Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 24, 2011 at 18:20 #32792

      Japp, idag åkte farthållaren på plats! Följde Owes noggranna instruktioner och bilder (tack!) och det var inga problem. Dock hade jag inte plastmuttrarna till att fästa huvudenheten så det fick bli hemmasnickring med pladtförskruvningar till lampor så länge. Egen lösning fick det även bli på brytarna vid pedalerna vars låsploppar gått av. Försökte först med slangklämma men då fick jag inte igång systemet. Med dubbla buntband gick det bättre! Tänk att både säkring och “cruise”-lampan satt på plats, ready to rock! 😀

      Cruisingtime!

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        september 24, 2011 at 20:32 #32797

        Nivåpluggen sitter på vänster sida på lådan, upp mellan subframe och låda, vid sidan om inre drivklocka, kan vara jävligt utan specialverktyget att lossa, insex, o trångt. Om jag minns rätt så sitter den där.

          september 25, 2011 at 18:53 #30038

          Gött med farthållaren! Riktigt kul med en tråd på denna bilen!

            september 25, 2011 at 19:07 #32863

            @97sonett wrote:

            Nivåpluggen sitter på vänster sida på lådan, upp mellan subframe och låda, vid sidan om inre drivklocka, kan vara jävligt utan specialverktyget att lossa, insex, o trångt. Om jag minns rätt så sitter den där.

            Men är det lättare via hjulhuset? Går det att öppna där precis som på 9000?

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              september 25, 2011 at 19:10 #32864

              @Christian Haugsöen wrote:

              Gött med farthållaren! Riktigt kul med en tråd på denna bilen!

              Tack! Ja, det känns riktigt kul och att allt liksom bara låg och väntade på att få användas: sladdarna, lampan… Tänk att tända en lampa som inte lyst under hela bilens livstid! :ugeek:

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                september 26, 2011 at 19:14 #32931

                Nej går inte öppna nåt i skärmen. Men kanske att du når den ändå därifrån, annars går det med en lös insex bits och en skiftnyckel ,typ.men då måste du under bilen.

                  oktober 4, 2011 at 19:13 #33364

                  @97sonett wrote:

                  Nej går inte öppna nåt i skärmen. Men kanske att du når den ändå därifrån, annars går det med en lös insex bits och en skiftnyckel ,typ.men då måste du under bilen.

                  Men, då! 😕 Får kanske göra som jag gjort andra gånger: Ta upp en servicelucka där man tycker fabriken borde ha gjort det… 😎
                  Köpte för en tid sedan en gammal Defa-motorvärmare för slangmontage och den tänkte jag nu montera i Bumsan. Var på skroten och inhandlade ett antal Defakablar så det även blir kupevärme men naturligtvis hade de inte kabeln med kontakten som ska sitta i grillen! Vill helst ha den gamla, stora modellen så jag kan använda kabeln till 9000 där med. Någon som har en liggandes?

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    oktober 4, 2011 at 21:01 #33374

                    Mm, jag har nog en ny sådan.

                      oktober 9, 2011 at 14:13 #33528

                      Igår fick jag slangmotorvärmaren och kupeuttaget på plats. Inga problem, bara att kapa övre slangen och sätta dit och kupévärmarsladden drog jag lätt genom ett hål i plåten under kåpan som man plockar för att byta kupéluftfiltret. 🙂
                      Hade hoppats att ett igensatt kupéfilter var orsaken till att det är dåligt drag på inluften i bilen men det blev inte bättre av att jag plockade bort filtret. 🙁 Misstänker att fördelningsvredet inte funkar som det ska, men det blåser i alla fall upp på rutan, som ju är det viktigaste.
                      Nu återstår bara att skaffa en inkommande sladd att sätta i grillen, så ska frun ha värme i vinter! 😀

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        oktober 9, 2011 at 14:48 #33530

                        Det är jättelätt att se om överföringsdelen vid vredet är helt eller trasigt, av med kåpan du skruvat fast papperskorgen och kupékontakten i så blottas den just där innanför. En vit avlång grej.

                        Kåpan sitter med den synliga skruven i nederkant samt en i kanten vid handskfacket, som nås genom att öppna luckan. 🙂

                          oktober 9, 2011 at 17:57 #33535

                          Var sitter kupéfiltret någonstans? Vill gärna byta på min men vet inte hur jag ska komma åt den 😡

                          Bilar:
                          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                            oktober 9, 2011 at 20:23 #33548

                            Du plockar av torkararmarna och sedan tar du bort hela plastsjoket under dem, inklusive gummilisten i framkant. Därunder sitter ytterligare en plast (avrinningskanal) som du lyfter ur och voila, där är det! Låter krångligare än det är; det enda som tar några extrasekunder är att få bort torkararmarna. Resten sitter bara tryckt på plats. 😀

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              oktober 9, 2011 at 20:25 #33549

                              @William wrote:

                              Det är jättelätt att se om överföringsdelen vid vredet är helt eller trasigt, av med kåpan du skruvat fast papperskorgen och kupékontakten i så blottas den just där innanför. En vit avlång grej.

                              Kåpan sitter med den synliga skruven i nederkant samt en i kanten vid handskfacket, som nås genom att öppna luckan. 🙂

                              Perfekt, tack! Det här är ju nästan lika lätt som att meka V4:a! 😀

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                oktober 9, 2011 at 20:45 #33551

                                @Janne Hagnell wrote:

                                Du plockar av torkararmarna och sedan tar du bort hela plastsjoket under dem, inklusive gummilisten i framkant. Därunder sitter ytterligare en plast (avrinningskanal) som du lyfter ur och voila, där är det! Låter krångligare än det är; det enda som tar några extrasekunder är att få bort torkararmarna. Resten sitter bara tryckt på plats. 😀

                                Ska ge mig på det nån vacker dag 🙂 Har själv plockat bort torkararmarna på en OG9-3a så det ska la inte vara några problem då 😎

                                Bilar:
                                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                  oktober 15, 2011 at 10:13 #33802

                                  Motor- och kupevärmare inkopplade! Monteringen av den sista ledningen var lite bökig men nu är allt på plats. 🙂

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 127 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.