Race/rally koppling V4
- Detta ämne har 23 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2024-11-21 01:06 av adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Vikten på svänghjulet hindrar inte motorn att varva utan bara tiden att nå maxvarv. Samma sak som lätt bil axar snabbare än tung, är exakt samma sak med svänghjulen. Nu är besservissern igång igen
Men jag har ingen koll på hur mycket lättning av svänghjul gör på typ 0-100 tider.
Fuling, du som är hemma på detta med siffror, hur stort vrid borde en tryckplatta av den typ som säljs på http://www.rallyboutique.com som klämmer 540kp klara av?
Tittar vi på std kopplingen, runt 190 och 340-425kp så klar den teoretiskt med
my=0,25 och 0,3
0,25 0,30
340 134Nm 161Nm
425 168Nm 201NmDen som Din Rally Boutique säljer är 200mm, tror jag, och som har 540kp.
Detta ger med samma my-tal
0,25 0,30
540 221Nm 265NmVerkar vara lite på gränsen om man tar en V6 2,8i men jag skulle testa, för det är svårt att hitta något annat som passar vättigt till rimliga pengar och arbetsinsats. Dessutom så börjar 220Nm verkligen ligga på gränsen vad växellådan tål så det kan vara bra att ha en momentberänsing i kopplingen kanske
För info till alla så kan jag nu tala om vad en tryckplatta från Din Rallyboutique klarar. Den klarar 230 Nm stationärt på rulle för det är det värde som jag fick vid bromsningen av min maskin för ngn vecka sedan. Dynamiskt så slirar det i vissa lägen på väg så jag måste fixa en annan koppling i vinter när jag plockar ur motor och låda. Jag var tvungen att sänka laddtrycket för att jag inte skulle bränna kopplingen.
Mao ord: Då jag kör turbo så kan den som kör med bubbelblås eller liknande sova gott om natten med en koppling från Din Rallyboutique då du realistiskt aldrig når dessa momentnivåer med en sugmotor V4:a.
Å andra sidan som Fuling poängterar så håller inte vxxlådan heller efter ca 220 Nm.
november 20, 2024 at 22:59 #518889Chakka:
citat:
”Är det inte så att ju fler cylindrar, desto lättare svänghjul kan man ha, utan att ändra motorns egenskaper? Svänghjulets uppgift är ju att jämna ut motorvarvet och sexan har ju bara 120 grader mellan tändningarna, jämfört med fyrans 180.”
Klockrent, vist är det så att 6an går gämnare än 4an, jag skäms :rolleyes:Aha Saabs std svänghjul väger ca lika med V6 std svänghjul.
std saab V4 7,3kg
lättat alt1 5,8kg enligt Saab S&R (perriferi lättat)
lättat alt2 5,2kg enligt Saab S&RNu tänkte jag trånga till livet lite till när det gäller svänghjul och vikt.
När man pratar svänghjul borde man ingentligen prata masströghetsmoment, förenklat så är det radie*radie*vikt.
Det betyder allså att 2st svänghjul som väger lika mycket kan ha olika masströghetsmoment.
Vikten nära centrum kontra långt ut i perriferin.
Skall man allså lätta svänghjul skall man ta bort matrial så långt ut från centrum om möligt.Med jäv… lätt svänghjul så får man orolig tomgång och det kan bli lätt att få tjuvstopp vid start. Sammtigigt som effekten från motorn går till att axa bilen istället för att axa svänghjulet men bilen tappar då också lättre fart. Hur mycket lättare svänghjul ger i ax på bilen har jag ingen aning om men känslan säger mig att det inte rör sig om så mycket.
Halkade in på den här gamla tråden. Vad spelar det för roll om svänghjulet väger 2 kg mindre, bilen väger ju 2 ton! Det är väl bara om växeln är ur och man ”torrgasar” som det blir rivigare? Eller har jag fel?
november 20, 2024 at 23:01 #518890Chakka:
citat:
”Är det inte så att ju fler cylindrar, desto lättare svänghjul kan man ha, utan att ändra motorns egenskaper? Svänghjulets uppgift är ju att jämna ut motorvarvet och sexan har ju bara 120 grader mellan tändningarna, jämfört med fyrans 180.”
Klockrent, vist är det så att 6an går gämnare än 4an, jag skäms :rolleyes:Aha Saabs std svänghjul väger ca lika med V6 std svänghjul.
std saab V4 7,3kg
lättat alt1 5,8kg enligt Saab S&R (perriferi lättat)
lättat alt2 5,2kg enligt Saab S&RNu tänkte jag trånga till livet lite till när det gäller svänghjul och vikt.
När man pratar svänghjul borde man ingentligen prata masströghetsmoment, förenklat så är det radie*radie*vikt.
Det betyder allså att 2st svänghjul som väger lika mycket kan ha olika masströghetsmoment.
Vikten nära centrum kontra långt ut i perriferin.
Skall man allså lätta svänghjul skall man ta bort matrial så långt ut från centrum om möligt.Med jäv… lätt svänghjul så får man orolig tomgång och det kan bli lätt att få tjuvstopp vid start. Sammtigigt som effekten från motorn går till att axa bilen istället för att axa svänghjulet men bilen tappar då också lättre fart. Hur mycket lättare svänghjul ger i ax på bilen har jag ingen aning om men känslan säger mig att det inte rör sig om så mycket.
Halkade in på den här gamla tråden. Vad spelar det för roll om svänghjulet väger 2 kg mindre, bilen väger ju 2 ton! Det är väl bara om växeln är ur och man ”torrgasar” som det blir rivigare? Eller har jag fel?
Ett ton menar jag så klart!!!
Hej!
Gissar att det förhåller sig enligt följande resonemang:
1. Tröghet rätlinjigt (de 2 ton-en) (inertia rörelsemängd) är okopplat trögheten (inertia rörelsemängdsmoment) i rotation.
2. pkt 1 medför att man vid mindre tröghet i rotation (lättat svänghjul) snabbare kan komma upp i varvtal med motorn.
Dvs man når upp till områden där motorn har högre effekt och vridmoment. För att göra detta behöver man utnyttja växlarna.
Rätta mig om jag har fel Tack! (jag är bara teoretiker i detta sammanhang)
Mvh
Adam
PS Lättat svänghjul leder som påpekat till nervösare gång, vilket vi har hört, eller hur!
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.