Projekt SAAB 900 Turbo T16

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt SAAB 900 Turbo T16

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    sodling
    Deltagare

Efter lite rekommendationer tar jag och istället startar en projekttråd kring den här bilen.

Bilen i fråga är av 1990 års modell med turbo och automatlåda.

Anledningen till att det blev just denna 900an var att vi behövde ha en automat samt att jag drogs till den ljusa skinnklädseln som känns så äkta 90-tals lyxig. Även all extra utrustning. (AC, Elspeglar, farthållare m.m).

Det är den första bilen jag äger och jag hade egentligen inte tänkt mig att det skulle vara något projekt men det har visat sig både ganska oundvikligt och roligt. Det är lite learning by doing detta alltså.

Nu skall jag få lite ordning på denna bilen.

När jag tog över den märkte jag succesivt olika saker om bilen
    1: servon gjorde missljud och funkade dåligt (Behandlat styrväxelknut och bytt servoolja, servon funkar nu bättre, missljud kvarstår Verkar dock inte vara Servopump, låter även när bilen är avstängd)
    2: avgassystemet lät inte som jag ville/ändröret alldeles för stort.
    3 dekaler och extra saab-märken påsatta lite här och var behövde tas bort. (FIXAD)
    4:däcken bör bytas
    5: rekond behövde göras både inne och ute. (FIXAD)
    6:förarstol trasig (FIXAD)
    7. ratten justeras/hjulinställning behöver säkerligen också göras.
    8: enligt besiktningen efter jag köpt den behövde jag byta spindelled, styrled, bromsslang och täta mitt avgassystem. (Läcka i katalysator igensvetsad, ny packning mellan mittrör och katalysator, ny spindelled fixad, även ny styrled påsatt)
    9. 4 märkliga metallstag för att hålla trappsteg som satt svetsade på domkraftsfästena behövde tas bort. (FIXAT)
    10. Ett kraftigt klockande i bakvagnen vid ojämnheter och generellt dålig fjädring. (Beställt nya stötdämpare till samtliga hjul samt ny momentstags bussning beställd)
    11. Högtalare sprängda fram. Dom skall bytas, Original fanns på klubben men har utgått. Någon som vet högtalare som bara kan sättas in direkt istället och inte behöver anpassas ? De kan kosta lite vad som men jag är inte superkräsen här.
    12. Blinkersspaken trillade konstant ner och ville inte stanna i högerläge (FIXAD)

Sedan har jag såklart fixat lite annat lullull typ blåst rent tomgångsmotorn, satt på nytt pedalgummi till bromsen, uv-skyddat instrumentbrädan m.m.

Jag bedömde i alla fall att motor och låda gick ganska bra och ingen tråkig saabrost även om det finns en del minde rostfäckar på dörrar och baklucka och köpte bilen.

Körde ner den till Göteborg där nu står. Och en del har jag redan fixat, det mesta med hjälp från er på klubben. Stort tack för detta =)

• Detta ämne redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    sodling
    Deltagare

Det som skall göras närmast är att sätta på ny bussning på momentstaget, byta vänster bromsslang. byta dämpare bak samt göra något åt avgassystemet och servoljudet.

Vad gäller servon så har jag testat att byta olja och behandla styrväxelknuten. Men det är fortfarande ett missljud så jag tror nästa steg blir ny servopump, någon som har andra idéer? Byte av returslang? UPPDATERING: Ljudet kommer inte från pumpen utan även när bilen av avstängd och jag svänger.)

Vad gäller avgassystemet så har det visat sig att mittröret och bak är diameterförändrat till 3″. Jag vill få ner motorljudet, bilen har ett dovt jobbigt ljud när jag kör fort på vägen och få ett snyggare system med ovalt eller kanske runt ändrör.

Fråga: original turbo har ju bara 1 dämpare. Hade det avhjälpt det dova ljudet i högre hastigheter med ett ändrör med en extra dämpare: typ
    https://www.skruvat.se/Bakre-ljuddampare-P734054.aspx ? Och bidrar ett fetare mittrör och dämpare till högre ljud? I så fall vill jag nog byta alla 3″ delar och köra på nya grejer.

(Säkerligen har jag lite läckage in i kupén samt resonans från nämnda avgasrör som säkert går emot också det har jag inte haft tid att kika på)

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    sodling
    Deltagare

Igår i väntan på andra skojiga delar blev det en reparation av blinkersen.

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 2 veckor sedan av .
    sodling
    Deltagare

Momentstagsbussningen visar sig x antal timmar senare inte vara någon dans på rosor.

Någon som vet hur jag kommer åt muttern här bakom på insidan av staget som sitter i karossen?

Det ser ut som att man måste lossa tanken 😁

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

U-nyckel går att få grepp med om man kör in den nästan ovanifrån.
    det är inte så kul men man måste inte ta ner tanken.

för övrigt ser det ut som du hällde du fel olja i servosystemet.

vanlig ISO32 olja är det som är närmast org oljan.

väldigt vanligt att det rekomenderas allt möjligt till dessa eftersom dom är lite special och org oljan inte längre tillverkas.

sodling
    Deltagare

Okej. Får testa så fort jag har lyckats pressa ut främre bussningen, tack Broberg för tipset.

Jaha okej. Ja den var rekommenderad någonstans ifrån här på forumet. det är CHF202. I jakten på ta bort missljudet i ratten kan jag kanske testa byta den framöver.

/John

M.Broberg
    Deltagare

CHF202, är inte det den som är menad för nyare saabar? from 97 när man frångick den gamla oljan

og900ans och 9000 tom 96 servosystem är inte gjort för servoolja. det är lite ..ja lite jävla korkat att det ska vara hydraulolja i dom men varför ska livet vara enkelt.

GM bytte ut tillverkare på styrväxlar när dom tog över, ng900 var först ut, och även dom sista 9000 fick samma styrväxel

därför blev jag Mycket förvånad över att när saabs og900/tidiga 9000 olja tog slut så fick man plötsligt ha den nyare oljan i gamla systemet. det som var totalt förbjudet innan.

sodling
    Deltagare

Verkar som att vissa inlägg försvinner men jag testar igen.

Är det någon som har erfarenhet av att hur det låter med 1.st dämpare + ändrör (så som det är original alltså) kontra att köra ett ändrör med en extra dämpare på. (standard, så som säljs på speedparts eller skruvat som är rundat i slutet)

Det jag vill främst vill åt är att få bort mycket av det dova motorvägsljudet när jag kör i 90-120 km/h men generellt vill jag inte ha ett superhögt motorljud. Samtidigt vill jag ha 900 turbo t16 karaktären så klart.

/John

sodling
    Deltagare

Hm, intressant.

Det står på klubben att den oljan skall funka.

Oljan du nämner är ju billigare dessutom, men den har du och den har fungerat bra för dig då antar jag?

sodling
    Deltagare

Okej så då har jag köpt mitt rör + dämparenoch slutför. Enligt bild skulle det vara det ovala röret men fick visst Hagelbössan!

Dock är denna hagelbössan svängd. Och när jag tittar på bilder på era här på saabklubbens så är de raka.

Är det för att alla har Simons ? Går detta att sätta på utan modifiering ?

Bilagor:

Okej så då har jag köpt mitt rör + dämparenoch slutför. Enligt bild skulle det vara det ovala röret men fick visst Hagelbössan!
    Dock är denna hagelbössan svängd. Och när jag tittar på bilder på era här på saabklubbens så är de raka.
    Är det för att alla har Simons ? Går detta att sätta på utan modifiering ?

Den ska passa rakt på original turbo ljuddämparen.

Liknar lite dom sportsystem som fanns som originaltillbehör förr…

sodling
    Deltagare

Ja okej. =)

Detta skall vara ett standardrör. Sen har jag köpt original dämparen framför det så då bör det sitta gott. Kanske är det böjd eftersom det har en slags integrerad bakaxelböj istället för typ Simons som har ett rör mellan bakre röret och dämparen jaja det verkar var rätt grejer iaf.

Hagelbössan verkar gå under 2.st OE nummer är den ända skillnaden på OE 7335925 och 7512254 att den ena är längre?

Är det bara en smaksak då för båda längderna verkar stå skall passa till min årsmodell nämligen. 7cm kan ju förändra en del dock. 140cm på den ena och 133cm på den andra.

Tyckt mig läsa hagelbrakaren är svår att få till på utan trubb, eller att den blir för lång någon som vet vad som kommer passa bäst ? (kanske den kortare passar bättre?)

/John

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    sodling
    Deltagare

Den finfina original domkraften fällde sig framåt något och skrapade i domkraftsinfästningen och blottade detta.

Ser inte TOPPEN ut. Någon som har en aning om hur allvarligt det är?

Rengöra och lägga på underredesmassa? Behöver jag svetsa? :/

Bilagor:
    Lsoderlund
    Deltagare

Tyvärr svetsa, jag hade även bytt ut hela domkraftsfästet. Att åreranvända när det ser ut så där känns inget bra alls. Nya finns att köpa för ganska små pengar, och så vet man att det kommer hålla.
    Visst kan du lägga på underredsmassa, men det där kommer att äta sig större och större, och slutligen har du hela balken borta.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
    Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

sodling
    Deltagare

Okej. Tack. Tråkig överraskning detta men kanske bra man hittade den här rostgömman då

Verkar ha en tid i september för svetsning.

Finns det nägot sett jag kan skydda det under tiden?

Kapslar underredsmassan bara in allt eller kan det var en god idé så det inte blir värre under tiden ?

Tyvärr svetsa, jag hade även bytt ut hela domkraftsfästet. Att åreranvända när det ser ut så där känns inget bra alls. Nya finns att köpa för ganska små pengar, och så vet man att det kommer hålla. Visst kan du lägga på underredsmassa, men det där kommer att äta sig större och större, och slutligen har du hela balken borta.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng