Regeringens flathet kring Saab
- Detta ämne har 78 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-21 17:59 av Martin.
-
FörfattareInlägg
-
februari 13, 2009 at 12:52 #135391Anders wrote:Huruvida Saab går med förlust, när GM gick in skulle det resultera i fler nya modeller och därígenom ökad försäljning. Det enda dom fått ur sig de senaste 10 åren är 9-3:a sedanen (konceptbilar, facelift och badge-engineeering räknar jag inte) och istället för att gå från 125 000 bilar och uppåt har man gått ner mot ca 100 000. Hur sannolikt är det då att resultatet förbättrats? Jag har inte dom exakta siffrorna, men bevisa gärna att jag har fel i sak istället för tusental.
Några siffror har jag inte men skulle gärna vilja ha. Till saken hör också att fabriken i Trollhättan är oerhört mycket effektivare idag än vad den var 1990, det ska vara en av de mest effektiva inom GM. Produktionen har effektiviserats och folk har fått gå i flera omgångar, så hur det står till med lönsamheten idag är i princip omöjligt att sia om.
sen ska man väl komma ihåg att även om GM beslutar sig att lägga biltillverkaren Saab i malpåse så innebär det knappast att det utplånas helt. Att de slutar tillverka bilar är en sak men jag tror säkert GM hittar på nåt användbart med det kunnande som finns och säkerligen blir det nån form av komponenttillverkning eller center för spetsteknik och forskning.
Stefan wrote:sen ska man väl komma ihåg att även om GM beslutar sig att lägga biltillverkaren Saab i malpåse så innebär det knappast att det utplånas helt. Att de slutar tillverka bilar är en sak men jag tror säkert GM hittar på nåt användbart med det kunnande som finns och säkerligen blir det nån form av komponenttillverkning eller center för spetsteknik och forskning.Jag är delvis med dig här som jag antytt innan.
Det är mer eller mindre omöjligt att förutspå när man inte har en susning om GM’s idéer. För det är väl ingen som tror att GM berättar allt, ens för deras regeringar när de lägger fram sina förslag?
Att lägga ner Saab kan innebära att endast varumärket försvinner men att teknikutveckling och även biltillverkning finns kvar i sverige. Fabriken är effektiv, en av europas effektivaste, och utvecklingsdelen har de stor nytta av när det gäller motorer och miljöbränslen… Frågan är om GM anser sig ha råd med att förlora kompetensen bara för att varumärket Saab försvinner.februari 13, 2009 at 14:32 #135405Jag tror inte det skulle vara lönsamt att behålla Trollhättan om det inte var för att tillverka bilar.
Det är nog det säkraste kortet för SAAB också. Att dom ligger mitt i centrum
februari 13, 2009 at 17:07 #135409Bl.a ligger nya 9-5 i pipelinen, SUVar intresserar mig inte alls. Att det är svenska industrijobb vi dessutom talar om i detta fall (liksom Volvo) verkar en del inte ha i tanken. Givetvis ska man ta i beaktande GM´s plan, men det finns en plan från GM som regeringen inte tycks bry sig om. För en tid sedan var en delegation över till USA för överläggningar med GM och Ford, väl tillbaka i Sverige sa en representat för delegationen att överläggningarna varit lyckade. Det handlar ju om att bevara jobben i Sverige. Och då är det inte bara jobben på Stallbacka Trollhättan (eller Hisingen Göteborg) det ska tas i åtanke, utan allt annat runt omkring. För varje arbetstillfälle i industrin kan man grovt räknat ta 3 arbetstillfällen i omkringliggande verksamheter.
februari 13, 2009 at 17:16 #135410“Gillar inte att du skriver Moderaterna då detta beslut gäller en hel grupp utav partier.
Talesmannen är Moderat men han talar för alla 4 partier!! “Fredrik, eftersom statsministerna är moderat så tycker jag det finns anledning att tolka hans uttalande som den allmänna partisynen hos moderaterna.. Sen råkar jag ha jobbat på Saab Automobile sen 1995, så man har sett en hel del..
Rodder76 wrote:Vad många verkar glömma är att det mig veterligen inte finns någon annan produkt som vänder sig till privatkonsumenter som kostar så mycket att utveckla. Nån miljard för att utveckla en ny bilmodell är inget konstigt. Då är det inte heller konstigt att tillverkarna kanske har svårt att få låna pengar av banker utan pengar att låna ut. Det kostar inte nån miljar att utveckla en mobiltelefon eller [insert any product for private use], och således är det inte så konstigt att det är just bilindustrin som sitter i kläm.Hmmm. Följande nio år gamla artikel motsäger dig på den punkten, ganska rejält:
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0007/17/ericsson.htmlBetänk sedan att en sån där 3g-telefon säljs för sådär 4000 kr styck, då tar det ett bra tag att hämta in de där miljarderna… VAD är 1 miljard i det läget, för att utveckla en bil som sedan säljs för 400000?
JAG VET, det är en fånig sifferexercis som inte alls tar hänsyn till tillverkade seriestorlekar och så vidare. Och det är det som är min poäng – det är meningslöst att prata om utvecklingskostnader i kronor – också för en bank. Banken vill veta saker i procent… förhållandet mellan investerad krona och möjlig avkastning är det viktiga, om dom sedan lånar ut 25 miljarder, 1 miljard eller 25000 kr – det är oviktigt.
Att GM ber om pengar från svenska staten tycker jag är direkt skrattretande från en amerikansk koncern som rendyrkar den fria konkurrensen, men i dåliga tider kryper de till korset. När GM inte klarade att gå med vinst i högkonjukturen så är ju risken uppenbar att de 5 miljarderna försvinner in i GMs maskineri, i ställer för att gå till SAAB i Sverige.
Enligt min mening har GM nonchalerat och misshandlat SAAB både teknologiskt och varumärkesmässigt i alla år. Varför blev det ingen efterföljare till storsäljaren 900 turbo kombicoupe (Älskad i USA, europa och här). Varför tog det flera år efter Volvo V50 innan SAAB 9-3 kombi dök upp. Kanske kan de dåliga tider kan vara början till något nytt. Tänk bara på vad SAAB åstadkomm på 60-70-80 talet, med små resurser både när det gäller bilmodeller och i rallyskogarna.
Personligen hoppas jag att någon smarting köper ut SAAB och låter dem stå på egna ben så de kommer tillbaka till sina rötter med sitt särpreg i design och teknisk innovation. Jag har alltid gillat SAAB och hoppas de får sin välförtjänta comeback. Som det är nu är de fångade i GMs excel-ark och hänvisade till kitcar-byggen.
Det är inte helt enkelt vad man ska tycka om att skattemedel ska rädda företag. Företagande ska ju vara självsanerande i den meningen att tillhandahåller man fel prudukter eller för den delen rätt produkter till fel pris kommer man att få lägga ner.
När det kommer till så stora företag som tex SAAB blir dock de samhällsekonomiska effekterna så stora att det, enligt mig, kan vara helt rätt att staten går in som tillfällig ägare eller med lån, ja kanske till och med stöd. Om man tror att det kommer kosta mindre skattemedel än vad friktionsarbetslösheten skulle kosta innan marknaden “värkt” fram nya jobb i nya brancher. Paralellerna är ju redan dragna till västsverige och varvsindustrin när det begav sig. Sen kostar ju arbetslöshet så mycket mer än bara kronor. Det kommer obönhörligen sociala problem i dess kölvatten.
Tyvärr tror jag GM har låtit SAAB gå dåligt då det tydligen är bra förlustavdrag i Sverige. Vidare har man hämtat know how och inovationer i Trollhättan som man inte “betalt” för (mina helt egna teorier). Jag hoppas och tror att Saab kommer leva vidare och jag kan leva med att detta sker genom någon sorts inblandning av staten.
Som andra här sagt, jag tror Saab har mycket att komma med och det skulle på något sätt kännas så bortksatat om det gick förlorat bara för att vi ska tillämpa en strikt marknadsekonomi.
Likafullt tycker jag att det är ironiskt när regeringar går stick i stäv med sina ideologier. Båda här och i USA.
Skönt att det är få av dessa regeringars ideal man delar 🙂För vad mina 2 cent är värda
/rödgrönliberalePer…Kanske GM inte ska något lån i alla fall
Återigen, hur mycket av det som står i media ska man tro på, jag tror snart inte ett dugg.
Sanningshalten och innehållet närmar sig Damtidningsnivå.På löpsedeln för en av de stora så ska dom få oss att köpa tidningen för att få veta hur man får Laila Bagges fasta rumpa.
Sen inbillar dom sig att man ska tro på det dom skriver om tex GM.. :hype:
februari 16, 2009 at 23:41 #135655“– Ett problem är att definiera vad Saab är så att man kunde bryta loss det, merparten av Saab-bilarna tillverkas i ett annat land än Sverige. Egentligen finns det inget Saab mer än varumärket och emblemet, säger Hans Rothenberg,
Moderat ledamot i riksdagens näringsutskott där man följer händelseutvecklingen.”Ovanstående från en artikel i Aftonbladet häromdagen, späder på mina farhågor att regeringen vet väldigt lite om Saabs situation.. Vet man inte ens att merparten av Saabbilarna görs i Trollhättan ? Oj, oj…
februari 17, 2009 at 02:53 #135656Om inte GM får lån och låter SAAB gå i konkurs kommer statens utgifter som betalas med våra skatte pengar att öka dramatiskt eftersom många blir arbetslösa. Inte bara på Saab utan även hos underleverantörer, konsulter, städfirmor i trollhättan osv. Det innebär ytterligare neddragning i skola och omsorg samt vi förstör för våra barns framtid av möjligt arbete inom fordonsindustrin.
Men för f_n, lägg ner hela västsverige och låt oss som arbetar beskattas superhårt för att betala alla stackars arbetslösa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.