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
16 februari, 2019 kl. 16:09 #455877Andreas Hermansson
DeltagareÄntligen!
16 februari, 2019 kl. 19:36 #455884Janne Hagnell
ModeratorSådärja, sonen följer i faderns fotspår! Hit it!??
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”17 februari, 2019 kl. 09:08 #455904M.Broberg
Deltagaretaklucka!
taklucka äger!
17 februari, 2019 kl. 14:27 #455915Tobias Hermansson
DeltagareNu var bilen äntligen hemma men med blåst turbo… Hörde av mig till en saab-kompis till pappa o frågade om han hade någon turbo att sälja. Han berättade att han hade en lättyckare liggandes med ett litet glapp. Så bestämmde mig för att ta den då bilen bara var en 150hk samt att jag behövde bilen omgående. Passade även på att göra en total makeover invändigt på bilen då jag gärna inte vill sitta i någon annans skit? bytte även fälgarna som jag fått av en kompis till pappa (köpte även nya däck).
Men nu va de också dags att bita i de sura äpplet och byta turbon… Pappa hjälpte mig och efter ca 2 timmar var allt klart, nu återstod bara uppstarten… Behöver nog inte beskriva känslan när man vrider på nyckeln och ser ”oljelampan” släcka sig? Allt visade på att bilen nu ÄNTLIGEN var körklar!!
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
17 februari, 2019 kl. 16:29 #455918Janne Hagnell
ModeratorHärligt!
Har också bytt turbo påhejad av din far, det är inte så farligt om man tar det lugnt och metodiskt.
Men varför är bilen uppkallad efter Dwayne Johnson?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”17 februari, 2019 kl. 16:52 #455919Tobias Hermansson
DeltagareJo kallade bilen för ”Rocken” pga det bara spelas rock i den och nummerplåten! Men de är klart den ärver ju all power från honom?
17 februari, 2019 kl. 17:40 #455920Janne Hagnell
ModeratorA, missade nummerplåten! Samma princip som med Bollen (HBK).?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
18 februari, 2019 kl. 20:10 #455966Tobias Hermansson
DeltagareNu va de äntligen dags för en provtur! Körde ut bilen på en lång raksträcka och började puttra iväg med pappa sittandes i passagerar stolen.. ”DU FÅR JU GASA LITE” säger han plötsligt så jag svarar med att ställa mig på gasen, bilen stack som ett skållat troll så de va svårt att hålla honom rakt på vägen! När vi svänger in på uppfarten igen säger pappa ”de va allt en pigg lite bil du fått tag på”?
Under sommare som kom så bytte jag lite smått o gott på bilen:
Ny aero turbo
Nya dämpare bak
En sänkningssats från maptun
Fräschare lampor runt om
Tog även bort bakre ljuddämparen
(Har säker glömt massa grejer så pappa får uppdarera om han kommer på nått mer)Fick även tag på en aero inredning som sattes i (fick dock klä om stolarna då el inte fanns till passagerarsidan), lämade dock den gamla stolen i då den var MYCKET finare.
Gjorde ävem en ordentlig service, de va liksom dags att byta kupefiltret..
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
19 februari, 2019 kl. 18:48 #455997Tobias Hermansson
DeltagareFöljande vår köpte jag en Aerovinge som jag lackade och monterade på, fick även tag på ett aero/viggen kjolpaket i rätt färg!
Fick tag på ett set med svarta ”dotz” liknande fälgar som jag svarvade kanten på för att få en snyggare offset (hissade upp bilen och la i växeln o körde en fälg åt gången). Detta gjordes lagom till sommardäcksbytet!
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
19 februari, 2019 kl. 21:04 #456014Andreas Hermansson
DeltagareSnyggt emblem…
20 februari, 2019 kl. 08:16 #456019M.Broberg
DeltagareHar du fixat programvara med aero snurran?
20 februari, 2019 kl. 09:58 #456021Tobias Hermansson
DeltagareGjorde en e85 konvertering i slutet på förra sommaren! Va lite roligt för han som gjorde de hade slått på regplåten o sett att de va en SE så han programmerade efter de.. så fick komma tillbaka dagen efter för bile
gick så dåligt (han visste inte att de va en aeroturbo i), men han gjorde om de gratis och kollade även va de va för program i den gammla boxen… 250hk va de tydligen i den?20 februari, 2019 kl. 10:37 #456022M.Broberg
DeltagareÄr det ett rent E85 program eller biopower?
o hur många hästar ska det vara nu? 🙂
20 februari, 2019 kl. 10:40 #456023Tobias Hermansson
DeltagareDe är biopower, har gjort massa andra saker också som inte är inräknade, men det skulle ge 260hk 420nm på e85 och 270hk 400nm på bensin (detta plus massa andra delar som är uppgraderade)?
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av .
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.