Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009
- Detta ämne har 317 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2024-06-17 12:27 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
november 27, 2021 at 20:13 #490307
En liten update det har pysslats lite med den gröne och turbobyte på Svärfars gamla 9-5:a senaste veckorna.
Har haft ett gnisslande ljud från vänster framhjul som slutar så fort man lägger foten på bromspedalen. Har bytt både ok och ok-hållare utan framgång så nu fick det bli lite mera grundligt jobb och byta hjulnavet till ett nyare friskt. Det gamla som satt på bilen har ngn gång i tiden troligen skurit och har slipats på vilket kan vara en del av orsaken till att det blir ett kast. Syns på bilderna nedan. Så demontering av vänster upphängning skedde för några veckor sedan och lämnades iväg till en lokal verkstad som skulle pressa i nytt lager och nav. Lite bilder på det hela.
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Mr_SunBear.
Attachments:
november 27, 2021 at 20:16 #490319Nu veckan så var grejorna färdiga och jag kunde montera ihop det hela igen. Skönt när inget sitter fast och strular. Monterad fast allt och mätte upp kastet på navet först och sedan kastet på bromsskivan. Allt såg bra ut och uppmätt kast är 7 hundradelar vilket är godkänt. Allt ihop och ska bli intressant hur det ter sig framöver och givet så dokumenterades detta.
det kommer mera….
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAttachments:
november 27, 2021 at 20:28 #490346Sedan lite kul mysmek, har lyckats få tag / beställa två EPIC short shift spakar som levererades häromveckan. De är ju verkligen bling bling synd att gömma dem under växelspaksdamasken.
Det kommer mera…
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAttachments:
november 27, 2021 at 20:34 #490364Som sagt alltid tyckt att spaken i den gröne varit sladdrig o glapp jämfört med cabbens doningar. Ni kan kolla på före o efter filmerna så kan ni se skillnaden efter att EPIC spaken vart monterad. Det tog ingen lång stund, skruva bort den gamla spaken flytta över backspärr och pinnen i botten från gamla spaken och sedan montera nya spaken i bilen igen. Kulan på nya spaken smörjdes in rikligt med aluminiumpasta enligt instruktionerna som följde med spakarna. Skillnaden är enorm tight o korta slag milt sagt. Ska bli kul att testa i vår.
Film innan med gamla spaken.
Klart.
Film efter med nya spaken.
Det kommer mera…
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAttachments:
november 27, 2021 at 20:40 #490367Sedan har svärfar gnällt lite om att gamla “gårdsbilen” varit trött och den har rykt/bolmat en hel del av och till. Turbon var ju en misstänkt kandidat att den kanske inte är så kurant. Så för ett tag sedan lyckades jag få tag på en begagnad renoverad GT17 av en saab-bekant. Så förra helgen började vi demontera turbon, i samma veva upptäcktes att två pinnbultar till grenröret var av. Jippi så det var ju bara att demontera grenröret med och ta hand om det som satt kvar i toppen. Jag ska villigt erkänna att denna typ av arbete (turbobyte på bil med motor i) har jag aldrig gjort förut och jag verkligen ogillar att pyssla med avbrutna skruvar. Men men ingen gör jobbet åt en och svärfar hade en liten smidig luftdriven borrmaskin så det gick att komma åt bra. Tog bort kylfläktarna för att få lite mera utrymme och det gjorde mkt skillnad gällande svängrum under huven, satt bara med två skruv o sedan lyfts den lätt ur. Lyckades borra i pinnbulten slå i en torx och kunde då gänga ur dem ur toppen “vinst”!!.
Det kommer mera…
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAttachments:
november 27, 2021 at 20:48 #490377Turbon var sannerligen slut på båda sidor sas se filmen så förstår ni.
Länk
I veckan så fixades ny grenrörspackning och ett kit pinnbultar letades upp på “lagret” och idag lördag så fortsatte vi med att plocka ihop bilen med att montera grenrör och “nya” turbon. Måste nog ändå säga att det flöt på bra inga större problem. Dock så är vatten/oljerören jäkligt pilligt att hålla på med å få dem att linjera upp med skruven. När allt var klart så körde vi motorn i drygt en minut för att få upp oljetrycket och smörj till snurran.
Sedan fick bilen en skvätt ny olja och filter. Det verkar stabilt och bilen gick fint vid provkörning efteråt.
Tyvärr får jag inte youtube-länkar att funka i mina inlägg. Filmer på växelspak o turbon finns i min tråd på STCS forum.Det var allt för denna gång..
//Björn
Mr_SunBear @ Garaget- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Mr_SunBear.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Mr_SunBear.
Attachments:
november 28, 2021 at 14:41 #490418//Björn
Mr_SunBear @ Garaget- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av Mr_SunBear.
november 29, 2021 at 10:51 #490440Det var ju det jag sa. 😉 Gummit är i mkt bra skick så detta var spak-relaterat helt klart. Den glappade rejält både kula och i själva bollen/lagringen… Ska kolla lite mera på den vid tillfälle.
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetfebruari 13, 2022 at 21:15 #492217Jag har uppdaterat min projekttråd på STCS forum.
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-quot-The-Green-quot-Saab-900-T16-92-amp-og9-5-quot-Griffin-quot-2009?p=1557660&viewfull=1#post1557660//Björn
Mr_SunBear @ Garaget -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.