Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 2.0i 1998: Bumsan
- Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av .
- FörfattareInlägg
- 24 september, 2011 kl. 18:20 #32792
Janne Hagnell
ModeratorJapp, idag åkte farthållaren på plats! Följde Owes noggranna instruktioner och bilder (tack!) och det var inga problem. Dock hade jag inte plastmuttrarna till att fästa huvudenheten så det fick bli hemmasnickring med pladtförskruvningar till lampor så länge. Egen lösning fick det även bli på brytarna vid pedalerna vars låsploppar gått av. Försökte först med slangklämma men då fick jag inte igång systemet. Med dubbla buntband gick det bättre! Tänk att både säkring och ”cruise”-lampan satt på plats, ready to rock! 😀
Cruisingtime!96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”24 september, 2011 kl. 20:32 #3279797sonett
DeltagareNivåpluggen sitter på vänster sida på lådan, upp mellan subframe och låda, vid sidan om inre drivklocka, kan vara jävligt utan specialverktyget att lossa, insex, o trångt. Om jag minns rätt så sitter den där.
25 september, 2011 kl. 18:53 #30038Christian Haugsöen
DeltagareGött med farthållaren! Riktigt kul med en tråd på denna bilen!
25 september, 2011 kl. 19:07 #32863Janne Hagnell
Moderator@97sonett wrote:
Nivåpluggen sitter på vänster sida på lådan, upp mellan subframe och låda, vid sidan om inre drivklocka, kan vara jävligt utan specialverktyget att lossa, insex, o trångt. Om jag minns rätt så sitter den där.
Men är det lättare via hjulhuset? Går det att öppna där precis som på 9000?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”25 september, 2011 kl. 19:10 #32864Janne Hagnell
Moderator@Christian Haugsöen wrote:
Gött med farthållaren! Riktigt kul med en tråd på denna bilen!
Tack! Ja, det känns riktigt kul och att allt liksom bara låg och väntade på att få användas: sladdarna, lampan… Tänk att tända en lampa som inte lyst under hela bilens livstid! :ugeek:
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”26 september, 2011 kl. 19:14 #3293197sonett
DeltagareNej går inte öppna nåt i skärmen. Men kanske att du når den ändå därifrån, annars går det med en lös insex bits och en skiftnyckel ,typ.men då måste du under bilen.
4 oktober, 2011 kl. 19:13 #33364Janne Hagnell
Moderator@97sonett wrote:
Nej går inte öppna nåt i skärmen. Men kanske att du når den ändå därifrån, annars går det med en lös insex bits och en skiftnyckel ,typ.men då måste du under bilen.
Men, då! 😕 Får kanske göra som jag gjort andra gånger: Ta upp en servicelucka där man tycker fabriken borde ha gjort det… 😎
Köpte för en tid sedan en gammal Defa-motorvärmare för slangmontage och den tänkte jag nu montera i Bumsan. Var på skroten och inhandlade ett antal Defakablar så det även blir kupevärme men naturligtvis hade de inte kabeln med kontakten som ska sitta i grillen! Vill helst ha den gamla, stora modellen så jag kan använda kabeln till 9000 där med. Någon som har en liggandes?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”4 oktober, 2011 kl. 21:01 #3337497sonett
DeltagareMm, jag har nog en ny sådan.
9 oktober, 2011 kl. 14:13 #33528Janne Hagnell
ModeratorIgår fick jag slangmotorvärmaren och kupeuttaget på plats. Inga problem, bara att kapa övre slangen och sätta dit och kupévärmarsladden drog jag lätt genom ett hål i plåten under kåpan som man plockar för att byta kupéluftfiltret. 🙂
Hade hoppats att ett igensatt kupéfilter var orsaken till att det är dåligt drag på inluften i bilen men det blev inte bättre av att jag plockade bort filtret. 🙁 Misstänker att fördelningsvredet inte funkar som det ska, men det blåser i alla fall upp på rutan, som ju är det viktigaste.
Nu återstår bara att skaffa en inkommande sladd att sätta i grillen, så ska frun ha värme i vinter! 😀96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”9 oktober, 2011 kl. 14:48 #33530William
DeltagareDet är jättelätt att se om överföringsdelen vid vredet är helt eller trasigt, av med kåpan du skruvat fast papperskorgen och kupékontakten i så blottas den just där innanför. En vit avlång grej.
Kåpan sitter med den synliga skruven i nederkant samt en i kanten vid handskfacket, som nås genom att öppna luckan. 🙂
9 oktober, 2011 kl. 17:57 #33535turbolamko
DeltagareVar sitter kupéfiltret någonstans? Vill gärna byta på min men vet inte hur jag ska komma åt den 😡
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)9 oktober, 2011 kl. 20:23 #33548Janne Hagnell
ModeratorDu plockar av torkararmarna och sedan tar du bort hela plastsjoket under dem, inklusive gummilisten i framkant. Därunder sitter ytterligare en plast (avrinningskanal) som du lyfter ur och voila, där är det! Låter krångligare än det är; det enda som tar några extrasekunder är att få bort torkararmarna. Resten sitter bara tryckt på plats. 😀
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”9 oktober, 2011 kl. 20:25 #33549Janne Hagnell
Moderator@William wrote:
Det är jättelätt att se om överföringsdelen vid vredet är helt eller trasigt, av med kåpan du skruvat fast papperskorgen och kupékontakten i så blottas den just där innanför. En vit avlång grej.
Kåpan sitter med den synliga skruven i nederkant samt en i kanten vid handskfacket, som nås genom att öppna luckan. 🙂
Perfekt, tack! Det här är ju nästan lika lätt som att meka V4:a! 😀
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”9 oktober, 2011 kl. 20:45 #33551turbolamko
Deltagare@Janne Hagnell wrote:
Du plockar av torkararmarna och sedan tar du bort hela plastsjoket under dem, inklusive gummilisten i framkant. Därunder sitter ytterligare en plast (avrinningskanal) som du lyfter ur och voila, där är det! Låter krångligare än det är; det enda som tar några extrasekunder är att få bort torkararmarna. Resten sitter bara tryckt på plats. 😀
Ska ge mig på det nån vacker dag 🙂 Har själv plockat bort torkararmarna på en OG9-3a så det ska la inte vara några problem då 😎
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)15 oktober, 2011 kl. 10:13 #33802Janne Hagnell
ModeratorMotor- och kupevärmare inkopplade! Monteringen av den sista ledningen var lite bökig men nu är allt på plats. 🙂
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.