Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

  • Detta ämne är tomt.
Visar 12 inlägg - 256 till 267 (av 267 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #482842
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Nu blir det lite 4taktare ist, hör o häpna. För de som följt tråden vet att klädde om innertaket i min gröne og900 förra året. Det var ju ett projekt i sig men nåja kulören på det nya skiljde sig mot det gamla tyget som även finns på c-stolparna. Det funkade ju men planen har varit att fixa dem med. Så nu i dagarna har jag pysslat med att klä om c-stolparna med matchande tyg.

    Det nya tyget är tjockare och det ställer till det rätt mycket iaf för en amatör som jag. Tycker man innertak är lurigt så är dessa minst om inte lurigare med svängar och vrån som tyget ska fästa mot. Tjockare = styvare och svårt att få slätt och utan veck.

    Rengöring är a-o för att få bra fäste på pappstommen. Har använt 3M 08080 som brukligt.Dyrt som knark men jämfört med andra är det överlägset. Rinner inte, blöter inte igenom mm. Ett tips är att prova o limma för att se hur länge som är optimalt att vänta innan man limmar ihop delarna. Förra året gjorde jag innertaket i början på juni det var varmt som tusan och limmet torkade nästan direkt. Nu var det bra mkt svalare i lokalen så 4 minuter var sweet spot, intressant att det kan skilja så eg.

    Jag är väl inte jättenöjd med resultatet det får duga som det är. Det matchar ju iaf taket färgmässigt. 🙂

    IMG_1691

    IMG_1693

    IMG_1755

    IMG_1756

    IMG_1764

    IMG_1765

    IMG_1768

    IMG_1769

    IMG_1770

    IMG_1771

    IMG_1773

    IMG_1775

    IMG_1777

    IMG_1780

    Bilagor:
    #482876
    M.Broberg
    Deltagare

    skaplig skillnad ändå

    är det saabklubbens tyg?

    mitt fleece tyg ser ut sne en dröm att jobba med vs det där

    #482886
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Jo skillnad är det. Japp det är SSKs tyg jag använt. Det är säkerligen mkt bra kvalitet osv men iaf för ”oss glada amatörer” är det svårt att jobba med helt enkelt för att det är tjockt och ”styvt” och inte förlåtande som det gamla nog var. Det var betydligt tunnare och en ”dröm” att jobba med jämförelsevis. Man ser på bilderna att tyget lixom inte ger efter eller hänger spec mkt = styvt.. När bilderna togs så var de inte helt torra så de ser aningen bättre ut nu och skummet fjädrat ut en aning. Det får duga det är en hobbybil och jag är inte proffs på detta. Sedan är ju ”klibbet” i 3M limmet inte att leka med heller, har det fått fäste ja.. lycka till med att lyfta och sträck eller justera. Haha man har ett försök spec om man har lim på båda ytorna.

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 5 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 5 dagar sedan av .
    #483327
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Det har väl hänt lite smått o gott så nu kommer det lite uppdateringar här. Min en gröne fick ett olje- och filterbyte i dagarna. Den oljan luktade en del bensin men det klart den har väl åkt in och ut 30 ggr ur garaget då jag behövt mek-utrymme för skruvande med moppen. Från Juli 2019 till mars 2021 har den rullat 110 mil, ingen risk att den får mil på sig (det är ju samma med Griffin haha)

    Familjens Toyota har fått nya sommardäck, det blev en uppsättning GoodYear EfficientGrip Performance 2. Ska bli kul att testa. De ska väl strax åka på bilen med men väntar ngn vecka till april kan ju spela en ett väderspratt.

    Sedan inventerade jag förrådet gällande motorolja, det var dags att beställa indeed. Så idag blev det en större beställning på Öldepot24.de.

    7 dunkar GM olja Dexos 2 – 19,45 EUR st
    2 flaskor Castrol Power 1 Racing 2T – 9,40 EUR st
    26 flaskor bromsrengörning a 500 ml st 1,25 EUR st (jo jag e faktiskt nykterist….)

    Totalt 187,45 EUR
    Frakt 30 EUR
    Allt som allt 217,45 EUR vilket blev 2234,39 SEK så det är godkänt.

    1

    Bilagor:
    #483330
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Lite pyssel, pga klantighet så fick jag fula repor på nosen av huven då den drog i en vägg för ett par år sedan. Idag var det typiskt aprilväder så Toyans sommarhjul fick en skvätt vax på sig. Sedan provade jag Shinemate maskinen på nosen och halva huv o halva taket för skojs skull. Körde med Sonax Cutmax och Perfect Finish. Lacken är sliten och har 30 år av historia typ så mkt går inte bort men jag blev nöjd med resultatet där jag provat. Så nu ska vi göra resten av bilen men ska gå över med lera först för o ta mkt andra orenheter i lacken.

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    Bilagor:
    #483338
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Japaner japaner japaner, Japanen ska tydligen ha byte av växellådsolja var 6000 mil el vart 6:e år vilket som kommer först. Så det skulle varit förra året det då…..Så två liter Castrol Syntrans 75w API GL-4 som det stod i den minsta lästa boken på jorden införskaffades det åtgår 1,9 liter. Två skruv ut lätt åtkomliga. Sedan vara fylla på tills det börja rinna ut ur påfyllnings-hålet. Efter en kort runda så kan jag ju bekräfta att skillnad vid växling är klart påtaglig. Den var väl inte trög innan direkt men nu blev det sammetslent i lådan. Kul. En snabb avspolning av maskinen blev det med när huven ändå var uppe.

    x1

    x2

    x3

    x4

    x5

    x6

    Bilagor:
    #483346
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Igår fredag med aprils hittills värsta aprilväder så inhandlades en 2004 Linear og9-5:a i ett helt ok skick åt mina svärföräldrar då deras 2002:a är bra sliten vid det här laget. Denna har rullat drygt 16300 mil och känns gedigen och tight måste jag nog säga. Växellådan känns fabriksny. Den har även fått ett Maptun biopower steg 1 nyligen och det är ju inte fel. Det ska ge 235 hk 380 Nm oavsett bränsle typ vilket faktiskt gör att bilen känns lagom pigg. Visst det finns en del kosmetiskt att fixa men den är ändå 17 år gammal. Till sommaren ska den lyftas upp och ta den rost som finns här och där på de vanliga ställen. Ett par bilder bjuder jag på samt en liten snutt inte filmat av mig dock utan föregående ägare som är en kompis.

    c1

    c2

    c3

    c4

    c5

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #483361
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Ser ut som du fick bort de flesta reporna 👍!

    Vad använde du för trissa?

    Mvh

    Mathias

    #483364
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Ja de flesta gick bort, men de djupaste finns kvar ännu men de syns inte lika mkt.

    Jag använde dessa två rondeller från waxdog med artikelnummer:
    T00045 blå hård
    T00044 gul medium

    Kan inte länka av ngn anledning. Får felmeddelande.

    Jag har även andra ”premium” rondeller som jag inte gått lös med ännu. Man får pröva sig fram lite. Avverkning per tidsenhet är ju inte så noga för en amatör som polerar nån gång ibland.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #483398
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Den nya Linear:n hade ett par ”problem” som var tvungna att fixas innan den lämnades över till svärfar.

    1: Airbaglampa som lös intermittent och när man tutade (jo så var det).
    2: Hel och halvljus automatik samt instrumentbelysning försvann dagen efter inköp.
    3: Täcklock för ena lyktrengörningen saknades, ena lilla grilldelen hade en skada och ACC panelens knappar var lite mörka på sina ställen.

    Airbaglampan krävde lite mera expertis och utrustning gällande felsökning så ”Herman” (stcs forum) kom över med en TechII i högsta hugg och började läsa felkoder och radera dessa. Felkod påvisade att främre vänster sensor inte var helt hundra och en ”ny” sådan behövde införskaffas.

    Problemet med belysningen kvarstod efter enkel felsökning/byta delar gjorde jag gällande belysningen men det var inget fel på ljusvredet eller klassiska relä-problematik. Så vi plockade fram en hederlig multimeter och började mäta spänning här och var och efter en del trixande konstaterade vi att det är fel antingen kontaktdonet i tändningslåset eller kabelbrott i ”gröna kabel x” som går till ljusvredet från tändningslås. Men felet var lite lurigt för vi hade 12V när vi mätte de flesta gångerna men spänningen sjönk så fort det blev belastning på kabel X. Givet så hade vi studerat STCS forumets enorma kunskapsbank och hittat en trefflig tråd med samma problematik där även en ”fix” lösning på det hela. Där man ska klippa o skarva ihop kabel X med lila kabel (54) för att få tillbaka funktionaliteten igen. Vi hade en lättare överläggning (ogillar att klippa o skarvar eg) och beslutet blev att vi stiftar ur X och flyttar lila/54 till X plats. Voila, nu hade vi fungerande belysning igen. Den enda skillnaden är att om ljusvred är vridet till vänster är all belysning utanför bilen släckt, mittenläget funkar som vanligt och även till höger. Så denna lösning får duga för tillfället.

    Just ny givare till airbagen behövdes, så fyllde en spann med lite bra o ha verktyg och begav mig till Delplocken här i stan. Där skruvades det bort div givare, plundrade lite ACC enheter på glödlampor, hittade ett par täcklock och se på fan högra lilla delen till grillen i utmärkt skick. När jag var i full färd med mitt rövartåg så råkade jag få syn på ett det berömda kontaktstycket som sitter under tändningslåset. Jackpot, ngn hade rivit loss ett spakställ i jakt på ngt annat så allt jag behövde göra var att skruva loss det. Det är annars rätt mkt jobb och tidsödande att komma åt så tack för det. Det hittades lite andra saker o skruv med som slank ned i hinken. Ett tydligt bevis på att man blivit ringrostig när det gäller att åka o leta delar på en demontering/skrot är att jag glömde helt bort att ta med mig ett set torx-nycklar… Jisses. Men det gick bra ändå denna gången.

    Väl hemma så byttes givare och det ser lovande ut, Herman var förbi igen o släckte alla felkoder. 🙂 ACC fick lite nya lysande glödlampor, täcklocket lackerades i stålgrå kulör och grilldelen hamnade på bilen. Så nu är den väl ändå leveransklar och ett snäpp snyggare kosmetiskt.

    Lite blandade bilder kommer här.

    a1

    a2

    a3

    a4

    a5

    a6

    a7

    a8

    a9

    a10

    a11

    Bilagor:
    #483416
    M.Broberg
    Deltagare

    sånt där småpill som inte är småpill egentligen och gör stora saker för helhetsintrycket!

    #483417
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Ja detta pill förutom just säkerhetssystem och belysning som är lixom tvunget att fixa bidrar till att bilen ändå känns gedigen och vettig. Att sätta sig i en 17 år gammal bil en mörk kväll och all belysning som ska lysa på paneler lyser är en ”premium” grej i min värld. Jag vet att jag är petig haha. Även om denna bilen har en hel del kosmetiska punkter/slitage så ger den ett gediget intryck. Den går otroligt fint på vägen lugnt behagligt inga vibrationer. Inga klonk eller skrammel över gupp/hål, låda o koppling känns smidig även backen. Steg 1 gör att den känns pigg. (Svärfar har ju provkört den ”den var lätt-gasad” var hans kommentar) haha.

Visar 12 inlägg - 256 till 267 (av 267 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.