Regeringens flathet kring Saab

Forum Övrigt Allmänt Regeringens flathet kring Saab

  • Detta ämne har 78 svar, 35 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-21 17:59 av .
Visar 4 inlägg - 76 till 79 (av 79 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #135982
    96GT
    Deltagare

    Galna… GM tycker snarare de är smarta. Såg Jan-Åke på tv för några år sedan och han tyckte det var helt ok med en redesign på 9-3an och 9-5an… och facit har vi ju… om jag inte missminner mig kommer han från GM träsket… och Jan-Åke har ju betalt för att låta optimistisk… Hoppas det löser sig. SAAB är ett coolt bilmärke….

    #135983
    Martin
    Deltagare

    JÅJ är sprungen från Saab och är nog rätt man för att bevara det Saabiska, sedan är det inte alldeles lätt att leda ett dotterbolag i GM-koncernen om. Balansgången mellan att bevara det Saabiska om man får kalla det så och pragmatik är d-t svår. Hur gärna man än vill är det ekonomiska realiteter och betongtänk som ofta bestämmer utfallet.

    #135993
    phermansson
    Deltagare

    Och så sitter svenska folket och ser TV4s 22-nyheter ikväll och får en helt annan bild en den som visats i övriga media under dagen. Rekonstruktioner misslyckas för det mesta, och den advokat som ska sköta det brukar inte lyckas. Saab har ju trots allt gjort en förlust på _hela_ tre miljarder.
    Att tänka sig att jämföra med tex Toyotas förväntade förlust på 32 miljarder gick väl inte. Att påtala att det handlar minst lika mycket om finanskrisen som de gamla modellerna gick inte heller.

    Blir så irriterad på TV4-nyheterna, varför ska man alltid svartmåla? Samma sak när finanskrisen var ett faktum. Den gången fick de kritik för att de var för negativa och bättrade sig något därefter, men nu är det samma sak igen. Man hade Saab som huvudnyhet i kväll och pratade med diverse människor. Det jag skrev ovan lyftes fram, det som citeras från Västnytt här ovan nämndes överhuvudtaget inte.
    😡

    Men dagens lågvattenmärke var ändå panelmedlemmen i nyhetsmorgon. På frågan om han skulle sörja Saab om det försvann svarade han något i stil med följande:
    ”Ja jo jag skulle sakna de där Saabarna som puttrade och som störde radion när de körde förbi.”
    Och den människan sitter som en sorts proffstyckare i nationell TV…

    #136039
    Martin
    Deltagare

    Saxat ur GT: http://www.gt.se/nyheter/1.1474259/karl-henrik-sax-var-for-saab

    Karl Henrik Sax: Vår för Saab?

    Inga statliga pengar till Saab, så länge framtiden är osäker! Upprepar Maud Olofsson envist. Men tänk nu om Saab faktiskt tar fram en utvecklingsplan, som trovärdigt visar att bilfabriken kan gå med vinst.

    55 procent tycker att i så fall bör regeringen ställa upp med lånegarantier. 29 procent säger fortfarande nej.

    Västsvenska handelskammaren vände i går på frågan om statens engagemang i Saab. I en snabbenkät intervjuades 1000 svenskar, över hela landet. Det märkliga är att nästan var tredje fortfarande svarade nej. Fast alla borde applådera en sådan utgång på dramat i Trollhättan. Statens uppgift är ju att kratta vägen för ett konkurrenskraftigt näringsliv. Ifall företaget har chans att komma på fötter så bör staten stödja och hjälpa till. Till och med som delägare under en tid, om det behövs. Speciellt som staten kan få tillbaka insatsen med samhällsvinst.

    Men än så länge är det mest tyckande i debatten. Ibland grundat på rena gissningar. Därför att både allmänheten och politikerna hittills vet för litet. Därför är det bra med den rekonstruktion som nu ska göras. Den kommer att ge en grundlig genomgång av Saabs tillgångar och skulder. Och en analys av Saabs möjligheter att klara sig själv. Så långt har tjuriga Maud Olofsson mera rätt än Mona Sahlin och Anneli Hulthén (S) i Göteborg. De försöker hävda att allt ordnar sig, bara Saab får pengar för att överleva väntetiden. De önsketänker, men vet inte ännu.

    Saab är ingen tillverkare som kan stå på egna ben i dag. Det är en sammanvuxen del av GM. Men nu ska vi få en granskning av hur Saab kan kasta sig loss. Staten bör aldrig satsa skattepengar, innan prislappen är klar. Maud Olofssons taktik kan i själva verket visa sig vara både dubbelsmart och rätt. Hon pressar GM. I går lovade GM att stå för Saabs obetalda skulder till underleverantörer. Maud väntar säkert på ännu mera pengar.

    Men visst finns kritiker som har rätt. Som Tomas Eneroth (S) i riksdagen och Olle Ludvigsson, fackbas på Volvo, när de undrar varför regeringens utlovade fem miljarder till undsättningslån dröjer.

    Flera underleverantörer har sökt pengar och väntar otåligt. Och när kommer regeringen loss med sina tre miljarder till det nya forskningsbolaget för fordonsindustrin? Har pengarna månne fastnat i finansdepartementet, i en maktkamp med Anders Borg? Maud Olofsson har inte kunnat ge några bra svar ännu. Andra pratar bara mot bättre vetande.

    Som en rad västsvenska direktörer i styrelsen för Västsvenska handelskammaren.
    ”Regeringen har valt att inte ställa upp med garantier som europeiska investeringsbanken kräver. Därmed står Saab i dag utan finansiering”, dundrar de i en debattartikel. Precis tvärt emot vad näringsministern hela tiden lovat! Hon säger ja till garantier, men först sedan Saabs ägare plockat fram sitt bidrag, som reglerna kräver.

    Kanske slutar rekonstruktionen ändå med att Saab inte har någon framtid. Men då har man i alla fall försökt hitta en lösning. Utan att rusa i väg och förlora skattepengar på något som till sist visade sig vara omöjligt att rädda.

Visar 4 inlägg - 76 till 79 (av 79 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng