Regeringens flathet kring Saab
- Detta ämne har 78 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-21 17:59 av Martin.
-
FörfattareInlägg
-
Roger_kristallv23 wrote:Om inte GM får lån och låter SAAB gå i konkurs kommer statens utgifter som betalas med våra skatte pengar att öka dramatiskt eftersom många blir arbetslösa. Inte bara på Saab utan även hos underleverantörer, konsulter, städfirmor i trollhättan osv. Det innebär ytterligare neddragning i skola och omsorg samt vi förstör för våra barns framtid av möjligt arbete inom fordonsindustrin.
Men för f_n, lägg ner hela västsverige och låt oss som arbetar beskattas superhårt för att betala alla stackars arbetslösa.
Förstår hur du tänker/känner, Jag är också inne på dom tankebanorna. Att staten bör hjälpa till. men säg att staten tar över SAAB, vad säger att det skulle börja gå med vinst då närdet inte gjort så på 15 år?
Betalar vi hellre mycket skatt så att staten kan driva bilfabrik än till att ta hand om arbetslösa. Det senare är ju mer deras uppgift.Många uppfattningar om SAAB. Och vi som hänger på det här forumet har förmodligen svart bälte i SAAB fan-/atism. Kort om företagande:
1) Ägare – har en idé om hur man skall tillgodose behov hos en tänkt kundkrets, är beredd att ta risken med att sätta upp samt utveckla en firma och vill tjäna en slant för sitt risktagande.
2) Styrelse – håller i den långsiktiga strategin, tillsätter en VD och säkerställer att resurser finns på plats.
3) Ledning – ansvarar för att leda och hålla ihop verksamheten
4) Medarbetare – producerar inom sina olika områden
5) Kunder – betygsätter arbetet hos 1-4, varje dag. Köp, inte köp. Binärt.
Summa:
GM har misslyckats kapitalt med 1) och 2) och misshandlat SAAB.
3) och 4) gör så gott de kan, riktigt bra tom om man skall tro alla jämförelsetal, baserat på det som trillar ner från 1) och 2) resp efterfrågas av 5).
Om facken på SAAB, som högljutt kräver statsstöd, verkligen tror att 5):an skall komma igång, borde de ta av sina miljardreserver och ersätta GM som 1), tillsätta en 2) och 3) som kan sitt jobb, sedan borde det rulla på. Eller är det så att det är rätt att kräva av ”andra” att de skall ta ansvar, så länge man själv slipper stå för fiolerna?! Och alla andra tyckare som kräver statsstöd, åker de SAAB? Inte som vi, som har svart bälte i SAAB ägande/SAAB köp utan den bilköpande allmänheten. Inga 5):or, heller inga 1)—4):or, så är det. 1)-3) skyller på konjunkturen men det är att skylla ifrån sig. En sund verksamhet klarar tom ganska stora variationer i orderingången. Om ett par år ser vi vilka fordonstillverkare som hade gjort det hemarbetet ordentligt.
Svenska staten kan (skall) inte gå in i någon av rollerna 1-4. Möjligen kan man handla en del fordon för offentlig verksamhet och bli 5) men det är allt. Liksom skapa ett gott företagsklimat och allt det där. Så Kommunist – Moderat eller mitt emellan saknar betydelse. Ingen kan trolla med dessa basics! Regeringen med statsministern i spetsen anser jag gör en utmärkt insats just nu. Dvs tvingar fram ägaren i ljuset, så att det tar ägaransvar fullt ut. Ägare 1), Styrelse 2) samt ledning 3) kan inte plocka ut miljarder i olika ersättningar från koncernen för att bara något senare, vädja om statstöd. Litet ordning måste det vara.
Så får vi får avvakta utvecklingen så länge, puttra och swischa omkring i våra SAABar av alla de slag, kanske rentav köpa en ny (SAAB) och sedan konstatera att företags-livet trots allt har sin gång.
Roger_kristallv23 wrote:Om inte GM får lån och låter SAAB gå i konkurs kommer statens utgifter som betalas med våra skatte pengar att öka dramatiskt eftersom många blir arbetslösa. Inte bara på Saab utan även hos underleverantörer, konsulter, städfirmor i trollhättan osv. Det innebär ytterligare neddragning i skola och omsorg samt vi förstör för våra barns framtid av möjligt arbete inom fordonsindustrin.Men för f_n, lägg ner hela västsverige och låt oss som arbetar beskattas superhårt för att betala alla stackars arbetslösa.
Fast, menar du att ett svenskt statligt lån till GM på nåt sätt skulle, genom nåt slags magiskt kast, plötsligt få GM och därmed SAAB att gå med vinst? GM har visat, år efter år, att det inte är bärkraftigt – genom rader av dåliga beslut efter varann. Inte skulle denna trend plötsligt försvinna bara av ett litet pengatillskott från en desperat svensk regering!
Nej, ibland är det bäst att låta en döende häst dö, som talesättet säger. Det finns ingen poäng med att tillfoga nödlösningar som håller stället flytande ett halvår till… om GM är redo att krascha, så låt GM krascha; och återskapa sedan SAAB i annan form – så det blir lite ordning igen. Om GM istället har en bra plan för att lösa knuten så låt dem lösa knuten. Men bränn INTE skattepengar på nån fånig skeninsats som ändå inte kommer att ge resultat i det långa loppet.
Jag tittar på listan över MHRF:s märkesklubbar. Här är några bilmärken som är representerade inom MHRF: Borgward, Commer, DKW, Edsel, Hillman, Hudson, Humber, Karrier, Panhard, Riley, Sunbeam, Singer och inte minst Trabant, fullskalevarianten av Galanite.
Nå, vad har det här med Saab att göra? Jo, listan ovan visar bilmärken som är stendöda vad gäller nyproduktion, men vars historiska arv lever vidare i entusiastklubbar och sommarträffar. Om Saab läggs ned är det en arbetsmarknadspolitisk påfrestning på samhället som dessutom i värsta fall innebär ett avbräck för den tekniska utvecklingen av motorfordon. Och givetvis innebär det stora personliga påfrestningar för alla anställda med allt vad det innebär av arbetslöshet, ställningstaganden om nyorientering i livet etc.
Men för oss gammelsaabentusiaster torde gälla samma sak för de som renoverar och kör sina gamla Jowett Javelin: Länge leve gammelbilen!
Mats A wrote:Jag tittar på listan över MHRF:s märkesklubbar. Här är några bilmärken som är representerade inom MHRF: Borgward, Commer, DKW, Edsel, Hillman, Hudson, Humber, Karrier, Panhard, Riley, Sunbeam, Singer och inte minst Trabant, fullskalevarianten av Galanite.Nå, vad har det här med Saab att göra? Jo, listan ovan visar bilmärken som är stendöda vad gäller nyproduktion, men vars historiska arv lever vidare i entusiastklubbar och sommarträffar. Om Saab läggs ned är det en arbetsmarknadspolitisk påfrestning på samhället som dessutom i värsta fall innebär ett avbräck för den tekniska utvecklingen av motorfordon. Och givetvis innebär det stora personliga påfrestningar för alla anställda med allt vad det innebär av arbetslöshet, ställningstaganden om nyorientering i livet etc.
Men för oss gammelsaabentusiaster torde gälla samma sak för de som renoverar och kör sina gamla Jowett Javelin: Länge leve gammelbilen!
WORD! Jag tycker det här är två frågor: Dels hur vi räddar jobben, dels hur vi räddar Saab. Jag älskar gamla Saabar men det viktigaste måste ändå vara jobben, om så Trollehättefabriken ska tvingas bygga bakhjulsdrivna Storoplar eller EU-scootrar. Jag har tidigare skrivit att jag hellre sett att Saab fått dö en värdig död i tid än att badge-engineeras in i GM. Sanning med modifikation – det gäller om man bara ser till Saab som märke, men jobben går före!
Även om jag helst inte vill inse det så är tiden när en liten, egensinning biltillverkare kunde leva på en blygsam hemmamarknad i Europas utkant är FÖRBI! Om andra världskriget hade tagit slut idag, tror ni Saab skulle övervägt att komplettera stridsflygplanen med bilar? Knappast. Kanske vi istället hade fått mobiltelefoner som hette Saab…? :crazy:Stäng ner gör om gör rätt. Det är min åsikt.
Jag vill inte att staten pumpar in pengar som i sin tur bara försvinner och om 6-8 månader behövs det mer pengar. Låt SAAB gå i graven. Då är det bättre att staten går in om förtaget har gått i KK och starta om. Använd dom statliga pengarna att bygga/utveckla ”nya” hybrid/el-bilar.Än hur det går så kommer staten få betala. Punga ut pengar nu eller senare när folk har blivit arbetslösa.
När man tittar på de stora föremålen på himlen, ser man inte det som rör sig under radarn. SAAB med sitt flyg-arv, egensinniga lösningar, okonventionellt tänk, mm – om det fortfarande gäller – kunde mycket väl ha visat upp något sådant här: http://aptera.com/ Den ser nästan ut att ha lånat sin form från ur-SAAB.
Näringsministern, stå på dig! Det som inte lever av egen kraft behöver förnyas. Ju förr, desto bättre. Gäller även SAAB om inte verksamheten i sin nuvarande form har långsiktig flygförmåga. Tänk er en storsatsning på forskning, utbildning, innovation inom fordonsteknikområdet i västsverige! Friska bitar ur SAAB och underleverantörsledet gör en nystart. Då springer vi ganska snabbt ifatt och förbi Kalifornien (t ex, apropå länken). Och kanske kan bidra till reformeringen och förnyelsen av fordonsindustrin i stället för balsameringen av den innan den stoppas i sarkofagen… Apple kunde göra en mobiltelefon som tar världen med storm utan att ha gjort en enda mobil förut. Kanske kan våra kluriga systrar och bröder i Västsverige kan göra detsamma inom fordon, alltså förnya den kraftigt. Bil 2.0 såattsäjja! Sådant ger oss jobb och utveckling inte bara över årsskiftet – utan på lång sikt.
februari 18, 2009 at 18:29 #135789Oavsett om vi som skriver här har ”svart bälte i saabanda” så bör man ju tänka ett steg längre än vad som händer med GM/Saab.
Såg en uträkning att en försvinnande bilindustri (saab och tex volvo lastvagnar) i sverige innebär att så många som 40-50000 job försvinner om man räknar underleverantörer mfl. Det kan inte vara försvarbart i statsfinanserna att låta detta ske.Kostnaden för alla dessa arbetslösa riskerar att med råge överstiga de eventuella kostnader för åtgärder att rädda (även om det bara blir en liten del) Svenkt bilkunnande.
Man kunde förra gången det var kris lägga stora pengar och ansträngningar att rädda tex sas. Visst det kostade massor av anställda jobbet och säkert stora pengar, men det gav till resultat att bolaget överlevde (kan iof vara problem nu igen).
Många skriver att Saab är ett döende märke men det finns fortfarande ett stort kunnande vad gäller ny teknik och miljötänkande i tex trollhättan som dock har drunknat i GM/Opelträsket. Ta bara biopowermotorena även om nu inte spritbilar är lösningen på miljöproblemen. Ok att det är mycket opel i nya saabar men det finns ett stort kunnande i företaget Saab.
Våra beslutande idag tänker bara på att spara, spara. Man kan inte spara sig ur en kris. Slimma organisationen ja men inte bara spara. Någon måste tjäna in skattepengarna.
För att någonsin kunna tjäna pengar så måste man investera och ta vissa risker ibland.Med risk för att bli halshuggen…. :duck:
Investera/rekonstruera….Kalla det vad ni vill MEN GÖR NÅGOT !!! :applause:Mina 7 poäng i företagsekonomi räcker kanske inte så långt, men vore jag GM skulle jag inte tillfört så många miljarder under 20 års, ja just det TJUGO ÅRS ägande, utan att ha fått något tillbaka för de pengarna.
Hur kommer det sig att ett företag som har aktieägare att svara upp mot investerar så mycket i ett dotterföretag under 20 år? Knappast för att det är kul utan för att det ger något tillbaka i tex know-how och image. (Image-diskussionen kan vi ta någon annan gång…)
För ett multinationellt företag är det mycket lätt att flytta förluster och vinster mellan länder och dotterföretag. Hur många företag vill betala mer skatt än vad som absolut behövs? Sverige tillhör de länder där man ogärna skattar för vinster. Med hjälp av tex internfakturering är det lätt att göra röda siffror svarta och tvärtom.
Är det alldeles säkert att Saabs röda siffror är helt och hållet genererade inom Saab? Jag tror inte att det är så.
Trollhättefabriken tillhör toppskiktet när det gäller produktivitet, kostnadseffektivitet och kvalitet. Vägen dit har varit tuff, men nu är man där. Modellprogrammet är snart starkare än någonsin. Ta vara på det och bygg vidare!
Dessutom, att sälja många bilar är viktigt, men lika viktigt är att få en bra vinst per såld bil. Var redovisas de nyckeltalen?
Med detta vill jag säga att;
Jag tror inte att Saab är så dåligt som bland annat regeringen vill göra gällande. Tvärtom, kostnadseffektiviseringen har gjort Saab starkare, och kan man få bättre ordning på exempelvis branding och marknadsföring finns goda förutsättningar för överlevnad.februari 18, 2009 at 19:48 #135794Onekligen en hög nivå på inläggen här. Visar på att SAAB ägarna är nog är smartare en dess SAAB:s ägare och ledning.
februari 18, 2009 at 19:49 #135795Martin wrote:För ett multinationellt företag är det mycket lätt att flytta förluster och vinster mellan länder och dotterföretag. Hur många företag vill betala mer skatt än vad som absolut behövs? Sverige tillhör de länder där man ogärna skattar för vinster. Med hjälp av tex internfakturering är det lätt att göra röda siffror svarta och tvärtom.Är det alldeles säkert att Saabs röda siffror är helt och hållet genererade inom Saab? Jag tror inte att det är så.
Där slog du huvudet på spiken, Martin. Jag har också funderat på detta när Järnladyn Maud, diverse reportrar med flera just gnällt om Saabs dåliga affärer. Det går alltid att mixtra med siffror när man är tillräckligt stor.
Jo jag är rätt stor själv men dock bara kroppsligen 🙂
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookÄr det nån som tror att C är kvar i riksdagen efter nästa val?
Jag har i över 15 års tid undrar varför det inte finns en fyrhjulsdriven SAAB. En rekonstruktion och ändrade ägarförhållanden och namnet SAAB skulle kunna betyda en rolig nystart. Men om man inte får behålla namnet SAAB så är det bara att lägga ner Trollhättan. Nån nämnde Landskrona, det finns knappt kvar, det har aldrig rest sig ordentligt efter Landsverk och varvet. Det är knappt att Uddevalla rest sig. GM är mästare på att misshandla sina varumärken.
Men med politiker oavsett färg som vill att Sverige ska vara något annat än en industrination har stor skuld i detta. Vad vi skulle vara om vi inte är en skogs och industrination, har jag alltid undrat, men ingen har någonsin svarat mig seriöst.februari 18, 2009 at 20:05 #135797Jag håller med dig Martin; delvis!
Vi alla på detta forum har ju våra hjärtan i fabriken i Trollhättan.
Visst är det ”ganska enkelt” att flytta rött och svart mellan bolag i en multinationell koncern, men allt pekar dock på att verksamheten i Sverige inte genererat något ”svart”.
Har man dessutom dragits med dessa problem i 10-15 år är det inte svårt att förstå att man ”skakar av sig” det som ligger längst ut från den nationella verksamheten när man ska gå in på knäna framför Obama och be om hjälp.Låt oss nu bara hoppas på att denna rekonstruktion kan leda till att delar av verksamheten tas över av någon/några som tror på märkets framtid!
Jag lider………
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.