- Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2007-02-12 18:06 av .
- FörfattareInlägg
- 9 februari, 2007 kl. 12:25 #15577
torparen
DeltagareHej,
Jag har precis köpt en Saab 900s 2,0i från 1996, och jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Bilen ”tappar sugen” under acceleration och gasresponsen följer inte gaspedalen jämnt. Det blir hela tiden irriterande millisekundstora små ”luckor” där kraften går ur motorn.
Vad kan detta bero på? Bilen har gått 15400 mil och var servad på verkstad fram till 12000mil, därefter har det nog varit lite si och så med servicen, troligtvis har man nöjt sig med att bara byta olja.Jag har nu bytt olja,tändstift, rotor, fördelarlock, och främre avgasrör (pga läckage). Allt Saab originaldelar och lamdasonden är naturligtvis också på plats.
Detta gav dock ingen förbättring.Bilen har enligt pappret 96kw, men det känns som 45 kw.. Den känns orkeslös med dåligt vrid. Är denna motors karaktär sådan att det är normalt?
Hoppas på förslag till lösning.
Mvh, Lars-Eve Jönsson
9 februari, 2007 kl. 12:54 #103159Lsoderlund
DeltagareLuftfiltret???
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
9 februari, 2007 kl. 12:58 #103160Lustgasen
ModeratorTorparen wrote:Hej,
Jag har precis köpt en Saab 900s 2,0i från 1996, och jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Bilen ”tappar sugen” under acceleration och gasresponsen följer inte gaspedalen jämnt. Det blir hela tiden irriterande millisekundstora små ”luckor” där kraften går ur motorn.
Vad kan detta bero på? Bilen har gått 15400 mil och var servad på verkstad fram till 12000mil, därefter har det nog varit lite si och så med servicen, troligtvis har man nöjt sig med att bara byta olja.Jag har nu bytt olja,tändstift, rotor, fördelarlock, och främre avgasrör (pga läckage). Allt Saab originaldelar och lamdasonden är naturligtvis också på plats.
Detta gav dock ingen förbättring.Bilen har enligt pappret 96kw, men det känns som 45 kw.. Den känns orkeslös med dåligt vrid. Är denna motors karaktär sådan att det är normalt?
Hoppas på förslag till lösning.
Mvh, Lars-Eve Jönsson
Är det samma sak när den är kall som varm? För på våran 900s 90a , så blir det exakt samma sak, fast när den är kall går turbon som den ska,men sen när den är varm och man trycker på gasen för hastigt så tappar den soppatrycket känns det som, och den får tillbaka det en halvsekund efter det, och ”hoppar” sig, och bli väldigt svag , man måste vara väldigt försiktig på gasen..
Jag har kollat upp det där , och troligtvis har det något med styrtrycksventilen. men du har ju en NG 900 , så jag vet inte om det kan vara samma som på din som det är på min .. Det kan ju vara luftmängdmätaren också…mvh Anton
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)9 februari, 2007 kl. 14:30 #103164torparen
DeltagareJag har kollat luftfiltret, och det ser mycket frächt ut.
Min har ju inte turbo, men annars så är det ett liknande fenomen som det du (lustgasen) beskriver. Besväret är större när den är kall, men det finns kvar även sedan den blivigt genomvarm.
Jag funderar också på luftmängdmätaren, den består väl av en potentiometer? Kan den kanske vara sliten på ett ställe så att den skickar aningen fel signaler. Effekten av dessa felaktiga signaler förstärks kanske när motorn är kall..???
[color:#FF6600]REDIGERING: Har varit ute och kollat, och luftmändmätaren är ju en helt elektronisk och kapslad sak utan rörliga delar och spjäll. Detta sätter vikten av att täta mot tjuvluft i ett helt annat perspektiv. Två o-ringar skall täta mot insugningsspjället och de har jag nu rengjort och smort in med silicon. Får se om det hjälper, man skall ju ha tur nå´n gång.. -återkommer..[/color]
Funderar även på bränslefiltret som enligt serviceschemat skall bytas vid 17000mil. Verkar dock långsökt att det skulle vara så skitigt att det hindrar soppa från att komma fram. Det är ju ingen trimmad rallybil direkt..9 februari, 2007 kl. 16:37 #103167jacke
DeltagareBränslefiltret kan definitivt orsaka sådana här symptom. Sitter det fortfarande original-filter så är det verkligen dags att byta. Angående luftmassemätaren är den också en tänkbar felkälla, enklast är isåfall att man lånar en annan att testa med så vet man säkert.
Lycka till!mvh
Jacke9 februari, 2007 kl. 16:39 #103168stefan w
DeltagareJag har varit med om att en bil blev helt knäpp p.g.a. läckage i främre röret. Lambdasonden satt efter läckan så den fick helt fel förutsättningat eftersom avgaser så att säga försvann ut, och att luft kom in och spädde ut resten av avgaserna.
Byter man bara rör så tar det ett tag innan styrdonet kompenserat tillbaka för missvisningen. Man kan göra en adaptering men jag tror inte att jag har rätt uppgifter för att tala om hur en sådan går till.Jag har för mig att om luftmassemätaren är paj så går bilen på nödfunktion men smäller kraftigt vid för stort gaspådrag.
9 februari, 2007 kl. 17:16 #103170Lustgasen
ModeratorHmm, okej, det verkar uppenbarligen något med det där, får spana vidare på det där
mvh Anton
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)9 februari, 2007 kl. 17:30 #103172saab-jonte
Deltagarebränslefiltret till ganska många %, prova det först innan du mekar med LMM m.m. vad är det för motorkod på den maskinen du har? B…. (min 9000cd hade B234I = 2,3liter 4 = axlar dv.s 2 kam och 2 balans…
9 februari, 2007 kl. 23:46 #103189torparen
DeltagareOkej, jag skall byta bränslefilter på Måndag. (Motorn går som en förgasarmotor med väldigt mager blandning.)
Nå´n som kan tala om var filtret sitter?10 februari, 2007 kl. 00:13 #103191kaparn
DeltagareEtt vanligt fel med dom symptom du nämner är att insatsen lossat i katalysatorn så när du trampar på gasen för att köra om tex så åker den lösa insatsen bakåt och täpper till avgasröret och motorn dör, sen när du släpper gasen så ramlar den tillbaks och felet är borta tills du trampar på gasen igen.
Fruktansvärt irriterande tills man kommer på vad det är.
Om det är på detta viset så skrammlar det om katten om du bankar på den, lätt att kolla alltså.10 februari, 2007 kl. 09:52 #103203og900i
DeltagareLustgasen wrote:Jag har kollat upp det där , och troligtvis har det något med styrtrycksventilen.Du har ingen styrtrycksventil på din bil, endast 8v motorerna med K-jetronic har sådana.
10 februari, 2007 kl. 14:25 #103209jacke
DeltagareBränslefiltret sitter bak vid tanken. Är lite osäker på var exakt den sitter men troligtvis kommer du åt den underifrån, i annat fall så sitter den under inspektionsluckan (under baksätet). Någon får rätta mig om jag har fel.
/Jacke
10 februari, 2007 kl. 20:57 #103223noclaf
DeltagarePå en MB Sprinter som jag körde ibland var det ungefär samma fel.
De hittade felet och det var något fel på den elektroniska gaspedalen.
Är det elektronisk pedal på din bil?11 februari, 2007 kl. 21:37 #103234janneh
DeltagareHelt annan tanke men alltid en bra åtgärd på halgamla bilar: Har du bytt tändkablar?
12 februari, 2007 kl. 18:06 #103250torparen
DeltagareHar inte hunnit med att byta bensinfilter ännu. Men har dock tankat några liter etanol för att driva igenom eventuellt vatten, samt slagit i en flaska STP akut insprutningsrengöring. Efter blott 10 mil så märks redan en avsevärd skillnad, lite hackigt går det fortfarande, men inte alls lika mycket, och motorn känns också mer alert.
Skönt att man kan skjuta upp filterbytet tills det blir lite varmare. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.