Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 2.0i 1998: Bumsan
- Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av .
- FörfattareInlägg
- 26 november, 2013 kl. 16:40 #61293
Janne Hagnell
ModeratorIdag fixade vi fram handbromsbackar och bromsrör och sedan gick arbetet hyfsat smidigt och Bumsan går nu att köra utan att skrämma gamla människor och barn samt kan parkeras i backe. :race
Notera likheten i mekbilden med ett par inlägg högre upp. Snarlikt men med några månaders och graders skillnad…96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”5 december, 2013 kl. 19:31 #59407Janne Hagnell
ModeratorNågra dagar efter bromsbytet messade brorsonen att pedalen tog VÄLDIGT långt ner… :bh
Så trots att jag inte trodde på det tog vi en luftningsvända till. Pumpade ut ytterligare någon deciliter bromsvätska men ingen luft som jag kunde se. Sedan tog bromsen bra… :czy
Vi var förstås nöjda, men det vore ändå kul att höra någon teori om detta femomen.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”21 februari, 2014 kl. 15:23 #173404Janne Hagnell
ModeratorHaha, våra renoverade bakbromsar gick igenom besiktningen! :CE
Däremot åkte Bumsan på en dålig stötdämpare bak och slut bromsbelägg fram, så det blev ett mekarpass till för mig och brorsonen. Den senare är typ hälften så gammal som jag, så han fick ta de gymastiska övningarna för att lossa övre stötdämparfästena.
Väl ute kunde vi inte annat än skratta – stötdämparen påminde mer om en gammal cykelpump ur vilken det forsade vatten vid kompression:
Hade inga invändningar mot besiktningsmannens bedömning… Det gällde även bromsbeläggen som var tokslut och i två fall hade separerat från fästplattan!
Det blev till att motionera bromskolvarna och smörja dem med lite bromsvätska, men tillslut löpte de så pass bra att oken fick fortsatt förtroende.
Vid den efterföljande provturen var det som en helt annan bil och som lök på laxen svängde vi förbi den nyöppnade Dekrastationen, fick komma in direkt och blev godkända på bägge punkter! :CE :AP :race
Ibland kan avreglering vara bra!96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 mars, 2015 kl. 19:25 #202311Janne Hagnell
ModeratorBumsan lever än! Förra veckan fixade vi handbromsen och läckande bränslefilter, idag bytte vi spindelled. Jämra Opelskit, man måste byta hela främre länkarmen och den sitter ihop med den bakre med en jättelik torxskruv som ingen vettig människa har i verkstaden. Men det gick till slut och nu är det grönt för ombesiktning.
Äntligen isär!!
Klart!96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”17 mars, 2015 kl. 12:10 #202462Janne Hagnell
ModeratorI morse ringde brorsonen: Bumsan hade failat (som det heter numera) på handbromsen igen i besiktningen! :bh
Inget att be för, bara att ge sig in under bilen och försöka spänna dragstången. Ännu en jämra Opelkonstruktion: gängad stång oskyddad mitt under bilen = fastrostat! 🙁 Och = gick av! 👿 Så det blev att skruva loss hela handbromsspaken, kapa av de sista rostiga gängvarven, gänga stångstumpen en bit och sedan skulle man ha en så’n där lång skarvmutter sa jag och drog ut en låda – där det låg en i rätt dimension!! :CE Så på med den, på med en bit gängstång och handbroms-HPD var klar! :race
Fick mess för en stund sedan att nu är även denna tvåa släckt. :AP96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”17 mars, 2015 kl. 17:44 #202474Andreas Hermansson
DeltagareTrägen vinner!!
21 maj, 2015 kl. 22:29 #374263Janne Hagnell
ModeratorNu är i alla fall Bumsan fullständigt och oåterkalleligen död! :’-(
En båttrailer tog livet av kopplingen och det kostar ju mer än vad bilen är värd att laga. Lite segt efter allt jobb vi lagt ner under vintern. Men en ng900 som levt 17 år och gått 35000 mil är ju inte fy skam.
Någon som är intresserad av en billig reservdelsbil stående i Alingsås?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.