Ojämn acceleration

Forum Övrigt Allmänt Ojämn acceleration

Detta ämne innehåller 14 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-12 18:06.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15577

    torparen
    Deltagare

    Hej,
    Jag har precis köpt en Saab 900s 2,0i från 1996, och jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig.
    Bilen ”tappar sugen” under acceleration och gasresponsen följer inte gaspedalen jämnt. Det blir hela tiden irriterande millisekundstora små ”luckor” där kraften går ur motorn.
    Vad kan detta bero på? Bilen har gått 15400 mil och var servad på verkstad fram till 12000mil, därefter har det nog varit lite si och så med servicen, troligtvis har man nöjt sig med att bara byta olja.

    Jag har nu bytt olja,tändstift, rotor, fördelarlock, och främre avgasrör (pga läckage). Allt Saab originaldelar och lamdasonden är naturligtvis också på plats.
    Detta gav dock ingen förbättring.

    Bilen har enligt pappret 96kw, men det känns som 45 kw.. Den känns orkeslös med dåligt vrid. Är denna motors karaktär sådan att det är normalt?

    Hoppas på förslag till lösning.

    Mvh, Lars-Eve Jönsson

    #103159

    lsoderlund
    Deltagare

    Luftfiltret???

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #103160

    Lustgasen
    Moderator
    Torparen wrote:
    Hej,
    Jag har precis köpt en Saab 900s 2,0i från 1996, och jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig.
    Bilen ”tappar sugen” under acceleration och gasresponsen följer inte gaspedalen jämnt. Det blir hela tiden irriterande millisekundstora små ”luckor” där kraften går ur motorn.
    Vad kan detta bero på? Bilen har gått 15400 mil och var servad på verkstad fram till 12000mil, därefter har det nog varit lite si och så med servicen, troligtvis har man nöjt sig med att bara byta olja.

    Jag har nu bytt olja,tändstift, rotor, fördelarlock, och främre avgasrör (pga läckage). Allt Saab originaldelar och lamdasonden är naturligtvis också på plats.
    Detta gav dock ingen förbättring.

    Bilen har enligt pappret 96kw, men det känns som 45 kw.. Den känns orkeslös med dåligt vrid. Är denna motors karaktär sådan att det är normalt?

    Hoppas på förslag till lösning.

    Mvh, Lars-Eve Jönsson

    Är det samma sak när den är kall som varm? För på våran 900s 90a , så blir det exakt samma sak, fast när den är kall går turbon som den ska,men sen när den är varm och man trycker på gasen för hastigt så tappar den soppatrycket känns det som, och den får tillbaka det en halvsekund efter det, och ”hoppar” sig, och bli väldigt svag , man måste vara väldigt försiktig på gasen..
    Jag har kollat upp det där , och troligtvis har det något med styrtrycksventilen. men du har ju en NG 900 , så jag vet inte om det kan vara samma som på din som det är på min .. Det kan ju vara luftmängdmätaren också…

    mvh Anton

    #103164

    torparen
    Deltagare

    Jag har kollat luftfiltret, och det ser mycket frächt ut.

    Min har ju inte turbo, men annars så är det ett liknande fenomen som det du (lustgasen) beskriver. Besväret är större när den är kall, men det finns kvar även sedan den blivigt genomvarm.

    Jag funderar också på luftmängdmätaren, den består väl av en potentiometer? Kan den kanske vara sliten på ett ställe så att den skickar aningen fel signaler. Effekten av dessa felaktiga signaler förstärks kanske när motorn är kall..???
    [color:#FF6600]REDIGERING: Har varit ute och kollat, och luftmändmätaren är ju en helt elektronisk och kapslad sak utan rörliga delar och spjäll. Detta sätter vikten av att täta mot tjuvluft i ett helt annat perspektiv. Två o-ringar skall täta mot insugningsspjället och de har jag nu rengjort och smort in med silicon. Får se om det hjälper, man skall ju ha tur nå´n gång.. -återkommer..[/color]
    Funderar även på bränslefiltret som enligt serviceschemat skall bytas vid 17000mil. Verkar dock långsökt att det skulle vara så skitigt att det hindrar soppa från att komma fram. Det är ju ingen trimmad rallybil direkt..

    #103167

    jacke
    Deltagare

    Bränslefiltret kan definitivt orsaka sådana här symptom. Sitter det fortfarande original-filter så är det verkligen dags att byta. Angående luftmassemätaren är den också en tänkbar felkälla, enklast är isåfall att man lånar en annan att testa med så vet man säkert.
    Lycka till!

    mvh
    Jacke

    #103168

    stefan w
    Deltagare

    Jag har varit med om att en bil blev helt knäpp p.g.a. läckage i främre röret. Lambdasonden satt efter läckan så den fick helt fel förutsättningat eftersom avgaser så att säga försvann ut, och att luft kom in och spädde ut resten av avgaserna.
    Byter man bara rör så tar det ett tag innan styrdonet kompenserat tillbaka för missvisningen. Man kan göra en adaptering men jag tror inte att jag har rätt uppgifter för att tala om hur en sådan går till.

    Jag har för mig att om luftmassemätaren är paj så går bilen på nödfunktion men smäller kraftigt vid för stort gaspådrag.

    #103170

    Lustgasen
    Moderator

    Hmm, okej, det verkar uppenbarligen något med det där, får spana vidare på det där

    mvh Anton

    #103172

    saab-jonte
    Deltagare

    bränslefiltret till ganska många %, prova det först innan du mekar med LMM m.m. vad är det för motorkod på den maskinen du har? B…. (min 9000cd hade B234I = 2,3liter 4 = axlar dv.s 2 kam och 2 balans…

    #103189

    torparen
    Deltagare

    Okej, jag skall byta bränslefilter på Måndag. (Motorn går som en förgasarmotor med väldigt mager blandning.)
    Nå´n som kan tala om var filtret sitter?

    #103191

    kaparn
    Deltagare

    Ett vanligt fel med dom symptom du nämner är att insatsen lossat i katalysatorn så när du trampar på gasen för att köra om tex så åker den lösa insatsen bakåt och täpper till avgasröret och motorn dör, sen när du släpper gasen så ramlar den tillbaks och felet är borta tills du trampar på gasen igen.
    Fruktansvärt irriterande tills man kommer på vad det är.
    Om det är på detta viset så skrammlar det om katten om du bankar på den, lätt att kolla alltså.

    #103203

    og900i
    Deltagare
    Lustgasen wrote:
    Jag har kollat upp det där , och troligtvis har det något med styrtrycksventilen.

    Du har ingen styrtrycksventil på din bil, endast 8v motorerna med K-jetronic har sådana.

    #103209

    jacke
    Deltagare

    Bränslefiltret sitter bak vid tanken. Är lite osäker på var exakt den sitter men troligtvis kommer du åt den underifrån, i annat fall så sitter den under inspektionsluckan (under baksätet). Någon får rätta mig om jag har fel.

    /Jacke

    #103223

    noclaf
    Deltagare

    På en MB Sprinter som jag körde ibland var det ungefär samma fel.
    De hittade felet och det var något fel på den elektroniska gaspedalen.
    Är det elektronisk pedal på din bil?

    #103234

    janneh
    Deltagare

    Helt annan tanke men alltid en bra åtgärd på halgamla bilar: Har du bytt tändkablar?

    #103250

    torparen
    Deltagare

    Har inte hunnit med att byta bensinfilter ännu. Men har dock tankat några liter etanol för att driva igenom eventuellt vatten, samt slagit i en flaska STP akut insprutningsrengöring. Efter blott 10 mil så märks redan en avsevärd skillnad, lite hackigt går det fortfarande, men inte alls lika mycket, och motorn känns också mer alert.
    Skönt att man kan skjuta upp filterbytet tills det blir lite varmare.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng