Rädda T16LUX samt B202L vs B202S 86-93 T16

Forum Modellspecifika forum OG900 Rädda T16LUX samt B202L vs B202S 86-93 T16

Detta ämne innehåller 45 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-05-28 00:45.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
  • Författare

saabaero
    Deltagare

Ibland går det bra, ibland inte alls… Beror på vilken tryckplatta som sitter där.
    Vissa tryckplattor verkar ha för stor korg och då måste allt ut samtidigt och det brukar inte gå utan att man plockar bort startmotorn….
    Plockar man bort ett av tryckplattans styrstift kan även det hjälpa det lilla som behövs för att få ut prylarna

nylen
    Deltagare

Okej :/ Denna tryckplatta ser fet och bullig ut jämnfört den som sitter på min og900 -93. Den ser väldigt täckt ut också..

Får prova mig fram 🙂

nylen
    Deltagare

Har börjat att meka med detta, har försökt trycka in en tändkabel föratt lätta spänningen på fjädrarna, går väl sådär.. Hittar inget annat bra, förslag?

Bifogar en bild från EPC, så ser tryckplattan ut, är det bara att lossa alla bultar och försöka reka ut tryckplattan från dess position nu och hoppas på det bästa?

Va inte det roligaste detta… :/

• Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av .
    Bilagor:

M.Broberg
    Deltagare

Du ska koppla samtidigt som du trycker in avlastningsmojängen mellan fjädrarna och tryckplattans hus.

när det är klart måste slaven lossas och lamellaxeln ur, sen ska du ha ut hela paketet samtidigt. går inte ta ut tryckplattan utan det andra.

nylen
    Deltagare

Grejen är den att kopplingen är död. Går inte att få liv i den. Annars hade jag gjort det, har pressat in fjädrarna med ett brytjärn och tryck in en tändkabel emellan.

Har iaf kommit så långt att grejerna tar i änden på startmotorn när jag lyfter upp det, så ska försöka flytta på den om det går..
    Vinklar jag den så tar den i en av styrpinnarna.

M.Broberg
    Deltagare

sist jag hade det problemet sågade jag isär slavcylindern med en tigersåg och köpte en ny här på saabklubben.

en variant.

nylen
    Deltagare

Är väl sista utvägen, går inte så jävla bra nu…

Sitter startmotorn i nått mer än de 2 bultarna? hur får man lös den? Ser fan inte om den ska gå åt kupen lr fronten?
    Tanken var att putta in den mot kupén 1-2cm så kopplingen går fri. Går det?

M.Broberg
    Deltagare

startmotorn har n L liknande konsoll som sitter i bakkant på motorn mitt under insuget.

tror inte det kommer gå bara för att startmotorn är borta.

hade jag vart du hade jag gjort slarvsylta av sclavcylindern. om den redan är kass så varför spara? JAG har aldrig lyckats få en renoverad att hålla länge och saabklubbens cylindrar är inte så dyra.
    https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/slavcylinder-2?category_id=15

saabaero
    Deltagare

Det brukar gå när startmotorn är borta.
    Av nån märklig anledning är det enklare när det ska tillbaka..

Att spärra tryckplattan ger lite extra utrymme kan vara det som behövs.

En kabel är inte så lyckat att spärra med. Bättre att använda något som är stumt.
    En bit bromsrör brukar funka.

nylen
    Deltagare

Ska ge det ett sista försök till veckan, ska åka in till min Saab verkstad och höra mig för om dom har kvar verktyget, verkar hopp i helvete att få tag i nå rundstål, möjligt järnhandeln då.

Nä, precis Broberg.. Den är nog redan ganska ful efter alla försök idag :p När man väl har fått lös allt så måste jag nog köpa ny lamell också om den är sedan -86 :p Lika bra att allt e nytt.
    Letade idag men hittade inte då jag sökte på slavcylinder, förstår nu varför jag inte hittade :p Tackar för länken!

Saabaero: Nä, det har jag ju fått veta idag.. Ringde till en bilmek o frågade och han använder en sådan, vet att jag läst det på nätet också.. Men det blir SAABs verktyg eller 3-4mm rundstål och prova igen innan jag släpper lös hemvärnet på bilfan!!

Få lös huvudcylindern och renovera den gick så jävla snabbt och smärtfritt så tänkte att detta går juh fort de… :p

NYA TAG!!

Ha en trevlig söndagkväll kära saab-vänner 😀

saabaero
    Deltagare

Bryt ihop och kom igen 🙂

nylen
    Deltagare

Kollade runt lite på slavcylindrar och verkar hitta två olika? En med en damask.. Är det samma slav och kan man skita i damasken? Förklara! 😛

Känns behändigt att köpa på Meko men passar dessa eller vad? Verkar vara samma typ på Meko, SP & Skruvat men inte på Saabklubben. Jag hade inte denna damask på min.

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/drivlina/hjalpcylinder/hjalpcylinder-ps121a05-79342sv
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90/transmission/slavcylinder/512209.html
    https://www.skruvat.se/Slavcylinder-koppling-P20104.aspx
    https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/slavcylinder-2?category_id=15

M.Broberg
    Deltagare

Slaven är samma. Slaven du har en en äldre modell som urtrampningslager osv har slutat tillverkats till. då uppgraderar man till den nya. allt passar rakt på enda som skiljer är slav + urtrampningslager.

jag kör utan den damasken/bälgen. men det är på en ren sommarbil med. osäker hur mycket skit det kan komma in där annars. men det funkar för mig hittills iallafall.

nylen
    Deltagare

Okej, då spelar det alltså ingen roll vilken jag köper då 🙂

nylen
    Deltagare

Ikväll gick det bättre!
    Skruvade tillbaka tryckplattan och slavcylinder i 2 skruvar vardera. Slet bort tändkabeln och pressade in en gammal, hård kopparkabel som hade ca 8mm i diameter och vips så va allt ute.. Krävdes så lite 🙂
    Tro fan att inte slaven funkade då hela helvetet hade kärvat ihop, va helt stum..

Nu kan jag tänka mig att byta koppling igen :p

1. Iaf.. Jag tyckte lamellen såg duglig ut men lägger upp några bilder så får ni säga vad ni tycker, lamellens tjocklek är 6,35mm.
    Tanken var att använda tryckplattan och lamellen igen och köpa en ny slav på Mekonomen imorrn.

2. Det har blivit lite spår av lamellen på tryckplattan och svänghjulet när allt stått stilla ett tag, ska jag putsa bort detta med nå fint sandpapper eller låta det vara? (Syns på sista bilden)

3. Det står att man ska kontrollera lamellaxeltätningen, är det typ att känna med fingret om den är hel samt smörja med fett?

Helvete vad taggad jag blev igen 😛

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng