Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 324 totalt)
  • Författare

guld är en klassiker

fast jag gillar min färg bättre 😉

maj 22, 2021 kl. 08:29 #484500

Guld silver svart funkar till allt. 🙂 Sedan är din färg fiffig om än mer krävande gällande puts o stuns för att se prydligt ut. Men jag gillar den kulören på block mm. Rött fungerar med men den färgen kan ge fel fokus på vad man vill visa upp. (Skulle aldrig själv måla ok i ljusa kulörer som kräver att det tvättas för att det ser snabbt risigt ut pga smuts o damm) På en premium sportbil visst men de brukar skötas där efter med.

Björn
        Västerås
        Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
        Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
        Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

maj 22, 2021 kl. 08:51 #484511

efter att ha kört den färgen jag har på blocket så TROR Jag att den kommer göra sig bra som skitig med. vissa färger ser bara rent dassiga ut skitiga men denna kan funka.. lite mattare och lite mörkare liksom.

men jag håller med. sen är ju guld åt org hållet med och det är trevligt.

maj 22, 2021 kl. 12:53 #484516

Hej!

Snyggt jobbat!

Den guldaktiga kulören, fanns den orginal?
            Hade något liknande på min men jag skulle beskriva den som militärgrön eller oliv grön.

Mvh

Mathias

maj 22, 2021 kl. 19:48 #484572

Hej!
              Snyggt jobbat!
              Den guldaktiga kulören, fanns den orginal? Hade något liknande på min men jag skulle beskriva den som militärgrön eller oliv grön.
              Mvh
              Mathias

Bock o tack. 🙂 Nja guld o guld de flesta ok är väl gulkromaterade så de är ljusare i färgen och grövre struktur i ytan än vad dessa är sas säga.

Som avslutning på det hela så passade jag även på att fixa till bromsrören lite. De hann inte bli klara igår, tydligen behöver färg tid att torka. De hade med spår av ålder kan man milt uttrycka sig. Det fick bli RAL3020 ”traffic-red” som krona på verket. Samma kulör som är på ramen på DT moppen. Först renslipade från färg med Dremel och sedan fick de ett par lager rött på sig. Så nu är det hela klart.

51

52

53

54

55

56

Björn
              Västerås
              Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

maj 22, 2021 kl. 20:59 #484581

Snyggare 900og original bromsok har jag nog aldrig sett 🙂

maj 22, 2021 kl. 21:04 #484582

Snyggare 900og original bromsok har jag nog aldrig sett ?

Ja renoverar bromsok med å de blästras å pulverlackas guld ..blir likafina som de på bilden…btw jävligt fint jobb…

maj 23, 2021 kl. 08:57 #484589

Tackar jo de blev stiliga, det tycker jag med. Sedan känns det ju rätt bra med att återanvända/renovera delarna med då det inte fanns några skador på dem förutom rost o smuts. Blästring med pulverlack gick på ungf 400:- och packningar, kolv, tätningar och styrpinnarna gick på 810:- så det är ju inga farliga pengar vi pratar om att fixa till bromsarna rejält.

Björn
                    Västerås

augusti 13, 2021 kl. 08:59 #487272

Liten uppdatering. Svärföräldrarnas gamla 9-5a är nu mera svärfars ”gårdsbil” som används flitigt minst sagt. Förra veckan rasade tändlås ihop så det inte gick att vrida fullt till vänster. Inte tändningslåset utan det som sitter under själva kolven sas. Det gick inte vrida hela vägen till vänster så att backspärr mm fungerar. Samt att låset ska hamna i riktigt off läge så det poppar upp. Ett begagnat införskaffades och så skreds det till verket.

1

Denna del införskaffades med nycklar och alt för att kunna få ur låskolven.
                      2-1

Inte optimalt så kan vi inte ha det. Tror inte heller besiktningen gillar denna lösning.:D

3

4

5

6

7

8

Så först spärra lådan med 4:ans växel i och lossa länkaget vid torpeden. Sen var det metodiskt skruvande för att plocka bort lock och sarg till mittkonsolen för att komma åt att få loss spakställ mm. Lite dammsugning hanns det med och hittade lite försvunna skatter som svärfar saknat. Där efter så bytte jag tändlås/kontaktdon allt som allt i ett stycke. ”Hilly Billy kodade” om bläcken i nya cylindern så gamla nycklarna fungerade i nya låset. Sedan monterades allt ihop och justerade in växellägen innan det drogs ihop helt. Allt som allt knappt två timmars jobb. Trodde nog de skulle ta längre tid.

Svärföräldrarnas nya Og9-5 som vart lite strul med kontaktdonet (Skrivet om tidigare) ska nog råka ut för samma operation snart för att byta det till ett helt fungerade.

Björn
                      Västerås

augusti 15, 2021 kl. 09:33 #487341

Nu kort session 2takt och lite annat. Efter mycket letande på webben lyckades jag hitta rätt insats till ljuddämparen till dt50mx i början på juni. De fanns på en tysk nätsida som hade 9 NOS liggandes på lager. Inte original delar men med rätt utförande. Så dessa köptes i ett nafs och två behöll jag och resten har jag sålt till andra suktande entusiaster.

1-1

2-2

3-1

4-1

5-1

6-1

Moppen har gått finfint förutom en lätt skuren kolv som blev utbytt mot en ny. Det uppdagades då jag skulle testa med en annan böj en Gianelli ist för Jamacol. Men behöll Jamacolen ändå då Gianellin genererar bra mkt högre varv men tråkigt bottenvrid. Fast toppfarten höjdes med drygt 10 km/h direkt. 🙂 Det är intressant med tvåtakt ändå vad avgassystemet verkligen påverkar nästan allt på motorns karaktär. Är det samma på 92/93orna som rär TT? Cylinder klarade sig och lite oklart vad det berodde på kan vara att det var lite snålt med soppa. Men efter lite justering på trottelnål och munstycke så går det fint.

7-1

8-1

9

10

11

Utöver Saabar (5 st olja/filterbyten, byte skivor belägg inkl handbromsbackar på en og9-5, byte mellandämpare på en og9-3, div justering handbroms på 3 st og9-5, byte vevaxelgivare mm) så har det körts/plockats lite med en Grålle från 1954. Svärfars impulsköp för en spottstyver. 🙂 Ett blivande litet tillfix projekt enligt honom själv. Utrustad med vev för start om lusten faller på.

12

13

Björn
                        Västerås

augusti 15, 2021 kl. 09:39 #487356

Sedan en typ 40 år gammal utombordare som används flitigt sedan stått bortglömd i en bod som ”återfanns” för 5 år sedan. En tvåcylindrig pjäs på maffiga 4 hästkrafter, givetvis 2takt. Den används en gång per år (kräftfiske) sedan ställs undan. Nåja den har fått sig en rejäl översyn med ny slang/filter lite inkontinens på ålderns höst. Justering här o var, tätat bränslekranen, justerat flottören då den kunde hänga sig, rengjort och åter fettat överfallen som man vrider motorn på, ny olja i slutväxeln. Den såg ut som en krämig latte. fixat fäste till chocken (ja jo det är hillybilly). Men går som en klocka om än en ruffig sådan. 🙂

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

Sedan snickrade jag ihop en lämpligare förvaringsplats när den inte används.
                          38

39

Björn
                          Västerås

augusti 15, 2021 kl. 10:26 #487373

lite udda på ett saabforum att det är massa 2 takt i uppdateringarna men inte en enda i en bil! 😉

men det är kul att följa oavsett

augusti 15, 2021 kl. 17:16 #487388

Håller med ska ju eg va bilen som tråden ska handla om..

augusti 22, 2021 kl. 09:02 #487602

Hej!

Tycker du gör ett fantastiskt arbete med alla fordon och jag uppskattar dina uppdatering av tråden oavsett fordonstyp.

Det är enkelt att låta bli att läsa om man inte uppskattar att läsa om innehållet men det är omöjligt att läsa det som inte publiceras.

Ett levande forum kräver att medlemmarna skriver och publicerar innehåll annars dör det.

Förra vändan det kom synpunkter om ditt innehåll (din fantastiska moped) så är min uppfattning att publiceringstakten generellt sjönk på hela forumet och jag kände själv att det blev tråkigare att skriva något.

Med det sagt, så länge det inte finns regler mot att publicera inlägg om tvåhjuliga tvåtaktare eller annat så kör på och håll forumet levande!

Gillar ni innehållet, gör tummen upp och komentera, gillar ni inte, läs inte!

Fortsätt skriva, håll forumet levande jag och flera med mig uppskattar innehållet ??!

Mvh

Mathias

augusti 23, 2021 kl. 08:03 #487629

Tack för inlägget! 🙂 Jo jag kan förstå att det finns de som bara vill se saabar i detta forum och inget annat. Men verkligheten är ju den att bilarna blir färre till antalet och folk som engagerar sig i denna typ av forum också blir färre och färre. Det är ju liksom inget jättedrag överlag i varken SSKs eller STCS forum nu för tiden (iofs så är väl sommar-perioden en lågsäsong för just projekt) vilket jag tycker är tråkigt. Det finns otroligt mkt information och kunniga personer i båda klubbarna som sträcker sig långt över vad ngn Facebook-saab-grupp kan bistå med i ett strukturerat format.

Jag har gjort fler uppdateringar i min projekttråd på STCS både saab och annat än vad jag gjort här just för att det framkom just synpunkter på innehållet i tråden sas. Så vi får se vilken tråd jag väljer att hålla uppdaterad mer frekvent framöver.

Nåja kul att det finns de som finner tråden intressant med vad det pysslas med hemmavid.

//B

Björn
                                  Västerås

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 324 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.