Projekt Trubbnos-Aero # En studie i Saabrost #

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Trubbnos-Aero # En studie i Saabrost #

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Projekt Trubbnos-Aero # En studie i Saabrost #

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 250 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 10, 2010 at 19:24 #178119

      tor 27 aug 2009

      Det har det börjat rulla sakta framåt igen 🙂

      Var i garaget ikväll och vi fixade lite mer på bagagegolvet! Nu är det bara att slipa lite där nästa gång och sen kan vi gå vidare 🙂 Woohoo!

      /Henrik

        oktober 10, 2010 at 19:24 #178121

        Har blivit lite gjort i garaget 🙂 Bagagegolvet är så gott som klart, måste bara punktsvetsas, men det får fixas när bilen står på marken för lite svårt att komma åt just nu:

        fre 25 sep 2009

        Sen har det blivit rejält mycket bättre i vänster bakre hjulhus, nu är den inre delen rostfri 🙂 Fick kapas bort en del och ersätta:

        Innan:

        Efter:

        Har även förberett balken för fastsvetning nu, det sker nästa gång!

        All for now 🙂

        //Henrik

          oktober 10, 2010 at 19:25 #178122

          tor 8 okt 2009

          Nu har det hänt lite mer 🙂 Var i garaget igår och dagen till ära började vänster tröskel ses över! Domkraftsfästena var helt slut så dom får bytas ut, och plåten under var inte bara dålig, den var helt borta så den fick ersättas.

          Till skillnad ifrån höger sida så var inte denna sida så dålig och när plåtarna separerats och rengjorts valde vi att ha kvar den yttre delen av balken för den var faktiskt bra (och sparade en hel del tid. En del plåt kanske man kan låta vara kvar på bilen? Hehe)

          Väldigt dåligt domkraftsfäste vänster bak:

          Bättre domkraftsfäste vä. bak:

          Främre domkraftsfäste är inte det vackraste heller, men det tar vi en annan gång:

          Nylagad tröskel, även punktad mot den gamla yttre plåten:

          När vi höll på som bäst, med radion på i bakgrunden, så ställdes frågan: “Vad gör du för dina medmänniskor?”. “Bevarar ett kulturarv” tänkte jag 😆

          Kul kuriosa är att jag har räknat alla timmar vi har varit i garaget och hittils är vi uppe i 118 timmar (x2) sen bilen kom för svetsning 🙂 Detta var 2008-10-18 och bilen såg ut så här: (tänkte ta en likadan bild när bilen är klar sen 😉 )

          Oj! 1-års jubileum snart, hur ska man fira det? (Eller sörja kanske för att det tar så lång tid? Hehe. Nej nu har vi ju flyt!)

          //Henrik

            oktober 10, 2010 at 19:25 #178123

            ons 14 okt 2009

            Främre domkraftsfästet på vänster sida var ju ganska dåligt som ni såg på förra uppdateringen:

            Nu ser det ut så här (notera den snygga Z-balken i bakgrunden, urk!)

            Nästa steg som jag vill göra är att svetsa fast balken i bak ovanför tanken, men skulle nästan vilja måtta lite mer innan jag gör det. Ingen i Trollhätte trakten som har en 900 upp-o-ner- kanske?? (Eller som har en skrotbil som går att välta.. Hehe)

            Annars är det nog dags snart att ta tag i andra sidan i fram framför torpeden, Woho!

            /Henrik

              oktober 10, 2010 at 19:26 #178124

              sön 8 nov 2009

              Har stått väldigt still på sistone, måste försöka få tid att mäta på en annan bil så jag sätter balken rätt ovanför tanken.. Det är det som är härnäst.

              Har iallafall köpt mig ett signalhorn 😉 Någon som har bilder på hur dom ska sitta på bilen? Min Aero hade utbytta signalhorn.. Plankan? 😉

              Mvh
              Henrik

                oktober 10, 2010 at 19:26 #178125

                ons 17 feb 2010

                Ojoj, nu har denna tråd legat still länge.. Jag har haft mycket annat att göra (som t.ex. reste till Mexico och gifte mig) samt vi har haft en del otur med sjukdomar. Igår blev det en sväng i garaget iallafall och nu sitter höger hjulhus fast samt balken ovanför tanken är fastsatt på de första ställena! Måttade och allt kändes bra så nu är det bara att svetsa vidare.

                Vad gör man om man är osäker på om balken man har är bra? Man jämför med en fabriksny förstås! Det blev lite bankande för att dom skulle bli lika:

                Börjar bli lite trött på snön nu helt klart, kul är iallafall att jag har ett garage i april nära lägenheten till T8:an så man kan köra den mer denna säsong *Woho!*

                Mvh
                Henrik

                  oktober 10, 2010 at 19:27 #178127

                  mån 1 mar 2010

                  Liten update!

                  Balken är på plats och svetsad 🙂

                  Sakta framåt…

                  Mvh
                  Henrik

                    oktober 10, 2010 at 19:28 #178126

                    fre 5 mar 2010

                    Nu är balken i vänster hjulhus fastsvetsad 🙂

                    Lite bonusbilder:

                    Mycket jobb för att få skarven bra:

                    Om ni glömt hur det såg ut innan resp. efter blästring:

                    Mvh
                    Henrik

                      oktober 10, 2010 at 19:28 #178128

                      tor 25 mar 2010

                      Blev lite jobbat i garaget igår, jag plockade bort den vänstra z-balken och konstaterade att det var rätt rostigt vid nedre länkarmsinfästning, hehe. Kanske inte oväntat på en Saab 900 förstås och särskilt inte detta exemplar.

                      Visade sig att någon tidigare ägare lite halvt ful-lagat hålet:

                      Bakre delen av balken var inte direkt i toppskick heller:

                      Visade sig även att det gömde sig ytterliggare ett hål under balken:

                      Länkarmsinfästningen:

                      Nästa steg nu blir att stärka upp lite mer och byta hela vänster innerskärm.. Woho 😉 Z-balkarna tar vi lite senare, funderar på att svetsa, blästra och zinka dom innan dom sätts tillbaka.

                      Mvh
                      Henrik

                        oktober 10, 2010 at 19:28 #178129

                        sön 11 apr 2010

                        Blev lite jobbat i veckan. Har förstärkt karossen för att kunna demontera vänster innerframskärm. Har även börjat borra alla punktsvetsarna.

                        Började med att kapa bort krockbalken, den såg ju sjysst ut på utsidan men kolla vad som gömde sig i den:

                        Förstärkning av karossen:

                        Bonusbild på den fina höger sidan:

                        Mvh
                        Henrik

                          oktober 10, 2010 at 19:29 #178130

                          tis 27 apr 2010

                          Har stått still lite nu, men hoppas kunna plocka bort innerskärm under veckan.

                          Lite nya delar är inköpta, var länge sen sist bl.a:

                          – Ny oljekyl
                          – Ny motorhuv (lite smutsig på bilden)

                          Har även fixat hela microfische serien av “EPC” för MY81-85 så det ska väl gå att få rätt delar till bilen också 😉

                          Mvh
                          Henrik

                            oktober 10, 2010 at 19:29 #178131

                            fre 30 apr 2010

                            Var i garaget igår och äntligen är vänster tornet borta:

                            Någon som vill köpa ett begagnat torn? Har gått ca 38000 mil och är i sämre bruksskick 🙂

                            Den nya skärmen är bara snabbt inprovad och behöver justeras lite innan den sitter riktigt bra, men här kommer ett smakprov:

                            Mer jobbandes på den nästa gång 🙂

                            Mvh
                            Henrik

                              oktober 10, 2010 at 19:30 #178132

                              ons 2 jun 2010

                              Dags för en update tror jag! Går sakta med säkert framåt och igår var jag i garaget igen. Hade en himla flax och hittade den sista plåten som saknades i framvagnen, nu byter vi all plåt framför torpedväggen på bilen (det säger väl lite om valet av bil att renovera var bra eller inte?)

                              Plåten såg inte allt för dålig ut, förutom så när som på en gammal lagning.

                              Och man kan ju gissa vad dom försökte dölja med den lagningen:

                              Lite lagande har det fått bli i torpedväggen p.g.a. rost:

                              Lyckligtvis hittade jag denna precis i rätt tid:

                              Sista vi gjorde var att provmontera det och det behöver lite justering, men passar riktigt fint 🙂

                              To be continued! 🙂

                              Mvh
                              Henrik

                                oktober 10, 2010 at 19:30 #178133

                                tis 8 jun 2010

                                Nu börjar det hända lite grejer!

                                Började kvällen med att montera bort den främre balken, inget som satt fast i den längre i vilket fall 🙂

                                Som ni ser på bilden så gör jag ett “avsteg” ifrån Aero-85 specen och sätter det hydrauliska motorfästet i fram. Saab ville ha in den tidigare, men hann inte, och det kan jag leva med 🙂

                                Har inte satt fast vänster fjädertorn ännu, men har svetslagat lite i kanterna bakom och föreberett för att kunna sätta dit den. Däremot så satte vi dit allting och måttade lite, det sitter riktigt bra!

                                Det börjar likna en (rostfri) bil igen 🙂

                                Mvh
                                Henrik

                                  oktober 10, 2010 at 19:31 #178135

                                  tor 24 jun 2010

                                  Går trögt nu.. För mycket att göra på jobbet bl.a, men fick iallafall tag i en ny Z-balk ifrån Saabklubben 🙂 Den andra sidan är bara lite lagande på, och är förövrigt i bra skick 🙂

                                  Allt för stunden 🙁

                                  //Henrik

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 250 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.