Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

Forum Övrigt Projekt / Min bil Projekt – "The Green" saab 900 T16 -92 & 9-5 Griffin 2009

• Detta ämne är tomt.
Visar 8 inlägg - 241 till 248 (av 248 totalt)
  • Författare
    Regin
    Blockerad

Sorry

My bad, dårlig dag – Covid 19 över allt vart man än googla, mega tråkiga mörka dagar med regn –
    inte för mycket att hitta på med på dagarna etc etc etc
    Syftade mest på ett forum som STCS där man snart ”godtar” allt/alla inlägg bara det finns en gnutta Saab i det 😪

Jag skall framöver hålla mig till enbart mina egna trådar –
    där jag ”fyller på” med enbart bilar jag anser har deras rätt att få skriven Saab historik för framtiden 🙂

Som sagt, inget illa menat med mitt inlägg –
    vet att många av oss har andra ”hobby/intressen” sidan om Saab 👍

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Mr_SunBear
    Deltagare

Inga problem Regin. Vi kan alla ha en dålig dag inget mer med det. ”Keep up the good work” i dina trådar de är alltid trevliga att titta i. 🙂

//B

• Det här svaret redigerades för 2 månader, 1 vecka sedan av .
    Mr_SunBear
    Deltagare

En liten uppdatering om vad som händer i garaget. Saabarna vilar så gott så där har det inte hänt så mkt. Men moppen jag köpte fick jag hem veckan innan jul och den var nog allt lite ”grisen i säcken” gällande skicket. Kortfattat dåligt renoverad/målad med uselt resultat. Sönderskruvad både här och där och det saknades pinaler och delar. Tanken rostig inuti osv. Lite surt men va f-n det var bara o gilla läget.

Det som jag trodde skulle bli lite myspyssel under vinter/vår uteblev och det ja.. togs beslut och nog så spårade det ut lite ändå…
    Just nu är moppen demonterad i delar som skickades på bläster och pulverlack (hämtade klara i måndags). Ram o sving hade spår av slitage vilket fixades med svets och fyllde på med nytt material. Stötdämpare bak fått nu bussning (från Holland). Hjulen sanerad på rost och fått nya lager, packboxar, slang o däck och allmän översyn. Tanken omhändertagen, kommer skickas på lack framöver. En motor skall plockas ihop. Slipat upp en ”70cc” cylinder så den kan få plats med en modernare reedventil samt tillverkat en 10 mm spacer. Det ska på en 20 mm mikuni förgasare, optimerad topp samt ett lite värre avgas. Tillverkat brickor för att demontera oljepumpen för oljeblandning till bensinen.

Känns som jag köpt upp halva internet i delar både här hemma och runt om i världen. Tradera o eBay är bra verktyg samt diverse grupper på Facebook. Det finns det mesta nytillverkat till Yamaha DT50MX men det är Kina grejor och man får fundera på vad man eg köper. Jag har skickat iväg topplock och kopplingskorgar på optimering hos kunnigt moppefolk i detta land vilket är kul. JAg har ingen riktig projekttråd men lägger upp en del på mitt garage instagram. http://www.instagram.com/mr_sunbears_garage/

LItet axplock i bilder kan jag bjuda på om inte detta upprör församlingen på forumet.

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

11

12

13

14

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.

Vilket fint hjulbord du har dukat upp!
    Blir riktigt fint.
    Håller själv inte på med mopeder men känner några som gör det och har förstått att passform och utförande på nytillverkat kan vara katastrof.
    Lite som vissa delar jag har köpt till min Camaro som är under renovering.

Mr_SunBear
    Deltagare

Tack. Jag har själv inte hållit på med mopeder eg förutom fick igång och optimerade sambons gamla FS1:a som vi använder om sommaren vid sommarstället. Men kände att ett ”litet mindre” projekt kunde vara kul. Men det blev som det blev. (Att det blev en moppe är att jag har lovat mig själv att inte skaffa en mc/enduro el liknande, det kapitlet är avslutat. Mest pga hur svenska vägar är och trafikanter är i trafiken)

Ja nytillverkade delar från typ Kina kan lämna rätt mkt övrigt att önska gällande form funktion hållbarhet. Har försökt lista ut vad som är ok och vilka delar jag behöver fixa till som ändå är originaldelar och kan återanvändas. Men det finns folk som kan och de delar gärna med sig om vad som funkar och inte. Kul.

//B

Mr_SunBear
    Deltagare

Vill man kolla lite mera vad som hänt med moppe-projektet så finns det bilder i min tråd på STCS forum. Vissa bilder kräver att man är inloggad men de sista bilder jag lagt in via Tapatalk kräver inte inloggning.

http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-quot-The-Green-quot-Saab-900-T16-92-amp-og9-5-quot-Griffin-quot-2009/page6

• Det här svaret redigerades för 1 dag sedan av .
    Mathias
    Deltagare

Hej Björn!

Det blir hur snyggt som helst 😍👍!

Mvh

Mathias

Mr_SunBear
    Deltagare

Tackar Mathias, kul att det uppskattats även om det är en moppe. Jo det är kul att montera ihop den nu när det mesta är ”nytt” eller tillfixat på ngt sätt. Har nog tagit en bit över 600 bilder så långt sedan det drog igång så det är ju bara en bråkdel jag laddat upp eg. En del saker tar jag mkt bilder på för att kunna hjälpa andra. Typ som när jag renoverade tändplattan mm, det är lite trix att få till.

Tur att man har fått tag på en verkstadsmanual som är mkt informativ gällande hur kabelstam och alla vajrar skall dras/ligga på moppen. När jag fick hem den så var eg inget rätt alls sas.
    //B

Visar 8 inlägg - 241 till 248 (av 248 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.