”Rattlås behöver service”
Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / ”Rattlås behöver service”
Forum / Modellspecifika forum / NG9-5 / ”Rattlås behöver service”
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 31, 2022 at 09:59 #496587
Hej. Vid två gånger så har sambons NG9-5 fått felmeddelandet: Rattlås behöver service, och bilen har inte gått att starta.
Första gången hjälpte grannen till med sin felkodsläsare/verkstadsdator och kunde konstatera flera felkoder som tyder på dåligt batteri/låg spänning, bla en kod om låg spänning till rattlås (eller liknande). Väl hemma lånade jag hans dator och kunde se att det fanns en kod för låg spänning och en för hög, båda var lagrade och ej aktiva, vilket skulle kunna vara från före och efter hjälpstart, men kan ju också tyda på ett mer spännande fel. Bilen har det sista bara gått korta sträckor och spänningen låg lite under 12 V. Då bilen gick igång direkt efter att han kopplat på sin startbooster så köptes ett nytt (Varta E39) batteri.Nu hände det dock igen. Jag läste ur bilen med min lite enklare felkodsläsare och kunde konstatera 1 st felkod (B-kod, kommer inte ihåg vilken), men den förklarades i datorn som dåligt batteri i startnyckeln/fjärrkontrollen. Jag vill minnas att 4 st moduler ej stöddes av min läsare och jag finner det troligt att även enheten för rattlåset är drabbad, då det var en som jag inte kunde läsa ut förra gången.
Efter att jag raderat felkoder och vridit ratten tills att rattlåset klickade till så gick den fint att starta, med enbart felmeddelande om ”dåligt batteri i fjärrkontroll”.Har det tillkommit någon klarhet i hur det här typiska felet fungerar? Bilen är från 2010 och har snart 32.500 mil på odometern, så rimligtvis borde ju felet drabbat denna vagnen tidigare. Om någon sitter på en behändig sida eller några rader fakta så dela gärna.
Mvh Mikael.L
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
september 2, 2022 at 00:27 #496622Sååå… lite mer har hänt nu. Jag noterade att bilen nästan alltid sparkade igång när man höll ratten i viss vinkel. Från rattlåset kunde man höra olika ljud och det kändes olika; tvingade man den till höger eller vänster. Åt ena hålet kunde det vara stumt och andra hållet kunde det kännas som att nästan något rörde sig. Höll man ratten precis rätt mot det sistnämnda så gick bilen igång. På samma sätt så återkom felet när jag drog ratten i lås med motorn av. Jag attackerade med andra ord själva låsenheten/styrdonet. Enkelt tänkt så vill jag se om bilen godkänner en start med modulen inkopplad vid sidan av. Det fungerade ett par gånger tills att jag startade bilen med den urkopplad och nu tycker den inte om mig alls längre.
Felkoder kommer och går och jag vill minnas att jag hade en som liknade B305a, men har den i alla fall inte nu. I nuläget har jag bara en B0252, för parkeringsassistans/dragkrok.
Utöver det så har jag haft någon om stolsvärmen också och den fann jag bara värde i att notera då jag testade stolsvärmen dagen innan bilen började långtidsparkera… men nu är jag väl kanske på avvägar…Vi får se vad som händer. NG900an skall göras i ordning i helgen så att sambon så att vi har en ordentlig dagisraket till nästa vecka.
”To be continued…”
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
september 4, 2022 at 10:35 #496723Dagisraket 😅 Den hade jag inte hört innan.
Kanske inte var så Politiskt Korrekt, utan borde givetvis varit Förskoleraket… klangen blir dock ej den samme och det blir nästan humorlöst, så jag ber om ursäkt om jag trampat någon ”fröken” på tårna där.
Tillbaka till bilen då. Jag gjorde lite grävande under plasten och fick loss själva rattlåsmodulen. Det var lite besvärligt då rattlåset låg ann. Jag lät nyckeln ligga i rummet, i huset, längst bort från bilen, vilket låter den starta. Detta fungerar faktiskt varje gång: lås bilen och göm nyckeln under en längre tid. Stänger man dock av och försöker starta igen så är felet där igen.
Hur som helst: av med rattlåsmodulen och fram med skruvmejsel. I enheten finns ett kretskort, en liten elmotor och 2 kugghjul i plast. Dessa aktiverar en sprint som går upp/ner och då låser eller låser upp rattstången.
Kretskortet har troligtvis blivit lite bränt, då lite av ledningsnätet på kortet har blivit svart. Fettet till motorns pinjong och kugghjulen är vitt och hårt/har flyttat på sig.Låt oss föra till protokollet att jag tror nu att ström tillåts gå fram till elmotorn när bilen är helt yrvaken och kan ha glömt problematiken med rattlåset (inga felkoder lagras), samt låter elmotorn gå och låsa upp rattlåset. När detta sker så antingen känner den av fel värden i kretskortet/fel mängd kräm leds fram till elmotorn eller så känner den av för mycket motstånd från elmotorn pga dåligt med smörjfett. Det ena utesluter i min hjärna inte det andra.
Idag fyller sambon år och då jag haft dålig koll på almanackan, så blir det nog inte mycket gjort med denna bilen. Grannen skall någon gång komma förbi med sin dator, som förhoppningsvis kan aktivera rattlåset, då min dator inte klarar det. Det underlättar felsökningen något. En liten tanke är att ta bort sprint och smörja upp ordentligt (vet ej vad det är för fett i nuläget, men misstänker någon silikonhistoria) och förhoppningsvis minska motståndet för elmotorn för att få en bättre funktion.
”To be continued…”
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
Detta är ett MYCKET vanligt problem.
Du kan få detta av olika anledningar. Samt olika resultat av varningen.
1 rattlåset trasigt.
2 låg batterispänning dvs du har sprungit och gjort måna ärenden under kort tid i bilen (styrdonen vaknar varje gång dörrar öppnas)
3.låg batterispänning men inte sprungit mycket i bilen ( dåligt batteri)När meddelandet är framme:
1 Bilen går inte att starta: programvaran ej uppdaterad troligen är inte heller låskistan utbytt. Byt lås och uppdatera programvara i BCM, SCL och PEPS modulerna.
2. Bilen startar fast meddelandet är framme. Programvaran är uppdaterad och meddelandet beror antingen på trasig låsmodul eller låg batterispänning.
Spänningen mäts när bilen stänga av och om skillnaden är för stor när styrdonen vaknar så kan detta meddelande sättas.Ett tips om du har facebook är att gå med i denna grupp där vi besitter mycket kunskap och kännedom om dessa underbara bilar.
https://www.facebook.com/groups/841196879228979I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower
september 6, 2022 at 13:20 #496761Jotack, detta felet har jag hört talans om sen långt innan jag bestämde mig för att köpa bilen… till min sambo..
Lika känt som felet är även lösningen med mjukvara – och visst; det kom tydligen en ny mjukvara runt 2018, men jag köper det inte helt ändå.
Att felet kan, med den äldre mjukvaran, låtas triggas av tex trasig stolsvärme är väl inte helt orimligt. Jag tror dock att det finns lösningar för detta själv, även om man kanske får koppla förbi stolsvärmen eller sätta en ”rör ej”-dekal ovanför.
Att en 12 år gammal bil med 32.300 mil på mätaren helt plötsligt mår dåligt och behöver mjukvara är orimligt. Att däremot den fått både fel och mjukvara tidigare och att felet återkommer är nog mer rimligt. Vad jag tolkar det som så har dock min bil original rattlås modul, samt att mjukvarans nummer ser rätt så likt ut original… om jag tolkat det rätt.Hur som helst är felet löst.
Bilen ville inte starta alls det sista. Läste ut den med en dyrare scanner och raderade en del koder som jag inte så med min iCarsoft CRMAX. Bilen startade sen ca 10 ggr på raken men visade felmeddelande. Jag blev nyfiken och tänkte ge styrenheten lite service: pillade isär enheten och gjorde rent från gammalt fett och smorde upp med nytt silikonfett.
Bilen har inte visat ett felmeddelande alls sen dess och startar varje gång.
Vi låter det gå ett par veckor så får vi se om det gick att lösa hemma på uppfarten utan uppdatering och sånt därnt.Sista punkten med att spänningen mäts vid avstägning var intressant och skall tas med. Facebook har jag precis tagit bort vilket hjälper till med tid för att tex fixa rattlåset på Saab NG9-5.
En tanke med denna tråden och just titeln var att igång en diskussion där även icke Facebookare kan finna en lösning.
Nu har jag iaf bidragit med en lösning som jag hoppas håller ett tag, men det får vi se.Mvh Mikael.L
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
september 7, 2022 at 02:07 #496774Ser att jag blev lite kort i tonen i det tidigare inlägget och det var inte meningen. Jag är tacksam för informationen och tips, men försöker göra en poäng av att detta felet borde gå att lösa själv, med enklare medel, samt att faktiskt försöka samla mer information i vårat forum och att det inte ligger låst på Facebook.
Är mvh Mikael.L900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
september 7, 2022 at 10:48 #496778Jättebra med information på forumet. Det är lätt att söka efter information här på forumet och dessutom är det många som inte använder Facebook. Tack niils och M Lindgren. Mvh Bengt
september 16, 2022 at 12:47 #497056Lite uppdatering igen då.
Bilen fungerade klockrent i drygt en vecka. Sen kom meddelandet tillbaka i drygt en vecka och nu vill den inte gå igång igen. Det får bli en uppdatering nu helt enkelt, även om jag inte är helt såld på det än.
En liten knorr dock. Rattlåset låste upp sig och det går att snurra ratten.
Bilen hade (med helt nyköpt och laddat batteri) en spänning på runt 11,6 V och felkoder (säkert spökkoder relaterat till låg spänning) på bland annat den automatiska växellådan. Fick inte se dem själv denna gången, men men uppdaterar om de är sparade i datorn.En liten tanke… det finns ett rattställ utan styrenhet. Finns det info om ett byte till detta skulle få bukt problemet eller om det kvarstår? Det kanske inte är så mycket större skillnad i att montera bort enheten och skilja den med dator iof, men när vi ändå skall vara inne på spåret om uppdateringar osv.
Mvh Mikael.L
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
M.Lindgren.
september 24, 2022 at 12:24 #497208Då så, nu har vi tid för en liten uppdatering. Det är lite svårt att få saker att ske när man jobbar kväll/natt och har tre små. Lite socialt umgänge skall ju tryckas in där emellan också och ibland är de där 24 timmarna helt enkelt inte många nog.
Igår tog jag långa svängen om Stemeck och fick hjälp av Stefan att läsa ut bilen och att ”uppgradera mjukvaran”. De har tydligen riktigt mycket att göra, vilket är kul att se, att Saab faktiskt fortfarande lever kvar. Jag brukade vara förbi Hans på Aröds Bil innan (det sista var det mest för att snacka Saab, faktiskt) och där såg det ut att bli färre kunder den sista tiden.
Hur som helst: felkoder lästes ut och raderades och styrenheten uppgraderades. Felmeddelandet lyser fortfarande. Nästa steg kan ju vara att byta styrenhet då? – Vi får se! En beg enhet, med tillhörande rattställ, inhandlades av Redox på vägen tillbaka. Nu är det mestadels för att just ha möjligheten att byta, grejerna verkar svåra att få tag på, även om jag misstänker att Chevrolet Cruze m.fl. har liknande, om än uppgraderade enheter, som kan passa. Jag tror dock att felmeddelandet (som nämndes av Niils, om jag tolkar det rätt) är generellt för flera fel än bara just rattlåset.
Jag lyckades komma till Redox precis efter att de gått på lunch, så det blev att sitta lite. Det blev ca 45 min gam-nacke sittning i bilen med telefonen och jag la då märke till att bilen (i olåst läge) vaknar till i bland för att visa felmeddelandet i någon minut. När den vaknar verkar en större del av systemet snarka till – Kanske källan till att batteriet dräneras som olåst?
Jag såg också att ena fästet för radiator-paketet saknas och det ligger mer än vad det sitter uppe, men det får vara ett senare problem… Jag tog vägen hem på småvägar och fasen vad bra den här bilen är!Värt att notera är att när jag startade på morgonen körde jag med värme på speglar och bakruta, dels tog det rätt lång tid för något att hända och sen värmdes aldrig vänster spegel upp, så möjligtvis finns ett kabelbrott eller liknande vid vänster dörr.
Nästa steg får nog bli att felsöka vad som drar ström medens bilen lämnas olåst, även om det är troligt att det är just systemet som vaknar för att säga till att Rattlåset Behöver Service.
Nu skall jag se till ungarna, då det varit ett väldans liv den sista halvtimman. Ursäkta röran i texten, det är möjligt att jag ändrar lite i den framöver, då tid finnes.
Mvh Mikael.L
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
december 8, 2022 at 10:55 #499363Lite kort uppdatering om läget.
Ingenting har gjorts med bilen förutom att bruka den. Den skall få lite ny olja snart och en noggrannare genom gång, samt försök till att reparera en upphängning till kylarpacketet, då det hänger i bara ett fäste… men så var ju bilen rätt så billig.
Bilen har konstant varnat om rattlåset, men då bilen står låst när den inte används har det inte blivit några problem med att det inte startat.
Nästa steg kommer vara att byta enhet eller kanske försöka reparera den gamla styrenheten (vilket jag troligtvis inte klarar av).Mvh Mikael.L
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
Kolla hur mycket ström den lilla elmotorn inuti rattlåsmodulen drar vid kontinuerlig matning med 12V (båda riktningarna).
Den ska dra 0,09-0,1A vid 12V.Bifogar hur min motor såg ut, den drog 3 gånger så mycket ström som den borde och därför orka den aldrig öppna/låsa rattlåset ordentligt på de strömpulser den fick.
Dessa finns att köpa på ebay/aliexpress osv om man inte orkar ta isär elmotorn och rengöra.
Nummer på motorn FC-280SC-22125.-
Det här svaret redigerades för 8 månader sedan av
Tommy.
Attachments:
januari 23, 2023 at 11:54 #500221Tack Tommy för att du delar med dig av den kunskapen. Jag har inte haft problem med rattlåset än men det verkar ju vara ett vanligt fel så förr eller senare börjar det väl antagligen krångla på min bil också. Ju äldre bilarna blir och ju färre verkstäder som har kunskapen om dem desto värdefullare blir kunskapsbanken här på forumet. Mvh Bengt
januari 28, 2023 at 20:57 #500344Stort tack för det tipset!
Kan detta vara orsaken till att felmeddelandet sätts tro? Bilen lufsar på som den skall och egentligen har vi inte haft något problem med den, förutom att det är lite tråkigt att meddelandet visas vid start.
I början upplevde vi ju problem med att rattlåset inte ville släppa, men det gick att lirka lite med ratten och hitta ”rätt läge” för att tvinga ner låskilen vid motorstart. Efter rengöring och nytt fett så är alltså bara meddelandet kvar. Det i sig kan ju stämma överens med att motorn kanske är defekt. Att fettet hjälper kilen glida trots att motorn precis orkar dra runt. Skall bli spännande att mäta spänning.900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.