Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900 2.0i 1998: Bumsan
- Detta ämne har 126 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-21 22:29 av .
- FörfattareInlägg
- 12 december, 2012 kl. 12:32 #50342
Janne Hagnell
ModeratorJa, med den nya reglerna måste det vara fixat tills besiktningen 11 januari, annars blir det underkänt… :bh
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”12 december, 2012 kl. 14:21 #48528enor
Deltagare@Janne Hagnell wrote:
Idag sitter Bumsan löst, alltså! :bh Först höll jag på att inte komma iväg för att tändningslåset kärvade. Sedan fick jag inte tankat för att tanklocket frusit och höll på att inte komma från macken pga tändningslåset. Som grand finale kunde jag inte spola rutan då munstyckena frusit! :sad
Tanklocket och spolarna får jag säkert upp med en varmvattenspåse men tändningslåset kostar 1400 kr hos Saab. Går ju att få billigare men då är det två nycklar som gäller och det är ju sådär kul. 🙄Är det låscylindern i tändningslåset som kärvar, eller själva strömbrytardelen som krånglar? De är två separata enheter som går att byta oberoende av varandra… brytardelen hittar du säkert billigt på en bilskrot!
12 december, 2012 kl. 16:07 #50345Andreas Hermansson
Deltagarehumm… kan 9000 cylindern passa..?
Jag tömde en sådan på alla ”cims” kunde då använda den till vilken nyckel som helst tills ett nytt riktigt lås va monterat..12 december, 2012 kl. 22:08 #48535Janne Hagnell
Moderator@enor wrote:
@Janne Hagnell wrote:
Idag sitter Bumsan löst, alltså! :bh Först höll jag på att inte komma iväg för att tändningslåset kärvade. Sedan fick jag inte tankat för att tanklocket frusit och höll på att inte komma från macken pga tändningslåset. Som grand finale kunde jag inte spola rutan då munstyckena frusit! :sad
Tanklocket och spolarna får jag säkert upp med en varmvattenspåse men tändningslåset kostar 1400 kr hos Saab. Går ju att få billigare men då är det två nycklar som gäller och det är ju sådär kul. 🙄Är det låscylindern i tändningslåset som kärvar, eller själva strömbrytardelen som krånglar? De är två separata enheter som går att byta oberoende av varandra… brytardelen hittar du säkert billigt på en bilskrot!
Kände igen symptomen från vår 9000 och där var det cylindern.
Den åkte i alla fall ut idag och bilen startas nu med skruvmejsel. Operationen var lika lätt som på 9000 också: Loss med kåpan runt, i med en skruvmejsel i låsstiftets hål och tryck samtidigt som man vrider nyckeln (vilket gick just då, tack och lov) och ut med kolven.
Det trilskande tanklocket fixades med en påse varmvatten. Väl loss så skruvade jag bara tillbaka det tills det började nypa och skippade förstås att låsa. Fixade istället den bortmonterade låsningen till luckan.
En ganska effektiv och lyckad mekkväll! :wrench :race96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”13 december, 2012 kl. 05:56 #50349Andreas Hermansson
Deltagare:wrench :AP
14 december, 2012 kl. 13:28 #50382Janne Hagnell
ModeratorHrmpf, låskolven var restad på obestämd tid hos Saab, så det får bli en beg och dubbla nycklar. 🙁
Nåja, det kanske inte gör så mycket för det lutar lite åt att Bumsan byts ut efter besiktningen 11/1. Har ett nytt objekt på G… :race96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”17 december, 2012 kl. 15:23 #50431Janne Hagnell
ModeratorI fredags beställde jag en beg låskolv efter att ha fått reda på att den nya är restad for ever. I dag ringer kollegan till snubben som ringde i fredags och säger att den nya kolven kommit… :bh
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”17 december, 2012 kl. 20:56 #50443turbolamko
Deltagare@Janne Hagnell wrote:
I fredags beställde jag en beg låskolv efter att ha fått reda på att den nya är restad for ever. I dag ringer kollegan till snubben som ringde i fredags och säger att den nya kolven kommit… :bh
Tyvärr inte helt ovanligt att vissa säljare ljuger om att vissa delar är slut 👿
Låter som att man får köpa på sig xx antal stycken så man kan ha i framtiden när de blir restade…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)19 december, 2012 kl. 06:53 #50454Janne Hagnell
ModeratorIgår kom den begagnade kolven och monteringen tog typ en minut. :AP
Samtalet med reservdelskillen tog desto längre tid men trots ivrigt gnurpande fick jag honom till slut att inse att om hans kollega sagt att kolven troligen var slut och inget att vänta på och beställ du en beg kolv så kan jag inte gärna hållas ansvarig när sedan kolven dyker upp. :duck96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”11 januari, 2013 kl. 07:48 #50112Janne Hagnell
ModeratorIdag avklarades besiktningen galant! :CE
Enda anmärkningen, dock utan ombesiktningskrav, är att vänster strålkastare står för lågt och inte går att justera.
Så nu ska Bumsan erbjudas till fruns brorsons kompis som visat intresse. Blir det inte affär där kommer hon sedan ut på den öppna marknaden! :race96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”13 januari, 2013 kl. 21:26 #51168Janne Hagnell
ModeratorJaha, ja, nu ligger Bumsan på Blocket också! Visade sig att besiktningskillen visst inte hade koll på vad han gjorde, för strålkastarjusteringen var det inget fel på! Och insåg jag det innan jag monterat ur strålkastaren..? :bh Jaja, lite extra Saabmekande kan ju aldrig skada! :race
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”9 februari, 2013 kl. 17:41 #52165Janne Hagnell
ModeratorSådärja, då var det klart att Bumsan stannar i släkten: Fruns brorson köper henne.
Då han bor i Floda, 10 minuter från oss, så lär nog Bumsan dyka upp hemma ibland även framöver. :CE96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”13 februari, 2013 kl. 22:01 #48604Janne Hagnell
ModeratorNu ikväll for så Bumsan till sitt nya hem. Allt gott och väl, förutom att brorsonen hotar att döpa om henne. 😯
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”12 juli, 2013 kl. 21:50 #57558Janne Hagnell
ModeratorHrumpf, brorsonen har inte skött sina åligganden! Dåligt med både motorolja och kylarvätska och när vi i förrgår bytte till sommardäck (!!!) upptäckte jag att ena bakre bromsbelägget sedan en tid gick på stålet! 😯
Det blev förstås straffkommendering, :WH som till och med blev värre än tänkt, då killen först kom tillbaka med fel belägg, efter att ha uppgett regnumret till sin förra bil i affären. :duck
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”24 november, 2013 kl. 16:58 #61233Janne Hagnell
ModeratorFör första gången på bra länge stod idag Bumsan på vår garageuppfart igen. Bakbromsarna hade nu klappat ihop ordentligt, så byte av i princip allt stod på programmet.
Äldre bilars bromsar är ju ett säkert recept för problem och mycket riktigt: Vi fick visserligen nipplarna i oken att släppa men vad hjälpte det när rören hade bekat fast i nipplarna? Rören tvinnades och gick av, och därmed försvann hoppet om att bli klara idag.
Fick i alla fall bytt skiva, ok och belägg på vänster sida och kunde konstatera att handbromsen nu tog riktigt bra igen. 😀
När samma operation skulle utföras på högersidan tog skivan med sig backarnas slitytor… Nya handbromsbackar kunde därmed läggas till inköpslistan.
Bävade för hur det skulle gå att lossa de avbrutna rören i andra änden, mot slangen, men med valda delar våld och rostlösarolja gick det och marken är jämnad för en fortsättning på tisdag. :wrench96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.