OK att "pys"-trimma?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / OK att "pys"-trimma?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / OK att "pys"-trimma?

  • Författare
    Inlägg
    • februari 23, 2015 at 10:05 #26910

      Hej 🙂

      Man kan tydligen trimma lite genom att ta hål i laddtrycksslangen till turbon. Såg f.ö. att det finns färdiga satser för detta på Biltema!

      MEN
      Måste man ta bort/gömma undan detta vid besök på bilprovningen? Man ökar ju faktiskt motoreffekten en del vilket kan påverka dimensionering av bromsar o likn.

      Jag ska nog prova lite i sommar…..oavsett 😉

        februari 23, 2015 at 14:05 #200319

        900 LTT är ok, en Trionic bil dvs 9000 93-98 samt 900 94-98 9-3/9-5 alla, gör man det inte på. De har system för att optimera prestandan.

        MH

          februari 23, 2015 at 21:52 #201969

          Fungerar utmärkt på en 900 S,körde så på min 90:a 900 S från den var ny till den gått 22,000 mil. Dela slangen och sätt ett t kors och en ventil typ en sådan som man kan ha till luftpumpen på akvarium.
          Släpp så mkt luft så det går att hålla fullt utan att tryckvakten bryter, men denna skruvar man till max värde innan :race
          Man lurar systemet med en luftläcka och då bygger turbon tryck hela tiden. Kör med samma system på min Porsche 944 turbo.

            februari 24, 2015 at 14:34 #201978

            Tack för svar 🙂

            Visste inte att tryckvakten (antar att det är den som sitter under ratten som menas) gick att justera. Hade tänkt koppla förbi den, men den kanske ändå behövs om det skulle bli något fel på motorstyrningen.
            Vad är det för innerdiam på laddrycksslangen? Vore bra att ha ett passande T-stycke tillhands INNAN man klipper 😉

            Finns det nåt max-turbotryckvärde att tänka på?
            Gäller alltså en 900S -91 lätt-tryckare utan intercooler. Laddar nu max 0,45 bar.

            ……………… :TY

            F.ö. “klar” nu, och ganska nöjd, efter ett års ägande med genomgång av bilen både under och över. Men man vill ju fortsätta och förbättra…… 😎

              februari 24, 2015 at 15:14 #201979

              @SvEsson wrote:

              Finns det nåt max-turbotryckvärde att tänka på?
              Gäller alltså en 900S -91 lätt-tryckare utan intercooler. Laddar nu max 0,45 bar.

              Tror att tryckvakten klipper bränslet runt 0.6 bar original på LTT, jag skulle inte höjt laddtrycket överhuvudtaget utan någon typ av intercooler. Den lilla original kostar ju bara någon hundralapp beg och tar 5 minuter att montera.
              Jag körde rätt länge med 0.8-0.9 bar med lilla original-intercoolern och bränslechip i min svarta -92a och det fungerade bra och bilen var riktigt pigg. Laddtrycket var justerat på wastegaten – gör du likadant så kan du ju köpa intercooler för pysventilpengarna :mrgreen:
              Tror att det fungerar lika bra utan bränslechip också om man håller sig runt 0.8-0.9 bar men någon annan får gärna rätta mig angående det.

                februari 26, 2015 at 14:17 #200408

                Årsmodell -90 har en bränslespärr i chippet, osäker på om -91 har det. Men spridarna är ganska snåla på LTT så det finns en anledning till varför -90 har den spärren. Tryckvakten under ratten gick i redan vid 0,4 bar så den måste man skruva på.
                Min bil har Speedparts steg 1, chippet ökar bränslet med cirka 15% på högre varv, jag har valt att köra på 0,7-0,8 bar för jag tycker att det räcker. Det är riskabelt att köra utan en APC som känner av om bilen spikar så man bör tänka på det & Intercooler är ett måste! 🙂

                  februari 26, 2015 at 18:11 #202043

                  Har kört ett par år med pystrimm på 16v LTT -91 och det går hur fint som helst. Först körde jag med 9000ic och ladd på runt 0.8.
                  Skruva in tryckvakten under instrumentbrädan nåt varv annars klipper den vid 0.6. Årsmodell 90 har Lucas cu-14 som klipper soppan, dock osäker på när. Det har däremot inte Lucas cu-14.1, borde gå att ta en sån box men är inte riktigt säker.

                  Sen kan man ju ändra tändningen, sätta i röda spridare och köra etanol. Bli mycket trevligt! Körde länge så med 9000ic och runt ett bar i ladd. :AP

                    februari 26, 2015 at 18:24 #202045

                    Inga problem med spridarna på LTT, det är samma som FTT. Bara fläska på. Det verkar inte som att alla 1990S har spärren för övrigt, men en beggad box från en 1991 FTT eller LTT löser ju det problemet om man råkar trimma en S 1990 års modell.

                    Och E85 tipset är ju gjutet, det blir en helt annan bil. 😛

                      februari 27, 2015 at 07:57 #202060

                      Tack för alla kommentarer 🙂

                      Jodå – etanolkonverteringen gjordes i somras – finkar fiiiint :CE
                      Ska nu bara ordna fuktfällor på vevhusgasen också……

                      Och ordna lite försiktigt “pys”. Ökar 0,2 först för att testa, sen kanske man ska hålla utkik efter en liten intercooler också….

                      Men jag hänger inte riktigt med på resonemanget om “bränslechip”… Är det någon enklare operation än att montera APC?
                      Kan man f.ö. se vilken Lucas-version har jag på min 91:a? CU-14 eller CU-14.1?

                      Nu blev det visst ännu fler frågor :sry

                        februari 27, 2015 at 08:21 #202061

                        Du bör ha 14.1 på din. Chip kommer inte behövas för lite måttligt trim, så släpp det, bara krångel. En standard box kommer tillåta dig ha rejält med fler hästar än original. Jag tror Peter som kört med bredbandslambda har konstaterat att det är lite magert med bränsle ibland, även med Speedparts Bränslechip om man nu monterar ett sånt, men då pratar vi om rejält med hästar. Det trimmas T16 till höger och vänster och har gjorts i många år, och problem med att det rasar motormässigt är i princip obefintliga, åtminstone skriver ingen om det. 🙂

                        0.8 bar upp mot 1.0 bar bör du kunna köra utan problem, utan chip eller nånting, det har jag gjort. (Obs att 1.0 bar är nog absolut gränsen eg….. 😳 ).

                          februari 27, 2015 at 09:41 #202062

                          Det går ju bra att ha i åtanke att om man kör på etanol, och inte leker jämnt, så är det nästan en fördel att köra utan ic.
                          Då får man för etanolen bra förutsättningar, genom att luften ALLTID är förvärmd, och det gör att motorn går om möjligt ännu bättre.

                          OM man kan finna sig i att inte ha den effekten man skulle kunna haft med ic.

                          På vår S har jag monterad en oljefälla från 9-5, och sen har jag även en vattenfälla separat. Dock får vi med jämna mellanrum göra spridarna rena, de får ett segt, tjärliknande klägg som sätter sig och täpper igen spridarhålen.

                          Mvh Johannes

                          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                            februari 28, 2015 at 16:14 #202112

                            Bränslechip är till för att ge motorn mer bränsle, högre laddtryck = mer luft = mer bränsle behövs.
                            En APC lyssnar på motorn efter spikningar och sänker laddtrycket om en spikning sker, det är ett bra skydd med andra ord. Det sitter inte APC på LTT bilar därför ska man vara lite försiktig när man trimmar, man bör veta om riskerna 🙂

                            Om man höjer laddtrycket men inte bränslet så ökar risken för spikningar, har man heller ingen IC så ökar man risken ännu mer. Bränslet kanske räcker till egentligen men jag är för feg för att chansa 🙂 Funderar på att montera APC på min bil i sommar också.

                              februari 28, 2015 at 17:34 #202113

                              @Addz wrote:

                              Funderar på att montera APC på min bil i sommar också.

                              Får du väl ihop/tag på alla delar är det inget direkt svårt jobb att koppla in. Gjorde det själv på min förra året.

                                mars 5, 2015 at 19:19 #202268

                                Eftersom jag är snubblande nära ämnet när jag håller på att stoppa ner en ltt motor i en 99:a så tänkte jag ställa några följdfrågor. Tryckvakten under instrumentbrädan är ansluten med två brun/vita sladdar som går till pumprelät, och trycket kommer från insugningsröret med en slang ? Men på vänster innerskärm sitter det också någon slags tryckvakt ansluten med sladdar som ser ut att gå till styrboxen för motorn, även någon vakuumslang går hit.Är detta till farthållaren kanske ? Motorn kommer rån en 92:a om det nu kanske skiljer något mellan årsmodellerna. Ett kopplingsschema hade ju varit till en stor hjälp. Mvh Magnus

                                  mars 5, 2015 at 21:43 #202273

                                  Jag misstänker att du menar vaccumkontakten till farthållaren, den sitter sidan om själv farthållar pumpen.
                                  Har 1 st slang samt ett kablage och tror den har en röd topp i plasten?

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.