Oljeplugg växellåda

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljeplugg växellåda

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Oljeplugg växellåda

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 30, 2011 at 07:23 #25321

      Hur var det nu med avtappningspluggen i växellådan? Vill minnas att det är en 12mm insex som krävs för att lossa den? Är jag helt ute på fel åker med monarken?

      /Simon

      Saab 96 -62
      Saab 96 V4 -75
      Saab 9000 Kombi -91
      Saab 900 T16 -92

        maj 30, 2011 at 07:47 #184741

        Min oljeplugg var en fyrkantig grej iaf, finns en sats på biltema som innehåller en del inklusive den till lådan.
        http://biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljepluggsats-15-delar/” onclick=”window.open(this.href);return false;

          maj 30, 2011 at 08:20 #184742

          @herrsiba wrote:

          Hur var det nu med avtappningspluggen i växellådan? Vill minnas att det är en 12mm insex som krävs för att lossa den? Är jag helt ute på fel åker med monarken?

          /Simon

          Är nog så på min med 😉 dom tidiga kanske har fyrkant tapp.

          Mvh Nisse

            maj 30, 2011 at 08:51 #184846

            Yes,

            Jag kan bekräfta det som sagts hittills: Äldre bilar har en fyrkantsfattning (som jag tror är 3/8″ – är dock ej säker), nyare har en 12mm insex. Det verkar dessutom inte finnas någon exakt årsmodellgräns för vilka bilar som har den äldre respektive nyare varianten. Min 8ventilare från 88 hade iaf 12mm insex-varianten.

              maj 30, 2011 at 09:13 #184847

              det är inte skillnad mellan nya och gammla bultmönstret? en del byttes ju då.

                maj 30, 2011 at 09:34 #184848

                Gött, då vet jag. Tack för hjälpen gubbar! 🙂

                /Simon

                Saab 96 -62
                Saab 96 V4 -75
                Saab 9000 Kombi -91
                Saab 900 T16 -92

                  maj 30, 2011 at 13:20 #184850

                  @jellybear wrote:

                  Yes,

                  Äldre bilar har en fyrkantsfattning (som jag tror är 3/8″ – är dock ej säker)

                  Jag har ett minne av att det är 10mm och eftersom det är en ganska udda dim kan man istället använda 3/8 (9,5mm) dragskaft som passar fin-fint

                    maj 30, 2011 at 18:37 #184852

                    …får man inte ut all olja om man tar av fiff locket i bakkant?

                      maj 30, 2011 at 19:13 #184853

                      Jo men räcker inte det om man har bilen på en domkraft ❓ då lutar det bakåt tredan 😉

                      Mvh Nisse

                        maj 30, 2011 at 19:45 #184855

                        @porsvw wrote:

                        …får man inte ut all olja om man tar av fiff locket i bakkant?

                        Nej
                        Det är några deciliter i primärhuset som inte rinner ur vid ett vanligt oljebyte

                          maj 30, 2011 at 19:54 #184856

                          @herrsiba wrote:

                          Hur var det nu med avtappningspluggen i växellådan?
                          /Simon

                          Skulle bli duktigt förvånad om du har en plugg på din MY 92 🙄
                          (Om det är oljebyte i vxl-låda du syftar på)

                            maj 31, 2011 at 13:14 #184869

                            Ja, det suger. Men jag använde en vakumpump och lite slangar sist och sög oljan ur lådan på min 1992. Det funkade fint, man får ut det mesta.

                              maj 31, 2011 at 15:00 #184871

                              Annars är det lossa difflocket lite. Jag gjorde det men även bytte packning.

                              Annars räcker det nog lossa skruvarna lite så börjar oljan rinna ut.

                                maj 31, 2011 at 17:47 #184874

                                @plankan wrote:

                                @herrsiba wrote:

                                Hur var det nu med avtappningspluggen i växellådan?
                                /Simon

                                Skulle bli duktigt förvånad om du har en plugg på din MY 92 🙄
                                (Om det är oljebyte i vxl-låda du syftar på)

                                Du kommer inte bli förvånad. 😉 Det är tjejens -90:a som ska få nytt blod. 🙂 Men jag har funderat både en och två gånger på att borra och gänga upp avtappningshålet i min låda. Någon som gjort detta med framgång?

                                /Simon

                                Saab 96 -62
                                Saab 96 V4 -75
                                Saab 9000 Kombi -91
                                Saab 900 T16 -92

                                  maj 31, 2011 at 19:54 #184888

                                  @herrsiba wrote:

                                  Men jag har funderat både en och två gånger på att borra och gänga upp avtappningshålet i min låda. Någon som gjort detta med framgång?

                                  Har gjort det på några långlådor till 9000 som också saknar plugg.
                                  Inga större problem om man är försiktig.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.