Regeringens flathet kring Saab

Forum Övrigt Allmänt Regeringens flathet kring Saab

  • Detta ämne har 78 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-21 17:59 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 79 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #135806
    stefan w
    Deltagare

    Jag läste för en tid sedan nånstans, som jag inte minns nu, nåt i stil med att affärerna med 9-2an var upplagda så att kostnaden hamnade i saab och intäkten för försäljningen i GM. Jag har ingen aning om sanningshalten men jag kan mycket väl tro det.

    Det jag funderar över är varför GM skulle bokföra sina röda siffror i den kanske kostnadseffektivaste enheten man förfogar över? Man tjänar inte mer pengar för att man håller elaka siffror så långt ifrån sig man kan, det ser bara bättre ut i redovisningen.

    Det ligger en hel del i funderingarna om hur aktieägare ens skulle tillåta att miljarder flödade över atlanten utan att nåt kom tillbaka?

    Det kanske inte har flödat så mycket miljarder utom på papperet kanske? Återigen, de siffror som presenterats om det är nog rätt grumliga.

    Jag har hört lokala rykten om småföretagare i åkeribranschen som placerat dåliga affärer i offerbolag och sedan konkursat dem. Hur detta isåfall skulle ha gått till för att de skulle kunna komma undan med det vet jag däremot inte, men om dessa kan….. så antar jag att på multinationell nivå så lär de som styr med all sannolikhet ha samtliga möjligheter klart för sig.

    Sen verkar media leta upp de mest negativa experter dom kan hitta och intervjua, jag hörde en kort sådan intervju ikväll. Experten skulle aldrig åta sig jobbet att rekonstruera saab, det lät väldigt underligt tillrättalagt på nåt vis.

    Jag tror det kan komma en sistaminuten lösning på detta, det vi ser och hör är taktikspel på hög nivå, mycket hög. Då låter man knappast motståndaren ens ana vad man sitter med för kort…

    #135810
    valmet
    Deltagare

    Hur mycket får SAAB kosta oss vanliga svenskar? Har ni glömt att SAAB bygde en fabrik
    i Malmö som kostade åtskilliga miljoner, deta kalaset stod vi skattebetalre för till stor del. Det det var inte många år den var i gång, och står nu som ett monoment över en
    misslyckad satsning på SAAB vid den tiden. Det blev viserligen en mässhall av den till sist , dock felplacerad och kommer trolgtvis att rivas. Landskrona varvet, Kokums varv
    saknar nog inte många i dag, där finns nu lönsamma verksammheter på båda ställen.
    Nej låt marknaden avgöra om SAAB skall finnas kvar. Om inte, kommer det säkert ny företag
    som fyller i tomrummet efter dom.

    #135812
    Martin
    Deltagare

    Jag vill lyfta fram den dramatiska kostnadsjakt och effektivisering som skett de senaste åren. Koppla det till GM´s fördröjning av ersättaren till 9-5 och 9-3 SportCombi. Då AeroX visades och väckte synnerligen stor uppmärksamhet fanns det en lite mer anspråkslös 9-3 Cabbe i bakgrunden.

    Den var i varje fall någorlunda anspråkslös utanpå. Under skalet på den läckra 9-3 Cabben vilade hybridteknik som tydligen låg nära en realisering. Det var 2½ år sedan. Passade den inte in i GM eller vad hände med den? Tänk er en 9-3 Cab med hybriddrift. Miljöhänsyn, prestanda och flärd hand i hand. Den var Saabish!!

    Och JA Stefan, jag är också övertygad om att det vi ser är ett spel på hög nivå med höga insatser. Problemet är att spelet till del går via media, media som filtrerar, värderar, spekulerar och ibland lägger till. Först då når informationen oss, ofta rejält förvanskad.

    Diskussionerna här är värdefulla.
    Men låt dem också tjäna som inspirations- och idékälla för en annan debatt, den debatt som skall ske utanför diverse Saabforum. Den debatt som skall ske i våra dagstidningar, där vi kan föra fram en mer nyanserad bild av Saab än den svarta bild vi matas med idag.

    Hjälp grabbarna och tjejerna i Trollhättan genom att nyansera den bild som målas upp idag.

    [size:14pt]Den sista riktiga Saaben är inte tillverkad ännu![/size]

    #135815
    mr ems
    Deltagare

    Som tidigare inlägg tycker jag att GM har ett större ansvar än regeringen .
    Det kan ju inte gått dålig i 20 år .Har vi 5 miljarder i staten ??
    De gamla får det sämre ,sjukhusen skall allt dras in på,skolorna får det sämre …
    Själv blir äldre, någon gång blir man sjuk . Finns det pengar, rädda SAAB !!
    Rädda jobben !! Som en notis i Simrishamn finns det Plastal tillverkar plast detaljer till SAAB ,Där står det stilla .Dom får plast från Polykemi i Ystad som har gått ner 60% den senaste tiden ,Gubben som jag känner servar truckar där han har inget att göra !!
    Sen kan jag bara tänka på vår jobbande vänner i Väst Sverige och resten av landet
    som är underleverantörer till SAAB . Fram med pengarn och få snurr på hjulen, gärna med lite turbo vin . För eller senare kommer ekonomin rulla igen ! Då behövs det ny säkra svenska bilar !! Gärna GM fri .
    En liten tanke från en person !! Som tror på SAAB !!!

    #135816
    le20 thomas
    Deltagare
    Gert Ingemar wrote:
    Nej låt marknaden avgöra om SAAB skall finnas kvar. Om inte, kommer det säkert ny företag
    som fyller i tomrummet efter dom.

    Inte för att vara elak men Marknadens giriga aktörer i tex aktiemarknaden är orsaken till att större delen av värden nu sitter i skiten.

    #135818
    phermansson
    Deltagare

    Äntligen någon som tänker lite mer som jag, tack Martin! Att det förekommer flyttande av pengar genom tex internfakturering är jag övertygad om, särskilt som jag minns att en bekant som arbetat i både Rüsselsheim och Trollhättan har nämnt något om det.
    Minns tyvärr inte exakt hur han sa men det handlade iaf om att Opel tjänade på affärerna…

    Får också hålla med om att det var tråkigt med kvällens negativa ton på TV’n, sambon stängde av ljudet här i 22-sändningen. Blev lite förvånad också, i morgonsändningen var det betydligt positivare tongångar? Men TV4 har ju en förmåga att dra fram det negativa…
    Vi får skicka mail till dem igen, de fick ju kritik när de var alltför negativa om finanskrisen.

    Fem miljarder i statskassan? Ja var det inte två månader sedan staten lovade typ 18 miljarder för att stötta bilindustrin? Har de höjt sin lön igen eller vad hände med de pengarna?

    #135824
    Per-Erik
    Deltagare

    jag å garagekompisen christer diskuterade idag hur det skulle varit om volvo var i exakt samma situation… skulle regeringen stått lika handfallen och passiv då? ibland känns det ju som att saab behandlas lite som ”den oönskade släktingen från landet”, medans volvo ju är ”det svenska bilmärket”… eller har jag fel? saab har ju faktiskt alltid stått för innovation och framtids tänk, hur vore det om detta skulle ta och få stå i rampljuset igen, fram för små, ekonomiska, miljövänliga folkbilar… hur vore det med en retro 92:a, med el-hybrid drift?

    #135825
    larzzon
    Deltagare

    Jag är en saab entusiast uti fingerspetsarna och jag gillar verkligen mina saabar. Vad jag inte förstår är att svensson i allmänhet tycker du din idiot hur kan du åka saab de har ju bara dåliga växellådor och krånglar hela tiden, var kommer denna svarta bild ifrån. Vad har saab gjort för att få smutskastas från tillockmed regeringshåll? Jag är överygad om att om volvo varit i samma sits så hade maud och regeringen mer än gärna ställt upp. Eller om vi tar en annan bransch varför ska bankerna ha höga chefs bonusar när det går bra och så fort det går dåligt så skriker man på staten.

    Men…jag tycker i princip att staten gör rätt som inte stöttar GM för de där pengarna saab skulle haft som stöd lär ju Gm ta direkt så är saab i en ännu sämre sits och vi skattebetalare ännu fattigare. Jag tror och hoppas att Maud är smartare än så, jag tror hon är lite kall och väntar lite för hon har aldrig sagt att de aldrig kommer hjälpa saab. Vad de har sagt är de inte tänker ge några miljarder till GM. Det tycker jag är positivt.

    Nej lyckas GM kan hitta en ny ägare till saab och bryta loss saab från GM så ser jag det bara positivt. Har personligen aldrig gillat GM egentligen men det hör ju inte hit.

    Om jag får bestämma så vill jag ha tillbaka den egensinniga känslan när man sätter sig i en saab bil som finns i ex og900 och ändre bilar. Lite roliga tekniska lösningar härockdär+rolig väghållning.

    Jag tror saab ska nicha in sig på hybrid/elbilar och bygga vanliga bilar på miljöbilar och då menar jag inte E85 bilar. Varför inte bygga en snabb el-sportbil?

    Jag tror på saab och går de i graven kommer de inte ändra mitt bilägande för det, jag har saab för att jag vill och det ska ingen få ta ifrån mig….

    #135841
    emul
    Moderator

    Något man kan roa sig med om man har tid över är att läsa på Newsmill (som f.ö. alltid är intressant, debattsida om allt möjligt) där bla Gillbrand skrivit!

    Gillbrandts debattinlägg
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/18/gillbrand-alias-turbo-pelle-om-hur-trollhattans-flaggskepp-ska-atererovra-varlden

    Mattias Goldman, gröna bilister
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/18/saab-har-inte-en-chans-pa-miljobilsmarknaden (en man jag inte har särskilt mkt till övers för med ofta sorgligt argumenterande utan fasta punkter, trots att jag önskar att vi var mkt längre fram i miljöbilstekniken..)

    Pål, en designer, ”om Saab och Volvo” fast det står bara en enda passus till Volvo (på tal om obefintliga designförändringar…? :grin:)
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/18/saab-ar-trakigt

    #135864
    b-motor
    Deltagare

    Rösta Ja på att köpa ny Saab på aftonbladet!

    Visa att vi tror på Saab. Alltid bra med positiva rubriker!

    Mvh

    #135865
    stefan w
    Deltagare

    Man ska nog ha med i beräkningen att media också ser stort nyhetsvärde i att skapa misstroende mot regeringen, som alltid oavsett vilka som sitter. För media är saabkrisen bara ett sådant verktyg, precis som vilken ubåtskris som helst.

    Martin wrote:
    [size:14pt]Den sista riktiga Saaben är inte tillverkad ännu![/size]

    Jag resonerar så här, Saab har alltid gjort det ingen trodde. Se Erik Carlsson, stor förare, liten bil, inte ens 100 hästar. Körde skiten ur många motorstarkare konkurrenter. Saab tvingade ur en liten stackars tidig -60tals V4 konstruktion tredubbla motoreffekten mot alla odds. LeMans äventyret, Talladega…. listan är lång.

    Det är nog nu Saab ska göra det omöjliga ännu en gång, genom att resa sig ur askan.. Vi måste våga tro på Saab, köpa Saab, den största makten i detta har vi konsumenter.
    Det vore väl själva fan om en liten biltillverkare som har trotsat alla odds så många gånger bara skulle lägga sig ner och dö nu.
    Jag har åkt hem från BB i en saab, vuxit upp i en saab, alltid ägt minst en saab.
    Sålänge det finns en saab att köpa när jag ska handla bil så köper jag en saab.
    Jag är precis lika tjurskallig som folket som gjorde det omöjliga när det begav sig, jag ska köra mina saabar blängandes genom vindrutan och visa ”kolla, här kommer jag och min SAAB” :racesmile:

    #135868
    fredrik
    Deltagare

    Läste en bra ledare i DN idag! Står tydligt varför regeringen inte vill stödja Saab!

    Måste säga att jag förstår dem.

    Vad gällande stöd till Volvo??? De säljer 4-5gånger så många bilar & deras öde kommer nog på tapeten snart om de inte lyckas vända sin neråt trend.

    Hjärtat säger en sak & huvudet ett annat.

    Vi får se vad framtiden har att utvisa.

    /Fredrik

    #135870
    stefan w
    Deltagare

    Att sälja 4-5 gånger fler bilar och ändå ha en nedåtgående trend med krisen inom synhåll… är inte det tecken på att nåt är väldigt fel?

    Eller är det jag som har hjätrat i huvudet?

    #135871
    fredrik
    Deltagare

    Kollade just på rapport. Skönt att entusiasmen finns kvar i Thn!

    Svenska/Amerikanska biltillverkare är inte de ända i kris!

    Vad jag vet så säljer ingen tillverkare några mängder just nu! Kolla in Toyota som går med förlust för första gången på 40år!!

    /Fredrik

    #135891

    Ett desperat försök! (Ta det med en nypa salt)

    Funderar på att skriva över hus och mina små tillgångar på frugan och därefter lägga ett bud på Saab Automobil AB med hjälp av Investeringsbanken. Någon mer som ställer upp på att göra samma sak? Har vi inga tillgångar så förlorar vi inget vid en ev. konkurs.

    Sedan driver vi verksamheten vidare, Vi tubbar Pelle Gillebrant att börja jobba igen. Han är världsbäst på effektiva motorer. Sedan har vi ett stort gäng i Sverige som har synpunkter på hur en modern Saab ska se ut. Släpp in dem!

    Vad vi behöver i Sverige är en liten effektiv familjebil som kan konkurrera med de olika hybrider och liknande som nu dyker upp.

    Med hjälp av Saab Aeroplan (luftmotsånd), och våra duktiga högskolor samt de som agerar på elmarknaden här i landet borde vi i Sverige kunna framställa en bil för framtiden.

    Det går inte i en handvändning. Men vill regeringen inte ställa upp nu, så är racet snart kört!

    OK; detta är en tokig idé/dröm från mig, men mitt hjärta blöder ju för Saab.
    Har troget åkt Saab sedan min första 65:a inköpt 1966.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 79 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng