Rädda T16LUX samt B202L vs B202S 86-93 T16

Forum Modellspecifika forum OG900 Rädda T16LUX samt B202L vs B202S 86-93 T16

Detta ämne innehåller 45 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-05-28 00:45.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)
  • Författare

saabaero
    Deltagare

Nog går den kopplingen använda några mil till men den är ganska sliten.

8mm kabel i tryckplattan är mycket. Se upp när den ska bort. Risken är stor att slavcylindern delar på sig (kolven ploppar ur) om du försöker avlasta med den. Om det händer har du problem på riktigt

nylen
    Deltagare

Okej, kör på den ett tag får vi se, ekonomin säger ifrån :p

Ska se upp för detta! Får försöka pilla bort kabeln utan att använda slaven, ev byta ut till en mindre innan montering. 🙂

Får slaven idag, så imorgon blir det skruva 🙂

Nått särskilt att tänka på när man fyller systemet med bromsvätska och ska lufta?
    Tänkte köpa ett verktyg på Mekonomen för att trycka vätskan fram i systemet, eller ska jag prova nått annat?

http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fordonsverktyg/bromsverktyg/bromsluftningsverktyg-pa1267sv

M.Broberg
    Deltagare

Det verktyget är kanon. det kör jag med.

nylen
    Deltagare

Ajjemen! Då ska jag köpa det 🙂

Ringde Mekonomen nu och frågade om slaven kommit och tydligen har någon grävt av en kabel söderut så inga beställningar har gått igenom så jag får min slav tidigast Fredag.. Förmodligen till veckan :s fyfan vad less jag blev nu!

saabaero
    Deltagare

Det där verktyget är bra i teorin men tyvärr är det för dåligt byggt. Hade dom kostat på 10öre extra i nån plast som är lite tjockare än en glasslåda hade den funkat bra.

Plasten är så vek att det är svårt att få tätt.
    Har man otur så ploppar locket bort av trycket och det skvätter bromsvätska över hela bilen. Man ska nog inte utsätta locket för mer än 0,5bar.

När man luftat färdigt kan man ansluta den till insuget och låta motorn gå på tomgång en stund så suger man ur den sista luften bakvägen.
    Brukar vara svårt att få till luftningen 100% bara genom trycksättning med luft

M.Broberg
    Deltagare

då har vi VÄLDIGT olika syn på det där verktyget. använt det dom senaste 5 åren mängder med gånger.

man får skruva ”lagom” hårt för gängorna stämmer inte helt 100. men dra tills det kuggar över sen lite mindre än det.

jag brukar köra på 1-2 bar men inte mer för då kan det säga Pang som saabaero säger.

även förbannat smidigt sätt att tömma kylsystemet om man är otålig. funkar även att leta efter läckor i samma system vilket kanske inte alltid går med motorn igång (typ om man ska kolla runt vattenpumpen)

jag har alltid fått till det 100% på första försöket med det verktyget. man får inte vara otålig bara utan låta det pressa ut ordentligt. jag sätter en genomskinlig slang på som går ner i en behållare så slipper jag att det skitar ner och ser bubblorna ordentligt.

• Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av .

nylen
    Deltagare

Hej på er!

Nu sitter kopplingen på plats, fick slaven idag 🙂 har testat och det funkar bra, DOCK.. Så är hålet på kopplingspedalen/huvudcylinder så pass nött att jag får stort glapp innan, skall försöka åtgärda detta, har en ny pedal men går det att köpa bara den delen som pedalen sitter emot på huvudcylindern? (den som trycker på kolven)

Sen märkte jag de att jag tappade trycket på bromsen efter en stund och såg att det var blött vänster fram, läker från bromsoket.

Bromsoket är borttaget från bilen och tänkte plocka isär den ikväll (repsats hämtas imorgon på Mekonomen)
    Hur gör man när man renoverar dessa ok på rätt sätt? Finns det någon guide? Står inget i mina 900 böcker :/

Trevlig kväll på er 🙂

M.Broberg
    Deltagare

har du tillg¨ång till svets så funkar det fint te huvudcylindern om man tar det lugnt så inte gummipackningarna ger sig av värmen.-

nylen
    Deltagare

Goddag!

Har repat bromsoket nu, det var i väldigt bra skick må jag säga, dock återstog samma problem som innan, att det läker från kolven närmast handbromsspaken på oket.

Vid närmare titt ser jag varför…
    Någon drulle har monterat vanliga skivor fram, inte ventilerade som det skall vara på dessa. Det är alltså ca 7,2mm mindre skivor på nu samt då beläggen är nästan helt slut så går kolven för långt ut och läckage uppstår.
    Att jag inte kollade på detta innan :/ aja, nu vet man hur dessa OK fungerar oxå, kan juh vara bra.

Blir att köpa nya klossar så ordnar det sig, får lägga nya skivor på önskelistan..

Får hoppas på att det inte dyker upp nå mer skit nu.

M.Broberg
    Deltagare

Vid närmare titt ser jag varför… Någon drulle har monterat vanliga skivor fram, inte ventilerade som det skall vara på dessa. Det är alltså ca 7,2mm mindre skivor på nu samt

ventilerade skivor satt väll bara på USA bilarna? inte något en vanlig lux hade iallfall

däremot skiljer bromsoken mellan ventilerat/oventilerat och oken för ventilerade är ”bredare” över skivan.

hade det skilt 7mm så hade nog kolven ploppat ut helt enkelt.

nylen
    Deltagare

Nja, jag vet inte riktigt..

Kollar man på speedparts så skall det vara ventilerade på 86-87 T16, även på Mekonomen har endast ventilerade skivor till min bil.
    Kommer jag ihåg det kan jag kika i EPC’n vad det står om skivor.

Vet inte om det är rätt eller fel men fick de förklarat igår att min T16 skulle ha ventilerade.
    Är inte det fallet så tycker jag det är konstigt att kolven går ut för långt bara pga att klossarna är sletna, har juh kört stål mot stål på 9000 bromsarna utan något läckage men dessa äldre ok kanske är mer känsliga?

Tog lös oket igår igen och när kolvarna är ihoppressade så är det rätt stort utrymme för klossar och skiva.
    Vet du hur mkt det skiljer på oken? Kan man se det på något märke eller är det bara att dom är bredare? Tänkte så man vet om det är ok för ventilerade skivor för isf sitter det juh fel endå.

nylen
    Deltagare

Va och kikade på ett annat ok och konstaterade att detta var mindre än mina ok, det skiljde drygt 7mm i själva öppningen över skivan så då var det som jag trodde att det är fel skivor på bilen, eller fel ok.

Janne Hagnell
    Moderator

då har vi VÄLDIGT olika syn på det där verktyget. använt det dom senaste 5 åren mängder med gånger.
    man får skruva ”lagom” hårt för gängorna stämmer inte helt 100. men dra tills det kuggar över sen lite mindre än det.
    jag brukar köra på 1-2 bar men inte mer för då kan det säga Pang som saabaero säger.
    även förbannat smidigt sätt att tömma kylsystemet om man är otålig. funkar även att leta efter läckor i samma system vilket kanske inte alltid går med motorn igång (typ om man ska kolla runt vattenpumpen)
    jag har alltid fått till det 100% på första försöket med det verktyget. man får inte vara otålig bara utan låta det pressa ut ordentligt. jag sätter en genomskinlig slang på som går ner i en behållare så slipper jag att det skitar ner och ser bubblorna ordentligt.

Ansluter ni verktyget till ett däck som det står eller sätter ni det mot kompressorn?

M.Broberg
    Deltagare

då har vi VÄLDIGT olika syn på det där verktyget. använt det dom senaste 5 åren mängder med gånger. man får skruva ”lagom” hårt för gängorna stämmer inte helt 100. men dra tills det kuggar över sen lite mindre än det. jag brukar köra på 1-2 bar men inte mer för då kan det säga Pang som saabaero säger. även förbannat smidigt sätt att tömma kylsystemet om man är otålig. funkar även att leta efter läckor i samma system vilket kanske inte alltid går med motorn igång (typ om man ska kolla runt vattenpumpen) jag har alltid fått till det 100% på första försöket med det verktyget. man får inte vara otålig bara utan låta det pressa ut ordentligt. jag sätter en genomskinlig slang på som går ner i en behållare så slipper jag att det skitar ner och ser bubblorna ordentligt.

Ansluter ni verktyget till ett däck som det står eller sätter ni det mot kompressorn?

däck som jag pumpar mellan rundorna om det behövs.

ett blankslitet uniroyal på 4×108 900 stålfälg just nu 😉

M.Broberg
    Deltagare

Sen är det så att ventilerade skivor var inte standardutrustning på T16 i sverige.

30 år sen din bil var ny och det kan ha hänt mycket på vägen. att nån uppgraderar från piss-bromsarna skulle inte vara otroligt.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 46 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng