OG900 2,5 liter banbil – FILM på första uppstart

Forums Övrigt Projekt / Min bil OG900 2,5 liter banbil – FILM på första uppstart

This topic contains 59 replies, has 17 voices, and was last updated by 2011-07-10 21:53.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)
  • Author

mariustangen
    Deltagare

Lägger upp en tråd på min og900 som byggs för bana. Kommer lägga upp bilder från början till dagsläget.

Utgångsläget

Baksärmar provade

Rensad från inredning

Påbörjad skrapning inuti

Skrapad under

Framvagn uppsvetsad

Slipat för svetsning av tornen

Infästning för båge

Slipning av bågen

Rören tillpassade

Bågen färdig svetsad

Bakdörrar igen svetsade

Instrumentpanel i glasfiber

Glasfiber skärmar

Urkapat och provmonterat

Satt ihop den för resa mot Anderstorp och Skolan.

nedplockad i skolan

Spara så mycket vikt som möjligt

Nedslipad, tyvärr la min kamera av efter denna bild så blev inte så många bilder innan lack

Så ser den ut efter lackering

Även börjat med motorbygget.
    Motorn kommer bli en 2,5 liters 8v med weber förgasare. Extraktor grenrör. 94mm Je kolvar. Blocket kommer från en 2,1 16v. Vevaxel från 9000 2,3.
    Låter bilderna tala för sig själv. Om det är något ni undrar är det bara att fråga.

Grund slipat förbränningsrum

avsvarvad, balancerad och härdad vevaxel

Maximalt slag

Notera att vevstaken är avfräst vid muttran

Toppen färdig dock återstår det att plana den.

Bilen kommer utrustas med bilstein stötdämpare, grova rallyfjädrarna fram. Audi a4 progresiva fjädrar bak.
    Alla bussningar i bakvagn har svarvats av delrin. Alla bussningar fram är utbytta mot nya.
    Bärarmar, spindlar, bakaxel, spindelleder m.m är först galvaniserade och sedan lackade med 2k färg.
    Drivaxlar, bromsok, bromskivor och styrväxel är lackade i 2k färg.

Insug, ventilkåpa, fördelare och andra aludelar i motorrummet är polerat och kommer användas på motor.

Denna kåpa har jag på Rc bilen men kommer använda ett likadant.

Kommer uppdatera här då det händer något med bilen.

roberts
    Deltagare

Ser riktigt fint ut, vart i åmotfors bor du? Det blev en ilsken lack, du syns ju iaf 🙂

Nu börjar vi på och bli ett gäng i området så nu får det bli storträff till sommarn 😉

plankan
    Deltagare

@mariustangen wrote:

Lägger upp en tråd på min og900

Maximalt slag

😯 Där får man jo dårligt nog igenom ett hårstrå 😯

Det skulle väl inte vara 231 Monte Carlogul på färgen 😆

mariustangen
    Deltagare

@robert SG wrote:

Ser riktigt fint ut, vart i åmotfors bor du? Det blev en ilsken lack, du syns ju iaf 🙂

Nu börjar vi på och bli ett gäng i området så nu får det bli storträff till sommarn 😉

Synas kommer jag göra ja 😉

Ah visst börjar vi bli det. Har ju även en T16 LUX stående hemma så det kan bli storträff 😀

mariustangen
    Deltagare

@plankan wrote:

@mariustangen wrote:

Lägger upp en tråd på min og900

Maximalt slag

😯 Där får man jo dårligt nog igenom ett hårstrå 😯

Det skulle väl inte vara 231 Monte Carlogul på färgen 😆

Hehe, det ska filas lite till innan slutligmonterning 🙂

Nej inte Monte Carlo gul, Signal Gelb heter den så den syns 😉

saab putte
    Deltagare

Trevligt att du fått upp en projekttråd här med:)
    Riktigt spännande bygge..

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

M.Broberg
    Deltagare

T16 LUX? 😀 den vill vi se projekt på med! kul detta, men varför kör du 2.5 liters sugis, varför inte 2.1 liter 16v istälelt? vridet som en 2.5a ger känns lite som en låddödare på dom stackars og900 lådorna.

mariustangen
    Deltagare

@M.broberg wrote:

T16 LUX? 😀 den vill vi se projekt på med! kul detta, men varför kör du 2.5 liters sugis, varför inte 2.1 liter 16v istälelt? vridet som en 2.5a ger känns lite som en låddödare på dom stackars og900 lådorna.

Får se vad som händer med T16’en har bl.a data sprut och lite godis på den nu 😀

2,5 Sugis byggs då vi hade delar klara till 4 stycken sådana hemma. Får se hur länge lådorna håller, men kommer garanterat gå några lådor ;9

Sugis……. Kan det bli bättre? 😀
    Gul sedan gör ju inte saken sämre heller 🙂 Kan ju bara bli kanon, lycka till!
    Går du Anderstops racing gymnasie då? verkar vara en kul linje, speciellt om man får bygga häftiga saabar 😉

mariustangen
    Deltagare

@jonathanberglund wrote:

Går du Anderstops racing gymnasie då? verkar vara en kul linje, speciellt om man får bygga häftiga saabar 😉

Kan nog inte bli bättre nej 😉

Hehe, tack så mycket för kommentarerna 🙂

Ja, Motorsportgymnasiet :)Måste ju bygga en riktig bil 😉 Dock får jag ju stå för alla delar själv men garageplats o verktyg är det ju perfekt med där 🙂

longjohn61
    Deltagare

@mariustangen wrote:

@jonathanberglund wrote:

Ja, Motorsportgymnasiet :)Måste ju bygga en riktig bil 😉 Dock får jag ju stå för alla delar själv men garageplats o verktyg är det ju perfekt med där 🙂

Nästan kul att gå i skolan eller 😆
    Fin projekt kommer att följas 😉

Mvh Nisse

mariustangen
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

@mariustangen wrote:

@jonathanberglund wrote:

Nästan kul att gå i skolan eller 😆
    Fin projekt kommer att följas 😉

Mvh Nisse

Mycket roligt att gå till skolan nu 😉
    Speciellt nu när man kan börja sätta ihop bilen också 🙂

mariustangen
    Deltagare

Inte hänt så mycket med bilen just nu. Varit och köpt nya fälgar till den 17″ dock kommer dom lackas om till svarta.

Annars har vi flyttat bilen tillbaka till skolan idag efter lackering och även börjat montera ihop delar till den.

När jag skulle pressa i nya bussningar till den ny renoverade styrväxeln så sprack så klart ena fästet 👿

Men men tar nya tag imorgon och tar även med mig tjejen så ska det nog hända lite imorgon.
    Uppdate imorgon kväll!

Lite bilder från idag iaf. dock tagna med mobilen så inte högsta kvaliteten.

Större uppdate imorn med fler bilder!

turbocab
    Deltagare

Följer projektet, och det verkar ju djävligt häftigt! Du gör detta i Skolan alltså? Hm, jag ser tillbaka på skoltiden – nej, jag hade inte lika kul…. Alls. 😥

Tjejen intresserad också alltså? Annars brukar dylika FemmeFatale motverka bilbyggandet!!! 😆

mariustangen
    Deltagare

@turbocab wrote:

Följer projektet, och det verkar ju djävligt häftigt! Du gör detta i Skolan alltså? Hm, jag ser tillbaka på skoltiden – nej, jag hade inte lika kul…. Alls. 😥

Tjejen intresserad också alltså? Annars brukar dylika FemmeFatale motverka bilbyggandet!!! 😆

Kommer bli lätt iaf 😉 Gör detta som skolprojekt, dock får jag lite för lite tid på bilen tycker jag men 2 och en halv dag i veckan ca. Men det går framåt iaf 🙂

snart är tjejen mer såld på saab än vad jag är så det är riktigt roligt 🙂

Nu blir det mekonomen och hämta fler bussinngar och börja montera!

Uppdate ikväll! 😀

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng