Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Renovering till originalskick – eller inte
- Detta ämne har 17 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2011-02-10 22:18 av .
- FörfattareInlägg
- 14 juni, 2009 kl. 17:29 #20286
ingvar k
DeltagareJag tror att detta ämne har varit uppe tidigare men kan inte hitta just den tråden.
Bakgrund:Sedan många år tillbaka är jag ägare till en SAAB 93F,som jag tänker påbörja renovering av, kanske till hösten. Tanken är att använda bilen som bruksbil sommartid. Naturligtvis är 93-an behäftad med en hel del rostskador, bl a golvet. Av den anledningen köpte jag en V4, 96-72 av den lokale bilskrotaren för att kunna ta ev användbara plåtdelar från, V4-an har ju dessutom skivbromsar fram och rullbälten fram, de ser bra ut, bilen har inte varit krockad.
Nu till frågorna som har med ”originalrenovering” att göra.
Om man nu gör avsteg från bilens originalskick, var skall/bör man dra gränsen? Räknas trafiksäkerhetshöjande åtgärder som acceptabla? Och då menar jag inte Bilprovningens ev synpunkter.1) Är det tex acceptabelt att byta ut std trumbromsar fram mot V4-ans skivbromsar?
2) Är det acceptabelt att installera rullbälten fram? Säkerhetsbälten bak om möjligt?
3) Byte till V4-ans ryggstöd med nackstöd?Tacksam för synpunkter till ovanstående.
Nu till mera praktiska renoveringsfrågor
1) Vid byte till skivbromsar fram utan servo, med bibehållen 93-ans huvudcylinder, blir bromsen mycket tungtrampad? Någon med praktisk erfarenhet? Synpunkter? (Om jag minns rätt så skiljer gängorna på bromsrörens nipplar)2) Jag funderar på att ta hela golvet från V4-an(ev måste viss ”kantrost” åtgärdas) med tillhörande fästen för s-bälten och svetsa till 93-an. Är detta genomförbart, passar V4-ans golv utan större modifieringar?
Jag har inte tillgång till riktbänk, (blir nog ”uppochner” som gäller), finns risk att karossen skevar sig?Kan tilläggas att jag fortfarande befinner mig på nybörjarstadiet när det gäller svetsning i tunnplåt, men övning ger ju som bekant färdighet.
14 juni, 2009 kl. 21:43 #141509Lollo
DeltagareHej.
Nu ska vi se, bromsar och bälten är ju mer accetabelt än stolarna, syns ju direkt om de är ”fel” stolar i.Stämmer med gängorna på rören de är olika, du måste även byta drivaxlar till 65:års modell om du inte byter ut lådan mot en med stålknutar.
Har skivor på min rallyreplika och det funkar kanon.
Det andra får ngn annan svara på.
15 juni, 2009 kl. 08:16 #141515William
DeltagareHåller med om stolarna, men förstår syftet.
ska mycket kaross ersättas tror jag det är bra med lite tillfälliga stag som håller ihop bilen.
29 juni, 2009 kl. 08:03 #142129ingvar k
DeltagarePga problem med den trådlösa internetuppkopplingen har jag inte kunnat återkomma tidigare. Vill tacka för tips och synpunkter. Jo, jag tänkte nog staga upp bilen ordentligt innan svetsning påbörjas, men en liten fråga, visst passar V4-ans golv till en 93a utan några egentliga modifieringar?
29 juni, 2009 kl. 11:03 #142132aussielars
DeltagareMin 67:a har skivor fram utan servo. Tyvärr har jag bara kört bilen 10 meter. Men den stannade väldigt vackert när jag trampade på broms pedalen. 🙂
29 juni, 2009 kl. 12:46 #142134benny
DeltagareHar V4 skivor fram på min 63:a.
Fungerar ypperligt med org huvudcylinder, inte alls tungbromsat.
Verkligen värt jobbet
29 juni, 2009 kl. 13:29 #142135lars2t
DeltagareHej, se bara till vid renovering av huvudbromscylindern att packningarna i huvudbromscylindern har det returhål som krävs för att släppa tillbaka bromsvätskan efter bromsning. Annars så kommer du inte att komma många meter….. (vid användning av skivbromsar och enkrets huvudbromscylinder.)
29 juni, 2009 kl. 13:39 #142137stefan w
DeltagareMitt svar på rubrikfrågan är att man får renovera som man själv vill, men försök isåfall om möjligt att se till att det går att återställa till originalutförande om man skulle ångra sig.
29 juni, 2009 kl. 14:39 #142138hth
DeltagareMan gör väl som man vill, fast jag skulle nog tycka rent generellt så litet förändringar som möjligt. En gammal bil bör få vara en gammal bil.
Personligen skulle jag dra öronen åt mig om man satt i fel stolar i en TT-Saab. Rent säkerhetshöjande saker som bälte kan väl gå an och möjligen modernare bromsar som ändå inte syns, men originalbromsarna funkade förr, så varför inte nu?
Jag tycker den annorlunda körupplevelsen är en del av charmen med det hela.
29 juni, 2009 kl. 15:04 #142139enor
DeltagareHåller med, stolarna känns som ett stort no-no! När jag ser en tvåtaktare med v4-stolar tycker jag bara det ser respektlöst ut, som om ägaren vore grymt oseriös i sitt saabintresse… Bättre i så fall att snoka upp ett par tidsenliga rallystolar med nackstöd, eller varför inte några lösa 60-tals tillbehörsnackstöd.
Som parentes – om man skulle krocka med en 93:a, i dagens läge, så är nog whiplash ett av de mindre problemen i sammanhanget…
29 juni, 2009 kl. 15:18 #142140mark w
DeltagareJag svarar utefter egna åsikter och erfarenheter.
1. Amazon 121 fick skivor fram 1965. -66 fick den bromsreduceringsventiler som minskar trycket till bakhjulen då de innan dess fick för mycket tryck och bakhjulen låste sig före framhjulen. Det hade jag mycket kul med på vintern då Amazonen gick att ställa upp på ett vackert sätt även vid inbromsning. Ni som byggt om Saabar, är det något ni har märkt av?
Kommer Ingvar att behöva montera reduceringsventiler tror ni?
Amazon -65 saknade servobroms och var nog tungtrampad, speciellt med dagens mått mätt. Det är dock en vanesak. Jag tänkte inte på det till vardags. Saaben är en lättare bil och har därmed mindre massa att bromsa upp.2. Jag är väldigt förtjust i gammeldags spännbälten. De kan man dra åt så man sitter FAST när man kör aktivt. Det är min åsikt att de passar in bättre i en gammal bil rent stilmässigt. Men huvudsaken att man använder dem. Så montera dem du trivs bäst med.
3. V4 ans ryggstöd går ju att ta bort när man inte vill visa upp dem.
Personlig åsikt när det kommer till ombyggnationer:
Håller med Stefan W till största del. Det är bra om det går att bygga tillbaka i framtiden. MEN! Det finns envist folk som ger sig på riktigt dåliga bilar, bilar som annars bara skulle pressas. Saab 93 är underbar i såväl ombyggd- som strikt original form. Din bil måste ut på vägen igen och glädja oss andra. Är den väldigt dålig så gör du vad du måste för att blåsa liv i den igen.
Glada tillrop härifrån!29 juni, 2009 kl. 21:26 #142153fredrik
DeltagareMark!
När saab V4 fick skivbromsar så slutade man använda bromsreduceringsventiler bak.
Men man satte dit mindre hjulcylindrar istället.
/Fredrik
29 juni, 2009 kl. 22:01 #142156sten-arvid larsson
DeltagareJa; åsikterna går isär när det gäller renovering/ombyggnad av gamla bilar.
Somliga vill ha dem i absolut originalskick och transporterar dem på släp till diverse träffar. Varenda skruv ska vara original!
Andra vill bygga om totalt för att skapa en ”busbil/utställningsbil”. Då med en del förändringar även på det yttre.
Så har vi då den kategori som jag tillhör. Jag ville ha en 93:a som såg ut som en 93:a på utsidan (Sonettfälgarna undantagna). Men under huven, i kupén och kring bromssystem blev det annorlunda! Den skulle bli mer körbar, säkrare och väcka viss uppmärksamhet.
Den går nu i Holland, och det var många om budet…..
Jag tycker att det är upp till var och en att agerar på det sätt som vederbörande menar är intressant, roligt och inspirerande att göra utifrån sina egna kunskaper.
Huvudsaken är ju att vi håller vår hobby vid liv och tar hand om gamla bilar 🙂
Projekt Miss Piggy: http://www.perstorp.seths.se/bil/piggy
30 juni, 2009 kl. 09:15 #142170ingvar k
DeltagareDet lutar nog åt Sten-Arvids lösningar,en rolig, körbar bil. Men, bytte du till mindre hjulcylindrar bak?
30 juni, 2009 kl. 10:17 #142175sten-arvid larsson
DeltagareV4:ans cylindrar och en reduceringsventil.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.