Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 23, 2011 kl. 17:10 #34249

      Bytte idag till vinterdäck och fick raskt förklaringen till varför bilen skramlat och hävt sig lite tungt i fram : BÄGGE fjädrarna var av 😮 liksom höger krängningshämmarfäste! 😯
      Fick bort en fjäderrest men i övrigt var det av ungefär ett varv så det får vänta tills jag byter fjädern. Satte fast med spännband så länge, så ska det väl i alla fall väsnas lite mindre.
      Ingen som råkar ha fjädrar eller stötdämparben liggandes?

      Skrammelorsak…

      96 V4 1975 ”Bollen”

        oktober 29, 2011 kl. 15:14 #32759

        Semesterresan till Kalmar är lite skönare sedan jag i torsdags monterade ny länk till kränghämmaren. Fortfarande stötigt pga de brustna fjädrarna, dock, men igår anlände de sprillans nya fjädrarna jag hittat till en tredjedel av vad Saab ville ha. 😀

        96 V4 1975 ”Bollen”

          november 2, 2011 kl. 21:41 #34535

          Igår kom vi hem från en fyradagarssemester i Kalmar och på Öland. En mycket trevlig tripp där resesällskapet dock inte delade min fascination för kroppkakor. Fick köpt med mig tre kilo hem, i alla fall. :CE
          Väl hemma hade ett kuvert med nya Saabdekaler, såsom de borde se ut enligt min ringa åsikt, dimpt ner i brevlådan, så nu fick Bumsans urblekta gripmärke på huven stryka på foten. 🙂

          96 V4 1975 ”Bollen”

            november 14, 2011 kl. 19:55 #32254

            Tack vare Torzan har Bumsan nu en rejäl bagagerumsmatta och original lastbågar. Och tidigare i veckan preppades hon inför första advent… 😎

            Det lackar mot jul!

            96 V4 1975 ”Bollen”

              november 30, 2011 kl. 14:12 #35575

              Snyggt med adventsljusstaken i bilen men ”sittskyddet” på förarplatsen ser väl ändå lite knasigt ut? 😉

              Johan

              P.S Ser att du har ett likadant ”retro-skal” på din kasett, förlåt iPhone som jag! :CH 😉

                november 30, 2011 kl. 17:12 #35593

                Jajamen! Hörde på radion att kasettband (riktiga, alltså) har blivit en ny undergroundrörelse! 😎
                Och ja, fällen ser risig ut men frun kräver den. Glider hur jag än gör. 😕

                96 V4 1975 ”Bollen”

                  januari 7, 2012 kl. 12:59 #37357

                  Den här helgen hade jag tänkt att de nya framfjädrarna skulle på plats. Men där fick jag fikon! 😥 👿
                  Trodde att det stora problemet skulle bli att få loss det med fjäderbenet integrerade navet (vansinneskonstruktion; kan man skylla på Opel där?), men jag kom aldrig ens så långt. Styrleden var nämligen lögn i 👿 att få loss! Efter två (!) sönderdragna avdragare gav jag upp, svetsade ihop det sönderdragna staget till krängningshämmaren och återmonterade hela sk*ten. Om besiktningen klagar lämnar jag in fjädrar och bil på verkstad! 😡

                  96 V4 1975 ”Bollen”

                    januari 8, 2012 kl. 22:09 #34811

                    Lite bättre flyt idag när jag och dottern plockade av dörrklädseln till passagerardörren och mätte upp kablarna. Alla verkade ok så det lutar åt att det är själva motorn i den dörren som strular.

                    96 V4 1975 ”Bollen”

                      januari 18, 2012 kl. 12:00 #37801

                      Så, nu har jag ägnat mig åt syslöjd och fått fällen att sitta lite bättre.

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        januari 19, 2012 kl. 20:59 #37753

                        Var och tvättade Bumsan inför besiktningen varvid det forsade in vatten på golvet vid främre passagerarstolen! 😮
                        Då mindes jag att jag glömt täta genomföringen för kupevärmarkabeln och tänkt göra det senare. Med normalt regn har nog dräneringen klarat nivån men när nu stora mängder vatten trycktes in var det kört.
                        Fick använda öskar (!) och många tidningar samt att kupevärmaren får stå och gå inatt… 😡
                        Extraarbete i helgen… 🙄

                        96 V4 1975 ”Bollen”

                          januari 20, 2012 kl. 08:16 #37763

                          TJOHO!! GODKÄND!! :CE :CE :CE
                          De brustna framfjädrarna som jag oroat mig för gav bara ett bra att veta. 😀
                          Lite pinsamt var att jag fick en ”etta” på att bägge parkeringsljusen i strålkastarna var sönder. Hade dottern att rusa runt bilen igår och kolla belysningen men glömde förstås dessa. Jaja , efter ett besök på macken var det löst.
                          Många tidningar och kupevärmaren på hela natten har dessutom gjort Bumsan riktigt torr inuti. 🙂

                          96 V4 1975 ”Bollen”

                            januari 20, 2012 kl. 08:57 #37768

                            Grattis Janne!

                              januari 20, 2012 kl. 11:04 #37783

                              Tackar! 😀 :AP
                              Tre bilar besiktigade och godkända, det smakar det. :CE

                              96 V4 1975 ”Bollen”

                                januari 21, 2012 kl. 14:58 #38204

                                Så, då var Bumsan tätad, med supergucket PermaGum (det som proffsen använder till genomföringar i kylskåp mm). Snabbt och lätt att plocka bort och tillbaka plastsjoken jämfört med 9000, trots att man här även måste demontera torkarna. 😀
                                Riktigt lika lätt gick det inte att byta centrallåsmotorn i passagerardörren. Motorn är skruvad i låskidtan så alltihop måste ut, vilket blev ett himla pillande utomhus i halv snöstorm. 😡 Till slut fick jag dock all länkage ordentligt på plats och belönades med att mitt antagande att det var motorn som var trasig stämde. Så nu går det att låsa och låsa upp från förardörren utan att systemet får tuppjuck av att en motor inte rör sig. :CE Återstår bara att skruva fast styrenheten igen.

                                Tätt var det här!

                                96 V4 1975 ”Bollen”

                                  januari 21, 2012 kl. 15:07 #38205

                                  Grattis till att du klarade besiktningen 🙂 Kan även tänka mig hur skönt det är att alla 3 bilarna klarar sig med blankt papper 😉

                                  Känner att jag saknar att åka i en av dessa 900or till och med, får väl vänta tills våren kommer… Sen blir det trevliga turer 😀

                                  Om du är intresserad så kan du ta en titt på min bil:
                                  http://www.garaget.org/?car=218751

                                  Bilar:
                                  2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                                  Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                                  Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 127 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.