Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

• Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 127 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Bytte idag till vinterdäck och fick raskt förklaringen till varför bilen skramlat och hävt sig lite tungt i fram : BÄGGE fjädrarna var av 😮 liksom höger krängningshämmarfäste! 😯
    Fick bort en fjäderrest men i övrigt var det av ungefär ett varv så det får vänta tills jag byter fjädern. Satte fast med spännband så länge, så ska det väl i alla fall väsnas lite mindre.
    Ingen som råkar ha fjädrar eller stötdämparben liggandes?

Skrammelorsak…

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

Semesterresan till Kalmar är lite skönare sedan jag i torsdags monterade ny länk till kränghämmaren. Fortfarande stötigt pga de brustna fjädrarna, dock, men igår anlände de sprillans nya fjädrarna jag hittat till en tredjedel av vad Saab ville ha. 😀

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

Igår kom vi hem från en fyradagarssemester i Kalmar och på Öland. En mycket trevlig tripp där resesällskapet dock inte delade min fascination för kroppkakor. Fick köpt med mig tre kilo hem, i alla fall. :CE
    Väl hemma hade ett kuvert med nya Saabdekaler, såsom de borde se ut enligt min ringa åsikt, dimpt ner i brevlådan, så nu fick Bumsans urblekta gripmärke på huven stryka på foten. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

Tack vare Torzan har Bumsan nu en rejäl bagagerumsmatta och original lastbågar. Och tidigare i veckan preppades hon inför första advent… 😎

Det lackar mot jul!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

djungeltrumman
    Deltagare

Snyggt med adventsljusstaken i bilen men ”sittskyddet” på förarplatsen ser väl ändå lite knasigt ut? 😉

Johan

P.S Ser att du har ett likadant ”retro-skal” på din kasett, förlåt iPhone som jag! :CH 😉

Janne Hagnell
    Moderator

Jajamen! Hörde på radion att kasettband (riktiga, alltså) har blivit en ny undergroundrörelse! 😎
    Och ja, fällen ser risig ut men frun kräver den. Glider hur jag än gör. 😕

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

Den här helgen hade jag tänkt att de nya framfjädrarna skulle på plats. Men där fick jag fikon! 😥 👿
    Trodde att det stora problemet skulle bli att få loss det med fjäderbenet integrerade navet (vansinneskonstruktion; kan man skylla på Opel där?), men jag kom aldrig ens så långt. Styrleden var nämligen lögn i 👿 att få loss! Efter två (!) sönderdragna avdragare gav jag upp, svetsade ihop det sönderdragna staget till krängningshämmaren och återmonterade hela sk*ten. Om besiktningen klagar lämnar jag in fjädrar och bil på verkstad! 😡

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

Lite bättre flyt idag när jag och dottern plockade av dörrklädseln till passagerardörren och mätte upp kablarna. Alla verkade ok så det lutar åt att det är själva motorn i den dörren som strular.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

Så, nu har jag ägnat mig åt syslöjd och fått fällen att sitta lite bättre.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

Var och tvättade Bumsan inför besiktningen varvid det forsade in vatten på golvet vid främre passagerarstolen! 😮
    Då mindes jag att jag glömt täta genomföringen för kupevärmarkabeln och tänkt göra det senare. Med normalt regn har nog dräneringen klarat nivån men när nu stora mängder vatten trycktes in var det kört.
    Fick använda öskar (!) och många tidningar samt att kupevärmaren får stå och gå inatt… 😡
    Extraarbete i helgen… 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

TJOHO!! GODKÄND!! :CE :CE :CE
    De brustna framfjädrarna som jag oroat mig för gav bara ett bra att veta. 😀
    Lite pinsamt var att jag fick en ”etta” på att bägge parkeringsljusen i strålkastarna var sönder. Hade dottern att rusa runt bilen igår och kolla belysningen men glömde förstås dessa. Jaja , efter ett besök på macken var det löst.
    Många tidningar och kupevärmaren på hela natten har dessutom gjort Bumsan riktigt torr inuti. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Grattis Janne!

Janne Hagnell
    Moderator

Tackar! 😀 :AP
    Tre bilar besiktigade och godkända, det smakar det. :CE

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Janne Hagnell
    Moderator

Så, då var Bumsan tätad, med supergucket PermaGum (det som proffsen använder till genomföringar i kylskåp mm). Snabbt och lätt att plocka bort och tillbaka plastsjoken jämfört med 9000, trots att man här även måste demontera torkarna. 😀
    Riktigt lika lätt gick det inte att byta centrallåsmotorn i passagerardörren. Motorn är skruvad i låskidtan så alltihop måste ut, vilket blev ett himla pillande utomhus i halv snöstorm. 😡 Till slut fick jag dock all länkage ordentligt på plats och belönades med att mitt antagande att det var motorn som var trasig stämde. Så nu går det att låsa och låsa upp från förardörren utan att systemet får tuppjuck av att en motor inte rör sig. :CE Återstår bara att skruva fast styrenheten igen.

Tätt var det här!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

turbolamko
    Deltagare

Grattis till att du klarade besiktningen 🙂 Kan även tänka mig hur skönt det är att alla 3 bilarna klarar sig med blankt papper 😉

Känner att jag saknar att åka i en av dessa 900or till och med, får väl vänta tills våren kommer… Sen blir det trevliga turer 😀

Om du är intresserad så kan du ta en titt på min bil:
    http://www.garaget.org/?car=218751

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 127 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng