Råd angående rostig länkarmsinfästning vä fr

Forum Modellspecifika forum OG900 Råd angående rostig länkarmsinfästning vä fr

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-05-27 22:45.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #444762

    Min T8 Special fick underkänt på besiktningen i höstas pga rostig länkarmsinfästning vänster fram, se bifogad bild.

    Det verkar vara främre hörnet mot bakre infästningen. Har petat och knackat och det verkar vara precis så att en mejsel går att peta in mot håligheten vid drivaxeln.

    Funderar på om jag ska laga själv eller lämna in. Har någon ett bra tips på bra verkstad i Uppsala för detta? Alternativt om någon som har gjort detta förr skulle vilja ta en koll och rådgiva. Jag vill göra lagom med jobb, inte för lite och inte för mycket.

    Bilagor:
    #444769

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ser nog ut som det kan vara mer än bara ett skruvmejselhål. Har du kollat skruvarnas infästningar?

    #444771

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Jag hade liknande skador på min 99:a. Inte speciellt besvärligt att svetsa i nya plåtbitar men nedre länkarmen och axeln måste bort för att komma åt att svetsa.

    Rostskadan
    20161110_103552

    Nedre länkarm borttagen.
    20161110_103620

    Rosten bortrensad.
    20161110_111224
    20161110_111238

    Plåtbitar tillverkade för lagningen.
    20161110_115921

    Inpassning av plåtbitarna.
    20161110_132859

    Biten insvetsad.
    20161110_142632

    En del svetsning under men det knepigaste var att komma åt inne i axeltunneln.
    20161110_142716

    Bilagor:
    #444781

    saabaero
    Deltagare

    Tycker det ser ut att behövas en ganska omfattande reparation av det där.
    Min erfarenhet är att en seriös lagning av en rutten länkarmsinfästning på vänstersidan är att det inte går att göra utan att lyfta ur motorn.
    Är det bara ut mot hjulhuset kan det gå men insidan är inte lätt att komma åt. Vissa ställen är besvärliga även med motorn ur

    #444782

    Tack för svar och bilder.

    Jag måste plocka bort nedre länkarmen för att kunna inspektera fullt ut. Jag får fundera på om det är bäst att köpa reparationsplåt som finns i webshop eller om jag kan nöja mig med egentillverkade plåtar.

    Om någon har tips på bra verkstad i Uppsala är det fortfarande intressant. Tid är en bristvara med fyra små barn 🙂

    #444783

    lsoderlund
    Deltagare

    Köp rep-plåten. Mycket lättare än att klippa till själv. Så dyra är de inte.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #444784

    Ja, det har du rätt i. 1000 kr om båda behövs är inga pengar.

    #444789

    turbocab
    Deltagare

    Ser ut att vara en del, och det är ofta överraskningar. Vill inte vara negativ på nåt vis, men det du ser på fotot är troligen bara en del av problemet, när du börjar grotta i det så blir än värre. Länkarmen måste ner med allt vad det innebär, sen måste det tvättas och slipas ner rejält så att man ser omfattningen och sen får det väl skäras loss för att få in nya passbiten. Jag har medverkat i detta jobb själv en gång i mitt garage, det var inte jag som svetsade. Men shit det växte i omfattning ju mer vi höll på! Nu var min svetsare mkt noggrann och det hela gjordes med kärlek, men vi var ändå inte beredda på omfattningen när det väl började grejas.

    Verkstäder som gör detta jobbet börjar bli svåra hitta – man får ringa runt och leta. Jag gjorde detta på verkstad två gånger i Göteborg på olika bilar, priset gick upp med 100% från första till andra gången och landade på 4000 per sida andra gången. (!). Men då hade jag inte tiden, kunskapen eller verktygen att göra det. Lätt beslut mao. 🙂 Ju mer tiden går ju svårare kommer det bli hitta verkstäder som jobbar på detta viset och som kan nåt om og900….

    Hoppas du hittar en lösning! Låt inte nattens mörker hindra dig, som min chef hade sagt…. / Martin.
    (hur långt har din bil gått förresten? Detta är väl inte den Special jag som sålde till Uppsala, med 9500 mil? Det var nämligen den som kostade 4000 per sida för några år sen och kan ju omöjligt se ut så här nu?)

    #444790

    Det är din gamla bil Martin. Men jag hade för mig att den bara är lagad på höger sida. Har passerat 11000 mil så den går sparsamt och nästan bara torrt väder. Det blir nog att göra själv och med de rep.plåtar som finns på webshoppen. Själv är bäste dräng som jag brukar framhålla 😉

    Det ordnar sig framöver. Jag blev bara besviken igår då jag mindes helt annorlunda från i höstas på besiktningen.

    #444815

    turbocab
    Deltagare

    Tyckte jag kände igen namnet. 🙂

    Jag blir osäker nu – kanske är det bara lagat på Höger sida av mig, är lite svag i minnet där. Var mkt bilar där under en period…. Din var den sista typ jag satte tänderna i innan jag trappade ner, rejält. Ser inte riktigt lagat ut på fotot, så det är nog så att den var okey då men höger var dålig och lagades. Hoppas du hittar en bra lösning där och kan få ordning på det! Oftast är det ju Höger som blir dålig först, det har spekulerats i batteriläckage, värme från Turbo/avgasrör mm. Men vänster brukar ju ”rosta ikapp” några år efter att höger sida lagats. 🙂 Härligt med förutsägbarhet….

    Rent spontant känns det som att marknaden har tunnats ur ordentligt på T8 special, så din fina är ju värd att laga. Men det miltalet växer dom inte på träd.

    #444817

    Nej de är lite underskattade T8 Special. Jag ska definitivt fixa till länkarmsinfästningen. Går nog att skaka fram tiden trots fyra barn och de blir ju äldre för var dag så det blir tid till detta någon gång. Förhoppningsvis i år.

    • Det här svaret redigerades 38 minuter sedan av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.