Saab 9-3X – Overland / Baja 1000

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9-3X – Overland / Baja 1000

  • Detta ämne har 48 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-23 15:18 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #399403
    Jonathan
    Deltagare

    Är åter i kombiträsket efter att ha sålt min Viggen för ett tag sedan. Vår nya bruksbil är en Saab 9-3X från 2010. Det är en manuellt växlad bensin/etanoldriven Saab som driver på alla fyra hjul med ett Haldex-system (XWD med eLSD). Denna 9-3X har serienummer 97, det var en testbil hos Saab från början och är fullsmetad med utrustning (taklucka, navigator osv.). Bilen ägdes tidigare av en annan medlem i Saabklubben, som jag ringde innan köp (och fick då bl a höra att den är underredsbehandlad).

    Hur som, så här såg den ut från början:

    photo789187820050818988

    Förutom att agera bruksbil så ska denna 9-3X byggas om till en Overland / Baja 1000-hyllning. Overland är bilar som kan ta sig fram där vanliga bilar går bet. De har högre markfrigång, terrängdäck och olika typer av överlevnadsutrustning (förvaring, övernattning, verktyg osv). Med Baja 1000 åsyftas den Saab V4 som Erik Carlsson körde Baja 1000-loppet med.

    q4xkrrxylaisky0xe5qm

    Detta projekt är ingen överraskning för de som läst min tidigare tråd om att höja en Saab 9-3X. Att höja en modern Saab är ovanligt. När moderna Saabar anpassas brukar de snarare sänkas och trimmas. Färdiga lösningar för höjning är inte enkelt tillgängliga, så vi får se hur högt jag lyckas komma upp här. Återigen, detta är en bruksbil.

    Har haft bilen ungefär en månad nu och förutom de obligatoriska inköpen (verkstadshandbok, regskyltshållare från Saabklubben, serviceutrustning) så har jag installerat ett modellanpassat lastgaller (från Artfex), målat motorhuven med svart gummifärg samt monterat en uppsättning 16-tums plåtfälgar med Nokian Rotiiva AT 215/65 (terrängdäck). Detta höjde bilen en 3-4 cm.

    Så här ser bilen ut idag:

    IMG_20160629_200530

    Motorhuven ska fixas till ytterligare (det blev lite för prickigt) och stripas gul/blå. Har även beställt stickers med våra namn och svensk flagga (för montering på varje dörr) samt nummer 82 (monteras på framdörrarna). Funderar på huruvida fälgarna ska målas gråa eller inte. Baja 1000-bilen på Saabmuseet har gråa fälgar, men har sett tidsaktuella bilder på den bilen med mörkare/svarta fälgar.

    Den närmaste tiden ska bilen anpassas för en tältsemester med familjen i Norrland. Så det är mycket fokus på packning, verktyg osv.

    I ett längre perspektiv vill jag montera en röd snorkel (luftintag), som ska gå upp längs med A-stolpen på främre passagerarsidan. Detta för att matcha det röda avgasröret på taket av Baja 1000-V4:an. Det finns även planer på extralampor fram (med V4-liknande hållare). Samt att jag vill få till ett taktält. Och så var det extra höjning som sagt…

    Bilagor:
    #399410
    M.Broberg
    Deltagare

    fy fasen vad fräckt!

    #399418
    Janne Hagnell
    Moderator

    Overland syftar på den ursprungliga Jeeptillverkaren, eller?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #399419
    Jonathan
    Deltagare

    Overland syftar på den ursprungliga Jeeptillverkaren, eller?

    Jag är blott en lekman vad gäller overland, eller overlanding, men enligt Wikipedia var det ursprungligen ett uttryck för hur boskap drevs över längre sträckor. I modern tid handlar det dock om att färdas längre sträckor, ofta över svår terräng, med fordon som är särskilt anpassade för det. Det tydligaste exemplet är folk som kör en Land Rover Defender mellan England och Sydafrika.

    Nu ska jag inte ut på sådana extrema strapatser, men jag lockas av tanken på en bil som man kan slänga in familjen i och köra var som helst i Sverige, slå upp tält och bara vara där några dagar. Eller som sagt, ta en semester i Norrland med.

    #399425
    Janne Hagnell
    Moderator

    Där ser man, alltid lär man sig något nytt!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #399457

    Fräckt!
    Behåll plåtisatna svarta! Tycker jag iaf…
    Den ser lite tuffare ut så, lite mer attityd.
    Försök att få någon extraljusbågeböjare att sponsar dig med ett ”prov/labb”-båge. Kan ju bli fler som ”hakar på” kan ju vara en morot.

    #399476
    Morten S.
    Moderator

    Topp! Dette blir tøft!
    Hva slags type lack brukte du på huven?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #399486
    kaph
    Deltagare

    Mötte dig på E18 väster om Arboga igår, frän bil!

    #399487
    Jonathan
    Deltagare

    Får se hur jag gör med plåtisarna. Tycker också att de är fräcka i svart, särskilt med den vita texten på däcken. Men vill ju att den ska vara så lik Baja 1000-bilen som möjligt.

    Huven är målad med vanlig gummifärg (på sprayburk) från Biltema. Testade även gummifärg från Jula. De verkar fungera i princip likadant, oavsett leverantör. Originalet heter väl Plasti Dip, men de kostar en slant mer.

    Och ja, snurrade på E18 igår. Vi hade styrelsemöte vid reservdelslagret i Skattkärr. 🙂

    #399492
    M.Broberg
    Deltagare

    jag hade ett helvete o få biltemas bra och då var det på ett par extraljuskåpor bara.. kanske fick n kass burk.

    orginalet, plasti dip, täckte mycket bättre så tvekar vilket som är billigast per m2

    #399493
    Regin
    Deltagare

    Skall du även lägga avgassystemet uppe på taket 😀 😉 ??

    #399495
    Jonathan
    Deltagare

    orginalet, plasti dip, täckte mycket bättre så tvekar vilket som är billigast per m2

    Du har säkert rätt. Har testat en burk från Jula och fem från Biltema. Biltema-varianten har mycket sämre spraymunstycken. Det blev knottrigt av den också (förvisso när det nästan var slut i burken). Har två burkar kvar att testa, om det inte blir bättre så köper jag lite Plasti Dip.

    Skall du även lägga avgassystemet uppe på taket 😀 😉 ??

    Nej, riktigt så avancerade saker ska jag inte försöka mig på. 🙂 Blir istället att hitta lämplig snorkel och bygga om luftinsuget för det. Vet inte ens om det går, men har sett en del smarta lösningar från (hör och häpna) Subaru-folket. Något åt det här hållet:

    Net1_zps8ae9a65d.jpgoriginal

    Bildkälla: http://offroadsubarus.com/showthread.php?t=4897

    • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av .
    • Detta svar redigerades för 3 år, 7 månader sedan av . Anledning: Glömde bildkällan
    Bilagor:
    #399508
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, Subaru och Saab är ju samma sak i modern tid…
    😉

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #399509
    Jonathan
    Deltagare

    Ja, Subaru och Saab är ju samma sak i modern tid… 😉

    Som Saab och Lancia i gammal tid då. 😉

    #399564
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, Subaru och Saab är ju samma sak i modern tid… 😉

    Som Saab och Lancia i gammal tid då. 😉

    Precis! 😀
    Intressant det där med Plastidip, att man kan lacka om en bil utan att lacka om den. Funderar på det på delar av Sköldpaddan.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng