Race/rally koppling V4
- Detta ämne har 23 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2024-11-21 01:06 av adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Joakim:
Om jag nu fattat saken rätt så är V4ans svänghjul mycket lättare än V6ans std så man bör inte åka med lättat V4-svänghjul till V6an.
Så vad du behöver göra är att leta rätt på någon som kan svarva och borra/gänga 6st nya infästingshål i ett std V4.
Mer info om mått och dylikt kan du få om du är intreserad.januari 31, 2003 at 07:36 #81163Fegt att inte åka med lättat svänghjul. Med trimkam och orginal v4 svänghjul så varvar min upp som en motorcykel. undra hur det blir med ett lättat svänghjul?
Hur mycket vikt skillnad är det :confused:
Hittade följande svänghjulsvikter i en gammal (digitaliserad) broshyr om Fords Cologne-vinklar:
2651E (V4 1,3) – 9,62 kg
2651E (V4 1,5) – 9,62 kg
2651E (V4 1,7) – 9,62 kg
2651E (V6 2,0) – 7,68 kg
2651E (V6 2,3) – 7,58 kg
2651E (V6 2,6) – 7,98 kgÄr det inte så att ju fler cylindrar, desto lättare svänghjul kan man ha, utan att ändra motorns egenskaper? Svänghjulets uppgift är ju att jämna ut motorvarvet och sexan har ju bara 120 grader mellan tändningarna, jämfört med fyrans 180.
Eller förresten, det är ju 60-graders V-motorer vi snackar om, så 120 och 180 är ju bara medelvärden. Har för mig att någon förståsigpåare (inte nån i det här forat) någon gång förklarat för mig att det var ”omöjligt” att få en 60-graders V4 att gå jämt, vilket skulle förklara både det tunga svänghjulet och den besvärliga balansaxeln.
Chakka:
citat:
”Är det inte så att ju fler cylindrar, desto lättare svänghjul kan man ha, utan att ändra motorns egenskaper? Svänghjulets uppgift är ju att jämna ut motorvarvet och sexan har ju bara 120 grader mellan tändningarna, jämfört med fyrans 180.”
Klockrent, vist är det så att 6an går gämnare än 4an, jag skäms :rolleyes:Aha Saabs std svänghjul väger ca lika med V6 std svänghjul.
std saab V4 7,3kg
lättat alt1 5,8kg enligt Saab S&R (perriferi lättat)
lättat alt2 5,2kg enligt Saab S&RNu tänkte jag trånga till livet lite till när det gäller svänghjul och vikt.
När man pratar svänghjul borde man ingentligen prata masströghetsmoment, förenklat så är det radie*radie*vikt.
Det betyder allså att 2st svänghjul som väger lika mycket kan ha olika masströghetsmoment.
Vikten nära centrum kontra långt ut i perriferin.
Skall man allså lätta svänghjul skall man ta bort matrial så långt ut från centrum om möligt.Med jäv… lätt svänghjul så får man orolig tomgång och det kan bli lätt att få tjuvstopp vid start. Sammtigigt som effekten från motorn går till att axa bilen istället för att axa svänghjulet men bilen tappar då också lättre fart. Hur mycket lättare svänghjul ger i ax på bilen har jag ingen aning om men känslan säger mig att det inte rör sig om så mycket.
februari 3, 2003 at 08:21 #81169Citat:
Ursprungligen postat av fuling:
[QB
Aha Saabs std svänghjul väger ca lika med V6 std svänghjul.
std saab V4 7,3kg
lättat alt1 5,8kg enligt Saab S&R (perriferi lättat)
lättat alt2 5,2kg enligt Saab S&R
[/QB]
dom väger inte lika. Sexans är mycket tyngre
Mikael Skogsberg:
citat från Chakka tidigare inlägg:
Hittade följande svänghjulsvikter i en gammal (digitaliserad) broshyr om Fords Cologne-vinklar:
2651E (V4 1,3) – 9,62 kg
2651E (V4 1,5) – 9,62 kg
2651E (V4 1,7) – 9,62 kg
2651E (V6 2,0) – 7,68 kg
2651E (V6 2,3) – 7,58 kg
2651E (V6 2,6) – 7,98 kg
Mikael, är värdena fel?Om nu värdena som Chakka precenterade är korrekta så.
Vist V6 svänghjul väger mer 7,68-7,98kg kontra 7,3 för Saab V4 svänghjul. Allså en diff på 0,4-0,7kg, mycket? Det är ca 6,5-8,8% mer, mycket?Men som jag skrev tidigare så är ÄNNU mer intresankt var viktenökningen ligger, nära centrum eller långt ut från centrum.
En annas sak, jag pratade en som har V6 i sitt saabas och han vill inte ha lättare svänghjul än std V4. Varför kommer jag inte riktigt ihåg, men det rörde sig om balansen, eller svare obalansen, i motorn.
Anonymfebruari 3, 2003 at 14:22 #81171Fuling, du som verkar ha koll på det mesta. Vad pallar en standard V4 koppling med? Har en trimmad 1500 på runt 100 hästar. Har inte kunnat provköra ännu pga förgasarstrul. Har en 1700 i garaget som ska trimmas lite hårdare, då kommer det nog krävas andra grejer, men det tar vi sedan.
/Gustav
februari 3, 2003 at 14:57 #81172Citat:
Ursprungligen postat av fuling:
[qb] Mikael Skogsberg:
citat från Chakka tidigare inlägg:
Hittade följande svänghjulsvikter i en gammal (digitaliserad) broshyr om Fords Cologne-vinklar:
2651E (V4 1,3) – 9,62 kg
2651E (V4 1,5) – 9,62 kg
2651E (V4 1,7) – 9,62 kg
2651E (V6 2,0) – 7,68 kg
2651E (V6 2,3) – 7,58 kg
2651E (V6 2,6) – 7,98 kg
Mikael, är värdena fel?Om nu värdena som Chakka precenterade är korrekta så.
Vist V6 svänghjul väger mer 7,68-7,98kg kontra 7,3 för Saab V4 svänghjul. Allså en diff på 0,4-0,7kg, mycket? Det är ca 6,5-8,8% mer, mycket?Men som jag skrev tidigare så är ÄNNU mer intresankt var viktenökningen ligger, nära centrum eller långt ut från centrum.
En annas sak, jag pratade en som har V6 i sitt saabas och han vill inte ha lättare svänghjul än std V4. Varför kommer jag inte riktigt ihåg, men det rörde sig om balansen, eller svare obalansen, i motorn. [/qb]
Nu tänkte jag på 2.8an Därför att jag reagera var att svänghjulet är så mycket större oich känns tyngre. Men nu när jag tänker efter så kanske. Måste hem och mäta har ju ett somm ligger löst
Gustav:
Jag citatar mig själv från en annan tråd:
Tar man std 4V kopplingen så skall den ha en tryckkraft på 350-425kp(ca 3500-4250N).
Ytterdiameten är 190mm på std.
De förstärkat std kopplingarna låg då på ca 400-425kp, allså det övre intervallet på en std koppling.
Detta räcker till ca 160Nm, om tryckplattan är ny och frisk. Men jag får eksem och utslag bara jag tänker på denna std koppling i en busbil, skiten duger till std men inte till något annat. Vist vissa har åkt rally i flera år men junket och det funkat men kan lika järna slira i en std bil.
Tillförlitlighet? typ Pyttemjuks produker funkar i bland.
Detta är min alldeles egna åsikt om std kopplingenUpptäckte just att jag fått modellbeteckningarna fel. V4:orna heter 2651E – 2653E och V6:orna 2654E – 2656E
Det rör sig tydligen också om industrimotorer anpassade för stationär drift, så en del saker kan ju vara ganska annorlunda jämfört med ”våra” motorer. Åtmonstone sexornas data verkar dock stämma någorlunda med de motorer som satt i bilarna.
Även om det förstås är bra att inte V4:an dras med ett svänghjul på nästan 10 kg i Saaben, grusar ju det mina planer om att får ett ”lättat” svänghjul gratis från någon av sexorna. Å andra sidan tyckte jag att min gamla busmotor varvade ganska bra även med en standardklump på vevaxeln
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.