Projekt Saab 96 a la banracer

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt Saab 96 a la banracer

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 85 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #486020
    Janne Hagnell
    Moderator

    Behövs kanske ett sånt där 6-rullars frihjul som folk talar sig varma för?
    Finns belägg på Mekster? Tittar knappt på den typen av sajter för så gamla bilar, men å andra sidan hittade jag bensinpump till V4:an på Mekonomen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486065
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Nu är bilen besiktigad utan anmärkningar. Sista meket innan första långturen blir att försöka få ordning på de sjungande bromsskivorna (eller en). Det börjar vid ca 70kmh. Så fort man nuddar pedalen eller rör på ratten försvinner det. Och sen direkt tillbaka igen.

    #486071
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har liknande fenomen. Tänker du byta skivorna?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486073
    saabcustom
    Deltagare

    Biltema sålde antiskrikfolie förut. den satte man på bromsbeläggets baksida. Verkar inte finnas där numer men det finns på andra ställen (enligt google-träffarna jag fick) Kanske kan vara värt att testa ?

    Frihjulet borde hålla. Jag åker runt med dubbelt så mycket vridmoment som i original V4 och mitt frihjul funkar utmärkt. För jättelänge sen, på min 2T-tid,slutade mitt frihjul plötsligt att funka. Men efter att hällt i mer olja i växellådan så blev det bra igen 😉

    Riktigt snygg bil du byggt ! Tveksamt om den var så fin när den lämnade bandet….

    / Kenth

    #486074
    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Har du kollat oken? De kanske har för stort glapp/slitna brukar uppföra sig som du beskriver, jag brukar lägga på med svetsen på de 3 punkterna som ska glida mot varandra och sen slipa ner till rätt mått 7mm
    /M

    Nu är bilen besiktigad utan anmärkningar. Sista meket innan första långturen blir att försöka få ordning på de sjungande bromsskivorna (eller en). Det börjar vid ca 70kmh. Så fort man nuddar pedalen eller rör på ratten försvinner det. Och sen direkt tillbaka igen.

    #486075
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Tack för många bra tips och info!

    När det gäller bromsarna så är allt nytt – ok, skivor och belägg. Fick inte tag på alla fjädrar för att renovera de gamla oken och ena skivan var gravrostig mitt på där en broms hade rostat fast.

    Det skumma är oken (inte klubben) där åtminstone det ena tog i mot skivans ytterkant, som om bulthålen satt aningen för högt, dvs oket aningen för lågt. Här fick jag ta ett par millimeter med vinkelslipen. Mekonomen hade en antiskrikfolie från 3M som jag monterat på beläggens baksidor. Jag får riva igen och se om det tar i på fler ställen.

    Det skumma med frihjulet verkar vara att även om jag ställt det på av så vandrar det mot på på något vis, i själva reglaget, och hamnar i något slag mellanläge. Detta ska också studeras närmre. Kan vara när jag tvärnitat försatt testa bromsarna 🙂

    #486082
    kjellake
    Deltagare

    Om frihjulsreglaget flyttar sig av sig själv verkar det som fjädern som trycker på frihjulsarmen inte trycker nog mycket på armen. Armen ska gå ”lite lagom” tungt att röra. Om frihjulet är friskt så håller det utan vidare för en trimmad motor men börjar det bli dåligt hjälper det inte att låsa det, låsmekanismen är inte gjord för att ensam föra över kraften utan skjuts ur låst läge.

    #486147
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Tack för bra info Kjell-Åke! Att flytta från frihjul till låst gör helt utan motstånd. Så det kanske är fjädern. Vid längre körning med reglaget vid växellådan låst i spärrat läge, med hjälp av några buntband, så märkte jag inget släpp vid gaspådrag. Så det är helt klart skillnad. Jag ska undersöka vidare.

    #486149
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Och förresten, i torsdags gick den igenom sista besiktningen utan anmärkning. 🙂

    Idag gick jag igenom bromsarna igen i jakt på det som skapar resonans så att det sjunger i någon skiva. Hittade en kvarvarande liten anliggning på oket som verkar felbyggt, en anliggning mot skivan som jag missat tidigare (dags för bättre garageglasögon..). Tänker att den kanske funkar som när man fuktar kanten på ett glas och ”spelar på det”. Bytte också belägg till klubbens. Provkörning imorgon. Gissar att ljudet ändå är kvar (Murphys lag) men då har jag gjort allt jag kan.

    #486173
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Som jag trodde, det hjälpte inte med nya belägg och slipning vid det lilla anlägget mot ena skivan. Mycket konstigt. Jag kan köra fem min rakt fram utan oljud. Sen hör jag en liten sväng eller inbromsning och då dyker det upp igen, och det blir rejält högljutt. Gissar att det bara är att köra vidare och hopppas att det försvinner.

    #486175
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Kom på hur man justerar växelreglaget!

    #486176
    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Jag har skickat meddelade till dig, det är bara att höra sig.
    /M

    Som jag trodde, det hjälpte inte med nya belägg och slipning vid det lilla anlägget mot ena skivan. Mycket konstigt. Jag kan köra fem min rakt fram utan oljud. Sen hör jag en liten sväng eller inbromsning och då dyker det upp igen, och det blir rejält högljutt. Gissar att det bara är att köra vidare och hopppas att det försvinner.

    #486329
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Nu har jag tagit Saaben, numera kallad Rulle, på avlusningstur. Rulle är det nya namnet på maskot-trollet, som om jag minns rätt pappa köpte på rastplatsen utanför Gränna någon gång på 70-talet, och placerade i backspegeln på vår Renault 16. När bilen skrotades fick trollet vila tills nu när den fick ny plats i Saaben.

    Jag och min kusin körde Göteborg till Trollhättan där vi besökte det mycket trevliga Saab-museet, inkl den fina mopedutställningen som visas nu. Därefter till mitt och fruns hus i Dalskog en bit utanför Mellerud, på vägen mot Halden. Dag 2 körde vi till skroten i Båstnäs där jag inte varit på 25 år. Tyvärr blev kusinen dålig och vi fick avbryta den fortsatta turen och istället ta en sväng hemåt via NÄL i Trollhättan där han fick en liten el-chockterapi för hjärtat som gjorde susen.

    Jag är otroligt nöjd med Rulle. Detta är min första bekantskap med V4 och den är precis så bra som jag hoppats. Otroligt riktningsstabil och fin på vägen. Rådet att använda 99-fjädrar fram och 96-framfjädrar bak var perfekt. Fram har jag begagnade De Carbon-dämpare som funkade finfint. Bak original. Den trimmade 1700’an är lite nervös på låga varv med sin 7.2-kam och lättade koppling men är en riktig juvel så fort det ges lite gas, och 28/36-Webern levererar ett underbart drag och ljud med båda spjällen fullt öppna. Sicken körvagn!

    Två smolk i bägaren:

    Växlarna hoppar ur. Det sker vid låg eller ingen belastning. Om man håller spaken i sitt läge undviks det. Det sker i alla växlar. Känns som att det sitter i överföringen från spak till gafflar. Någon som känner igen detta?

    En bromsskiva börja ”sjunga” ibland. Det avhjälps tillfälligt med ett par kraftiga inbromsningar men återkommer. Det verkar som att ett belägg inte släpper tillräckligt från skivan – ligger an tillräckligt för att skapa resonans.

    Precis när jag kom hem till Lundby på Hisingen slog mätaren om till 000000!

    Kände mig lite sliten efter den här renoveringen som tog två år, men turen bekräftar att det var värt det. Det blev ingen ”banracer”. Snarare en liten GT-vagn för svenska småvägar och landskap.

    0C58A578-43D5-45E9-AA6C-8A737370E983

    1ED65089-A7A0-4C44-94BD-892C546FA874

    F1FDD1A6-82A3-4745-A120-B591E4C27196

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 6 dagar sedan av .
    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #486338
    Janne Hagnell
    Moderator

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486340
    Marcus Jahnke
    Deltagare

    Exakt! 😁

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 85 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng