Röd APC. Vilken passar?

Forum Modellspecifika forum OG900 Röd APC. Vilken passar?

Detta ämne innehåller 30 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-09-12 10:33.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26491

    henrik84
    Deltagare

    Hejsan!

    Som rubriken lyder är jag lite fundersam på detta med den röda APC-boxen. Har en OG900 T16 Aero-87 som jag skulle vilja ha en röd box till men jag blir lite osäker på vilken av dessa röda som passar till min eller kan man slänga på vilken som helst av dom och det funkar? Sen kanske man inte får någon högre effekt av vissa av boxarna…?
    Har kollat runt lite på nätet och funnit listor och nummer på boxar men är ändock osäker på vilken som skulle göra sig bäst på min Saab.

    Har någon svar på dessa livsviktiga frågor så mottages dom gärna! :smile

    Med vänlig hälsning:Henrik

    #198420

    Mr_SunBear
    Deltagare

    http://900aero.com under tech / apc modifying finns en lista över boxar. Kan ju dock säga att röda boxar växer inte på träd direkt. En röd box behöver inte funka 100% på vilken bil som de kan behöva justeras. Det bästa är att modda en vanlig apc box till ”röd box specifikationer/värden”.

    Det sägs att röd box från 9000 tror det är 86-88 (utan DI) är lite vassare på en og900 men inget jag vet av egen erfarenhet. Finns att läsa om här o på andra sidor.

    //Björn
    http://www.garaget.org/Mr_SunBear

    #198424

    saabaero
    Deltagare

    @mr_sunbear wrote:

    Det sägs att röd box från 9000 tror det är 86-88 (utan DI) är lite vassare på en og900 men inget jag vet av egen erfarenhet. Finns att läsa om här o på andra sidor.

    Jag tror det är tvärt om, dvs en 900 175hk box är lite vassare än motsvarande 9000 box
    Detta beroende på att 9000 har lite gynnsammare luft/avgasvägar och därför ger samma effekt med lite lägre laddtryck.

    F.ö så har väl en 900 T16 -87 redan 175hk och det finns väl ingen APC som ger mer än 185hk så uppgraderingen ger inte speciellt mycket. Gissar att det blir knappt märkbart.
    Man ska dock inte underskatta blingfaktorn med ett rött hölje – det kan vara anledning nog att hitta en sån box :king

    Är det mer effekt som är målet är även mitt tips att modda en org box

    #198435

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Sedan är inte alla röda boxar 185 det finns röda med 175. Jag har en röd 185 box i min som fanns mellan 91-93 som kräver 98 oktan. Har bild på dem i fotoalbumet på garaget.

    //Björn
    http://www.garaget.org/Mr_SunBear

    #198437

    henrik84
    Deltagare

    Hej och tack för svaren!

    Jo det är nog mest blingfaktorn man är ute efter,inte effekten kanske…. :smile Och så såklart kul att originalgrejerna från saab!
    Ja precis, det finns ju både svart och röd med 175, vad är då skillnaden mellan dom? Är den röda till den första årsmodellen aero med kat kanske? Var det inte 160 hk i den original? Rätta mig om jag har fel… 😐
    Och skulle det funka lika bra och slänga på en röd 185 apc som fanns 91-93 på tex en 87:a som inte har kat? Det kanske inte har nån inverkan?

    /Henrik

    #198438

    saabaero
    Deltagare

    Röda 175hk är gjorda för 95oktan medan svarta 175hk vill ha 98oktan.
    95oktansboxarna ger lite nog lägre laddtryck (lägre vrid) men håller i trycket tillräckligt på höga varv för att ändå ge 175hk

    När de första katbilarna kom i slutet på 80-talet fanns det inte BF98.

    #198763

    nylen
    Deltagare

    Jag har en röd apc nr 137007001, ger 175hk men den verkar trött då den laddar max 07 i 2s sen ner till 0,5 :s
    Har beställt en röd apc från 9000 87-88 nu som ska tydligen ge mer, den heter 137007100 tror jah. I spec ska den ge 190hk

    #198764

    turbocab
    Deltagare

    Jag brukar alltid skriva i såna här trådar att man inte skall hänga upp sig för mkt på just boxens prestanda. Og900 är ganska personliga och Grundladdet är viktigt, motorns slitage påverkar, tändklablar mm är oerhört viktigt och 20 år ner längs vägen och i många fall 20.000 mil eller mer på mätaren så är det många faktorer som påverkar effekten. Visst är röda boxen kul, men med rätt inställning och modd i befintlig box så går det trolla fram mkt effekt ganska lätt. Jag har labbat massor med olika T16 och olika boxar under åren och det är ganska individuellt vad som funkar bäst ihop! Jag vet flera som har boxar som är trimmade och funkar jättebra, där man kort och gott tagit innehållet och satt i en röd box så ser det ballt ut. 🙂 Bara det funkar och är stabilt, det är väl det viktiga. Rent generellt så har jag ännu inte köpt en og900 T16 där grundladdet vart tillräckligt högt för att nå bra resultat, tips till alla….

    #198769

    nylen
    Deltagare

    Nä, precis, men jag vill inte röra min röda box och fick tag i denna som jag tänkte löda om.
    Om den nu inte ger det som jag är ute efter.

    Tänkte på det här med GLT, vad ska det ligga på en -93as T16? och hur gjorde man för att kolla det?
    Har mätare i bilen så ser väl någorlunda hur mkt den laddar då, om detta är för lågt hur ställer man upp det?

    MVH.

    #198776

    svartvit
    Deltagare

    @Nylén wrote:

    Tänkte på det här med GLT, vad ska det ligga på en -93as T16? och hur gjorde man för att kolla det?
    Har mätare i bilen så ser väl någorlunda hur mkt den laddar då, om detta är för lågt hur ställer man upp det?

    MVH.

    Det första är enkelt:
    Lägg i hög växel, tryck lätt på bromsen så bromsljuset tänds (ger grundladd), full gas, varva ur till ca 4000, läs av 🙂
    Är du farträdd får du klart ha en lägre växel, men då blir det en mindre stabil mätning.

    Grundladd ändras genom att haka av stången du kan känna under turbon och ändra längden på den. Kortare stång ger högre grundladd.

    #198777

    bluesman
    Deltagare

    På min 900 T16 cab som jag hade för (suck) 25 år sedan hade jag en röd box som jag betalade mycket för på den tiden, det var en 9000 box och levererades med för mig fel bränsletrycksregulator, dvs den 9000, men inga problem och fixade en 3,0 bars 900 btr. Kitet gav enligt SAAB 192 hk. Min bil var en 88:a utan kat. Jag tyckte i alla fall bilen gick riktigt bra och också lite snålare, hade även original sportavgassystem. Så visst kan det vara värt och original är ju ändå lite trevligt.
    Mvh

    #198778

    bluesman
    Deltagare

    Och 190 hk skall det vara 🙂

    #198790

    nylen
    Deltagare

    Svartvit:
    Va det inte nått med dra ur kontakten till mv’n? Lr säkring till apc? För att kolla glt.
    Får testa det du föreslog nån dag 🙂

    Bluesman:
    Då får jag skaffa en 3bars btr då, fick med röda 431 spridare oxå om man vill leka mer 🙂 nån som har en? 🙂

    #198798

    turbocab
    Deltagare

    Ska du verkligen ha flås så montera röda 431 spridare, ställ tändningen till 20-21 grader och tanka E85. Då djäklar börjar det hända grejor! 🙂
    Men finns mer info om det i andra trådar, sök ”e85 konvertering”. Ska du köra bensin på röda spridarna måste du ha anpassad mjukvara annars kommer det gå fett.

    #198800

    svartvit
    Deltagare

    @Nylén wrote:

    Svartvit:
    Va det inte nått med dra ur kontakten till mv’n? Lr säkring till apc? För att kolla glt.
    Får testa det du föreslog nån dag 🙂

    Jo det finns flera sätt att få grundladd, men trycka på bromsen är nog det enklaste.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng