Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Oljeplugg växellåda
- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-06-04 17:37 av .
- FörfattareInlägg
- 30 maj, 2011 kl. 07:23 #25321
Simon
DeltagareHur var det nu med avtappningspluggen i växellådan? Vill minnas att det är en 12mm insex som krävs för att lossa den? Är jag helt ute på fel åker med monarken?
/Simon
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -9230 maj, 2011 kl. 07:47 #184741M.Broberg
DeltagareMin oljeplugg var en fyrkantig grej iaf, finns en sats på biltema som innehåller en del inklusive den till lådan.
http://biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljepluggsats-15-delar/” onclick=”window.open(this.href);return false;30 maj, 2011 kl. 08:20 #184742longjohn61
Deltagare@herrsiba wrote:
Hur var det nu med avtappningspluggen i växellådan? Vill minnas att det är en 12mm insex som krävs för att lossa den? Är jag helt ute på fel åker med monarken?
/Simon
Är nog så på min med 😉 dom tidiga kanske har fyrkant tapp.
Mvh Nisse
30 maj, 2011 kl. 08:51 #184846jellybear
DeltagareYes,
Jag kan bekräfta det som sagts hittills: Äldre bilar har en fyrkantsfattning (som jag tror är 3/8″ – är dock ej säker), nyare har en 12mm insex. Det verkar dessutom inte finnas någon exakt årsmodellgräns för vilka bilar som har den äldre respektive nyare varianten. Min 8ventilare från 88 hade iaf 12mm insex-varianten.
30 maj, 2011 kl. 09:13 #184847M.Broberg
Deltagaredet är inte skillnad mellan nya och gammla bultmönstret? en del byttes ju då.
30 maj, 2011 kl. 09:34 #184848Simon
DeltagareGött, då vet jag. Tack för hjälpen gubbar! 🙂
/Simon
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -9230 maj, 2011 kl. 13:20 #184850saabaero
Deltagare@jellybear wrote:
Yes,
Äldre bilar har en fyrkantsfattning (som jag tror är 3/8″ – är dock ej säker)
Jag har ett minne av att det är 10mm och eftersom det är en ganska udda dim kan man istället använda 3/8 (9,5mm) dragskaft som passar fin-fint
30 maj, 2011 kl. 18:37 #184852porsvw
Deltagare…får man inte ut all olja om man tar av fiff locket i bakkant?
30 maj, 2011 kl. 19:13 #184853longjohn61
DeltagareJo men räcker inte det om man har bilen på en domkraft ❓ då lutar det bakåt tredan 😉
Mvh Nisse
30 maj, 2011 kl. 19:45 #184855saabaero
Deltagare@porsvw wrote:
…får man inte ut all olja om man tar av fiff locket i bakkant?
Nej
Det är några deciliter i primärhuset som inte rinner ur vid ett vanligt oljebyte30 maj, 2011 kl. 19:54 #184856plankan
Deltagare@herrsiba wrote:
Hur var det nu med avtappningspluggen i växellådan?
/SimonSkulle bli duktigt förvånad om du har en plugg på din MY 92 🙄
(Om det är oljebyte i vxl-låda du syftar på)31 maj, 2011 kl. 13:14 #184869turbocab
DeltagareJa, det suger. Men jag använde en vakumpump och lite slangar sist och sög oljan ur lådan på min 1992. Det funkade fint, man får ut det mesta.
31 maj, 2011 kl. 15:00 #184871prostreet
DeltagareAnnars är det lossa difflocket lite. Jag gjorde det men även bytte packning.
Annars räcker det nog lossa skruvarna lite så börjar oljan rinna ut.
31 maj, 2011 kl. 17:47 #184874Simon
Deltagare@plankan wrote:
@herrsiba wrote:
Hur var det nu med avtappningspluggen i växellådan?
/SimonSkulle bli duktigt förvånad om du har en plugg på din MY 92 🙄
(Om det är oljebyte i vxl-låda du syftar på)Du kommer inte bli förvånad. 😉 Det är tjejens -90:a som ska få nytt blod. 🙂 Men jag har funderat både en och två gånger på att borra och gänga upp avtappningshålet i min låda. Någon som gjort detta med framgång?
/Simon
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -9231 maj, 2011 kl. 19:54 #184888saabaero
Deltagare@herrsiba wrote:
Men jag har funderat både en och två gånger på att borra och gänga upp avtappningshålet i min låda. Någon som gjort detta med framgång?
Har gjort det på några långlådor till 9000 som också saknar plugg.
Inga större problem om man är försiktig. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.