Projekt SAAB 900 Turbo T16

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt SAAB 900 Turbo T16

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt SAAB 900 Turbo T16

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 27, 2022 at 08:24 #497285

      All Right 🙂 Nu när vädret är sämre tänkte jag ta vad, jag hoppas, är lite långt hängande frukt (innertak) i bilen.

      Jag har ett speciellt innertak som jag nog inte sett på Saab 900 innan. Jag vill gärna behålla det.

      Känner någon igen den här typen av innertak och har kunskap om hur det återappliceras bäst? Om det nu går. Montera ur hela skiten, rengöra innertaksskivan och limma på igen?

      Nummer två är de bakre stolparna vid hatthyllan, runt sidobakrutorna, vad bör jag använda för tyg och lim i det här fallet ? Lätt att lossa dessa stolpar?

      Se gärna bifogade bilder,

        september 27, 2022 at 09:56 #497289

        Hej!
        Det är nog så att någon har “lagat” originaltyget genom att sy kanaler och “hängt” upp det i stommen. Detta har nog inte hållit särskilt bra då stommen är porös.
        Det finns lite lathundar hur man går tillväga här på forumet om jag inte minns fel…

          september 27, 2022 at 11:15 #497290

          Jaså tror du det? Så kanske det är. Jag har i så fall blivit lurad av hur välgjort det är. Det är liksom i ett slags galontyg så tänkte detta var något original men special-tak

            september 27, 2022 at 21:35 #497323

            Jaså tror du det? Så kanske det är. Jag har i så fall blivit lurad av hur välgjort det är. Det är liksom i ett slags galontyg så tänkte detta var något original men special-tak

            Jag tyckte att det såg ut som originaltyg på bilden men tog miste. Då är det med all säkerhet omgjort.

              september 28, 2022 at 07:13 #497331

              Hej. Guiden för att byta innertak är inte helt lätt att hitta. Gå in under saabfakta i huvudmenyn och gå sedan in under rubriken saab 99. Om du trivs med galontyget så kanske det går att limma fast samma tyg igen. Originaltyget delar sig så yttersta lagret blir som en fladdrig gardin och lagret under blir bara smulor. SSK Reservdelar säljer nytt tyg som metervara. Lycka till. Mvh Bengt

                september 28, 2022 at 08:18 #497333

                Tack Bengt.

                De verkar ha en blågrå på SSK. På top n trin shop har de ”laminerad ljusgrå.

                Jag skulle tro beige hade passat bäst.

                Vad kan ha suttit i bilen för originalfärg?

                C-stolpen har ju ett annat tyg som är ljust beige eller vitt, kanske är det som är original i i denna modellen?

                  september 28, 2022 at 08:34 #497334

                  Originaltyget är vitt. Jag tror att du har originalet på c-stolparna. När jag köpte tyg från klubbens reservdelsförsäljning för ett par år sedan så var det vitt tyg som klubben sålde. Kanske är det bilden i SSK webbshop som gör att tyget ser gråaktigt ut, eller också har reservdelsförsäljningen bytt leverantör. Slå en signal till våra kunniga medarbetare i Skattkärr och kolla med dem. Mvh Bengt

                    september 28, 2022 at 14:58 #497337

                    Skulle säga att tygen klubben säljer är det som är mest likt original. Det är ju framtaget på samma sätt med rätt kulör. TopNTrim har jag ej hanterat själv, men sett andra som hanterat det. Det är lika bra skulle jag säga. Hugget som stucket mao

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      oktober 6, 2022 at 14:50 #497543

                      Tydligen var klubbens innertak beige. Får nog bli det, när jag vet att taket jag har inte är original känns det inte lika intressant längre.

                        oktober 6, 2022 at 14:52 #497544

                        Ni som har fräscha dörrkanter,

                        Jag misstänker att det inte ser ut så här när det precis har regnat mycket. ( se bild)

                        Är det stopp i någon kanal eller dålig gummilist som gör att det samlas på det här viset? Den dörrkanten lär inte bli långrandig om det blir blött där efter varje skyfall :/

                        (Förardörren är bilden på)

                          oktober 6, 2022 at 18:34 #497573

                          Hej,

                          Min gissning är att detta sker p.g.a. vattnets kapillärkraft.
                          Att belägga gummilisten med fett/silikon (vattenavstötande) kanske hjälper.
                          Men finns det en glipa/springa, så kommer nog vatten att dras in där oavsett. Ett fysiskt fenomen…

                            oktober 7, 2022 at 10:02 #497594

                            Kolla att alla kanaler är fria från skräp och liknande. Är bottnarna hela så är det vax med hög hydrofobisk yta som gäller.
                            Tror det är din list som spökar faktiskt. Testa och ta av den, och så gör du rent noggrant. bakom där,

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              oktober 7, 2022 at 11:35 #497596

                              Hej. Dörrens botten är inte helt slät utan bottenplåten har två pressade nedsänkningar i nederkanten (mot den popnitade platta gummilisten). Om de dräneringarna har satts igen och om det vid kraftigt regn tränger in vatten exempelvis vid listen under/mot sidorutan så kan det samlas fukt på bottenplåten inuti dörren. Mvh Bengt

                                oktober 18, 2022 at 15:01 #497794

                                Hallå igen,

                                Jag har undersökt detta närmare.

                                Jag förstår inte riktigt hur vattnet är tänkt att rinna. men det verkar som att det håller tätt upptill, ända tills att vattnet har runnit vid/på listerna till den nedre delen. Där rinner det på något sätt längs med undersidan och på någon utav listerna där.

                                Jag kan inte hitta någon nedsänkning i dörrkanten? och inte så pass mycket smuts någonstans att det känns som att det skulle kunna blockera.

                                Jag skulle vilja ta bort listerna men de verkar svårt att få tillbaka dom då så jag behöver nog skaffa nya först.

                                Detta “mellanlägg” är egentligen inte för min årsmodell men vet någon om det duger ?
                                https://saabklubben-reservdelar.se/900-79-94/kaross/glas-och-tatningslister/mellanlagg/

                                  oktober 19, 2022 at 16:32 #497806

                                  Hej. Nedsänkningen jag syftade på i mitt tidigare inlägg är i bottenplåten, alltså under dörren. Om det har kommit in vatten inuti dörren så skulle de dräneringarna, om de är igensatta, kunna vara orsaken till att vatten blir kvar inne i dörren. Om jag tolkar dina bilder rätt så är det nog i ditt fall i stället vid den runda gummilisten runt dörren som det kommer in vatten, gissningsvis nedtill i framkant mellan gummilisten och dörrplåten. Testa att hälla lite vatten med en vattenkanna mellan dörren och framskärmen en dag när bilen är torr så ser du förhoppningsvis var vattnet tränger in. Svårt att avgöra på bilden var mellanlägg i klubbshopen passar, bäst att du kollar artikelnummer. Lycka till. Mvh Bengt

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.