Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 2.0i 1998: Bumsan

  • Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 127 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31726
    andersson__
    Deltagare

    Det tråkiga är bara att flänsarna/konorna inte bruka vara i rostfritt så dom + bultarna rostar sönder, men annars är det ju kanon.

    Fin bil janne, jag är ingen fans av NG900 men denna ser helt klart lovande ut, som någon tidigare sa så är det aldrig fel med en Röd Saab, oavsett modell! 🙂

    #31727
    Janne Hagnell
    Moderator

    Precis, och kommer man, som jag, över det till ett bra pris är det inte mycket att tveka på. 🙂

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #31728
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack för berömmet! Ja, jag tycker den har potential 🙂
    Dagens långtur har hittills gått bra men jag kunde fastställa något jag tidigare misstänkt: Motorn hänger sig ibland på 2500rpm. Det är bara att gasa till så går den ner. Kan det vara tomgångsmotorn eller dess anslutningar, tro?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #31845
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, idag fick jag hem ”godispåsen”, tack Owe och Karl! 😀 Med även det rostfria avgassystemet liggandes i garaget är mao helgen räddad (som småbarnsförälder med två hus har man ju ändå aldrig något att göra… 😉 )

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #32033
    Janne Hagnell
    Moderator

    ”Västra Götaland får en solig dag”…pyttsan! Duggregnet hindrade mig dock inte från att slänga mig in under Bumsan och byta det lappade avgassystemet mot det rostfria jag köpte förra helgen. Gick som en dans och då förre ägaren bytt mellanröret förra året så är allt utom katen o främre röret nu helfräscht! 😀

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #32076
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag var frun iväg på jobb och jag hade tänkt överraska med monterad farthållare när hon kom hem. Istället blev det en heldag i sängen med migrän… 😥
    När jag äntligen kom ur sängen tänkte jag nöja mig med att kolla nivån på växellådsoljan – men hittade inte nivåpluggen… :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #32106
    svarvaren
    Deltagare

    Det finns påfyllning,nivå och avtappningsplugg på lådan.Nivåpluggen finns på gaveln mot hjulhuset.Jag rekommenderar ett byte till den modernare oljan med tillhörande ursköljning av den gamla oljan.Växlingskvaliteten ökar markant.Oljan finns på SAAB eller Speedparts

    /Owe

    #32109
    Janne Hagnell
    Moderator

    Enligt Haynes har bilar from 1997 syntetisk olja och detta ska framgå av påfyllningspluggen då man inte får hälla i mineralolja i de lådorna.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #32135
    svarvaren
    Deltagare

    Det är en annan olja i dom nyare,så här står det på Speedparts hemsida:

    Helsyntetisk olja för manuell växellåda.
    Mycket goda smörjegenskaper och stabil vid hög arbetstemperatur.
    Lättflytande även vid extrem kyla.
    Ger smidigare växling, speciellt vid kall väderlek.
    Minskar slitaget i växellådan.

    Infördes i produktion 1 januari 2002.
    Denna olja kan även användas på äldre bilar fr o m M94 (Cabriolet fr o m 95) för att förbättra växlingsegenskaperna, under förutsättning att sköljning av växellådan utförs.

    Jag har själv använt den på min 900 2,0i -96 som jag bytte vid 4000 mil och har nu gått 16000 och det blev en helt annan känsla i lådan.Även svägerskans 2,3i -96 bytte jag på vid 16000 mil och den har precis passerat 33000…

    /Owe

    #32147
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hmm, knepigt. Får nog kolla med min Saab-åf. Tack för infon!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #32440
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag hittade jag först styrenheten till centrallåset, nere på sidoplåten framför höger framdörr. Så nu kan jag förhoppningvis mäta upp om felet ligger där eller ej.
    Sedan hittade jag påfyllningspluggen till växellådan, dock utan någon text om att det ska vara syntetisk olja (en text Haynes hävdar ska finnas om det är syntetolja i). Men nivåpluggen var lögn i 👿 att hitta. Det enda som var gängat in i lådan var en givare (bilden) men det antar jag är till backljusen?

    Lite spöklikt skymtar en givare mellan alla slangar men det är väl till backljuset?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #32453
    William
    Deltagare

    Jag tror det finns en lång lång tråd på STCS forum som behnaldar växellådsoljorna, ska se om jag hittar den 🙂

    #32471
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tackar! Men det är inte utan att jag är avundsjuk på min kompis som kör og900 och bara behöver dra ut en sticka för att kolla oljan i ”girkassen”… 😕

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #32538
    Patric
    Deltagare

    Jag har för mig att du skall titta på vxllådan ifrån vänster hjulhus…men står inte det i Haynesboken ❓

    #32558
    Janne Hagnell
    Moderator

    I Haynes står att den ska finnas till vänster om slutväxeln och att man når den från motorrummet. På bilden kommer de dock åt på ett sätt som får mig att tro att lådan är demonterad eller så har de öppnat i hjulhuset, precis som man gör med min 9000. Så de kanske har skrivit fel? 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 127 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng