Og 9-3 "THE ROCK"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Og 9-3 "THE ROCK"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #456235

    Köpt nya fjäderben som ska på nu till våren, lagt ett ordentligt lager hammarlack på för stenskottsskydd! Även beställt B8 dämpare sprint som ska på!

    20190116_213856

    Ska även sätta på 9-5:ans aerobromsar när man ändå plockar ner de. Ska dock blästra oken och fästena!

    20190119_193454

    Bilagor:
    #456240
    M.Broberg
    Deltagare

    Vänta här en liten stund.

    du monterar alltså 9-5 308mm bromsar? med den effekten o väghållningen?

    gör om gör rätt, 314mm 9-3 SS som gäller.

    du kommer ångra att du körde på för små bromsar kan jag lova. finns inget som är så läskigt som mycket effekt och lite bromsar.

    #456242

    Passar 9-3ss 314 bromsar rätt på og 9-3 eller behövs mycket bytas ut (förutom ok, hållare till oken, skivor och belägg)?

    #456243
    M.Broberg
    Deltagare

    krävs adapter till OKet och annan bromsslang som jag fattat det.

    men skiva mm ska passa om jag minns rätt.

    såg nånstans att ”hyvens” på stcs forum hade sålt adaptrar. om han gör dom vet jag inte, men det finns mycket info på STCS i frågn.
    https://i.imgur.com/BnnDVYu.jpg
    sådär ser dom ut, så ingen rocket science direkt.

    #456244
    M.Broberg
    Deltagare
    #456245

    Behöver ju även 5mm spacer om fälgarna ska passa, samt för att adaptrarna ska passa måste man slipa ned okhållaren och öronen på fjäderbenen, står de iaf på forumen…?

    #456255
    M.Broberg
    Deltagare

    Vi har la olika syn på vad ”lite enkelt jobb” är.

    det där e ju typ bolt on…

    #456491

    Jo men känner väl mest att börjar man slipa på bärande delar så motverkar man lite de som man vill öppnå… en körvänlig bil…

    #456492
    M.Broberg
    Deltagare

    vill du ha en körvänlig bil så kanske en og9-3 inte var bästa valet 😉

    Skämt åsido, klart trist o slipa o hålla på. Samtidigt verkar det ju funka.

    #456494

    vill du ha en körvänlig bil så kanske en og9-3 inte var bästa valet ?

    Detta har ju pappa påstått hela tiden! ?
    Men för att få en vägbil, (för det är det vad denna bilen är, ingen banbil eller liknande), att fungera bättre än dom lite trötta orginalbromsarna så borde detta vara en smidig sak att prova. Men jag har trampat pedalen i botten på en 9-5 08 med dom större bromsarna när en älg blev ivägen?, detta utan abs-påverkan dvs det gick inte att få låsning på torr asfalt. Det va Ingen rolig känsla. Bättre klipp i oventilerade bromsskivor på Saab 99an iaf första pedaltrampet.
    Jag fick byta samtliga skivor och belägg trots att dom gamla var blanka och fina. Det blev mycket bättre sedan men det hade nog inte varit fel med stålomspunnet på samtliga slangar oxå…
    Detta blir en början iaf!?

    • Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
    #456509
    M.Broberg
    Deltagare

    314mm bromsar är STORA

    Allt är större, väger mer osv. vilket innebär att dom kan absorbera en jävla massa värme jämfört med dom mindre bromsarna.

    skivans tjocklek med större ventilationskanaler osv.

    oavsett hur ni gör kan jag rekomendera kontakt med Pean sweden för belägg och skivor.

    bytte från saab org belägg och saab select skivor till ett par zimmerman skivor och stoptech steg 1 sportbromsbelägg enligt deras rekomendation och det blev en annan bil.

    läskigaste är att dom bettar mer och mer ju varmare det blir (till en gräns såklart) och inte tvärtom. och samtidigt bettar dom minst lika bra som org beläggen när dom är kalla

    så när man bromsar hårt får man släppa på bromspedalen eftersom och inte trycka hårdare. Lite skum känsla.

    • Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
    #456627

    Lite uppdatering gällande väghållning! I fredags kom en tidig födelsedagspresent! Ett set med b8 sprint dämpare som ska monteras med de nya fjäderbenen.

    20190310_142537

    Även fixat ett subframestag som jag slipade ner, väntar nu på att lackas!

    15522251403711039050406818676753

    (Tittar ni till höger ser ni kanske vad som ligger o väntar på montering)

    Bilagor:
    #457640

    Nu var det dags att väcka bilen hur sin dvala och låta den ströva fritt! Ska ja va ärlig va ja ganska nervös när jag körde hem den, va lite skillnad från att köra en og 9-3 med 2.3 sugmotor… till Rocken.

    Fick bli ett ryck och byta dämparna bak.

    image-9

    Gick nästan helt felfritt ?

    image-9

    Håller med er om att de gör gott med lite gult i hjulhuset 😉

    image-9

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    Bilagor:
    #457656

    nu skiter ja it går inte infoga bilderna men ni ser dom som bilagor

    #457688

    och där va helgen räddad….

    Fick ta och slipa upp så återstår det finslipning och svetsning imorron.

    (kolla bilderna i bilagor)

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng