Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 2.0i 1998: Bumsan
- Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av .
- FörfattareInlägg
- 23 oktober, 2011 kl. 17:10 #34249
Janne Hagnell
ModeratorBytte idag till vinterdäck och fick raskt förklaringen till varför bilen skramlat och hävt sig lite tungt i fram : BÄGGE fjädrarna var av 😮 liksom höger krängningshämmarfäste! 😯
Fick bort en fjäderrest men i övrigt var det av ungefär ett varv så det får vänta tills jag byter fjädern. Satte fast med spännband så länge, så ska det väl i alla fall väsnas lite mindre.
Ingen som råkar ha fjädrar eller stötdämparben liggandes?
Skrammelorsak…96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”29 oktober, 2011 kl. 15:14 #32759Janne Hagnell
ModeratorSemesterresan till Kalmar är lite skönare sedan jag i torsdags monterade ny länk till kränghämmaren. Fortfarande stötigt pga de brustna fjädrarna, dock, men igår anlände de sprillans nya fjädrarna jag hittat till en tredjedel av vad Saab ville ha. 😀
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”2 november, 2011 kl. 21:41 #34535Janne Hagnell
ModeratorIgår kom vi hem från en fyradagarssemester i Kalmar och på Öland. En mycket trevlig tripp där resesällskapet dock inte delade min fascination för kroppkakor. Fick köpt med mig tre kilo hem, i alla fall. :CE
Väl hemma hade ett kuvert med nya Saabdekaler, såsom de borde se ut enligt min ringa åsikt, dimpt ner i brevlådan, så nu fick Bumsans urblekta gripmärke på huven stryka på foten. 🙂
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”14 november, 2011 kl. 19:55 #32254Janne Hagnell
ModeratorTack vare Torzan har Bumsan nu en rejäl bagagerumsmatta och original lastbågar. Och tidigare i veckan preppades hon inför första advent… 😎
Det lackar mot jul!96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”30 november, 2011 kl. 14:12 #35575djungeltrumman
DeltagareSnyggt med adventsljusstaken i bilen men ”sittskyddet” på förarplatsen ser väl ändå lite knasigt ut? 😉
Johan
P.S Ser att du har ett likadant ”retro-skal” på din kasett, förlåt iPhone som jag! :CH 😉
30 november, 2011 kl. 17:12 #35593Janne Hagnell
ModeratorJajamen! Hörde på radion att kasettband (riktiga, alltså) har blivit en ny undergroundrörelse! 😎
Och ja, fällen ser risig ut men frun kräver den. Glider hur jag än gör. 😕96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 januari, 2012 kl. 12:59 #37357Janne Hagnell
ModeratorDen här helgen hade jag tänkt att de nya framfjädrarna skulle på plats. Men där fick jag fikon! 😥 👿
Trodde att det stora problemet skulle bli att få loss det med fjäderbenet integrerade navet (vansinneskonstruktion; kan man skylla på Opel där?), men jag kom aldrig ens så långt. Styrleden var nämligen lögn i 👿 att få loss! Efter två (!) sönderdragna avdragare gav jag upp, svetsade ihop det sönderdragna staget till krängningshämmaren och återmonterade hela sk*ten. Om besiktningen klagar lämnar jag in fjädrar och bil på verkstad! 😡96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”8 januari, 2012 kl. 22:09 #34811Janne Hagnell
ModeratorLite bättre flyt idag när jag och dottern plockade av dörrklädseln till passagerardörren och mätte upp kablarna. Alla verkade ok så det lutar åt att det är själva motorn i den dörren som strular.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”18 januari, 2012 kl. 12:00 #37801Janne Hagnell
ModeratorSå, nu har jag ägnat mig åt syslöjd och fått fällen att sitta lite bättre.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”19 januari, 2012 kl. 20:59 #37753Janne Hagnell
ModeratorVar och tvättade Bumsan inför besiktningen varvid det forsade in vatten på golvet vid främre passagerarstolen! 😮
Då mindes jag att jag glömt täta genomföringen för kupevärmarkabeln och tänkt göra det senare. Med normalt regn har nog dräneringen klarat nivån men när nu stora mängder vatten trycktes in var det kört.
Fick använda öskar (!) och många tidningar samt att kupevärmaren får stå och gå inatt… 😡
Extraarbete i helgen… 🙄96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”20 januari, 2012 kl. 08:16 #37763Janne Hagnell
ModeratorTJOHO!! GODKÄND!! :CE :CE :CE
De brustna framfjädrarna som jag oroat mig för gav bara ett bra att veta. 😀
Lite pinsamt var att jag fick en ”etta” på att bägge parkeringsljusen i strålkastarna var sönder. Hade dottern att rusa runt bilen igår och kolla belysningen men glömde förstås dessa. Jaja , efter ett besök på macken var det löst.
Många tidningar och kupevärmaren på hela natten har dessutom gjort Bumsan riktigt torr inuti. 🙂96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”20 januari, 2012 kl. 08:57 #37768Christian Haugsöen
DeltagareGrattis Janne!
20 januari, 2012 kl. 11:04 #37783Janne Hagnell
ModeratorTackar! 😀 :AP
Tre bilar besiktigade och godkända, det smakar det. :CE96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”21 januari, 2012 kl. 14:58 #38204Janne Hagnell
ModeratorSå, då var Bumsan tätad, med supergucket PermaGum (det som proffsen använder till genomföringar i kylskåp mm). Snabbt och lätt att plocka bort och tillbaka plastsjoken jämfört med 9000, trots att man här även måste demontera torkarna. 😀
Riktigt lika lätt gick det inte att byta centrallåsmotorn i passagerardörren. Motorn är skruvad i låskidtan så alltihop måste ut, vilket blev ett himla pillande utomhus i halv snöstorm. 😡 Till slut fick jag dock all länkage ordentligt på plats och belönades med att mitt antagande att det var motorn som var trasig stämde. Så nu går det att låsa och låsa upp från förardörren utan att systemet får tuppjuck av att en motor inte rör sig. :CE Återstår bara att skruva fast styrenheten igen.
Tätt var det här!96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”21 januari, 2012 kl. 15:07 #38205turbolamko
DeltagareGrattis till att du klarade besiktningen 🙂 Kan även tänka mig hur skönt det är att alla 3 bilarna klarar sig med blankt papper 😉
Känner att jag saknar att åka i en av dessa 900or till och med, får väl vänta tills våren kommer… Sen blir det trevliga turer 😀
Om du är intresserad så kan du ta en titt på min bil:
http://www.garaget.org/?car=218751Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2) - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.