Problem med kylning / vattenpump

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Problem med kylning / vattenpump

Detta ämne innehåller 43 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-03-03 19:36.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #452656

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Hej! Har en – 73 as 95’a.
    Problemet är att vattenpumpen slutar pumpa när man kört ca 500 meter. Det blir en luftficka så den inte kan bygga tryck. Om jag står på tomgång fungerar allting perfekt.
    Jag har luftat och provat alla möjliga grejer jag kan komma på men det vill icke bli bra.
    Bör tilläggas att det inte bildas något tryck i systemet (dvs det går att öppna locket utan pys).
    En tanke är att locket på kylaren är otätt, kan det ge såna fenomen?
    Annars att pumpen är dålig trots att den är ny.
    Alternativt att plattan (pumphuset) är så sliten så den bara kan pumpa vid lågt varv..

    Saker som är bytt:
    Vattenpump (av tidigare ägare, men ser ny ut)
    Kylarelock på expkärl
    Termostat
    Topplockspackningar inkl planing osv
    Kylvatten så klart

    Mvh Peter

    #452673

    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Hej!!
    Kanske så att vattenpumpen är till en V6:a istället för V4:a??
    Skillnaden är att skovlarna går på varsit håll, dvs, V4:an går ”baklänges” när V6: går framlänges.
    Tag bort pumpen och kolla så det är en V4:a pump du har innan du fortsätter.
    /M

    #452674

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Hej, tack för tipset.
    Pumpen är köpt genom saabklubben, så det borde ju rimligen inte vara fel pump…men jag skall kontrollera detta!
    Verkar byngligt att få lös den utan att demontera huven, kylaren och fronten om man läser på internet, är det korrekt?

    #452675

    sabbe
    Deltagare

    Inget större problem att lossa pumpen om generatorn tas bort. Bra att ha 1/4 tums hylsnycklar till 10 mms skruvskallarna i bakkant.

    #452676

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Sådär. Nu har jag tagit bort pumpen.
    Skovlarna är raka… I övrigt känns pumpen frisk. Se foton.
    Den borde ju fungera kan man tycka.

    Bilagor:
    #452679

    hup213
    Deltagare

    Hej Peter

    Så här ser skovelhjulet ut enligt bild SSK reservdelsförsäljning.

    Pelle i Härnösand

    Bilagor:
    #452681

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Hej
    Jo, jag har sett att dom flesta har bakåtriktade skovlar. Men det borde väl fungera med raka också, får väl lev med att pumpen stjäl mer effekt vid samma flöde som en bakåtriktad…

    För mig veterligen så är det den markanta skillnaden i denna tillämpning, rätta mig om jag har fel 🙂

    #452682

    gv8
    Deltagare

    Jag tror att ditt problem är att skovlarna inte tätar mot bakplanet i pumpen.
    Alla mina v4-pumpar ser ut som på bilden nedan.
    På 99’an är det raka skovlar och det fungerar bra men skoveln måste vara anpassad till pumphuset.
    20181214_190031

    Bilagor:
    #452685

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Hej,
    Menar du den lösa delen eller själva vattenpumpens hus?

    Isåfall, har nån mått på hur mycket det ska sticka upp?

    http://malbrad.co.uk/cart/products.php?52&cPath=33

    Både dom och skandix pumpar har iallafall på bilderna raka skovlar.

    #452687

    sonettlll
    Deltagare

    Jag har monterat nya typen av pump med raka vingar lika din, den funkar utmärkt även på en trimmad motor.
    Hur vet du att den slutar pumpa? Kokar motorn? Då borde du få tryck i kylaren. Var får du en luftficka, så länge det finns vatten på sugsidan och fritt utlopp måste den pumpa runt vatten. Luftfickor får man när man tömt systemet, man får efterfylla flera ggr och lufta värmepaketet vid luftnippeln.Får du inget tryck i systemet kan det vara fel höjd på trycklocket. Mats

    #452688

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Ok! Vad bra, då vet jag att det ska fungera med raka skovlar.

    Jag hör att pumpen går torr. När den slutar pumpa stiger tempen snabbt men eftersom det varit så kallt ute har den inte kokat, termostaten öppnar nog fullt och självcirkulationen flyttar ut vattnet, och tempen sjunker, men stiger sedan snabbt igen, sen fortsätter det så. Har provat att fylla direkt i kylaren när den går torr för att ”prima” pumpen och då hör jag att den börjar ta. När den inte pumpar kommer det heller ingen värme och inget vatten ur luftnippeln…
    Det måste bli luft i pumpen så den inte kan pumpa.

    Locket är från Mekonomen, tror det är 1 bar.
    Upptäckte att det gamla också var bytt.. Men det var ju iallafall billigt.

    #452692

    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Peter du har meddelande!!
    /M

    #452698

    Peter Mullaart
    Deltagare

    Har nu haft isär allt och gjort efter konstens alla regler med luftning osv osv. Haft flera olika som kollat. Ingen förstår hur detta går till.

    Står jag still med bilen funkar det prima, har testat att stå i 10 minuter och varva olika varvtal osv. Funkar perfekt. Men om jag kör iväg tar det 30 sekunder så är värmen borta och tempen går upp, inget flöde från pumpen.

    Lägger ner, antingen får den stå på gården eller så säljer jag den och hoppas att förbannelsen är kopplad till bilen och inte till min själ….

    #452702

    Janne Hagnell
    Moderator

    Fy 👿 vad skumt!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #452703

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det måste ju vara något som händer bara när bilen rör sig. Sitter motor-växellåda ordentligt så de inte kan flexa och knipa någon slang?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng