Oljetryck?

Forum Övrigt Allmänt Oljetryck?

  • Detta ämne har 27 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2003-08-19 07:58 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11898
    anonymous
    Deltagare

    Hejsan

    Återigen problem med min 900 -84 Gli automat, f.d. polisbil. När jag bromsar eller svänger kraftigt börjar oljetryckslampan lysa. Detta har blivt värre det senaste året. Oljestickan visar lagom oljenivå. Även i nedförsbacke lyser lampan, och går inte att upphäva ens gensom att koppla ur och gasa lite.
    Har oljepumpen gått? Visar stickan fel på något sätt? Är det givaren som gått?
    Jag bytte olja och filter i slutet på förra sommaren, dvs. ca. 6-700 mil sedan.
    Man börjar ju bli lite orolig att motorn får för dålig smörjning nu…

    MVH

    Daniel

    #83150
    jorgen b
    Deltagare

    Lampan lyser väl när motorn inte är igång och strömmen på? (Så att inte kabeln lossnat från givaren)
    Om kontakten sitter i kolla att inte kabeln till oljetrycksgivaren inte är skadad och tar i jord vid broms och sväng.

    #83151
    mats jonsson
    Deltagare

    Hej

    Prova med en ny oljetryckskontakt. Kvarstår problemet: Då behöver motorn troligen renoveras. Fel på oljepumpen? Tyvärr, troligen inte.

    #83152
    porsche944
    Deltagare

    Om du ev har oljetryck med kall motor och sämre tryck med varm, borde trycket komma om du varvar lite. Det kan ju vara ide´att byta till en lite tjockare olja, 20-50W detta borde ialla fall ge ett bättre oljetryck när bilen är varm. Detta kan ju vara en temoprär lösning. Men innan du river ur motorn hade jag plockat ner reduceringsventilen och gjort den riktigt ren, det räcker med en liten sot flaga här för att oljetrycket kan sjunka och lampan lysa.
    Tänk på att 20-50 olja INTE är för vinterbruk.

    #83153
    fuling
    Deltagare

    Börja med att byta oljetryckskontakten som Mats J föreslog, jag har varit med om ett par gånger om havereade sådana som jätt mig hjärtsnurp.
    På en skrot måste en sådan kosta en skit summa.
    Tror ej häller man får frispel om man kör in näsan på typ mekonomen, tom Feltema duger, och handlar en kontakt.

    #83154
    mats jonsson
    Deltagare

    Jag har varit med om att det inte var oljetryckskontakten. På en bussmotor. Det kostade 200000:- att inte stänga av motorn….

    #83155
    fuling
    Deltagare

    Mats J:
    Hur ska du ha det?
    Kan det vara oljetryckskontaketen eller ej?

    Tack vare att maskinen inte lämnat in totalt så verkar det inte omöligt att att den jäv… kontaketn spelar DT ett spratt, eller?

    #83156
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Koppla in en oljetrycksmätare på oljetrycksgivarens plats och mät trycket vid kall och varm motor. Om oljetrycket är OK så bör det vara givaren som strular. Om oljetrycket är fel…ja då får man leta vidare.

    /B

    #83157
    anonymous
    Deltagare

    Jag köpte en ny givare på Mekonomen i förrgår. 52:- kostade den tror jag. Alltså: jag har oljetryck när bilen står stilla med motorn igång både med kall och varm motor. Oljetrycket försvinner i långa nedförsbackar och vid inbromsning. Om jag åker i en lång nedförsbacke och trycket försvinner så kan jag ”koppla ur” och gasa. Det hjälper dock inte!
    I uppförsbacke tappar jag inte trycket.
    Jag ska se om jag hinner byta givaren imorgon och återkommer isåfall.

    MVH

    Daniel

    #83158
    mats jonsson
    Deltagare

    Har du tillräckligt med olja i motorn då? Med rätt viskositet? Hur mycket har den gått?

    #83159
    anonymous
    Deltagare

    Den har gått 17100 mil, det jag har nu är mineral 10W-30, vilket jag har för mig rekomenderas enligt handbok. Oljestickan visar som sagt rätt hög oljenivå. Finns det något sätt på vilket oljestickans nivå kan vara missvisande?

    MVH

    Daniel

    PS. Har fortfarande inte hunit byta givaren. DS.

    #83160
    anonymous
    Deltagare

    Jaha… då har jag bytt tryckgivaren då..
    Ingen skillnad.
    Ska jag ge upp? Kan motorn vara slut efter ynka 17000 mil? Vad är det som givit upp?

    MVH

    Daniel

    #83161
    fuling
    Deltagare

    Nästa steg.
    Citat:
    Koppla in en oljetrycksmätare på oljetrycksgivarens plats och mät trycket vid kall och varm motor. Om oljetrycket är OK så bör det vara givaren som strular. Om oljetrycket är fel…ja då får man leta vidare.

    Detta bara för att vara 100% säker på att det inte är något jäv… elfel som med dig skämta aprillo.
    Vad som annars har hänt får någon som kan H-motorn svara på.

    #83162
    lelle f
    Deltagare

    Tjena,vet inte om motorn har oljepickupp(eller vad den nu kallas den som suger upp oljan).Men har varit med om liknande grej på en Opel och där fanns en liten spricka i pickuppen som gjorde att den sög lite luft i vissa lägen med dåligt oljetryck som följd.

    Kanske nån som kan tala om hur det ser ut på Saaben..

    #83163
    anonymous
    Deltagare

    Är det någon som vet var jag får tag på en oljetrycksmätare att koppla in? Eller någon i Sthlm/Uppsala-området som har och kan tänka sig upplåta i 10 minuter?

    MVH

    Daniel

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng