olustigt ljud i backe, frihjulet?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 olustigt ljud i backe, frihjulet?

Detta ämne innehåller 21 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-01 21:28.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13978

    anonymous
    Deltagare

    Ibland när jag ska starta i uppförsbacke är det något som inte vill vara med. När jag släpper upp kopplingen börjar bilen först att rulla, men sedan är det som något kopplas ifrån. Ingen kraft hamnar på hjulen och det hörs ett mycket otäckt ljud, som gör att man nästan vill skita på sig. Ljudet är lite åt det tjutande hållet, men jag skulle vilja beskriva det som en korsning mellan en man som någon just trampat på kulorna på, och en brunnen el-visp med skurna lager.

    Detta problem uppstår bara ibland, och rullar man tillbaka lite och tar det lite försiktigare när man ska ge sig iväg brukar det gå. Jag tror att det hänt sammanlagt 5-6 gånger, bland annat en i kön vid ett rödljus, och så en i dag:
    På en smal gata i stan med en uppförsbacke, där en gubbe med brun basker tyckte att den isiga gatan var bättre att gå på än den fina trottoaren, och var väldigt motvillig att flytta på sig. Stressad som jag var fick jag hoppa på stopparna och hängde mig på tutan med en ilsken min, för demonstrera mitt missnöje med hans placering tydligt. Gubben vänder sig om, ser att det där är nog en bil och flyttar sig långsamt och motvilligt mot trottoaren.
    När jag sedan ska ge mig iväg efter att hm… nästan… hmm… slängt några ilskna ord efter den där gångdrullen uppstår det där fenomenet igen. Gubben vänder sig om med ett flin, vilket övergår till ett hånskratt när ha ser att jag inte kommer iväg, och iakttar mig flinandes när jag backar några meter för att sedan komma igång igen.
    Gubben är naturligtvis även ivägen när jag ska svänga in på parkeringsplatsen lite högre upp i backen.

    Jag vet inte vad felet kan bero på, men det låter som om något är på tok fel. Min egen gissning är att det kan vara frihjulet men jag är inte säker, jag vet inte ens hur saken fungerar förutom att det är riktigt roligt att köra med och att när man kört V4 ett tag lever växellådan på bilar utan frihjul farligt till en början…
    Felet uppstår endast på ettan, när man ska ge sig iväg, och den gemensamma nämnaren för alla tillfällen är även att det varit i uppförsbackar. Det är dock inte i varje uppförsbacke.
    Vad ska jag göra? Är förhållandevis beroende av bilen då det är den enda som rullar för tillfället.

    #93421

    kaparn
    Deltagare

    Jag har upplevt samma symptom på en 96 -78 jag hade, ägaren före mig hade aldrig använt frihjulet och när jag började göra det så ville det inte vara med riktigt.
    Det hände ibland när man drog iväg på ettan, och det var det där hjärtskärande lagerljudet och från gång till annan så fanns det ingen växel där när man skulle iväg, jag brukade åtgärda det med att lägga i friläget och först skjuta in och sedan dra ut frihjulsspaken en gång så var allt frid och fröjd igen tills nästa gång det hände.
    Alltså om du kör utan frihjulet inkopplat så är det inga problem, om du fortsätter att köra med det inkopplat så får du fråga Fuling vad som händer när frihjulet skär ihop totalt för det är jag övertygad om att det gör för eller senare.

    #93422

    anonymous
    Deltagare

    Tack för svar!

    Kör man V4 med låst frihjul borde väl de snälla farbröderna i vita rockar med ”kramadigsjälv-tröjor” så och vänta bakom nästa hörn…

    Vad jag har förstått är det ingen som kört med låst frihjul på den bilen, men det är väl klart, allt slits ju.

    Kan man fortsätta köra med bilen med frihjul i, eller kommer frihjulet att becka ihop totalt innom en snar framtid? Är det så allvarligt att man ska se sig om efter en ny låda med växlar också, eller har det inget samband?

    //
    Lången

    #93423

    anonymous
    Deltagare

    Har under dagen, dock väldigt motvilligt, försökt att köra med låst frihjul.

    Det går ett tag, men sedan börjar det låta och tillslut hoppar frihjulet i igen. Jag tycker att det är jätte skumt och blir snart galen, speciellt när man står vid rödljus och det inte går att komma iväg förrns man rullat bakåt en bit.

    Är det någon som vet vad det kan bero på, och vad man kan göra åt det? Berör det hela lådan, eller är frihjulet en egen sektion?

    #93424

    pelleturbo
    Deltagare

    Det kanske hjälper att skölja ur lådan?Finns en tråd om just detta,tror att det går till så att du tömmer ut oljan i växellådan och fyller den med motorolja och kör den i alla växlar.Tömm sen ut motoroljan och i med ny växellådsolja,kan hjälpa om oljan är gammal och seg i växellådan.

    #93425

    fuling
    Deltagare

    Jag har råkat ut för en V4 som sluta driva ibland.
    På denna spesifika låda var det lilla difflagret HELT slut.
    Det lät inget konstigt om lådan och den uppträdde presis som ett taskigt frihjul.

    #93426

    anonymous
    Deltagare

    Vad bör man byta först? Om det överhuvudtaget går att byta.

    Jag har också, när jag tänker efter, hört ett malande ljud när jag kör på ettan och tvåan, vilket bara hörs när motorn driver. Rullar man är det tyst som i graven…

    Jag har även tänkt på att när frihjulet slår till, när man rullar en bit och sedan ska trycka på igen, så slår det verkligen till. Framförallt på ettan och tvåan, men det kanske ska vara så?

    Vad tros om att frihjulet hoppar i igen när man kör med det låst? Det typ knakar till och så kör man med frihjul igen.

    Jag tycker att det här börjar bli obehagligt

    #93427

    anders jensen
    Deltagare

    Citat: ”mycket otäckt ljud, åt det tjutande hållet, ett malande ljud, knakar till”.

    Omöjligt att säga vad det är för fel men det låter som du har en investering som väntar dig.
    Men prova först att skölja ur lådan, det hjälper ibland för att få igång frihjulet.
    Funkar inte det kanske Johan hinner med att hjälpa dig. Fråga snällt.

    Mvh
    Anders

    #93428

    jorgen b
    Deltagare

    Låter ganska bekant, hade en växellåda som började ”tappa greppet” oftare och oftare, orsaken var Frihjulet. Ytorna som rullorna i frihjulet ligger mot var slitna och hade fått gropar som rullorna fastnade i. Resultatet var att frihjulet inte greppade. I början hjälpte det med att koppla ur frihjulet men efter ett tag gick det inte längre, allt hade blivit så slitet att varken motorbroms eller drag fungerade.

    #93429

    anonymous
    Deltagare

    Usch, jag tycker att det här blir mer och mer deprimerande!

    Har frihjuler något med växellådan att göra i övrigt? Kan något annat skadas i själva lådan som gör att man får byta den också, eller går det inte att byta bara delarna till frihjulet.

    Vet inte riktigt hur det fungerar, eftersom det funkat hittils. Om det är något jag har lärt mig så är det att sålänge det funkar ska man ge f-n i att mickla med det.

    #93430

    stefan w
    Deltagare

    Jag vill inte på något sätt strö salt i såren men jag har upplevt ett liknande fenomen på en lastbil och det visade sig vara havererat diffdrev. Bilen drog normalt men tappade rätt som det var drivningen och efter att ha stannat så drog den igen. Kännetecknande för detta var att jag hade ”konstant diffspärr” och ett stilla knaster kunde höras när jag verkligen provocerade diffen genom att svänga tvärt.
    Oddsen för att du skall ha detta fel är lyckligtsvis inte så stor men det kan vara värt att kolla. Jag fick låta verkstaden riva kardanen och kolla för att densamma var för tung för att jag skulle orka själv. Kanske man kan genom att lyfta upp bilen och hålla fast ena framhjulet, snurra det andra för att på så sätt känna on någåt känns fel. någon på forumet kanske har nåt bättre tips.
    Misströsta inte ännu, det kan vara ett enklare fel, jag har även tappat driften när lamellcentrum en gång havererade samt en gång när splinesen där drivaxeln sitter i navet for åt h….te.

    #93431

    jorgen b
    Deltagare

    Om felet är det som jag tror, räcker det med byte av frihjul. Då låsningen av frihjulet börjat hoppa ur kommer inte denna att fungera längre (kräver större ingrepp), men den är väl onödig? (kom ihåg att parkara med nosen neråt om du har dålig handbroms )

    Växelådan har inte med frihjulet att göra, så om den är bra, fortsätt att köra med den

    #93432

    sabbe
    Deltagare

    Det går att renovera frihjulet.
    Rullarna skall rulla ut på en konad yta i frihjulshuset och nypa fast mellan denna ytan och ytterhylsan som är fast i huvudaxeln. Av det höga trycket, som blir när rullarna nyper fast, blir det gropar i frihjulets hus. Till slut stannar rullarna kvar i groparna och man tappar drivningen med ett ryck. Har fått detta flera ggr när jag växlat upp till 2:an vid vänstersväng i korsning med mötande bilar. (inte speciellt lustigt)
    Om man tar bort sidobrickorna på frihjulet och slipar om de konade ytorna så att gropen försvinner och återmonterar brickorna får man tillbaka funktionen. Det enda som händer är att rullen nyper fast lite längre ut på konan.
    Har provat detta i Folkrace och det fungerar.

    Sabbe

    #93433

    anonymous
    Deltagare

    Tack för tipset!
    Det verkar mycket rimligt. Antar att samma problem kan uppstå när man står still, och rullarna hamnar i precis det där läget, varför det funkar igen om man rullar en bit bakåt eller frammåt.

    Det är ingen som råkar ha en sprängskiss av eländet?

    //
    Lången

    #93434

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/565487-frihjul.jpg[/image]

    /B

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng