Röd APC. Vilken passar?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Röd APC. Vilken passar?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Röd APC. Vilken passar?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 9, 2014 at 11:46 #198808

      Jag har en 204 hk box röd, undrar om man kan prova den i en 900:a

      //MH

        september 9, 2014 at 13:30 #176349

        Turbocab:
        Jag har sånna spridare på g samt bränslechipp från sp samt en annan apc, ev modda den. Ska kika på det sen 🙂 har monterat 9000ic nu iaf 🙂

          september 10, 2014 at 09:58 #198842

          @Nylén wrote:

          Turbocab:
          Jag har sånna spridare på g samt bränslechipp från sp samt en annan apc, ev modda den. Ska kika på det sen 🙂 har monterat 9000ic nu iaf 🙂

          Du är på rätt väg! Rätta mig om jag har fel, men jag tror att bränslechippet är ganska onödigt om du ska köra på etanol. Chippet gör nog inte så mycket mer än fetar på full-last för att kyla och det behövs väl inte med etanolen?

            september 10, 2014 at 11:58 #198844

            Jadu, det vet jag faktiskt inte.. :p i första hand är det vanligt trim som gäller, sen så ska jag pröva etanol 🙂 får forska i detta mer då 🙂

              september 10, 2014 at 12:06 #198845

              Alltså jag tror inte det går så bra att montera Röda spridare utan anpassat chip. Då menar jag inte bränslechip från Speedparts som bara fetar på lite, utan ett som tar hänsyn till röda spridarnas högre flöde. På en bil med Lambda sond så kommer ju bilen system ta hand om en del av regleringen, men jag tror inte den klarar att justera så mkt. Hade en diskussion om detta tidigare på nåt forum och jag tror siffran 15-20 % reglering av flödet var möjligt via boxen, men röda skall väl ge ca 30% mer och då blir det inte bra. På en bil utan Lambda så blir det ju ännu värre, den reglerar ju inte alls efter vad som kommer ut i förbränningen och det kommer gå 30% för fett ca. Kör man på E85 så är det precis detta man vill och det funkar mkt bra, finns mkt exempel på detta!

              Så antingen röda spridare, anpassat chip för dessa, och BF98. Tidigare i alla fall gick det få tag på LH/BOsch chip för röda spridare, men till Lucas (1990-1993) så fanns det väl aldrig nån lösning om jag förstått rätt.

              Eller montera röda spridare, vassare tändning och bränsle E85! Detta har jag kört på och herrejösses vad det går. Vi är flera på 900klubben som kört med detta och det lirar kanon.

              Mkt nöje!

                september 10, 2014 at 17:47 #198854

                @Turbocab wrote:

                Eller montera röda spridare, vassare tändning och bränsle E85! Detta har jag kört på och herrejösses vad det går. Vi är flera på 900klubben som kört med detta och det lirar kanon. !

                Körde den setupen i min förra 900s (alltså Lucas-insprut). Det blev en markant skillnad jämfört med att köra på bensin, den blev riktigt stygg 😆
                Hade ett speedparts bränslechip och IC från en 9000, körde på bensin till macken och bilen gick väldigt fett och CE-lampan började lysa men efter en fulltank e85 så gick den perfekt sen!
                Helt klart ett godkänt bustrim! 😉

                  september 10, 2014 at 21:07 #198859

                  Ja, asså spridarna ska ej på nu, utan skaffar dom nu bara så jag har 🙂
                  I första hand blir det ‘vanliga trimmet’ lödd apc, bränslechipp, 3″ från turbon samt 9000ic. Blir jag nöjd med effekten då så får de vara så 🙂 bilen har gått 32k mil men är väl underhållen så vill inte trimma ihjäl den heller :p

                  Men blev sugen på denna etanol setup nu :p tyckte jag läste att man skulke ha 3bars btr oxå till detta, är det så lr klarar den originala detta?

                    september 10, 2014 at 22:58 #198860

                    @Nylén wrote:

                    Men blev sugen på denna etanol setup nu :p tyckte jag läste att man skulke ha 3bars btr oxå till detta, är det så lr klarar den originala detta?

                    beror på vad du ska ladda.

                    på min blev lambda o-bra över 1.1 bar med 3 bars BTR

                    men runt 0,9 på 2.5 bar

                    men den blir ju snålare i hela registret med 2.5 vilket gör att den blir just snålare.

                    för övrigt laddade jag 1.7 bar med h-vetiskt dåligt lambdavärde.

                    men det klarade sig tydligen. tändnignen är rätt snäll om du börjar ladda mer. men jag rekomenderar det inte. vridet blir låd-knäckande.

                      september 11, 2014 at 04:48 #198861

                      Får se vad jag hamnar på efter moddning. blir nog inge mer än 1 bar tror jag då jag inte vill rasera motor o låda :p

                      Men som sagt, detta blir i ett senare skifte om jag inte blir nöjd 🙂

                      Tänkte på den setupen som jag ska köra med nu, lödd apc, bränslechipp mm ska jag köra med samma tändning? 16 grader +-0,5?
                      Och måste jag justera tryckvakten nått? minns inte vad den reglerar vid för tryck.

                      Köpte mig en original box från saabparts till min bil som jag tänkte löda om, eller skicka till SP. Blir resultatet bra att skicka den till dom? eller brukar man få finjustera själv?

                        september 11, 2014 at 12:14 #198865

                        @Nylén wrote:

                        Men blev sugen på denna etanol setup nu :p tyckte jag läste att man skulke ha 3bars btr oxå till detta, är det så lr klarar den originala detta?

                        Original sitter 3 bar btr på din bil.

                          september 11, 2014 at 15:08 #198515

                          Lucassystemen hade bara en typ av BTR, 3.0 bar, helt korrekt.

                            september 11, 2014 at 18:52 #198875

                            Jag tror att bilen som tråden handlar om är en Aero -87. Det är i alla fall det som står i första inlägget 😉 🙂

                              september 11, 2014 at 19:03 #198877

                              Tror vi bytte bil i mitten xD haha.. Okej, borde väl stå på btr’n va?

                                september 11, 2014 at 21:03 #198879

                                Nu tog de fart… 🙂
                                Här kommer en ny fråga: box med nr4393971 som ska enligt tabell sitta i en 91:a och ska ge 185 hk, passar den rakt av på nu i mitt fall en aero-87?? Och samma fråga angående box med nr 8664814 som ska sitta i MY 90-93… Passar den rakt i? Eller uppkommer det problem med olika tändsystem, kat?

                                /Henrik

                                  september 12, 2014 at 07:13 #198883

                                  @Henrik84 wrote:

                                  Nu tog de fart… 🙂
                                  Här kommer en ny fråga: box med nr4393971 som ska enligt tabell sitta i en 91:a och ska ge 185 hk, passar den rakt av på nu i mitt fall en aero-87?? Och samma fråga angående box med nr 8664814 som ska sitta i MY 90-93… Passar den rakt i? Eller uppkommer det problem med olika tändsystem, kat?

                                  /Henrik

                                  APC-systemet är väl helt fristående från både tändsystemet och bränslesystemet på en og900 så det bör gå ju gå att ta boxen från en annan bil.
                                  Någon annan får gärna bekräfta det.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.