Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 127 totalt)
  • Författare

Ja, här är nödbilen vi köpte i måndags, döpt till Bumsan (Bimsans syskon och vi behövde den ju bums). Riktigt fräsch både in och utvändigt och utan en massa bjäfs som kan krångla (enda extrautrustning är ac som förstås inte funkar). Besiktigad o skattad till januari.
      På köpet fick vi vinterdäck och ett skrammel i bakvagnen, samt att avgassystemet börjat ge sig i böjen över bakaxeln. Men eftersom jag fick igång vår 9000 Bottilia kan jag pyssla med det i helgen.
      Bilen är fö min frus och jag har aldrig sett henne så glad för en bil förut – kärlek vid första ögonkastet! Hon har redan skaffat röda hjärtdekaler till den… :AP

96 V4 1975 ”Bollen”

augusti 24, 2011 kl. 17:04 #29223

Kul med lite nyare blod här i klubben!

Ska bli kul att se vad som händer med den! Brutalstukning a’la korvkiosk kanske??

augusti 25, 2011 kl. 05:17 #31289

Hehe, nej det blir nog original med lite blommor, hjärtan och lila. detaljer; det är ju fruns bil… 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

augusti 25, 2011 kl. 08:36 #31293

En röd Saab är ju aldrig fel, även om det är en NG900. Lycka till!

augusti 25, 2011 kl. 10:57 #31298

Tack! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

augusti 25, 2011 kl. 20:37 #31320

Vill gärna se bilder med hjärtdekalerna 😎

Måste faktiskt säga att jag föredrar NG900 framför OG9-3 lätt alltså, tycker att du gjorde ett lyckat köp!

Bilar:
                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

augusti 26, 2011 kl. 07:59 #31331

Håller med, de sabbade grunddesignen lite med 9-3. Hjärtdekalerna visade sig vara halkskydd till badkaret 😳 men riktiga ska vara på G, fast det blir nog blommor.
                  Fö är jag lite svag för snikmodeller som denna; de är ofta oälskade och dåligt skötta jämfört med fullutrustade top-of-the-line-versioner. Vi kikade även på en maxutrustad 900 V6, men den gillade jag inte alls lika mycket. Fast farthållare hade varit skönt…

96 V4 1975 ”Bollen”

augusti 26, 2011 kl. 09:43 #31336

Farthållare fixar du lätt…
                    Byt blinkersspak och mont brytare vid koppling och bromspedalerna, sedan skall det funka.
                    kolla med någon välsorterad bildemontering typ http://www.kmbildemontering.se
                    /Patric

augusti 26, 2011 kl. 09:51 #31337

Du menar att resten av prylarna redan finns, inklusive kontaktdonen för pedalkontakterna och spaken – plug’n’play som man säger numera? Vore ju kanon! :AP Motsvarande manöver på 9000 lades ner då ingen riktigt verkade veta hur det skulle gå till och vilka delar som behövdes då vår bil var precis i brytningen mellan vaccumstyrt och helelektroniskt system. 😕

96 V4 1975 ”Bollen”

augusti 26, 2011 kl. 13:47 #31341

Jag har eftermonterat farthållare på min 900 -96 för några år sedan, och det gick till så här:
                        Byte av spak(lossa lite kåpor runt ratten, och montera)
                        Montering av pedalkontakter (elkontakterna hängde fint över pedalerna)
                        Till sisst montering av farthållarenheten upp till höger i motorrummet, och dra wiren till sin lediga plats under gaswiren.
                        För att komma åt enklare i motorrummet:lossa kontakten till luftmassemätaren,4 st klämmor till luftfilterburken och den luriga klämman som sitter mitt på den platta luftfördelaren/dämparen som man känner med handen på undersidan upp emot torpedväggen.
                        Nu kan man enkelt lyfta upp den i bakkant, och dra den bakåt så kryper två plastpiggar ur sina gummiringar som sitter i motorlyftöglorna.Nu har du hela enheten borta. Vid återmontering smörj in de båda oringarna till insuget och gummiringarna i motorlyftöglorna med atf-olja. På min bil funkade farthållaren omg. t.o.m säkringen satt på plats…

Lycka till :AP

PS. Bra bilval, jag har åkt många problemfria mil med min :CE
                        Det är helt rätt tid att äga dom nu med mängder av billiga delar på skrotarna.

/Owe

augusti 28, 2011 kl. 09:54 #31412

Gårdagens mek bestod i att foga samman avgassystemet ovanför bakaxeln där det visade sig att i princip bara skruven återstod av klämman där. Den hrmmagjorda klämman blev inte jättelyckad, det bluddrar ganska bra fortfarande, så jag får skaffa en original. Inkromet i slutburken har dessuto
                          reducerats till en hög med rost så det får hur som helst bli en halvsats före besiktningen.
                          Positivt var att bilen ser helt ok fräsch ut under och jag passade på att spruta spillolja i de bakre regionerna när jag ändå var i farten. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

augusti 28, 2011 kl. 19:50 #31454

Kunde inte hålla mig i skinnet idag utan grejade med avgassystemet igen. Lite formknackning av klämman och avgasbandage innanför den gjorde bilen betydligt tystare. 🙂 Men då såg jag att en misstänkt rostflaga vid inloppet till slutburken; pillade bort den – hål! 😡
                            Hade jag märkt det i lördags hade jag ju kunnat svetsa där med! :ID
                            La i alla fall bandage där med för ljudets skull men inköp av nytt system har definitivt flyttats framåt i tiden… 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”

augusti 31, 2011 kl. 16:28 #31578

Nu har jag tingat ett beg rostfritt system och idag var jag och köpte klämmor till det. Det märks att Saab har problem för reservdelskillen sa att det var tur att han hade hemma för det var inte alls säkert att det skulle gå att beställa hem. 😕
                              MEN på påsarna stod det i alla fall ”Made in Sweden” och ”Saab Automobile Nyköping” istället för ”Genuine GM Part”! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

september 3, 2011 kl. 10:54 #31722

Rostfritt avgas inköpt för mindre än vad det skulle kostat med ett nytt i kolstål. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

september 3, 2011 kl. 11:46 #31724

Härligt!
                                  Jag har rostfritt på mina bilar:
                                  v4-72,900 2,0i-96 och 9000 2,3T/200-96.
                                  Det är en bra investering som gör att man slipper bry sig :AP
                                  Och snart har du farthållare som ökar komforten en smula…

/Owe

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 127 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.