Renovera turbomotor. 2.1 block?

Forum Modellspecifika forum OG900 Renovera turbomotor. 2.1 block?

  • Detta ämne har 24 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-30 00:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25732
    reino
    Deltagare

    Har en tanke att försöka få tag på en billig motor till bruksbilen och renovera den ordentligt. Har dock lite funderingar på om man skulle kunnat renovera en 2.1 motor och överladda den istället. 😛

    Vet att man måste kompsänka eller köra stricktly glt, och min tanke var då att kompsänka. Hur gör man det på bästa sätt? Tjockare topppackning eller andra kolvar?

    En annan fråga ang 2.1 insug och topp på 2.0 blocket; kan man byta det utan att trimma nåt nämvärt eller går bilen sämre då? Läste nåt i nån tråd att toppen skulle sänka kompet och grejer.

    #189091
    plankan
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Vet att man måste kompsänka eller köra stricktly glt, och min tanke var då att kompsänka. Hur gör man det på bästa sätt? Tjockare topppackning eller andra kolvar?

    Finns inga kolvar till Turbomodifiering
    (För vettiga pengar alltså)
    En del har testat med sk nersvarvade ”brazilianska” wv kolvar,vilket tyvärr inte håller så vidare bra i längden 🙄
    Hade detta varit ”enkelt eller överkommligt” –
    så hade många gjord den modifiering på OG 900 genom åren……..

    @ReinO wrote:

    En annan fråga ang 2.1 insug och topp på 2.0 blocket; kan man byta det utan att trimma nåt nämvärt eller går bilen sämre då? Läste nåt i nån tråd att toppen skulle sänka kompet och grejer.

    Det fungerar alldeles utmärkt.
    På 2.1 toppen är det större ventiler på insuget så motorn får mycket bättre luftflöde.

    #189097
    reino
    Deltagare

    Så 2.1 turbo är bara att köra grundladd om man vill komma undan till vettigt pris. Då vet jag.

    Om man nu slänger på en 2.1/2.3 topp, då lär man köpa 2.1ans sotningssats då? Topppackningen lär väl vara samma va?

    #189108
    9k94
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Så 2.1 turbo är bara att köra grundladd om man vill komma undan till vettigt pris. Då vet jag.

    Om man nu slänger på en 2.1/2.3 topp, då lär man köpa 2.1ans sotningssats då? Topppackningen lär väl vara samma va?

    Det säger ju sig självt. Har du en komplett 2.1l motor så har du ju redan 2.1l toppen och då är det topplockspackningen till en 2.1l som gäller. 😉

    Mvh Turbo4

    #189109
    reino
    Deltagare

    @Turbo4 wrote:

    @ReinO wrote:

    Så 2.1 turbo är bara att köra grundladd om man vill komma undan till vettigt pris. Då vet jag.

    Om man nu slänger på en 2.1/2.3 topp, då lär man köpa 2.1ans sotningssats då? Topppackningen lär väl vara samma va?

    Det säger ju sig självt. Har du en komplett 2.1l motor så har du ju redan 2.1l toppen och då är det topplockspackningen till en 2.1l som gäller. 😉

    Mvh Turbo4

    Aldrig sagt att jag har en komplett 2.1. 😉 Bara funderat på att inhandla en motor att renovera, och undrade om man kunde använda en 2.1 och kompsänka den för överladdning. Blir väl snarare en 2.0 med 2.1/2.3 topp istället, och eftersom 2.1 har större borr än 2.0 så funderade jag lite om packningen skiljer nåt, och isåfall vilken man ska ha.

    #189110
    plankan
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Om man nu slänger på en 2.1/2.3 topp, då lär man köpa 2.1ans sotningssats då? Topppackningen lär väl vara samma va?

    Nej det är den inte…….

    Det blir att köpa sotningssats för B202 och så en sepr. insugningspackning för B212

    #189111
    M.Broberg
    Deltagare

    JE gör custom kolvar på dina mått om du beställer fler än 10.

    Det e inte gratis men det funkar 😉

    Räknar du ut vilka mått kolven ska ha så är det ju möjligt att söka igenom befintliga register för att ev hitta vad som passar.

    poängen är la att og900 inte direkt behöver det extra vridet.. du skjuter ändå lådan i småbitar utan massa portning av toppen o ökning av slagvolymen när du kör turbo.Motorn är inte det som är den svaga länken.

    #189126
    reino
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @ReinO wrote:

    Om man nu slänger på en 2.1/2.3 topp, då lär man köpa 2.1ans sotningssats då? Topppackningen lär väl vara samma va?

    Nej det är den inte…….

    Det blir att köpa sotningssats för B202 och så en sepr. insugningspackning för B212

    Tack så mycket! 😀

    @M.broberg wrote:

    poängen är la att og900 inte direkt behöver det extra vridet.. du skjuter ändå lådan i småbitar utan massa portning av toppen o ökning av slagvolymen när du kör turbo.Motorn är inte det som är den svaga länken.

    Det är förstås väldigt sant. 🙄

    #189404
    saabaero
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    En annan fråga ang 2.1 insug och topp på 2.0 blocket; kan man byta det utan att trimma nåt nämvärt eller går bilen sämre då? Läste nåt i nån tråd att toppen skulle sänka kompet och grejer.

    Ja det finns lite teorier om att det blir så och det finns säkert någon som vet men jag har inte hittat den infon.
    Kanske vore idé att rota lite djupare i detta.
    Om inte infon finns i någon VHB så får man väl mäta förbränningsrummets storlek på de båda topparna.

    #189499
    saab putte
    Deltagare

    2,3 korttopp ger ialla fall lite högre komp än en 2,3 långtopp. Skillnaden är inte så mycket.
    Jag har min motor vid en renoverare och via ett väldans fint program på datorn skrev han bara i uppmätt volym från kolvtopp och volym i förbränningsrum samt tjocklek på toppackningen. Då fick han ut direkt vilket komptal det hamna på.

    2,3 långtoppen den var planad 0,1mm. eller den var då iallafall 0,1 lägre än specen på ett nytt topplock.
    2,3 korttoppen var orörd.

    Komressionstalet varierade mellan 8,8-9,1. sen kan man laborera lite med olika tjockleker på toppackningen, vi gjorde mätningarna efter en standardpackning.
    Orginal i typ B202. är det 9,0 i komressionstal. Men enligt han, tiondelsskillnader var inget att bråka om.
    Sen en modernt byggd motor har väl högre komp,även på turbomotorer,vad jag fattat. Med en bra motorstyrning tex t5.5 trollar man ju bort spikningar och på så vis kan köra högre kompression och då även få en mycket trevligare karaktär på motorn. Istället för att kompsänka som fasen och sen få en så omodern tråkig karaktär.
    Man får ju sugisdelen av motorn lite vassare med högre komp,kan ju va lite trevligt.
    Ungefär detta svar fick jag av han som bygger motorn.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #189503
    M.Broberg
    Deltagare

    Största skillanden mellan topparna ligger i flödet.. från 900aero.com

    B202 symmetric ports (old generation, with oil feed pipes)
    Flow intake: 153* CFM
    Flow exhaust: 160* CFM

    B202 symmetric ports (new generation, no oil feed pipes)
    Flow intake: 182* CFM
    Flow exhaust: 165* CFM

    B212 & B234 ”longhead”
    Flow intake: 192* CFM
    Flow exhaust: 170* CFM

    B204/B234 (T5) ”shorthead”
    Flow intake: 228* CFM
    Flow exhaust: 17x* CFM

    Med tanke på flödesskillnaden + då skillnaden i kammarna (-84 kammen är ju tokslö) så är 1984 års 175 hk Jävligt imponerande kontra modernare motorerna.

    #189408
    plankan
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    Med tanke på flödesskillnaden + då skillnaden i kammarna (-84 kammen är ju tokslö) så är 1984 års 175 hk Jävligt imponerande kontra modernare motorerna.

    Enbart 84’ans –
    vill då gärna minnas att det var både 84 o 85 årsmodell 😕

    #189409
    M.Broberg
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @M.broberg wrote:

    Med tanke på flödesskillnaden + då skillnaden i kammarna (-84 kammen är ju tokslö) så är 1984 års 175 hk Jävligt imponerande kontra modernare motorerna.

    Enbart 84’ans –
    vill då gärna minnas att det var både 84 o 85 årsmodell 😕

    Skrev aldrig enbart, skrev bara -84 kammen. ville snarare fokusera på 1 årsmodell än att blanda omkring.

    eftersom topp, block osv är annorlunda i 84an känns det dumt att sitta o speca årsmodeller på just kammen.

    #189410
    plankan
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @plankan wrote:

    @M.broberg wrote:

    Med tanke på flödesskillnaden + då skillnaden i kammarna (-84 kammen är ju tokslö) så är 1984 års 175 hk Jävligt imponerande kontra modernare motorerna.

    Enbart 84’ans –
    vill då gärna minnas att det var både 84 o 85 årsmodell 😕

    Skrev aldrig enbart, skrev bara -84 kammen. ville snarare fokusera på 1 årsmodell än att blanda omkring.

    eftersom topp, block osv är annorlunda i 84an känns det dumt att sitta o speca årsmodeller på just kammen.

    Oki men när man skriver ”” innan årsmodell tolkas det som t o m
    därför jag undrade……

    (Sorry för OT)

    #189374
    reino
    Deltagare

    Tack för alla bra och berikande svar. :mrgreen:

    Blir nog att leta upp en hyfsad 2.1 topp på skroten, så kan man renovera lyftarna och kanske se om den behöver portas lite. Nuvarande toppen tickar lite i ventilerna, så man kan ju lika gärna satsa på en roligare topp när man ändå håller på. 😉

    Med IC, APC och ett Speedparts steg 1 så blir det nog bra. 😀

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng