Projekt SAAB 900 Turbo T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt SAAB 900 Turbo T16
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
juli 5, 2022 kl. 17:04 #495484Hej. Av bilden att döma så har du domkraft till 9-3/9-5 och inte domkraft till 99/900 . Mvh Bengt
Anonymjuli 5, 2022 kl. 20:15 #495489Ja Bengt har rätt där 👍
OG 900 donkraft ser ut typ så här:
(Även om just denna är bild på en från 9000)Just det stämmer. Jag har två domkrafter. En från VW också.
Har ni stött på problemet att botten på stötdämparen bak inte går ner i fjäderlänken. Bultgenomgången verkar vara för bred.
Är det vanligt ? Vågar man banka ner den genom att sätta något emot bultgenomgången och slå. Eller borde jag plocka ur den igen och slipa ner kanterna ? :/
Attachments:
Jag löste det genom att knacka med en bult. Bussningen verkade överleva.
Nu till ett annat klassiskt problem så jag förstår många råkar ut för.
Bromsnippel höger fram har gått av.
Jag antar att jag får borra ur den.
Men kan jag ändå få hyfsad effekt om jag luftar övriga nipplar?
Är det i så fall viktigt med ordningen? Jag kan ju alltid börja vänster bak som instruktionsboken men sen skiter det ju sig ordningsmässigt :/
/John
Liten uppdatering.
Har nu bytt båda bakdämparna och slängt ut den fruktansvärda biltema-bazookan som agerade avgasystem och satt på nytt mittrör, dämpare och slutrör.
Hagelbössan hamnade ganska fint. Ska justera gummit så den kommer litet mer åt vänster men längden är perfekt.
Nu klonkar det inte när jag kör över gupp längre och resonanser och missljud vid högre hastigheter har minskat väsentligt. Otroligt uppskattat.
Det är inte alltid en dans på rosor att byta bakre dämpare fick man uppleva efter kapande, svetsande, bankade och kämpande men nu är det gjort i all fall.
Jag tänker jobba vidare med fjädringen, nu när den fjädrar gott över gupp och större ojämnheter så kan jag notera att mindre ojämnheter, typ spårvagnsspår, smäller till lite grann, inte jätte trevlig när det händer på samtliga hjul då låter det lite som ett krig i kupén.
Jag misstänker bussningarna så klart, men frågan är vilka? Vilka hade ni rekommenderat att jag börjat med att byta ? (de jag bytt utöver stötdämparebussningarna är momenstaget baks främre bussning samt de yttre krängningshämmarna fram höger och vänster.
/John
Attachments:
Okej fick ingen input där.😁 Men jag tänker att det smäller till vid små ojämnheter (både fram och bak) bör bero på bussningar i alla fall. Jag tror nästan att varenda bussning i bilen är dålig.
Om jag säger att jag först tänker gå på dom i övre bärarmarna och fjädersätet, har någon en bättre idé? På sikt kan jag tänka mig byta alla bussningar i hela bilen men startat helst med de viktigaste.
Ledtrådar är att det kränger lite när jag kör snett över ojämnheter. (Yttre krängningshämmare bussningar bytta)
Annan ledtråd är att ratten när det närmar sig ändläget ”faller” sista biten. Detta kanske är mer styrväxelproblem än bussningar i chassi dock?
Jag bedömer att det smäller I hela bilen och att det går upp i hela chassit och kupén. Som om att stötdämparna är statiska och jag har 0 stötdämparbussningar. Men att köra över ett gupp i 25 mk/h – då fjädrar dämparna och möter upp fint.
Det smäller för varje hjul skulle jag säga. Sneddar jag lätt över en räls då smäller det till minst 4 gånger.
EDIT: slår det i bilen skarpt eller studsar den lite med?
sitter det sänkfjädrar på tro?Sitter hjulen fast?
Krängningshämmaren fungerar så att den binder ihop bägge sidornas fjädring för att hindra att dom rör sig helt obehindrat av varandra.
när man kör över en ojämnhet med 1 hjul (per axel då, tex höger framhjul passerar över en ojämnhet samtidigt som vänster inte gör det.) så jobbar krängningshämmaren.
därför är det rätt lätt att felsöka bussningar till krängningshämmaren som steg 1. man kör över en ojämnhet med ena sidan på bilen och lyssnar, sen kör man över en kant eller spår med bägge hjulen samtidigt.
att det slår i hela bilen både fram och bak gör det dock lite mer komplicerat, det brukar ju vara 1 komponent som strular i taget.
För övrigt är ett tips som aldrig kan upprepas för många gånger är att bara byta 1 sak i taget:
Jag följer oftast inte det tipsen själv, jag borde göra det dock… <.<jag hade börjat med att ha en passagerare som får beskriva det. utan vägledande frågor. gärna nån som inte åkt med innan. . kan du ragga tag i nån bilkunnig att bolla med är det ju kanon. jag tolkar det som att du bor i Göteborg? stor stad gör saker lättare.
då kör du lite där detta ljud kommer, säger ingenting och kollar efter reaktion. sedan när du gjort det så frågar du om dom kände du nått vid guppet, hörde nått eller liknande för att få så ofläckad bild det går.
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av
M.Broberg.
juli 18, 2022 kl. 22:16 #495807Övre spindelleder har inte alla besiktningsorgan kunskap att kontrollera. Lite glapp där kan je hårda ljud. Bak vet jag att lite för lite åtdragningsmoment i mometstagen och stötdämparen (nertill) kan orsaka ”klapper å klonk”.
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av
Andreas Hermansson.
Ni som har motionerat era bromskolvar!
Jag undrar om följande är ett lämpligt tillvägagångssätt tills de får mer kärlek?:
1.Frigöra inre belägget närmast kolven.
2. Kolla så att det ser helt ut i damasken
3. Trycka ut försiktigt på bromspedalen för att få ut kolven
4. Rengöra lite försiktigt med T-Röd
5.applicera bromsvätska under damasken
6 tryck in och ut kolven för att motionera.Kan jag till och med komma åt att lägga in vätska utan att ta bort belägget ?
Behöver jag alltid vrida in kolven eller går det att pressa in den en liten bit också?
juli 30, 2022 kl. 23:50 #495982Fram funkar det som du beskriver mem köp ett fett dom är tll för detta. CRC har en produkt tex.
Bak kan du pressa ut kolven med pedalen men du måste skruva tillbaka den från baksidan av oket. Under en liten 14mm skalle sitter en insexskruv. Man kan behöva hjälpa kolven lite genom att pressa lite försiktigt samtidigt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.